SJ bostadshus i Ulriksdal. (Byggnad)

av S-O Johansson, Saturday, October 12, 2019, 15:08 (1630 dagar sedan)

I måndags promenerade jag förbi de SJ bostadshus som för ett par år sedan flyttades från Ritorpområdet, öster om järnvägen, till Ulriksdals golfbana. Detta då de var i vägen för nya påfarter till Friends Arena/Mall of Scandinavia. Nu står de uppallade på järnbalkar och börjar se väldigt ledsna och övergivna ut. Nedre trävirket börjar äta sig igenom mot balkarna och takpannor är trasiga eller saknas.
Är det någon som vet vad Solna kommun har för planer för de här två husen? Görs inget snart är det väl bara att använda dem som övningsobjekt för brandförsvaret.

SJ bostadshus i Ulriksdal.

av Strömgränsreferensen, Saturday, October 12, 2019, 15:15 (1630 dagar sedan) @ S-O Johansson

I måndags promenerade jag förbi de SJ bostadshus som för ett par år sedan flyttades från Ritorpområdet, öster om järnvägen, till Ulriksdals golfbana. Detta då de var i vägen för nya påfarter till Friends Arena/Mall of Scandinavia. Nu står de uppallade på järnbalkar och börjar se väldigt ledsna och övergivna ut. Nedre trävirket börjar äta sig igenom mot balkarna och takpannor är trasiga eller saknas.
Är det någon som vet vad Solna kommun har för planer för de här två husen? Görs inget snart är det väl bara att använda dem som övningsobjekt för brandförsvaret.


Dessvärre inget svar på frågan.

Men har man flyttat alla husen? Har för mig att bara ett var flyttat tidigare. T.o.m något var bebott för bara ca ett halvår tillbaka.
Trist.
Ett verkligt kulturfördärv att göra så med "Skogen"

SJ bostadshus i Ulriksdal.

av daniel, Saturday, October 12, 2019, 15:21 (1630 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

I måndags promenerade jag förbi de SJ bostadshus som för ett par år sedan flyttades från Ritorpområdet, öster om järnvägen, till Ulriksdals golfbana. Detta då de var i vägen för nya påfarter till Friends Arena/Mall of Scandinavia. Nu står de uppallade på järnbalkar och börjar se väldigt ledsna och övergivna ut. Nedre trävirket börjar äta sig igenom mot balkarna och takpannor är trasiga eller saknas.
Är det någon som vet vad Solna kommun har för planer för de här två husen? Görs inget snart är det väl bara att använda dem som övningsobjekt för brandförsvaret.

Dessvärre inget svar på frågan.

Men har man flyttat alla husen? Har för mig att bara ett var flyttat tidigare. T.o.m något var bebott för bara ca ett halvår tillbaka.

Två är flyttade, två står kvar.

Edit: Eventuellt hör ett 3:e o-flyttat hus till dessa hus. På Eniros historiska flygfoten ser det ut som att det försvunnit totalt 4 hus, så två bör ockaså ha rivits.

SJ bostadshus i Ulriksdal.

av Strömgränsreferensen, Saturday, October 12, 2019, 18:30 (1630 dagar sedan) @ daniel

I måndags promenerade jag förbi de SJ bostadshus som för ett par år sedan flyttades från Ritorpområdet, öster om järnvägen, till Ulriksdals golfbana. Detta då de var i vägen för nya påfarter till Friends Arena/Mall of Scandinavia. Nu står de uppallade på järnbalkar och börjar se väldigt ledsna och övergivna ut. Nedre trävirket börjar äta sig igenom mot balkarna och takpannor är trasiga eller saknas.
Är det någon som vet vad Solna kommun har för planer för de här två husen? Görs inget snart är det väl bara att använda dem som övningsobjekt för brandförsvaret.

Dessvärre inget svar på frågan.

Men har man flyttat alla husen? Har för mig att bara ett var flyttat tidigare. T.o.m något var bebott för bara ca ett halvår tillbaka.


Två är flyttade, två står kvar.

Edit: Eventuellt hör ett 3:e o-flyttat hus till dessa hus. På Eniros historiska flygfoten ser det ut som att det försvunnit totalt 4 hus, så två bör ockaså ha rivits.

Vad gör jag för fel:
Skrivit 2 svar och får upp databasfel och allt försvunnit. Hur kul är det!
Kan det bero på att en smajjly bifogades?

SJ bostadshus i Ulriksdal.

av Gunnar Ekeving, Saturday, October 12, 2019, 18:56 (1630 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

[image]

Tre hus står kvar på ursprunglig plats (två av dessa syns på bilden ovan, tagen 2017). Två hus har flyttats till golfbaneområdet längre norrut. Från början var tanken att dessa skulle flyttas tillbaka, och man har gjutit bottenplattor ungefär på den ursprungliga platsen, men längre in i skogen med tanke på den breddade vägen.

