Ångtåg mälaren runt 5 april (Anslagstavla, resor mm)

av Anders Ö/NJM, Friday, February 15, 2008, 19:02 (5913 dagar sedan)

Lördag 5 april kör NJM ångtåg Mälaren runt med uppehåll i Eskilstuna, se länk.

** INSTÄLLT *** Ångtåg mälaren runt 5 april

av Anders Ö/NJM, Saturday, February 16, 2008, 11:47 (5913 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Pga lokskada tvingas återigen att ställa in resan.....

Och varför...
[image]

"Intressant" maskinskada

av Micke Carlsson, Saturday, February 16, 2008, 18:34 (5912 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Pga lokskada tvingas återigen att ställa in resan.....

Och varför...

Någon som varit med om eller hört talas om något liknande tidigare? Det beror inte på smörjningen, det är kladdigt och gott som ni också ser på bilden.

[image]

Varför?

av Rasmus Axelsson, Saturday, February 16, 2008, 18:57 (5912 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Och varför...

[image]

En oinvigd frågar sig mycket riktigt varför? Vad är det som är fel på bilden?

Varför?

av Anders Ö/NJM, Saturday, February 16, 2008, 19:23 (5912 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Det vi ser på bilden är från vänster tvärstycket bakre del (på lokets vänster/förar-sida).
Den långa blanka prylen är geidern som tvärstycket löper längs med (styr upp så att kolvstången inte kantrar och tar hant om sidokrafterna).
Det som är trasigt är att det under geidern sticker ut ett babbitsstycke (lagermetallen som tvärstycket glider på) från tvärstycket. Detta stycke ska sluta i jämnhöjd med tvärstycket.
Det som tydligt har hänt är att babbitsen har lossnat från den "skena" den sitter i på tvärstycket. (Skenan är löstagbar för reparation som tur är, allt ligger i verkstan å väntar).
Babbitsen är ingjuten påplats i skenan och sen bearbetad till rätt dimension/spelrum. I skenan går det ner 8st små hål,"nabbar" som babbitsen då rinner ner i och och s.a.s förankrar babbitsstycket i skenan/tvärstycket, dessa har skjuvats av och man ser två av dem som runda ringar i den babbits som sticker ut. Babbitsstycket har sen dunkat i bakre hållaren för geijdern, syns på de lätt sneda gavlarna med lite skägg på.

Frågan just nu är hur katten har skadan uppkommit?
Som synes är glidytorna oljiga å fina, smörjspåren i babbitsen är helt intakta så det har knappast gått varmt. Inga problem har märkts vid senaste körning i december.
Har någon annan råkat ut för något liknande?

Varför?

av Kurt Möller, Saturday, February 16, 2008, 19:33 (5912 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Dålig förtenning vid senaste pågjutningen - det finns ingen annan förklaring. Fast sen har "nabbarna" fyllt ut hålen väldigt väl o lyckats hålla sulan på plats ensamma...

Varför?

av Anders Ö/NJM, Saturday, February 16, 2008, 20:52 (5912 dagar sedan) @ Kurt Möller

Dålig förtenning vid senaste pågjutningen - det finns ingen annan förklaring. Fast sen har "nabbarna" fyllt ut hålen väldigt väl o lyckats hålla sulan på plats ensamma...


Oki, till slut har alltså friktionskraften övervunnit skjuvningsstyrkan i nabbarna?
Hon har ju gått rätt länge med detta tvärstycke, vi har haft i drift sen -95 å sen gick hon väl lite innan dess.

Varför?

av Kurt Möller, Saturday, February 16, 2008, 21:22 (5912 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Ja. Så länge sulan och gejden är jämna o fina och smörjningen sköts ordentligt, så är ju inte krafterna så stora ändå...

Varför? Tur i oturen...

av Kurt Möller, Saturday, February 16, 2008, 21:33 (5912 dagar sedan) @ Kurt Möller

...i a f att inte detta hände på väg in till Cst för att lasta folk...

Varför? Tur i oturen...

av Micke891, Saturday, February 16, 2008, 21:43 (5912 dagar sedan) @ Kurt Möller

Märkligt att detta upptäcks snart efter att resan annonserats... Såg man inte detta tidigare? Kunde inte annuleringen av resan väntat då det är månader tills det blir av? Hinner man inte reparera det innan? Dock, jag vet att det är frivilliga oavlönade krafter som anordnar detta så INGEN kritik mot dessa, själv gör jag inte ett skit, men tycker ändå att det kanske hade ordnat sig innan april...
/Kuno

Varför? Tur i oturen...

av Micke Carlsson, Saturday, February 16, 2008, 22:17 (5912 dagar sedan) @ Micke891

Det är ju inte vanligt att man synar in ett fordon i stall, utan det är på väg ut som gäller. Det kunde ju dröjt tills den avsyning som görs strax innan maskin går ut ur stall innan det upptäcktes. Nu är man ju glad att det inte bara är en tuta å kör-klubb utan att något faktiskt pågår i lokalerna, brallorna hamnar inte så farligt långt under knävecken då.

