Ventsiansk Röd? (Fordon: vagnar)

av Oscaler @, Uppsala, Friday, February 15, 2008, 00:09 (5912 dagar sedan)

Håller på att bygga en postvagn som ingick i Stockholm-Berlin tåget från 1909.

Läste en blänkare i ett äldre nummer av tidingen Tåg som hette "Statens Järnvägars vackraste tåg".
I denna artikel står det att vagnen målades i en färgton som heter Venetsiansk Röd.
Engelsk röd vet jag var det är men venetsiansk?. Har googlat men inte hittat någon info om denna kulör.

Vet någon på detta forum mer?

Ventsiansk Röd?

av Baloo, Friday, February 15, 2008, 10:11 (5912 dagar sedan) @ Oscaler

Venetiansk röd är den färg som många privatbane- och SJ-vagnar samt Lidingöbanans vagnar hade. Länkar till en bild som visar en Lidingövagn i Malmköping, tagen av Johan Hellström. Antar att det finns någon aktiv på en museibana som kan ge dig en RAL-kod eller så men jag har dessvärre ingen sådan.:-)

[link=http://hem.bredband.net/lokaltag2/SSLidJ/sslidj5_16_Mkp.jpg]Bild av Lidingövagn[/link]

Ventsiansk Röd?

av Lars, Friday, February 15, 2008, 11:05 (5912 dagar sedan) @ Baloo

Det finns en kulör som kallas SJ Röd 92 som kanske kan vara en ledning.

VenETIanskT Röd

av Kurt Möller, Friday, February 15, 2008, 11:56 (5912 dagar sedan) @ Lars

SJ Röd 92 är nog inte riktigt rätt i a f - VENETIANSKT röd (= rött fr Venedig) är nog mörkare och inte fullt så varm. V-röd har, ngt ringaktande, ofta även kallats vinröd, vilket ju inte säjer spec. mycket egentigen.

Men i o f s har åsikterna om "färg-namn" varierat åtskilligt över tiden - oavsett färgkodningar osv. Bäst av allt: åk till Lidingö (eller Malmköping, vilket är det?) med en färgatlas i fickan och be att du får titta på vagnen...

Eller kan ngn läsare här t o m identifiera nyansen närmare?

VenETIanskT Röd

av Stefan Isaksson @, Sunday, February 17, 2008, 13:31 (5910 dagar sedan) @ Kurt Möller

Bäst av allt: åk till Lidingö (eller Malmköping, vilket är det?) med en färgatlas i fickan och be att du får titta på vagnen...

Om vagnen fortfarande är målad i venetianskt rött vill säga. Och det har jag en bestämd känsla av att den inte är, ity Lidingöbanan målade sina vagnar i SJ-brun sista tiden.

Huruvida alla vagnar hann bli bruna vet jag inte. Och jag tror att de museivagnar som finns kvar fick sin senaste målning under sin aktiva tid, men det kan också vara fel.

Jag vill minnas att övergången till SJ-brun gjordes för att det var svårt att få tag på venetianskt rött (eller kanske snarare att SJ-brun var billigare).
SI

Ventsiansk Röd?

av Anders Johansson, Friday, February 15, 2008, 13:09 (5912 dagar sedan) @ Lars

SJ röd 92 är helt vanlig "SJ-brun".

Ventsiansk Röd? - Todtenkopf eller Caput mortum

av Thomas Tell, Friday, February 15, 2008, 12:07 (5912 dagar sedan) @ Oscaler

Vagnarna målades enligt kontrakten brunröda likt tredjeklass personvagnar. Venetianskt röd är också en rödbrun ton. SJ kallade färgen Todtenkopf eller Caput mortum som alltså är dödskallerödbrun.
/tell

Ventsiansk Röd? - Todtenkopf eller Caput mortum

av Anders Johansson, Friday, February 15, 2008, 13:07 (5912 dagar sedan) @ Thomas Tell

Nu tror jag faktiskt att Du är lite på fel spår.

Lidingöbanans vagnar var målade venetianskt rött, "vinrött".
Taken på SJs D-lok i trä var målade i Caput Mortem - en betydligt mer brun färg.
(nästan som Marabou mjölkchoklad...)

Ventsiansk Röd? - Todtenkopf eller Caput mortum

av BJ, Friday, February 15, 2008, 15:56 (5912 dagar sedan) @ Anders Johansson

Intresant att läsa om Dödskalle färgen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Caput_Mortuum#See_also
BJ

PS. Några klipp jag hittade.

Caput mortuum is also sometimes used as an alternative name for Mummy brown (alternatively, Egyptian brown)

Mummy: Egyptian Brown. Exactly what it says: Bone ash and asphaltum, obtained by grinding up Egyptian mummies. The color actually came from the Asphaltum with which the bodies were imbalmed. Obviously, this exotic color is no longer available; "its use was suddenly discontinued in the nineteenth century when its grisly composition became generally known to artists."

Ventsiansk Röd? - Todtenkopf eller Caput mortum

av BJ, Saturday, February 16, 2008, 00:23 (5911 dagar sedan) @ Anders Johansson

"Taken på SJs D-lok i trä var målade i Caput Mortem - en betydligt mer brun färg.
(nästan som Marabou mjölkchoklad...)"

Enligt länken nedan så är Caput Mortuum betydligt mörkare. RGB 89 39 32.
Men som tidigare sagts så är nog färgnyanser otroligt subjektivt.
BJ

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_colors

Ventsiansk Röd? - Todtenkopf eller Caput mortum

av Thomas Tell, Saturday, February 16, 2008, 02:18 (5911 dagar sedan) @ Anders Johansson

Nu tror jag faktiskt att Du är lite på fel spår.

Lidingöbanans vagnar var målade venetianskt rött, "vinrött".

Hur som helst var SJ vagnar inte målade venetianskt rött. Så hemskt mycket skiljer inte färgerna åt.
/tell

Ventsiansk Röd?

av Johan S, Friday, February 15, 2008, 14:31 (5912 dagar sedan) @ Oscaler

Venetian red på wikipedia:

[link]http://en.wikipedia.org/wiki/Venetian_red[/link]

/Johan

Falu red

av Stefan Nilsson, Friday, February 15, 2008, 15:24 (5912 dagar sedan) @ Johan S

Hehe, där fanns ju också "Falu red"! Den måste väl å andra sidan vara en av de mer subjektiva färgerna, vilket då kanske också gäller venetiansk röd?