Av någon anledning har de två flyttade husen blivit stående och förfaller. Kommunen hade för en tid sedan tankar på att flytta husen till Överjärva gård, strax norr om golfbanan. Det var dock stort motstånd mot detta, och i en lokaltidning uttalade sig till och med någon om att gårdens husdjur skulle riskera att bli skrämda av de fula husen:-)

Nedan en bild på ett av de flyttade husen 2017:

[image]

SJ bostadshus i Ulriksdal.

av Anders Svensson, Saturday, October 12, 2019, 22:05 (1629 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Det var även protester från närboende mot att flytta tillbaka husen till de gjutna bottenplattorna, därför blev det inte av. I stället kom (det ännu inte realiserade) förslaget att flytta husen till Överjärva gård, som är lite av en kulturhusmiljö för Solna stad. //Anders

SJ bostadshus i Ulriksdal.

av 53 Wadsten, Sunday, October 13, 2019, 07:08 (1629 dagar sedan) @ Anders Svensson

hur sent beboddes husen av sj-personal, gissningsvis av stationär personal i hagalund.

SJ bostadshus i Ulriksdal.

av Gunnar Ekeving, Sunday, October 13, 2019, 19:01 (1629 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Så här såg de provisoriskt uppställda husen ut tidigare i dag:

[image]

[image]

SJ bostadshus i Ulriksdal.

av Privatperson, Sunday, October 13, 2019, 16:37 (1629 dagar sedan) @ daniel

Kompletterar daniels svar:

Från början var det 7 st hus , 2 revs i slutet på 50-talet när husen på Fläderstigen byggdes. Jag tror att husen senare togs över av Signalisten , det kommunala bostadsbolaget i Solna.

Huset längst i norr sägs vara mest påkostat då det var bostad för vagnverkstadens "chef" ? Jag har även läst att likadana ? hus finns/fanns på andra platser i Sverige där SJ var den större arbetsgivaren i "byn"

Jag har en bok om det gamla Ulriksdal där de här husen har ett litet avsnitt tilldelat sig , har den dock ej framför mig nu


Överjärva gård som det skrivs om också , ägs av Solna kommun och är långt ifrån välskött , bla har den gamla ladan stått med inplastat tak i många år. Jag läste någonstans att man talade om ett samarbete med järnvägsmuseet i frågan om hur man kunde sprida kunskap om järnvägens historia och betydelse i Solna. De två flyttade husen skulle då placeras intill fyrspåret nedanför statarlängan på Överjärva gård och ingå i någons sorts permanent utställning

en otäck parallell till dessa 2 hus öden är Tomteboda Stationshus som monterades ned i början av dette sekel och ännu inte funnit nån ny plats...

SJ bostadshus i Ulriksdal.

av S-O Johansson, Sunday, October 13, 2019, 16:48 (1629 dagar sedan) @ Privatperson

Tack för alla svar. Kan bara bidra med att ett av husen var överliggningshus för lokpersonal till början av 80-talet. Ett nytt, "Lunden", som även innehöll undervisningslokaler byggdes i västra delen av Hagalundsområdet, ungefär mitt för södra änden av nya vagnhallen. Detta i sin tur fick ge vika för Friends Arena när detta byggdes. Nya överliggnings- och undervisningslokaler byggdes vid gamla ångcentralen i Hagalund.
Vem som äger kvarvarande vet jag inte. Jernhusen? I slutet av 70-talet var det uthyrt i husen. Bl.a bodde en lokförare som jobbade i Hagalund i ett av dem.

SJ bostadshus i Ulriksdal.

av John T, Monday, October 14, 2019, 00:24 (1628 dagar sedan) @ S-O Johansson

Tack för alla svar. Kan bara bidra med att ett av husen var överliggningshus för lokpersonal till början av 80-talet. Ett nytt, "Lunden", som även innehöll undervisningslokaler byggdes i västra delen av Hagalundsområdet, ungefär mitt för södra änden av nya vagnhallen. Detta i sin tur fick ge vika för Friends Arena när detta byggdes. Nya överliggnings- och undervisningslokaler byggdes vid gamla ångcentralen i Hagalund.
Vem som äger kvarvarande vet jag inte. Jernhusen? I slutet av 70-talet var det uthyrt i husen. Bl.a bodde en lokförare som jobbade i Hagalund i ett av dem.

Ämnet har ju också varit uppe i forumet tidigare: Senaste nytt om "Rödingarna".