Bilder och info på L12p (Fordon: lok)

av Anders Östlund @, söndag, februari 17, 2008, 12:50 (4204 dagar sedan)

Till ett modellprojekt så letar jag nu allt jag kan få fatt i om lok L12p, Nydqvist & Holm Tnr: 828 (SJ Nr 3028) för att vara exakt. Har kikat i mbr262 och fått fram lite mått, men bilder av det loket och ev- systerlok vore UNDERBART! Även om det finns på den 2-axliga tender som loket hade men som hängt efter andra lok vore behjälpligt.

Som sagt, all hjälp mottages med tacksamhet...

Hälsar,
Anders Östlund

L12p 3028 och lite till...

av P.E, söndag, februari 17, 2008, 20:28 (4204 dagar sedan) @ Anders Östlund

Här är i alla fall en bild på loket. Det finns en annan känd Nygren-bild av loket från andra sidan taget i Växjö -45. Efter förstatligandet av MÅJ -41 användes 3028 i godstågen och L11p 3027 i persontågen. L13p/S7p 3029 var reserv. Efter -45 Användes 3028 i godstågen då Yp 360-361 och 462 gick i de flesta persontågen. I april 1948 placerades godsmotorvagnen YG1p 432 i Mönsterås. Den insattes i blandade tåg Mss-Sbh 9833/9834 och även i vissa tåg till Fagerhult. L12 3028 gick i slutet av 40-talet och början av femtiotalet i godstågen 9831/9832 Mss-Fgt. Loket var våren -51 på KVAB för revision och fick bl.a sluten hytt. Efter revisionen användes 3028 mycket begränsat på MÅJ. Det var placerat i Mönsterås i reserv för Z4p 261 och YG1p 432 till hösten -57. YG1p 432 slopades i dec -57 då Zp 233 ersatte de bägge maskinerna. Huruvida Zp 233 någonsin gick i lgt 9831/32 låter jag vara osagt. 3028 skrotades i dec -58

[image]

L12p 3028 och lite till...

av Kurt Möller, söndag, februari 17, 2008, 20:46 (4204 dagar sedan) @ P.E

Vems är uppgifterna? Att ersätta ett 25-tonslok med en Zp är ju rena skojet bara.

L12p 3028 och lite till...

av P.E, söndag, februari 17, 2008, 21:13 (4204 dagar sedan) @ Kurt Möller

Att Zp ersatte YG1p och 3028 är uppgifter jag fick av Andres Jansson för ett antal år sedan. Han brukar ha koll på pappren annars så jag har ingen anledning att betvivla även om jag också tycker det verkar lustigt. Möjligt kunde man med kort varsel köra upp lok från Kalmar vid ett haveri. Tp fick ju även gå till Mönsterås från -57.

L12p 3028 och lite till...

av Hans Olov Frisk @, söndag, februari 17, 2008, 22:55 (4204 dagar sedan) @ P.E

Det fanns även en Z4p stationerad där under samma tid som du sa i första inlägget P.E eller har du tappar bort den nu? 3028 och YG1p var ändå redan reducerade till reservplatser, och Z4p 261 skötte det dagliga, med Zp 233 som lokal växlingsmaskin eller kanske rent av ren reserv och Z4p 261 var det lokala växelloket/lokalgodstågs/blandattågs loket?

VH Hans Olov Frisk

L12p 3028 och lite till...

av Ola Almquist @, Göteborg, söndag, februari 17, 2008, 23:08 (4204 dagar sedan) @ Hans Olov Frisk

Det fanns även en Z4p stationerad där under samma tid som du sa i första inlägget P.E eller har du tappar bort den nu? 3028 och YG1p var ändå redan reducerade till reservplatser, och Z4p 261 skötte det dagliga, med Zp 233 som lokal växlingsmaskin eller kanske rent av ren reserv och Z4p 261 var det lokala växelloket/lokalgodstågs/blandattågs loket?

VH Hans Olov Frisk

Bild på Z4p 261 något senare finns i den länkade tidningen (dragbilen på en annan bild var för övrigt en Saurer och ingen MAN).

Sidospår 1/06

Jag tror att också att 261 var det normala blandattågsloket, har sett en bild på detta med bl.a. Fp och två Bp.

Z4p 261 kan för övrigt beskådas i Västervik (ser riktigt vettig ut exteriört numera, förutom tyfonen och plogen).

Z4p 261 i Verkebäck

M.v.h.
Ola

L12p 3028 och lite till...

av Patrik E, söndag, februari 17, 2008, 23:27 (4204 dagar sedan) @ Ola Almquist

Z4p 261 var avsedd för växling i Växjö men placerades i Mönsterås troligen redan efter leverans. Dock senast i början av -52 fanns den i Mönsterås.

Jag tror att också att 261 var det normala blandattågsloket, har sett en bild på detta med bl.a. Fp och två Bp.

Du har inte någon uppgift på vilka Fp och Bp som gick i det blandade tåget? Jag har uppgift om att Cp 340 gick i det Mss-Sbh. I lgt gick Fp+Cp till hösten 54 vilka även meranvändes i ett persontågpar till Sbh. CFp 276 ombyggdes hösten -54 och då var det slut på blandade och persontåg på MÅJ.

L12p 3028 och lite till...

av Ola Almquist @, Göteborg, söndag, februari 17, 2008, 23:37 (4204 dagar sedan) @ Patrik E

Z4p 261 var avsedd för växling i Växjö men placerades i Mönsterås troligen redan efter leverans. Dock senast i början av -52 fanns den i Mönsterås.

Jag tror att också att 261 var det normala blandattågsloket, har sett en bild på detta med bl.a. Fp och två Bp.


Du har inte någon uppgift på vilka Fp och Bp som gick i det blandade tåget? Jag har uppgift om att Cp 340 gick i det Mss-Sbh. I lgt gick Fp+Cp till hösten 54 vilka även meranvändes i ett persontågpar till Sbh. CFp 276 ombyggdes hösten -54 och då var det slut på blandade och persontåg på MÅJ.

Jag kommer bara ihåg att det var 340, eftersom även den finns bevarad (renovering påbörjad men inte avslutad - vad ölänningarna egentligen gjorde vet jag inte men det var då inte antivariskt) i Västervik. Tänker jag efter är jag inte säker på att det var två och inte en Cp/Bp-vagn. Anders Jansson vet nog mer...

M.v.h.
Ola

L18p 3148..

av P.E, söndag, februari 17, 2008, 22:27 (4204 dagar sedan) @ P.E

Gick aldrig på MÅJ. Har en levande syster i Vk.

[image]

L18p 3148..

av Bertil Rehnberg, onsdag, augusti 20, 2008, 11:50 (4019 dagar sedan) @ P.E

Vem har tagit bilden?

Bilder och info på L12p

av Jan Frelin @, Vällingby, söndag, februari 17, 2008, 21:57 (4204 dagar sedan) @ Anders Östlund

Det finns en dåligt reproducerad bild och en synnerligen enkel ritning i "Smalspåriga dragfordon och rälsbussläp vid Statans Järnvägar".

Bilder och info på L12p

av Bertil Rehnberg, onsdag, augusti 27, 2008, 10:05 (4012 dagar sedan) @ Jan Frelin

Bilden har jag själv tagit i Norsholm. Framgår ej.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum