Kvinna med spade (Järnväg allmänt)

av Patrik E, Friday, February 15, 2008, 23:30 (5911 dagar sedan)

Troligen i samband med förstatligandet -42. När ändrades stavningen till "Listerhuvud"?

[img]http://i270.photobucket.com/albums/jj115/pater826/listerhuvud3.jpg[/img]

Kvinna med spade

av Kurt Möller, Friday, February 15, 2008, 23:55 (5911 dagar sedan) @ Patrik E

...När ändrades stavningen till "Listerhuvud"?

Aldrig, tror jag! Dvs. under tåg-eran. Det står ListerShuvud i Sv. Komm. både 1950 och 1956!!

Däremot togs ju gammalstafnings-f:et bort...

Kvinna med spade

av Kurt Möller, Saturday, February 16, 2008, 11:18 (5911 dagar sedan) @ Rolf Sten

Vet du vem som är fotograf och hör kortet till någon samling?

Det KAN ingå i Nybergs - han har/hade i v f med ett som är rätt likt detta.

Smalspårsstationer i Blekinge

av Gunnar Ekeving @, Saturday, February 16, 2008, 15:49 (5911 dagar sedan) @ Kurt Möller

Sveriges Järnvägsmuseum har en hel del bilder från SJ reklamavdelning. Bland annat finns många stationsbilder av just den här typen från Blekinge. Samtliga (?) tagna 1942, fotograf uppges vara AKA. Men naturligtvis fanns det många fotografer som tog bilder på stationer

Smalspårsstationer i Blekinge

av Björn Rundqvist @, Saturday, February 16, 2008, 16:36 (5911 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Intressant inlägg av GE.
AKA? Var inte det en kopieringsanstalt. Kan således ha varit fotografer som "plåtade" för den firman som kanske tillhandahöll utrustningen. Se trebenta stativet på vagnens plattform i något tidigare inlägg under annan tråd. Korten tycks ju ha god teknisk kvalité. AKA kan ju ha fått uppdrag av SJ inför förstatligandet.
rnd

Smalspårsstationer i Blekinge

av Kurt Möller, Saturday, February 16, 2008, 17:32 (5911 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

...AKA kan ju ha fått uppdrag av SJ inför förstatligandet.

Javisst fick dom det - det fanns även ngt som hette "AKA-film", f ö långt in på 60-talet. Var det inte som så, att flertalet filmer fr SJ Reklamavd. producerades av AKA? Jag minns tydligt en av deras duktiga fotografer, vadkattenhettehannudå...

Jo, Bengt Nordsjö. Han var medlem i SJK, älskade tåg och var ytterst aktiv med sin 16 mm-kamera under tidiga utfärder! Bl a hade han (privat) filmat ASLJ sista året dom körde - visades på ngt möte i Sthlm...

Vi gjorde vissa försök att lokalisera hans kvarlåtenskap för ett antal år sen - hurkattengickdetmed DET nu då...?

AKA Film + hållplatsfråga

av Patrik E, Saturday, February 16, 2008, 19:47 (5911 dagar sedan) @ Kurt Möller

AKA skall ju även ha gjort en film 1956 veckan innan trafiken på Listerbanan lades ner. Finns denna film fortfarande kvar? Någon som har sett den?

På vilken bana låg hållplatsen på bilden???

[img]http://i270.photobucket.com/albums/jj115/pater826/Rsj.jpg[/img]

AKA Film + hållplatsfråga

av Carl-Axel Schiller, Saturday, February 16, 2008, 19:58 (5911 dagar sedan) @ Patrik E

Hållplatsen Rösjö Röj km 13,0 mellan Jämshög och Holje på BKB-banan Sandbäck-Olofström.

Kvinna med spade

av Sune Nylén @, Saturday, February 16, 2008, 09:51 (5911 dagar sedan) @ Patrik E

Jag har tittat i Svensk Jvg matr. 1942 så förestods stn av en trafikagent. 1936 av platsvakt.Det finns skäl anta att bilden är tagen före trafikagenten övertog arbetet,för här förekommer ju alltjämt tågklarering.Jag har inte Sveriges Jvg stn delen där fd BKB är med,men kanhända går det att finna kvinnan på bilden på någon annan stn,och kan då se när hon förflyttades.Ibland var de gifta med en Bv och hade detta som extraarbete.Ibland övertog de postexp.på platsen när stn avbemannades.Kanske kan det vara ett tips. Hälsningar :-) Sune

Kvinna med spade

av Ola Almquist, Saturday, February 16, 2008, 17:10 (5911 dagar sedan) @ Sune Nylén

I Posthistorisk skriftserie av Erik Lindgren (omfattar omkring 400 skrifter) finns information om tillkomst och avveckling av en stor mängd postanstalter. Dessutom finns samtliga föreståndare förtecknade, samt beskrivning huruvida det rörde sig om kombinerade post- och järnvägsstationer.

M.v.h.
Ola

Kvinna med spade

av Jöran Johanson ⌂ @, Saturday, February 16, 2008, 18:20 (5911 dagar sedan) @ Sune Nylén

Platsvakt i Listershuvud från 1942 och i vart fall till 1950, då Sveriges Järnvägsstationer del 6 utkom, var Ebba Betty Vendla Nilsson, 1910-1977. Hon finns på bild i boken, men jag kan inte bedöma om det hon som ses på bilden här. Hennes man var stationskarl i Sölvesborg (uppg. från 1947).

/Jöran

Kvinna med spade

av Sune Nylén @, Sunday, February 17, 2008, 17:12 (5910 dagar sedan) @ Jöran Johanson

Ett bra sätt är att ta kontakt med hembygdsföreningen och mejla över kortet.Det är ju inte alls omöjligt att någon känner igen kvinnan och kan lämna närmare upplysningar.Själv har jag fått hjälp den vägen,fast då blev jag hjälpt via pastorsexp.Har man riktig tur säger någon " Men det är ju mamma. Hon var där 1944.:-) Sune