Sv/v 70-tal: Skilsmässa i Totebo. (Järnväg allmänt)

av JöL, Monday, February 18, 2008, 20:26 (5884 dagar sedan)

[img]http://i245.photobucket.com/albums/gg46/LarsLars2/280.jpg[/img]
Hemvändade YP till Västervik är avkopplad och lämnad på stationen.

Foto i Totebo den 1 november 1974.

Sv/v 70-tal: Skilsmässa i Totebo.

av Daniel Niklasson, Vbä, Monday, February 18, 2008, 22:19 (5884 dagar sedan) @ JöL

Detta morgontåg till Västervik behandlades lite olika under årens lopp. Ett antal år kördes det så att man kopplade av den bakre vagnen (vagnarna) med Totebo obevakad genom sk avkoppling av tågdel (och en trevlig klammer i tamboken).

Mycket intressant är också spåret och plankningen till godstrallan vars "spårkors" jag aldrig sett en riktigt bra närbild på.

Totebo fick i skarven 1960-70-tal svarta fönsterfoder vilket gjorde byggnaden oerhört dyster. Idag är de vita fodren tillbaka.

Värt att tillägga är att huset inte är ett nybyggt hus utan att det gamla byggdes om radikalt efter ritningar från arkitekt Johan Lund i Västervik.

Mer om Totebo och bakgrunden till stationshusets ombyggnad finns i skriften "Totebo nästa!".

Myckret kul att se bild från ett sig tämligen likt Totebo och Tollevi.

TJF Försäljning med Totebo nästa!

Sv/v 70-tal: Skilsmässa i Totebo.

av Herbert Paalberg @, Västervik, Tuesday, February 19, 2008, 19:15 (5883 dagar sedan) @ JöL

[b][/b]

Bilderna väcker nostalgiska minnen. Min första tur på smalspåret ägde rum den 2 april 1979 med Vk tur 1149 som bestod i att passåka i tåg 2072 till Tob och där dela multen och gå tillbaka som tåg 2071 som denna dag bestod av Yp 888 till Vk. Turen började kl. 0545 och slutade kl. 22.55 och däremellan hade jag då kört tågen 2065-26, 2074-2067 med tankning och stallning i Vk. Turlängd 10.22 tim. Dessa Yp ingick i mina tåg under dagen 888-801, 900-804. Tob var då obevakad och vi delade på tågen i tåg 2072 på morgonen och tog med skolungarna
från Tob-Akm-Vbä in till Vk efter att först haft avstigande vid det som idag kallas för Tjustskolan, men då låg plattformen öster om vägövergången vid
Karstorpsvägen. Postlådan vid Tob stn var en av dessa som vi tömde på em. och togs om hand av "Postnisse" i Hf, och gud nåde den som glömde postnycklarna då tipsombudens påsar ingick i tömningen. (Har föresten kvar min gamla postnyckel än idag från linjen 24 år efter nedläggningen). Används idag endast till musei-
lådan i Vbä vid ångtågskörningarna, TJF. Har kvar alla annotationsböcker sedan min första dag vid SJ som lokförare och fortsätter fortfarande ifyllandet, kan vid sådana här tillfällen komma till nytta.
Fortsätt kära Jöl med dina underbara bilder till fromma för oss som var med då.
Palle i Vika.

Sv/v 70-tal: Skilsmässa i Totebo.

av yngve nilsson, Friday, September 29, 2017, 11:13 (2373 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

POstnykeln
Vid ett sådant tillfälle råkade föraren glömma hämta postnykeln i Västervik. Väl framme i Totebo upptäckte han missen, vad gör man. Han tog tag i brevlådan, ryvckte till och fick loss lådan och lastade in de4n i motorvagnen. Likadant fick han göra i Tuna Ock Vena. I Tuna lossnade dock inte lådan från stolpen men däremot lossnade BETONGKLUMPEN FRÅN MARKEN!! så postarn i Hultsfred fick denna torsdag tre brevlådor, en stolpe och en betongklump! istället för en säck med lite brev i. Dagen efter fick banavdelningen åka ut och sätta upp brevlådorna igen.

