Bilder från Borås-Ulricehamn? (Bana)

av David Sohlberg, Sunday, February 17, 2008, 19:27 (5906 dagar sedan)

Var i Ulricehamn häromdan och fotade resterna av järnvägen där. Det är inte mycket att se - stationshuset är kvar, liksom en bro och vändskivegraven. Man kan också se rätt tydligt var spåren/linjerna gick åt olika håll.

Är det möjligen någon här som har bilder från tiden när det begav sig? Det har ju visats mycket intressanta´då´-bilder här tidigare så det kanske även finns från den här banan?

/DS

Bilder från Borås-Ulricehamn?

av Gunnar Lindkvist, Monday, February 18, 2008, 17:14 (5906 dagar sedan) @ David Sohlberg

Duger den här?

[image]

Dalsjöfors 1979

/Gunnar

Bilder från Borås-Ulricehamn?

av Mohlin, Monday, February 18, 2008, 20:37 (5905 dagar sedan) @ David Sohlberg

I väntan på att forumbesökarna öppnar sina bildarkiv kanske jag, även om jag inte borde, skulle visa ett par av mina enkla alster som ett smakprov från en aldeles fantastisk bana.
Det kommer förmodligen snart fler bilder från andra bildvisare, så jag tackar för mig.

[image]
Rångedala

[image]
Aspanäs

[image]
Redvägsbrunn

Bilder från Borås-Ulricehamn?

av nicke, Monday, February 18, 2008, 20:45 (5905 dagar sedan) @ Mohlin

Fina bilder! Vad är det för årtal?

Bilden från Aspanäs: Är det ett vidvinkelobjektiv som ställer till det, eller är det inte VÄLDIGT gott om slipers på banan? Har de tryckt in slipers mellan de gamla eller är banunderbyggnaden instabil? Det ser ju onekligen lite sumpigt ut... .

Bilder från Borås-Ulricehamn?

av Jan Frelin, Monday, February 18, 2008, 22:10 (5905 dagar sedan) @ nicke

Fina bilder! Vad är det för årtal?

Bilden från Aspanäs: Är det ett vidvinkelobjektiv som ställer till det,

Snarare teleobjektiv.

Bilder från Borås-Ulricehamn?

av Olle E, Monday, February 18, 2008, 23:01 (5905 dagar sedan) @ Jan Frelin

Fast sliprarna ser onekligen mysko ut. Lite som de där tidiga betomgsliprarna med stålrör i mitten och befästningar typ fist (var det väl?)...

Bilder från Borås-Ulricehamn?

av Anders Ö/NJM, Monday, February 18, 2008, 23:48 (5905 dagar sedan) @ Olle E

Luras man inte dels av att det ser tämligen ny stoppat ut spåret samt att det ligger snö/frost kvar i skuggan av rälsen?

Bilder från Borås-Ulricehamn?

av John Thoweman @, Tuesday, February 19, 2008, 11:24 (5905 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Luras man inte dels av att det ser tämligen ny stoppat ut spåret samt att det ligger snö/frost kvar i skuggan av rälsen?

Visst gör man det. Ett klart fall av nystoppade slipers. Stoppspadarna går ju ned i ballasten närmast runt om resp. räl och stökar till det lite, med små "grushögar" som resultat. Det är alltså dem man ser snarare än sliprarna.

Spåret hade alltså justerats rel. nyligen när bilden togs. Stoppningen görs alltså för att packa ballasten (gruset i banvallen) så att sliprarna och spårets läge fixeras efter justering.

Bilder från Borås-Ulricehamn?

av Olle E, Tuesday, February 19, 2008, 22:15 (5904 dagar sedan) @ John Thoweman

Luras man inte dels av att det ser tämligen ny stoppat ut spåret samt att det ligger snö/frost kvar i skuggan av rälsen?


Visst gör man det. Ett klart fall av nystoppade slipers. Stoppspadarna går ju ned i ballasten närmast runt om resp. räl och stökar till det lite, med små "grushögar" som resultat. Det är alltså dem man ser snarare än sliprarna.

Spåret hade alltså justerats rel. nyligen när bilden togs. Stoppningen görs alltså för att packa ballasten (gruset i banvallen) så att sliprarna och spårets läge fixeras efter justering.

Ser mer ut som matjord än grus, men du har säkert rätt.

Bilder från Borås-Ulricehamn? - grusresonemang

av John Thoweman @, Wednesday, February 20, 2008, 12:18 (5904 dagar sedan) @ Olle E

Luras man inte dels av att det ser tämligen ny stoppat ut spåret samt att det ligger snö/frost kvar i skuggan av rälsen?


Visst gör man det. Ett klart fall av nystoppade slipers. Stoppspadarna går ju ned i ballasten närmast runt om resp. räl och stökar till det lite, med små "grushögar" som resultat. Det är alltså dem man ser snarare än sliprarna.

Spåret hade alltså justerats rel. nyligen när bilden togs. Stoppningen görs alltså för att packa ballasten (gruset i banvallen) så att sliprarna och spårets läge fixeras efter justering.


Ser mer ut som matjord än grus, men du har säkert rätt.

Banor som inte har ballast av makadam (alltså krossad sten) brukar lite svepande benämnas "grusbanor". Vanligtvis benämns då ballasten "naturgrus", vilket innebär i princip just vad det låter som - man hämtade från närbelägna grusgropar eller grustag med lämplig sammansättning.
Många som till vardags pratar om "grus" tänker då på något som består av något slags småsten, men i ballastsammanhang handlar det oftast om en mer finkornig produkt.
Så din iakttagelse om "matjord" är väl inte helt tokig... :-) I synnerhet på ett foto kan det se ut just så.

För att fortsätta med lite överkurs, så är problemet med naturgrus som ballast att den lätt blir just - matjord.
Den förorenas av allsköns oönskade partiklar och bildar en grogrund för ogräs. Detta gör att fukt binds i ballasten vilket leder till en avsevärt kortare livslängd för sliprarna. Det är därför man som långt som möjligt har gått över till makadam.

Bilder från Borås-Ulricehamn?

av David Sohlberg, Monday, February 18, 2008, 23:21 (5905 dagar sedan) @ Mohlin

Jag tror jag talar för ganska många läsare/besökare här när jag säger -Meera!

Bilder från Borås-Ulricehamn?

av Jonny Saljefeldt, Wednesday, February 20, 2008, 19:33 (5903 dagar sedan) @ David Sohlberg

Ulricehamn i juni 1980:

[image]

Två bilder från en SJK-resa 1985, först Dalsjöfors:

[image]

Fotokörning någonstans längs BUJ:

[image]

Bilder från Borås-Ulricehamn?

av MCarl, Thursday, February 21, 2008, 13:23 (5903 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Sista bilden skulle jag vilja placera öster om Hökerum, där viskan flyter ut i sjön Mogden, kan det stämma?