"Bahnpolizei" (Järnvägspersonal)

av m.sundström, Sunday, February 15, 2009, 18:46 (5554 dagar sedan)

Även om jag var lång väg över de 50 när min far gick bort och borde ha haft vett att tillägna mig det mesta av hans minnen från 40 år vid järnvägen märker jag allt oftare att det är mycket jag borde ha borrat mer i.

Kom sålunda häromdagen att tänka på DR:s och DB:s speciella järnvägspolis som väl på den förstnämnda förvaltningen i första hand skulle stävja sabotage och spionage och på den senare - åtminstone på senare år - mest fungerade som allmän ordningspolis. (Var det i BRD kåren hette Bahnpolizei och i DDR Trapo - Transportpolizei eller var det tvärtom?)

Hursomhelst minns jag att farsgubben och jag nå'n gång på åttiotalet kom att tala om de ovannämnda organisationerna och då berättade han att man även på Falun C hade haft speciell järnvägspolis under andra världskriget. Åtminstone en namngiven person - som t o m en lätt åderförkalkad person som jag kommer ihåg namnet på - patrullerade bangården, bärande någon form av synlig polisbricka. Om hans syfte huvudsakligen var att förhindra stöld, sabotage, spioneri eller olyckor är oklart.

Vet någon mer om förekomsten av svensk järnvägspolis i allmänhet? Hur var det på SJ?

För övrigt efterlyser jag bild på NBJ 502043 (tankvagn tillhörande Bofors). (Den skarpsinnige inser genast sambandet järnvägspolis - antisabotage - Boforstankvagnar - modelljärnväg!)
Olle Sundström