hjulringsprofil (Fordon: allmänt)

av morrgan, Sunday, February 17, 2008, 18:20 (5910 dagar sedan)

[image]

hjulringsprofil

av -ch-, Sunday, February 17, 2008, 22:06 (5909 dagar sedan) @ morrgan

Marginell skillnad mot vad som önskas idag.
[image]

hjulringsprofil

av Ej Sj-anställd, Sunday, February 17, 2008, 23:11 (5909 dagar sedan) @ morrgan

[image]

Är inte denna ritning upphovrättsskyddad av SJ ? Har tillstånd inhämtats för att publicera denna..?

hjulringsprofil

av Anders Ö/NJM, Sunday, February 17, 2008, 23:32 (5909 dagar sedan) @ Ej Sj-anställd

Det är ju gamla hederliga SJ, statlig myndighet med öppna handlingar..konkurensen var väl inte så stor då ;o))
Dessutom är det säkert andra profiler som används mest idag.

hjulringsprofil

av Ej SJ-anställd, Monday, February 18, 2008, 01:16 (5909 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Det är ju gamla hederliga SJ, statlig myndighet med öppna handlingar..konkurensen var väl inte så stor då ;o))
Dessutom är det säkert andra profiler som används mest idag.

Oavsett om det är statligt eller ej så är inte allt som är statligt offentligt, däribland ritningar, skulle inte tro att "psykologiska försvaret" skulle tillåta sina handlingar bli offentliga bara för att de är en statlig instution.

Har du kollat att ritningen inte är fortfarande gällande..? 33 m.m. i flänstjocklek är om jag inte minns fel fortfarande gällande.

hjulringsprofil

av Anders Ö/NJM, Monday, February 18, 2008, 07:19 (5909 dagar sedan) @ Ej SJ-anställd

Oavsett om det är statligt eller ej så är inte allt som är statligt offentligt, däribland ritningar, skulle inte tro att "psykologiska försvaret" skulle tillåta sina handlingar bli offentliga bara för att de är en statlig instution.

Har du kollat att ritningen inte är fortfarande gällande..? 33 m.m. i flänstjocklek är om jag inte minns fel fortfarande gällande.

Jag har inte kollat ett skit...däremot har vi fått ritningar från gamla SJ.
Sen sa jag inte att allt statligt är offentligt....
Trist attityd när användbara ritningar för gammeltågsbranchen kommer fram..
Är du säker på att gamla bilder på tåg och kartor som kommer upp här då o då inte är hemliga?
Du kanske inte ska läsa i forumet, det kan vara hemligt :-P

hjulringsprofil

av Ej SJ-anställd, Monday, February 25, 2008, 01:57 (5902 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Oavsett om det är statligt eller ej så är inte allt som är statligt offentligt, däribland ritningar, skulle inte tro att "psykologiska försvaret" skulle tillåta sina handlingar bli offentliga bara för att de är en statlig instution.

Har du kollat att ritningen inte är fortfarande gällande..? 33 m.m. i flänstjocklek är om jag inte minns fel fortfarande gällande.


Jag har inte kollat ett skit...däremot har vi fått ritningar från gamla SJ.
Sen sa jag inte att allt statligt är offentligt....
Trist attityd när användbara ritningar för gammeltågsbranchen kommer fram..
Är du säker på att gamla bilder på tåg och kartor som kommer upp här då o då inte är hemliga?
Du kanske inte ska läsa i forumet, det kan vara hemligt :-P

Vi pratar om upphovrättsskyddad materiel, men det vet väl du inget om?

hjulringsprofil

av Lars-Henrik Eriksson, Monday, February 18, 2008, 08:52 (5909 dagar sedan) @ Ej SJ-anställd

Det är ju gamla hederliga SJ, statlig myndighet med öppna handlingar..konkurensen var väl inte så stor då ;o))
Dessutom är det säkert andra profiler som används mest idag.


Oavsett om det är statligt eller ej så är inte allt som är statligt offentligt, däribland ritningar, skulle inte tro att "psykologiska försvaret" skulle tillåta sina handlingar bli offentliga bara för att de är en statlig instution.

Vad menar du med "däribland ritningar"? Alla Banverkets signalritningar, inklusive ritningar som övertagits från gamla affärsverket SJ är offentliga handlingar. Varför skulle en hjulprofilritning vara annorlunda?

hjulringsprofil

av Jan Frelin, Monday, February 18, 2008, 22:08 (5908 dagar sedan) @ Ej SJ-anställd

En handling som inte är hemlig är offentlig. Det finns inget anledning att hemligstämpla en hjulritning - därmed är den offentlig.

hjulringsprofil

av Lars-Henrik Eriksson, Wednesday, February 20, 2008, 00:14 (5907 dagar sedan) @ Jan Frelin

En handling som inte är hemlig är offentlig. Det finns inget anledning att hemligstämpla en hjulritning - därmed är den offentlig.

