Holje på nytt (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén @, Thursday, February 14, 2008, 10:07 (5909 dagar sedan)

Hej alla läsare! Det slog mig i morse att tkl på bilden från Holje hade signalspade i handen.En mycket betydelsefull detalj i sammanhanget.Efter förfrågan på nätet fick jag reda på att sådan började användas den 1 okt 1929.Bilden kan alltså vara tagen tidigast sommaren 1930.När jag tittade närmare på bilden verkar det vara en stk som är tkl,ty han verkar bara ha ett rött band kring mössan och ingen träns.Tyvärr har den ursprungliga bilden fallit bort,när jag idag skulle kolla ytterligare. Synpunkter?:-) Sune

Holje på nytt, matrikel EJ 1930

av Hans Keller, Thursday, February 14, 2008, 17:36 (5909 dagar sedan) @ Sune Nylén

Hej alla läsare! Det slog mig i morse att tkl på bilden från Holje hade signalspade i handen.En mycket betydelsefull detalj i sammanhanget.Efter förfrågan på nätet fick jag reda på att sådan började användas den 1 okt 1929.Bilden kan alltså vara tagen tidigast sommaren 1930.När jag tittade närmare på bilden verkar det vara en stk som är tkl,ty han verkar bara ha ett rött band kring mössan och ingen träns.Tyvärr har den ursprungliga bilden fallit bort,när jag idag skulle kolla ytterligare. Synpunkter?:-) Sune

Personalmatrikeln del II för EJ år 1930 efterlystes tidigare. Enligt denna fanns ingen personal upptagen för Holje. Frågan är då om det överhuvudtaget fanns fast bemanning på platsen efter 1926? Antingen visar bilden då någon tillfällig bemanning eller kanske har personerna ställts upp enbart för att fotograferas/filmas. Inför BKB förstatligande? Vilka trafikuppgifter fanns fö kvar i Holje efter förlängningen till Olofström? Kan inte varit mycket, och trafiken kunde man tydligen klara med ett tåg som pendlade ned till Sandbäck tre eller fyra gånger per dag./HK

Holje på nytt

av Jan Frelin, Thursday, February 14, 2008, 19:06 (5909 dagar sedan) @ Sune Nylén

Eftersom Holje tillhörde BKB 1930, torde Tjänstgöringsreglementet för EJ vara det som gällde, inte SJ säo. Mig veterligen gällde alltjämt 1921 års Tjänstgöringsreglemente 1929, och där nämns inget om signalstav. Jag misstänker att bilden är tagen senare.

Signalstav vid Holje tidigast 1936

av Ulf Pålsson, Thursday, February 14, 2008, 19:08 (5909 dagar sedan) @ Jan Frelin

Eftersom Holje tillhörde BKB 1930, torde Tjänstgöringsreglementet för EJ vara det som gällde, inte SJ säo. Mig veterligen gällde alltjämt 1921 års Tjänstgöringsreglemente 1929, och där nämns inget om signalstav. Jag misstänker att bilden är tagen senare.

Ja, vid enskilda järnvägar infördes signalstaven först 1936, då man för EJ gav ut en med SJ samordnad säo.
/up

Holje på nytt

av Sune Nylén @, Friday, February 15, 2008, 13:28 (5908 dagar sedan) @ Sune Nylén

Se där ja ! Då vet vi att bilden är tagen tidigast 1936 -och om säo tillämpades från hösten -tidigast 37.och innan BKB blev förstatligat.Den som har Sveriges Järnvägsstn delen där BKB finns med kan ju roa sig med att försöka finna den mannen som är avbildad som tkl.Tyvärr har bilden ramlat bort från " Skabbig uniform" Tack NI som svarat :-) Sune