Tvåfärgad motorvagn (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Tuesday, February 10, 2009, 23:40 (5543 dagar sedan)

[image]
Borås 1930-35 klockan är 15.10.
/tell

Tvåfärgad motorvagn och nästan enfärgade ånglok

av Carl-Erik Olsson @, Wednesday, February 11, 2009, 02:56 (5543 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]
Borås 1930-35 klockan är 15.10.
/tell

Fast lite ovanligare färgsättning - blå och gula var väl dessa motorvagnar (minns inte litt/nr) från VBHJ. Tillverkade av Kockums (var det väl?) med en maskinboggi i ena änden med koppelstångsdrift. Var det Maybach-diesel eller nåt sånt som drev via en mekanisk växellåda?
Nitad vagnskorg av stabil typ som gjorde att åtminstone en sådan vagn överlevde in på 1980-talet som SJ-tjänstevagn, syntes som utställningsvagn vid något jippo i Västerås har jag för mig. Vad hände sedan?

På andra sidan plattformen syns GBJ S 22 (SJ S6 1610), byggt av Falun som nr 247 1917-18, systerlok till det av dåvarande HVJ 1972 inköpta SJ S6 1611, i skick som GBJ 23 sålt 1993 till Angelner Dampfeisenbahn vid Flensburg och därifrån sålt 2002 till holländska Stadskanaal Rail som har påbörjat storrevision.

Längst till vänster skymtar troligen GBJ S 24 eller 25 (SJ S6 1612-13, Nohab 1923), skrotat 1971-72 i Malmö eller Kalmar.
/CEO

Tvåfärgad motorvagn och nästan enfärgade ånglok

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Wednesday, February 11, 2009, 08:31 (5543 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

En sådan vagn ,målad i de svenska färgerna,stod uppställd hösten 48 vid BJ gamla verkstad ,vid Gbg N.Jag visste inte på den tiden vad det var för något,men den hade maskinboggie,det minns jag.:-) une

Tvåfärgad motorvagn och nästan enfärgade ånglok

av z750asn, Wednesday, February 11, 2009, 09:56 (5543 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Hittade ett utdrag ur Teknisk tidskrift från 1931 där det finns lite data om denna motorvagn.
Jag har för mig att den fick namnet Herrljunga expressen, är det någon som kan bekräfta detta namn.

Herrljunga motorvagn

Mvh
Anders Svensson, Kalmar

Tvåfärgad motorvagn och nästan enfärgade ånglok

av Niklas Bygdestam, Wednesday, February 11, 2009, 18:40 (5542 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson


Nitad vagnskorg av stabil typ som gjorde att åtminstone en sådan vagn överlevde in på 1980-talet som SJ-tjänstevagn, syntes som utställningsvagn vid något jippo i Västerås har jag för mig. Vad hände sedan?

Har för mig att det var 1990 på något Tågets dag som den vagnen visades upp. Den var utställningsvagn för elektrifieringar på de svenska järnvägarna. Den var förövrigt ihopkopplad med en av de då alldeles nya konferensvagnarna hos SJ. Men var finns den här vagnen idag? Det vill jag gärna veta

Tvåfärgad motorvagn och nästan enfärgade ånglok

av Tomber, Wednesday, February 11, 2009, 19:27 (5542 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Enligt Morrgan är vagnen skrotad av SVJM, ofattbart.

Tvåfärgad motorvagn och nästan enfärgade ånglok

av Niklas Bygdestam, Wednesday, February 11, 2009, 19:37 (5542 dagar sedan) @ Tomber

Enligt Morrgan är vagnen skrotad av SVJM, ofattbart.

Vaaaaaa!!!!!!!:-( :-( :-( :-(

Kontaktledningsstolpar på bilden?

av Niklas Bygdestam, Wednesday, February 11, 2009, 18:46 (5542 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]
Borås 1930-35 klockan är 15.10.
/tell

Jag tycker mig ana några kontaktledningsstolpar på bilden. Till höger på bilden framför träden tycker jag det ser ut som en kontaktledningsstolpe. Även efter de två smo bodarna eller vad det är tycker jag det ser ut som en kontaktledningsstolpe. Så bilden kan alltså innehålla tecken på att elektrifieringen av GBJ var på gång?

Kontaktledningsstolpar på bilden?

av Urban Åkesson, Wednesday, February 11, 2009, 19:15 (5542 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Skulle gissa på att det är belysningsstolpar lika den som står direkt till höger i bild. Dessutom verkar de ha några armaturer på en uppspänd vajer lite längre bort.

Kontaktledningsstolpar på bilden?

av Niklas Bygdestam, Wednesday, February 11, 2009, 19:42 (5542 dagar sedan) @ Urban Åkesson

[image]

Skulle gissa på att det är belysningsstolpar lika den som står direkt till höger i bild. Dessutom verkar de ha några armaturer på en uppspänd vajer lite längre bort.

