Koppelhöjder 802 och 891 banor? (Järnväg allmänt)

av K Lemming, Monday, October 14, 2019, 08:25 (1656 dagar sedan)

Hade 802 banorna samma koppelhöjd som 891 banorna? För jag har förstått det som att 891 banorna hade samma koppelhöjd, eller? Om 802 banorna hade samma koppelhöjd känner jag inte till. Men visst köptes någon/några vagnar från Woxna järnvägen (WLJ) och omspårades till 891, hade vagnarna samma koppelhöjd som 891 banorna eller även detta fick byggas om?

Koppelhöjder 802 och 891 banor?

av Per Ljungberg, Monday, October 14, 2019, 10:19 (1656 dagar sedan) @ K Lemming

Jag har en ritning på L12p 3028 där koppelhöjden på tendern anges till 760 mm. Och en egen uppmätning av NNmp 320876 där avståndet mellan RÖK och underkant på buffertbalken är 670 mm.

Koppelhöjder 802 och 891 banor?

av Granis, Monday, October 14, 2019, 11:51 (1656 dagar sedan) @ Per Ljungberg

HFJ 11 har "underläppar" på buffertbalkarna för kopplens skull. Alltså hade åtminstone HFJ/ SVJ lägre koppelhöjd än 891-banorna, om man utgår från att nämnda lok är byggt efter 891 standard (som systerloket NÖJ 22 då). Å andra sidan hade väl BLJ [i]lite [/i]annan koppelhöjd än åtminstone SRJ/ DHJ, vilket märks när åtminstone BLJ 4 ska kopplas framför tåg på ULJ.

/ L G

Galtström

av BD, Monday, October 14, 2019, 13:31 (1656 dagar sedan) @ Granis

Loket Galtström har en avvikande lägre koppelhöjd jämfört med övriga lok med samma spårvidd.

Koppelhöjder 802 och 891 banor?

av Dag Bonnedal, Monday, October 14, 2019, 13:55 (1656 dagar sedan) @ Granis

HFJ 11 har "underläppar" på buffertbalkarna för kopplens skull. Alltså hade åtminstone HFJ/ SVJ lägre koppelhöjd än 891-banorna, om man utgår från att nämnda lok är byggt efter 891 standard (som systerloket NÖJ 22 då). Å andra sidan hade väl BLJ [i]lite [/i]annan koppelhöjd än åtminstone SRJ/ DHJ, vilket märks när åtminstone BLJ 4 ska kopplas framför tåg på ULJ.

/ L G

Helsningborgsloken till BDJ senare VLJ anges som 560 mm, vagnsritningar i Engströms bok om VLJ anger 570-575, sannolikt olastade.
Alltså avsevärt mycket lägre än den 30" (760 mm) standard som 891-banorna hade.

Med något mindre hjul så passade koppelhöjden på Volvomotorvagnen från HFJ perfekt till ÖSlJ (och NAJ-JGJ-MJ-Stafsjö) standardhöjd på 550 mm.

Dag B

Koppelhöjder 802 och 891 banor?

av Anders Sandgren, Monday, October 14, 2019, 17:07 (1656 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

KJS Cirkulär om Enskilda Järnvägars materiel (30 dec 1921) stipulerar följande koppelhöjder (§66):
875mm för 1067mm spårvidd
760mm för 890mm spårvidd
550mm för 600mm spårvidd
Tolerans +/-20mm, vid full last max 60mm under nominell höjd.
Fjädrande stöt- och draganordning är krav men för godsvagnar i ej personförande kan ofjädrad stöt- och draginrättning godtas men med max hastighet 25km/h.
Tvåkammarbuffert anges som standard men undantag gör för de banor som fått annan typ godkänd (§67).