Sv/v 70-tal: Skilsmässa i Totebo.

av Herbert Paalberg, Friday, September 29, 2017, 11:43 (2373 dagar sedan) @ yngve nilsson

Det var motorvagnsförare Bertil Thyllander som utförde den bravaden, gud nåde den som missade posttömningen! Bertil som började sin järnvägskarriär som rälsbussförare på Pyttebanan FLJ
Falkenberg-Limmared och flyttade till Vk i början av 1950-talet.
Palle i Vika tidigare arbetskollega med "Berra" på Vk-tiden.:-)

Sv/v 70-tal: Skilsmässa i Totebo.

av Nils-Eric Sääf, Friday, September 29, 2017, 12:15 (2373 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

På omslaget av boken "Falkenbergs Järnväg Pyttebanan"finns ett foto tagit av honom från hytten vid ett uppehåll i Karkashult. År 1947.

Sv/v 70-tal: Skilsmässa i Totebo.

av yngve nilsson, Saturday, September 30, 2017, 12:25 (2372 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Det där med att tömma brevlädor hade posten "pippi" på att lägga ut på andra bl.a SJ och det var många motorvagnståg som fick stanna bara för att tömma brevlådan. Men även på busslinjerna förekom detta både på SJ-linjer som privata. Det egendomliga var att lokförare och konduktörer inte var betrodda att ha brevlådenyckel medan busschaufförer var det utan tågpersonalen skulle hämta nyckel inne på tågx och lämna in den där igen så det var kanske inte så konstigt att det kanske glömdes och ve den som gjorde detta en torsdag när det låg tipslappar i lådorna. En kvinnlig postkontrollör i Linköping drog sig inte för att skälla i telefonen hela fredagen om sådant inträffade och SJ-personal hade hon tydligen en förkärlek att skälla på.
Postalt tror jag detta kallades brevlådetraqnsport men kunde också kallas"fasck"med bevakning om även annan post medfördes. Bevakningsman var då konduktören eller motorvagnsföraren. Vid varje tidtabellskifte kom det ut en skrivelse som angav vilka stationer det skulle tömmas brevlådor på och var nyckel skulle hämtas och lämnas. I Västervik lyckades postchauffören "smuggla"ut brevlådenycklar så konduktörerna inte skulle glömma detta. Varför busschaufförer var betrodda, vi hade flera SJ-chaufförer här i Västervik och även sådana som bara körde extra men nyckel hade de. Dessa hade en brevlåda i Bjursund (på Loftahammarslinjen) att tömma på kvällsturen och chauffören på Oskarshaqmnsbussen hade många brevlådor utmed linjen att tömma på sitt innehåll. Sedan det blev Länstrafik försvann detta mer och mer. På NOJ gjorde man först så att olika tåg fick ta olöika stationer på söndagarna, så tömdes brevlådorna i Bruzaholm och Hult på förmiddagen istället för kvällen. Sedan Postnord tillkommit har detta försvunnit helt och i regel töms lådorna baras M-F numera.

Sv/v 70-tal: Skilsmässa i Totebo.

av yngve nilsson, Wednesday, October 11, 2017, 11:34 (2361 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Ett sådant tillfälle med brevlådetömningen skall tilläggas även om det inte är samma bana. På Tjustbanan skulle konduktören tömma brevlådorna i Nelhammar och Storsjö vid gång mot Västervik. Den ene konduktören, "KULA" kallad var mycket noga med att tala
om var han lade nämnda säck innan tåget återvände till Linköping så även denna torsdag. På fredagen kom den andre konduktören och frågade om jag sett var "Kula"lagt brevsäcken,de hade inte fått uyp den till Linköping och både han och " Kula" hade " underhållits" av nämnda postkontrollör hela dagen och i Nelhammar eller Storsjö låg inga brev med tipslappar kvar. Jag hade ju sett detta varför jag berättade det. Så småningom kom det fram vad som hänt. Den postare som tog emot posten i Linköping trodde att det var en tomsäck!! och utan att " vända säck"( ett oförlåtligt fel) och lagt den bland tommsäckarna i Linköping. Hur Postverket klarade uppdetta med Tipstjänst förmäler inte historien. Någon ursäkt av den skällande postkontrollören fick de inte heller.

