Ritning signalstav? (Signaler/säkerhet)

av Rasmus Axelsson, Monday, January 26, 2009, 15:15 (5541 dagar sedan)

Har någon en ritning på en signalstav, i folkmun kallad »spade« eller »stinsspade«, tillgänlig? Jag är inte säker på om de funnits i olika utföranden under åren, men jag söker något som var tillämpligt på SJ vid mitten av 1900-talet kanske.

Ritning, inte bild

av Rasmus Axelsson, Monday, January 26, 2009, 16:18 (5541 dagar sedan) @ Kjell Andersson

Här är ett ganska tydligt foto på en signalstav 1959

[image]

Tack, jag vet hur en signalstav ser ut, men däremot vet jag inte måtten på en...

Ritning, inte bild

av Kjell Andersson, Monday, January 26, 2009, 16:23 (5541 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Tänkte om det var ett speciellt utförande för den tiden .

Fråga om dessa

av Ante Svensson, Monday, January 26, 2009, 16:33 (5541 dagar sedan) @ Kjell Andersson

Detta är ju inte mitt kärnområde vad gäller järnvägar men när blev dessa "spadar" vanliga? Och var det både SJ och EJ eller bara det förstnämnda?
Ante

Svar om signalstavens historia

av Ulf Pålsson, Monday, January 26, 2009, 16:59 (5541 dagar sedan) @ Ante Svensson

Detta är ju inte mitt kärnområde vad gäller järnvägar men när blev dessa "spadar" vanliga? Och var det både SJ och EJ eller bara det förstnämnda?
Ante

Signalstaven infördes vid SJ år 1929, vid enskilda järnvägar år 1936. Förutom av (lokal-)tågklarerare på station har den använts av stationsvakt (vid SJ till 1934), av platsvakt vid station och blockpost (1934-1941) och av tågvakt vid blockpost (1941-1959).

Signalstaven har använts för att ge följande signaler:

1) "Avgångssignal" / "avgång", genom att föra signalstaven fram och åter i sidled över huvudet:
a) på SJ/BV till 2000
b) på Roslagsbanan till 1981 och från 1996
c) på Saltsjöbanan till 1967.

2) "Utfarten klar", genom att hålla signalstaven stilla lodrätt: på Roslagsbanan 1981-1996.

3) "Körtillstånd", genom att föra signalstaven lodrätt uppåt och nedåt flera gånger: på BV från 2000. Från 2009-05-31 kommer "körtillstånd" att ges genom att föra signalstaven fram och åter i sidled över huvudet (som "avgång" gavs på BV till 2000).
/up

Svar om signalstavens historia

av Överkörmästaren, Monday, January 26, 2009, 20:11 (5541 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Detta är ju inte mitt kärnområde vad gäller järnvägar men när blev dessa "spadar" vanliga? Och var det både SJ och EJ eller bara det förstnämnda?
Ante


Signalstaven infördes vid SJ år 1929, vid enskilda järnvägar år 1936. Förutom av (lokal-)tågklarerare på station har den använts av stationsvakt (vid SJ till 1934), av platsvakt vid station och blockpost (1934-1941) och av tågvakt vid blockpost (1941-1959).

Signalstaven har använts för att ge följande signaler:

1) "Avgångssignal" / "avgång", genom att föra signalstaven fram och åter i sidled över huvudet:
a) på SJ/BV till 2000
b) på Roslagsbanan till 1981 och från 1996
c) på Saltsjöbanan till 1967.

2) "Utfarten klar", genom att hålla signalstaven stilla lodrätt: på Roslagsbanan 1981-1996.

3) "Körtillstånd", genom att föra signalstaven lodrätt uppåt och nedåt flera gånger: på BV från 2000. Från 2009-05-31 kommer "körtillstånd" att ges genom att föra signalstaven fram och åter i sidled över huvudet (som "avgång" gavs på BV till 2000).
/up

Om man lite försiktigt får lägga till tunnelbanan i sammanhanget, så har signalstaven också där använts (och används fortfarande) för att ge signalen "Klart för dörrstängning" till förare på station där plattformsvakt tjänstgör.

Flera storlekar

av Ulf Pålsson, Monday, January 26, 2009, 17:02 (5541 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Här är ett ganska tydligt foto på en signalstav 1959

[image]

Tack, jag vet hur en signalstav ser ut, men däremot vet jag inte måtten på en...

Jag har sett signalstaven i en äldre utformning med en lite mindre skiva och en nyare utformning med en lite större skiva. Bildens tkl i Björnlunda verkar använda den äldre typen.

Vid Östra Södermanlands järnväg används båda sorterna. Du kan kanske komma dit och mäta?
/up

Ritning signalstav?

av Kjell Andersson, Monday, January 26, 2009, 17:00 (5541 dagar sedan) @ Kjell Andersson

Hann inte redigera färdigt

Ritning signalstav?

av Lars-Olof Nilsson, Monday, January 26, 2009, 17:10 (5541 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Här är en ritning ur

[image].

[image]

Det står inget om signalstavenslängd, eller hur mycket rött tyg det går åt.

//Lars-Olof Nilsson

Ritning signalstav?

av S-O Strand, Monday, January 26, 2009, 18:57 (5541 dagar sedan) @ Lars-Olof Nilsson

Det står inget om signalstavenslängd, eller hur mycket rött tyg det går åt.

//Lars-Olof Nilsson

På modeller av senare typ är signalflaggan inte av tyg, utan utförd i ett rött plastmaterial med god vidhäftningsförmåga vilket gör att flaggan inte vecklas ut vid oönskade tillfällen.

St

Ritning signalstav?

av Lars-Olof Nilsson, Monday, January 26, 2009, 20:26 (5541 dagar sedan) @ S-O Strand

På tal om att signalstavens utseende varierat, så kan det väl även nämnas att det funnits signalstavar med gul skiva och svart kantrand. Det användes väl bland annat på malmbanan?

//Lars-Olof Nilsson

Ritning signalstav?

av S-O Strand, Monday, January 26, 2009, 20:36 (5541 dagar sedan) @ Lars-Olof Nilsson

På tal om att signalstavens utseende varierat, så kan det väl även nämna att det funnits signalstavar med gul skiva och svart kantrand. Det användes väl bland annat på malmbanan?

//Lars-Olof Nilsson

Var det av samma skäl som att tkl inte bör bära vitt kapell på mössan vintertid ehuru han då riskerar att inte hitta den om han tappar den på marken. (med andra ord av synlighetsskäl)?

St

Ritning signalstav?

av Lars-Olof Nilsson, Monday, January 26, 2009, 21:01 (5541 dagar sedan) @ S-O Strand

Var det av samma skäl som att tkl inte bör bära vitt kapell på mössan vintertid ehuru han då riskerar att inte hitta den om han tappar den på marken. (med andra ord av synlighetsskäl)?

St


Jo, jag utgår från att det var av synlighetsskäl. Har för mig att jag sett någon sån hos MBV.

För övrigt undrar jag om det överhuvudtaget var tillåtet att ha vitt kapell på mössan vintertid, enligt uniformsreglementena? [image]

//L-O

Ritning signalstav?

av S-O Strand, Tuesday, January 27, 2009, 18:41 (5540 dagar sedan) @ Lars-Olof Nilsson

Var det av samma skäl som att tkl inte bör bära vitt kapell på mössan vintertid ehuru han då riskerar att inte hitta den om han tappar den på marken. (med andra ord av synlighetsskäl)?

St

Jo, jag utgår från att det var av synlighetsskäl. Har för mig att jag sett någon sån hos MBV.

För övrigt undrar jag om det överhuvudtaget var tillåtet att ha vitt kapell på mössan vintertid, enligt uniformsreglementena? [image]

//L-O

I Herrljunga fanns en legendarisk tågklarerare som hade stora svårigheter att hinna med det som skulle göras. Han brukade få av det vita kapellet ungefär mellan lucia och julhelgen. I gengäld fick det blå kapellet hänga med till skolavslutningen i juni.

St

Ritning signalstav?

av Anders Ljung, Monday, January 26, 2009, 23:56 (5541 dagar sedan) @ S-O Strand

Var det av samma skäl som att tkl inte bör bära vitt kapell på mössan vintertid ehuru han då riskerar att inte hitta den om han tappar den på marken. (med andra ord av synlighetsskäl)?

St

Jag har aldrig sett regeln nedskriven men det är olämpligt för ULJs personal att bära vita mösskappell då avgångsklasserna från GUC-läroverket utrusar mha Lennakatten och mottages av stolta föräldrar å Upsala Ö. De vita mössorna synas icke bland mängden.

Anders -mångsysslare
ps
Vårens sybegivenhter bör resultera i två sommarvästar (en vit/en randig) och en vit svalrock då en vuxen karl inte gärna kan visa sig utomhus i bara skjortarmarne. Jag har knappar så det räcker till en syrtut men där stoppar mina rudimentära sömnadsfärdigheter.
ds

Ritning signalstav?

av Jan Frelin, Tuesday, January 27, 2009, 19:06 (5540 dagar sedan) @ S-O Strand

På tal om att signalstavens utseende varierat, så kan det väl även nämna att det funnits signalstavar med gul skiva och svart kantrand. Det användes väl bland annat på malmbanan?

//Lars-Olof Nilsson


Var det av samma skäl som att tkl inte bör bära vitt kapell på mössan vintertid ehuru han då riskerar att inte hitta den om han tappar den på marken. (med andra ord av synlighetsskäl)?

St

Jag undrar om inte detta är en överdrivet rationell syn. Vita mösskapell (och då och då vita uniformer - det finns en läcker bild i Möllers SRJ-bok med tkl på Sthlm Ö i helvit uniform) hade man för att det skulle så vara, och för att det såg somrigt ut. Flygvapnet och marinen ägnar sig fortfarande åt mösskapellbyte, för övrigt.

Svart/gul signalstav

av Ulf Josén, Tuesday, January 27, 2009, 07:22 (5540 dagar sedan) @ Lars-Olof Nilsson

Just nu finns det en svart/gul signalstav från Malmbanan till salu på Tradera.