Det finns mer som vi vill fixa (bl a fula kolvstänger) och frågan är om inte detta är rätt tillfälle, nu när det ändå ska rivas i maskineriet. Diskussion pågår. Resan kanske inte heller är rökt, alternativ undersöks. Anders Ö lär nog återkomma med mer info, men just nu mindre än ett dygn efter att allt hamnade på pottkanten är det både loklöst och månljust och inga säkrade resurser så långt ögat når.

Micke C, fordons- och tillika trafiksäkerhetsansvarig NJM.

Varför? Tur i oturen...

av Anders Ö/NJM, Saturday, February 16, 2008, 23:18 (5912 dagar sedan) @ Micke891

Märkligt att detta upptäcks snart efter att resan annonserats... Såg man inte detta tidigare? Kunde inte annuleringen av resan väntat då det är månader tills det blir av? Hinner man inte reparera det innan? Dock, jag vet att det är frivilliga oavlönade krafter som anordnar detta så INGEN kritik mot dessa, själv gör jag inte ett skit, men tycker ändå att det kanske hade ordnat sig innan april...
/Kuno

Nja eg. inte.. resan har ju redan varit annonserad till 8 mars men då tvingades vi ställa in pga av att Nynäsbanan är avstängd den helgen, men då såg vi inte skadan.
Nu var det en tillfälligt, beroende på att vi skulle kontrollera lagerspelet i vevstakarna efter omgjutningarna 2007.
Som Micke säger så förekommer inte INsyning speciellt ofta...normalt har man ju bra koll på hur det ligger till med maskinerna och avsyning II brukar göras några veckor innan kommande körning så man hinner åtgärda de flesta typer av normala skavanker.

Hade det varit det övre lagret på tvärstycket hade vi nog sett skadan betydligt tidigare...

Nu KAN det gå att laga i tid innan resan men sådant tar jag inte ut i förskott utan vill ha förutsättningarna klara innan jag går ut med annonsering, alltså stoppas annonsering om resan just nu. Skulle det i en närtid visa sig att att skadan är snart lagad och att vi beslutar att inte fixa till kolvstängerna nu när vi ändå börjat demontera rörelsen så upptar vi annonseringen igen. Men vi tittar samtidigt på andra lösningar för dragkraften så det är inte omöjligt att annonseringen upptas igen om en vecka med annan dragkraft än B 1136 men som sagt, jag vill inte sitta å betala tillbaka pengar i onödan därför stoppas annonseringen omgående.

Jag lovar att återkomma med det snaraste så snart vi vet besked, vi vill inte heller missa det tågläge vi fått.:-)

Varför?

av Stefan Skoglund, Monday, February 18, 2008, 04:18 (5911 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Och varför...

[image]

En oinvigd frågar sig mycket riktigt varför? Vad är det som är fel på bilden?

Därför att bilden kan sägas vara tagen snett bakifrån.
De tre muttrarna sitter i bakkanten på tvärstyckets bakre över kant.
Den ensamma bultskallen snett nedanför kan sägas sitta i storändesändan av
vevstången ? Babbitsen som syns skall normalt sett en bit in i tvärstyckets
övre lageryta och vara lager mot den övre gejderns stålyta.

Kan det tänkas vara kvar bara lösa bitar av övre lagret på tvärstycket tro ???
Är det veksmörjning från en kopp på ovansidan av gejdern ??

Varför?

av Anders Ö/NJM, Monday, February 18, 2008, 07:34 (5911 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Och varför...

[image]


Därför att bilden kan sägas vara tagen snett bakifrån.

- Rätt

De tre muttrarna sitter i bakkanten på tvärstyckets bakre över kant.

- Rätt och fel, jag skrev lite otydligt i min förklaring det är bara en gejder på B-loket som ligger ovanför vevstaken, tvärstycket omsluter den. ;o)

Den ensamma bultskallen snett nedanför kan sägas sitta i storändesändan av
vevstången ?

- Japp

Babbitsen som syns skall normalt sett en bit in i tvärstyckets
övre lageryta och vara lager mot den övre gejderns stålyta.

- Rätt så fast då dess undre lageryta.

Kan det tänkas vara kvar bara lösa bitar av övre lagret på tvärstycket tro ???

Nej lagerstycket var intakt.

Är det veksmörjning från en kopp på ovansidan av gejdern ??

Nej, nålsmörjning.

ritning på tvärstycke

av morrgan, Monday, February 18, 2008, 15:16 (5910 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Här är en ritning på tvärstycket

[image]
[image]
[image]
morrgan