"Civil" användning av makadamvagnar (Fordon: vagnar)

av m.sundström, Friday, February 15, 2008, 20:08 (5887 dagar sedan)

Av en järnvägsintresserad person fick jag nyligen veta att boggimakadamvagnar litt Q32b/Qbd under en dryg månads tid användes för transporter av bränd kalk från Rättvik till SSAB i Luleå kring december 1980.

Anledningen till detta var att kalkverket i Luleå råkat ut för ett haveri varför kalkverket i Rättvik fick sköta leveranserna till stålverket i Luleå. De Kö/Udg som fanns till förfogande räckte naturligtvis inte till för dessa långa omlopp utan andra alternativ måste fram. Sth för Kö/Udg var dessutom endast 80 km/h vilket gjorde att omloppstiden blev lång. Ba:s Qbd kom sålunda till användning, med presenning modell större (pgs) som täckte lasten. Den normala dragkraften i gt 6985 Rv - Blg, d. v. s. T44, måste förstärkas med med Da (båda loken givetvis med varsin förare) för att få med alla vagnar till Blg. Historier om Udg-vagnar sist i sovvagnståg på någon del av norrlandssträckorna under denna period cirkulerade också.

Uppgiften är intressant ur MJ-synpunkt eftersom dessa vagnar, som i princip finns som Rocomodell, är svåra att sysselsätta i renodlad ba-trafik på en modelljärnväg.

Min fråga är därför om fler exempel på "civil" användning av denna vagntyp - och dess lillebror Q32/Qbc - finns.
Olle Sundström