SRJ godsvagnsbeställning 1911? (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Monday, October 14, 2019, 23:27 (1650 dagar sedan)

Såvitt jag förstår beställde SRJ tjugo täckta godsvagnar 1911 från Södertälje Verkstäder. Femton av dessa var bromsade, med bromskupé, och fem obromsade. Alla vagnar var 7 metersvagnar men 4,5 meters axelavstånd.

I min amatörmässiga kunskap om järnvägsvagnar var förhållandet mellan bromsade och obromsade en på fem vilket gör mig fundersam på vad som föranledde just denna vagnsbeställning.

Någon som vet varför så många bromsade vagnar beställdes?

Ola Ahlström
Malmö

SRJ godsvagnsbeställning 1911?

av Rolf Segelström, Tuesday, October 15, 2019, 13:30 (1649 dagar sedan) @ Ola Ahlström

En fundering. Kunde man haft många obromsade vagnar sen tidigare? En fundering bara!

SRJ godsvagnsbeställning 1911?

av Thomas Tell, Wednesday, October 16, 2019, 00:30 (1649 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Det gällde vagnarna 461-480 varav 461-475 var bromsade varav 461-463 1913 hade tryckluftbroms.
Jag tror man behövde öka andelen bromsade slutna vagnar. 1915 kom 14 till.
/tell