Nja, jag är inte alls säker. Jag tror ändå mer på att det är kontaktledningsstolpar. Titta på bilden igen. Det sitter en vajer som verkar hållas uppe av en rörformad stolpe som står på plattformen. Men titta precis till höger om den stolpen. Där ser man en stolpe som istället ser ut som en kontakteledningsstolpe. Alltså titta precis till höger om plakatet som man också ser

Kontaktledningsstolpar på bilden?

av Urban Åkesson, Wednesday, February 11, 2009, 19:51 (5542 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Aj då, den missade jag innan.

Det lär väl inte ha funnits spårväg i Borås, tycker att stolpen verkar stå lite för långt från spåret.

Kontaktledningsstolpar på bilden?

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Wednesday, February 11, 2009, 20:44 (5542 dagar sedan) @ Urban Åkesson

Det borde väl vara en bryggstolpe i så fall. Någon som bor i Borås som vill kolla?:-) Sune

Kontaktledningsstolpar på bilden?

av Kurt G. Möller, Sthlm, Wednesday, February 11, 2009, 21:11 (5542 dagar sedan) @ Sune Nylén

Eldriften på GBJ öppnades i juni 1936...

Kontaktledningsstolpar på bilden?

av Niklas Bygdestam, Wednesday, February 11, 2009, 21:28 (5542 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Eldriften på GBJ öppnades i juni 1936...

Och bilden ska vara tagen någon gång mellan 1930-1935. Det skulle kunna stämma väldigt bra om det då hunnit komma några kontaktledningsstolpar när bilden togs

Kontaktledningsstolpar på bilden?

av Anders Eriksson, Thursday, February 12, 2009, 10:18 (5542 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Stolpar för bangårdsbelysning, man kan se vajern som hänger tvärs över bangården och även ett par lampor som hänger ned från denna.

/Anders

Kontaktledningsstolpar på bilden?

av Per Wirback, Thursday, February 12, 2009, 13:47 (5542 dagar sedan) @ Anders Eriksson

Stolpar för bangårdsbelysning, man kan se vajern som hänger tvärs över bangården och även ett par lampor som hänger ned från denna.

/Anders

Det var vanligt att man använde standard kontaktledningsstolpar för att montera bangårdsbelysning.
Det var ju så att säga ett färdigt koncept med stolpe, fundament, lyra i toppen och armatur.
Tex Uppsala Ö hade ca 10 sådana fristående stolpar tills för några år sen, och dessa monterades ca 1935.

/Per

Tvåfärgad motorvagn

av Jan Frelin, Wednesday, February 11, 2009, 20:44 (5542 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag tycker det ser ut som vagnen är märkt BHJ snarare än VBHJ. Då borde väl bilden vara tagen före 1931-32 (beroende på hu snabbt vagnen märktes om)?

Tvåfärgad motorvagn

av Niklas Bygdestam, Wednesday, February 11, 2009, 21:29 (5542 dagar sedan) @ Jan Frelin

Jag tycker det ser ut som vagnen är märkt BHJ snarare än VBHJ. Då borde väl bilden vara tagen före 1931-32 (beroende på hu snabbt vagnen märktes om)?

Jag ser att det faktiskt står VBHJ och inte bara BHJ. Och det stämmer dessutom bättre med att det verkar finnas kontaktledningsstolpar på bilden inför den elektrifiering som skedde under den tiden

Tvåfärgad motorvagn

av Peter Estelius, Wednesday, February 11, 2009, 22:33 (5542 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Den gjordes i modell av Märklin i versionen som SJ Xo2 med blå/vit målning.

SJ Xo2 i 1/87

Såg den ståendes på Gbg C, spår 14 eller 15 när jag passerade föbi någon gång under 1980-talet. Den var då målad blå/vit och såg "uppstädad" ut.

Mvh

/Peter E

Tvåfärgad motorvagn

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Thursday, February 12, 2009, 11:19 (5542 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag roade mig med att titta i Kommunickan för 1/3 1933.Det är Snt 3 Gbg Alvesta ,som gått från Göteborg kl14,00 och ankommer Borås kl 15,11,som just är på ingång.
Motorvagnen är tåg nr 39 som avgår kl.15,18 till Skene 16,11.åter 16,15 Borås 17,15.
Tåget längst till vänster är förmodligen Pt 10. Borås 15,29 Gbg 17,12.Det har gått från Hillared 14,28 och anlänt till Borås 15,05
Jag tänkte för övrigt på den tillkopplade vagnen.Det går inte genom släpvagnen till Mtv;n att komma närmare . När slopades den t.ex.
Pt 10 hade också anslutning till Motorvagnståg 210 ,som gick lördagar från Gislaved 13,00, via Hestra till Hillared:-) Sune