För 802 anges inte några mått, inte heller för 1093 och andra mer udda varianter men det står noterat (inledningen av kapitel II) att tillämpliga delar för 890 gäller för 1067 liksom motsvarande för 1067 och 1093. Men det torde vara tämligen klart att 802-banorna hade lägre höjd än 891-banorna. Kan det vara Kroppa-banans koppelhöjd som blev standard? SVJ tog väl över en del materiel därifrån. Var det HSJ som var tänkt som 802-bana men ändrades till 891 innan den byggdes? Vilken koppelhöjd hade man där?

Koppelhöjder 802 och 891 banor?

av Anders Jansson, Monday, October 14, 2019, 18:45 (1656 dagar sedan) @ Anders Sandgren

KJS Cirkulär om Enskilda Järnvägars materiel (30 dec 1921) stipulerar följande koppelhöjder (§66):
875mm för 1067mm spårvidd
760mm för 890mm spårvidd
550mm för 600mm spårvidd
Tolerans +/-20mm, vid full last max 60mm under nominell höjd.

Samtida fordon för 802-banan SVJ (senare HFJ) hade enligt ritningar 595 mm koppelhöjd.

Koppel på HFJ Volvo motorvagn.

av K Lemming, Monday, October 14, 2019, 23:01 (1656 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Med något mindre hjul så passade koppelhöjden på Volvomotorvagnen från HFJ perfekt till ÖSlJ (och NAJ-JGJ-MJ-Stafsjö) standardhöjd på 550 mm.

Dag B

Denna motorvagn var väl på HFJ utrustad med vanliga koppel, drog den vagn/vagnar?

Koppelhöjder 802 och 891 banor?

av Per Wirback, Tuesday, October 15, 2019, 22:13 (1655 dagar sedan) @ Granis

HFJ 11 har "underläppar" på buffertbalkarna för kopplens skull. Alltså hade åtminstone HFJ/ SVJ lägre koppelhöjd än 891-banorna, om man utgår från att nämnda lok är byggt efter 891 standard (som systerloket NÖJ 22 då). Å andra sidan hade väl BLJ [i]lite [/i]annan koppelhöjd än åtminstone SRJ/ DHJ, vilket märks när åtminstone BLJ 4 ska kopplas framför tåg på ULJ.

/ L G

BLJ 4 har idag något låga koppel jämfört med 891 banornas normerade 760 mm, men det beror mestadels på slitna hjulringar.

Men, loket har tidigare haft en mycket lägre koppelhöjd, kanske runt 600 mm, och har blivit ombyggt till dagens höjd. Främre buffertbalken är höjd i mitten, och inuti i denna "låda" under sotskåpet finns detaljer som visar på den ursprungliga lägre koppelhöjden.

Sannolikt hade BLJ ursprungligen en lägre koppelhöjd, troligen samma som 802 banorna hade, men den höjdes senare.

JTJ loket Korsån för 891mm har kvar sina låga koppel, I storleksordningen 100-150 mm lägre än 760mm.

/Per

Koppelhöjder 802 och 891 banor?

av Petmat, Monday, October 14, 2019, 15:39 (1656 dagar sedan) @ K Lemming

NKlJ 12 och 13 såldes vidare till HFJ respektive VB. Lok 12 blev HFJ 8 och mao ombyggt till 802 mm. Lok 13 blev VB 13. På de bilder som jag har lyckats hitta så ser det ut som om HFJ 8 efter ombyggnaden har fått en avsevärt högre buffertbalk än vad det hade på NKlJ (där överdelen är på samma "plats" som tidigare) och för ytterligare jämförelse vad lok 13 hade på VB. Ombyggnaden av buffertbalken borde logiskt vis därför skett för att kunna sätta kopplet lägre. M.a.o hade HFJ lägre koppel än NKlJ. Mig veterligen hade NKlJ samma koppelhöjd som flertalet andra 891-banor.

Koppelhöjder 802 och 891 banor?

av K Lemming, Monday, October 14, 2019, 22:52 (1656 dagar sedan) @ K Lemming

Tack alla för intressanta svar.