Sv/v 70-tal: Skilsmässa i Totebo, bilder på brevlådetömning

av Bengt H, Friday, September 29, 2017, 12:49 (2373 dagar sedan) @ yngve nilsson

POstnykeln
Vid ett sådant tillfälle råkade föraren glömma hämta postnykeln i Västervik. Väl framme i Totebo upptäckte han missen, vad gör man. Han tog tag i brevlådan, ryvckte till och fick loss lådan och lastade in de4n i motorvagnen. Likadant fick han göra i Tuna Ock Vena. I Tuna lossnade dock inte lådan från stolpen men däremot lossnade BETONGKLUMPEN FRÅN MARKEN!! så postarn i Hultsfred fick denna torsdag tre brevlådor, en stolpe och en betongklump! istället för en säck med lite brev i. Dagen efter fick banavdelningen åka ut och sätta upp brevlådorna igen.

Jag kan inte låta bli att bildsätta texten eftersom jag råkar ha bilder på brevlådetömningen på angivna platser. Denna gång hade dock föraren på tåg 2666 den 8 juli 1971 brevlådenyckeln med sig.

[url=https://flic.kr/p/YzaHih][img]https://farm5.staticflickr.com/4365/37131318310_f712e5a652_b.jpg[/img]

[img]https://farm5.staticflickr.com/4371/37340699406_55fe9150be_b.jpg[/img]

[img]https://farm5.staticflickr.com/4341/37340701896_cb427cfc78_b.jpg[/img]

Sv/v 70-tal: Skilsmässa i Totebo, bilder på brevlådetömning

av Kjell Aghult, Friday, September 29, 2017, 14:26 (2373 dagar sedan) @ Bengt H

Vid ett sådant tillfälle råkade föraren glömma hämta postnykeln i Västervik. Väl framme i Totebo upptäckte han missen....

Både räls- och vägbussförare tömde brevlådor på vissa småorter. Jag såg det en gång bl a i
Färila, på busslinjen Sveg-Ljusdal. "Det brukar sällan vara några brev i den", sade föraren, "men jag måste ju se efter ändå". Nog innan Posten börjat fingranska brevflödena.

Främst före "12 maj-revolutionen" 1968 förekom många småtransporter av post på järnväg.
Alltså utöver de bemannade kupéerna, som också på några banor dragits in: T ex Norrköping-
Valdemarsvik/Arkösund. Det brukade finnas en regional order i ämnet. Den talade bl a om
transportformerna "fack" (Fk) resp. "fack med bevakning" (fkmb). Jag upplevde dem som grå
lådor, med slits ovantill för brevpåläggning. Skillnaden mellan de två var oklar. Särskild som
det vid fkmb kunde stå "bevakas av föraren".

Kan någon postalt kunnig utreda saken?

I SLs (dåtida) universum

av Bobo L, Tuesday, February 27, 2018, 14:10 (2222 dagar sedan) @ Kjell Aghult

För att bredda ämnet något kan jag berätta att när jag under studietiden vred ratt på bland annat SLs Värmdöbussar ("400-linjerna") så förekom det brevlådetömning på vissa turer. Det var förstås främst, eller endast, ute på de yttre linjedelarna i Värmdö, inte på tätortslinjerna i Nacka och Gustavsberg. För övrigt fanns turer med morgontidningsutdelning, expresspaket, apotekslådor mm, inte minst till Stavsnäs där en stor del av detta gods skulle lämnas vidare till Vaxholmsbolagets personal fvb övärlden. Tidningar och gods hämtades före avgång från Slussen vid Värmdöbussarnas eget lilla godsmagasin på Norr Mälarstrand.

Jag körde ganska mycket på även 600-linjerna (dvs Nordost och Roslagen) och säkert förekom motsvarande även där, men några sådana turer hamnade jag aldrig på i den delen av SL-universumet.

Många av oss har väl även åkt med tex Postens diligenslinjer och sett intagning och uthängning av postsäckar i fjällvärlden?