Speciellt de som var knutna till en viss bana eller landsdel blev ibland riktigt sura på AGJ då de tömde järnvägssverige. Men andra tider kom ju med MRO och andra samarbetsorgan som gjorde att man numera byter fordon med varann. Slutsatsen är ju att det trots allt är bra att så många fordon blev bevarade till stor del tack vare AGJ. Hade inte några ur SRJmf börjat rota med Gotlandsloket så hade inte banan där kommit igång osv . osv.
AGJ ville ju visa en hur en 891-bana kunde sett ut i allmänhet medan andra vill visa hur Roslagsbanan har sett ut vid vissa skeden tex. De här synsätten kolliderade derav motsättningarna men jag har intrycketatt motsättningarna överbyggs och leder till samarbete. Allt gott i slutänden.
Ja, MRO gjorde ett bra arbete med att överbrygga motsättningar och skapa ett bra samarbetsklimat.
Vad gäller införskaffandet av AGJ´s alla ånglok så finns det en hel del att berätta. Det var egentligen ingen självklarhet att AGJ kom att få så många ånglok. Det fanns faktiskt motstånd inom AGJ att samla på sig allt för många ånglok redan på 1970-talet. Det var ofta en dyr transporthistoria dessutom att få loken till Anten. AGJ tror jag om man hade haft ekonomska resurser och plats säkert haft ytterligare 2-3 ånglok. Vid denna tid (1960-70 talet) var det inte realistiskt med fler ånglok.
Trots detta gjordes 1969 försök att spara/bevara bland annat Gotlandsloket GJ 10 (SJ 3069). Detta hade tidigt varit föremål för ett försök till bevarande i Linköping. Detta tenderlok fick sedemera en enkel biljett till Vislanda. Medlemen B. Nordh tror jag det var ringde Vislanda för att stoppa skrotningen. Detta kunde gått sa man i Vislanda, men man hade skurit av en axeltapp på loket. Idag hade detta inte varit något större problem men då hade AGJ små, mycket små resurser. En avskuren axeltapp... nej tyvärr. Loket GJ 10 gick nu till skrot. Andra 891-jvgmuseiföreningar i Sverige hade tyvärr heller inget intresse för loket. Många andra 891 lok skrotades faktiskt i slutet, början av 1960-70 talet. Här kan exempelvis nämnas SJ Gp 3043 år 1969, SJ Gp 3133 år 1971.
SJ Gp 3043 var väl för övrigt i ett mycket gott skick?
Det fanns små godbitar kvar SJ S9p 3026 (ROJ 3) stod i Eksjö 1968 och hade sneglat på loket en tid. Detta lok inköptes och transporterades till Sjövik med ordinarie rivningståg för sträckan Göteborg-Sjövik som vid denna tid revs upp.
Det stora tankloket S2p 3039 (ROJ 5) stod i Berga. Några AGJ-medlemmar ville köpa loket men det fanns motsånd till köpet inom föreningen. Detta till trots så köptes loket 1970. En kuriosa är att dåvarande Föreningen 29:an (Skara-Lundsbrunn Jvg) redan år 1965/66 fick ett erbjudande om att köpa detta lok av SJ.
När sedan AGJ bildades 1971 så hade man 6 st större driftånglok i sin ägo:
BLJ 6, ROJ 3 (SJ S9p 3026), ROJ 5 (SJ S2p 3039), VGJ 24 (SJ B2p 3105), VGJ 31 (SJ B4p 3110) samt KBJ 5 (Nanna). Senare fick man också två mindre ånglok Göta I och HBA 8.
Dragkampen på 1970-80 talet om det s.k Hjoloket SJ S5p 3094 (VGJ 4) var egentligen en tråkig historia. I parken stod SJ S5p 3094 och en personvagn.
För dåvarande SkLJ var detta tågset viktigt inte minst ångloket. Man hade endast VGJ 29 som enda ånglok. När tankarna på en egen museijärnväg (Skara-Lundsbrunn) tog sin början hade man endast sitt Gp-lok. Det var en nödvändighet att försöka få ytterligare ett driftlok till sin framtida museitrafik.
Klimatet mellan de båda föreningarna AGJ och SkLJ var denna tid minst sagt kylslaget.
År 1983 fick AGJ genom förhandlingar med Hjo kommun en deposition av hela tågsetet. Personvagnen(HSJ 201)togs omgående till Anten. Ångloket stod dock kvar i parken. Åren gick och loket stod där i väder och vind. Det var en tråkig syn att se loket förfalla på detta sätt. Några yngre medlemmar i AGJ´s dåvarande styrelse hade uppmärksammat detta. Kring åren 1990-91 hade man därför förslagit att loket skulle överföras till SkLJ. (För inte var detta något vettigt bevarande av loket när man ser historien i backspegeln). Ånyo inleddes förhandlingar mellan AGJ och SkLJ samt Hjo kommun om lokets öde. Tyvärr gav dessa förhandlingar inget resultat.
År 1994 tog SkLJ saken i egna händer och i förhandlingar med Hjo kommun fick man ångloket SJ S5p 3094 (VGJ 4) som en gåva. Efter 32 år utomhus transporterades till Skara lokstall. Efter en omfattande revision rullar idag loket mellan Skara och Lundsbrunn.
Kring åren 1990 gjorde man ett försök från AGJ att förvärva SJ Np 3178 som stod i Västra Frölunda. Försöket lyckades och med hjälp av ett s.k nytillverkat leklok byttes loken plats. SJ Np 3178 transporterades till Anten och står idag under tak på Ödegärdet.
Mvh Per-Åke Lampemo