För att vara ännu mer precis. En allmän handling -- alltså en handling som upprättats av eller inkommit till en statlig eller kommunal verksamhet -- är alltid offentlig om den inte hemligstämplats med uttrycklig hänvisning till sekretesslagen. Det går inte att hemligstämpla en handling bara för att någon tycker att den skall vara hemlig. Varje gång som någon begär ut en hemligstämplad handling skall ett nytt beslut att inte lämna ut den fattas och detta beslut skall lämnas till den som vill ha handlingen, med hänvisning till berörd paragraf i sekretesslagen och information om hur beslutet kan överklagas.

Not: Av praktiska skäl räknas inte rena arbetsanteckningar som "handlingar", men man kan bli förvånad över hur mycket som faktiskt betraktas som allmän handling. Det är fastställt i domstol att s.k. "cookie-filer" i en webbläsare i en offentliganställd persons arbetsdator är allmän handling!

hjulringsprofil

av Ej SJ-anställd, Monday, February 25, 2008, 02:15 (5902 dagar sedan) @ Lars-Henrik Eriksson

En handling som inte är hemlig är offentlig. Det finns inget anledning att hemligstämpla en hjulritning - därmed är den offentlig.


För att vara ännu mer precis. En allmän handling -- alltså en handling som upprättats av eller inkommit till en statlig eller kommunal verksamhet -- är alltid offentlig om den inte hemligstämplats med uttrycklig hänvisning till sekretesslagen. Det går inte att hemligstämpla en handling bara för att någon tycker att den skall vara hemlig. Varje gång som någon begär ut en hemligstämplad handling skall ett nytt beslut att inte lämna ut den fattas och detta beslut skall lämnas till den som vill ha handlingen, med hänvisning till berörd paragraf i sekretesslagen och information om hur beslutet kan överklagas.

Not: Av praktiska skäl räknas inte rena arbetsanteckningar som "handlingar", men man kan bli förvånad över hur mycket som faktiskt betraktas som allmän handling. Det är fastställt i domstol att s.k. "cookie-filer" i en webbläsare i en offentliganställd persons arbetsdator är allmän handling!

Offentlig handling är en handling som kan begäras ut från myndighet av alla och envar, men detta innebär inte att du bara för det får kopiera och sprida utan deras medgivande!
Jga kan om jag känner till ditt personnummer hämta ut en massa uppgifter om dig i och med att det klassas som "offentlig handling" likväl får jag inte lägga ut det på nätet. Ett bra exempel är vägverket som inte kan lägga ut uppgifter på nätet om du söker på bilnummer, men du kan få uppgifterna via fax!
I det fallet stoppar personuppgiftslagen publiceringen, med ritningarna stoppar upphovsrättslagen!

hjulringsprofil

av Ej SJ-anställd, Monday, February 25, 2008, 02:03 (5902 dagar sedan) @ Jan Frelin

En handling som inte är hemlig är offentlig. Det finns inget anledning att hemligstämpla en hjulritning - därmed är den offentlig.

Med den retoriken kan jag alltså lägga ut dina vad du tjänar m.m.. på nätet eftersom de är offentliga uppgifter från skatteverket!

hjulringsprofil

av Micke Carlsson, Monday, February 18, 2008, 08:12 (5909 dagar sedan) @ Ej Sj-anställd

Isåfall tillhör väl ritningen EuroMaint idag och inte SJ AB (Mbr arvtagare)

Det material som är framställt (även nyutgåvor) av grytbitarna som blev efter styckningen är "privat" men gam-pappren är det inte. Det avgjordes i samband med att SJ AB och GC försökte hävda rättigheterna till bl a SJF 010 och underhållsföreskrifterna.

Avgiften du måste betala för att få tillgång till ritningar som denna om du beställer från företaget som förvaltar "arvet" är en omkostnads- och förvaltningsavgift, inte en royalty. Vissa vill kanske inget hellre än att missförstå detta... men så är det fatt. Svenska folket är ägare av ritningar som denna.

hjulringsprofil

av Ej SJ-anställd, Monday, February 25, 2008, 02:08 (5902 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Isåfall tillhör väl ritningen EuroMaint idag och inte SJ AB (Mbr arvtagare)

Det material som är framställt (även nyutgåvor) av grytbitarna som blev efter styckningen är "privat" men gam-pappren är det inte. Det avgjordes i samband med att SJ AB och GC försökte hävda rättigheterna till bl a SJF 010 och underhållsföreskrifterna.

Avgiften du måste betala för att få tillgång till ritningar som denna om du beställer från företaget som förvaltar "arvet" är en omkostnads- och förvaltningsavgift, inte en royalty. Vissa vill kanske inget hellre än att missförstå detta... men så är det fatt. Svenska folket är ägare av ritningar som denna.

Så är det! Och även om du köpt tillgång till ritningen så innebär det inte att man får lägga ut ritningen utan upphovrätssinnehavarens tillstånd. Fullt jämförbart med när du t.e.x. köper en videofilm, det innebär inte att jag får kopiera den och lägga ut den på nätet bara för att jag köpt den!
Med en offentlig handling menas bara att alla har rätt att begära ut den, inte att kopiera den och lägga ut den på nätet.

hjulringsprofil

av Micke Carlsson, Monday, February 25, 2008, 08:24 (5902 dagar sedan) @ Ej SJ-anställd

Jo, den får faktiskt spridas också. Det går inte att jämföra med t ex en videofilm eller en Kalle Anka-tidning.