SJ Zss 106 (Fordon: lok)

av cfrost, Tuesday, February 19, 2008, 19:43 (5905 dagar sedan)

Hej

Jeg søger informationer om :

SJ Zss 106, bygget hos Kockums i 1930erne med to stk Frichs dieselmotorer.
Kan nogen oplyse mig om skæbne osv på dette køretøj ?

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

SJ Zss 106

av Sid, Tuesday, February 19, 2008, 19:54 (5905 dagar sedan) @ cfrost

Hej

Jeg søger informationer om :

SJ Zss 106, bygget hos Kockums i 1930erne med to stk Frichs dieselmotorer.
Kan nogen oplyse mig om skæbne osv på dette køretøj ?

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Tillverkad 1939 av KMV med tillverkningsnummer 124, levererad 1939 till SJ som Zss, ommärkt 1942 till Z6, ommärkt 1956 till Z69, slopad 1967 och skrotad samma år i Vislanda.
[image]
Mvh/Sid

SJ Zss 106

av Patrik E @, Tuesday, February 19, 2008, 20:02 (5905 dagar sedan) @ Sid

Loket gick bl.a i persontåg och lokalgodståg på Klippan-Eslöv t.o.m 1961. Jag har dock aldrig sett ett foto på detta lok i tågtjänst. Kanske man kan hoppas denna gång?......:-)

SJ Zss 106

av Patrik E, Tuesday, February 19, 2008, 20:40 (5905 dagar sedan) @ Patrik E

Kom på att jag hade en bild faktiskt. Tagen i Klippan meda tågen gick till Eslöv. Bilden förmedlad av Uno P.

[image]

SJ Zss 106

av cfrost, Tuesday, February 19, 2008, 22:16 (5905 dagar sedan) @ Patrik E

Mange tak for snabt svar

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Morrgans bild på SJ Zss 106

av Carl-Erik Olsson @, 08, Wednesday, February 20, 2008, 10:16 (5904 dagar sedan) @ Patrik E

Kom på att jag hade en bild faktiskt. Tagen i Klippan medan tågen gick till Eslöv. Bilden förmedlad av Uno P.

[image]

I den gamla versionen av detta eminenta forum visade morrgan också en mycket snygg bild, kanske leveransbild och tyvärr inte heller den med synligt tillkopplat tågsätt, på detta lok, uppenbarligen tagen hos Kockums i Malmö efter krigsutbrottet då man kunde se utrullad taggråd i bakgrunden.
Kanske han kan hitta denna bild igen och visa den en gång till här?

En kommentar till den ursprungliga frågan:
Detta lok hade väl bara en Frichs-dieselmotor, inte två, på kanske 250-300hk? Kan "cfrost" ha förväxlat detta lok med den stora dieselelektriska motorvagn som byggdes av Kockums för Ystad-banorna och väl hade två Frichs-dieslar, kanske av samma typ t o m?
Någon som har en bild på denna motorvagn att visa här?
/CEO

Morrgans bild på SJ Zss 106

av morrgan, Wednesday, February 20, 2008, 11:46 (5904 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

[image]

Här är bilden igen
morrgan

Morrgans bild på SJ Zss 106

av Anders Ö/NJM, Wednesday, February 20, 2008, 14:00 (5904 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Kom på att jag hade en bild faktiskt. Tagen i Klippan medan tågen gick till Eslöv. Bilden förmedlad av Uno P.

[image]


I den gamla versionen av detta eminenta forum visade morrgan också en mycket snygg bild, kanske leveransbild och tyvärr inte heller den med synligt tillkopplat tågsätt, på detta lok, uppenbarligen tagen hos Kockums i Malmö efter krigsutbrottet då man kunde se utrullad taggråd i bakgrunden.
Kanske han kan hitta denna bild igen och visa den en gång till här?

En undran över ordvalet för på ovanstående bild kan man ju iaf skymta att en vagn är påhängd loket ;-)

Morrgans bild på SJ Zss 106

av cfrost, Wednesday, February 20, 2008, 16:28 (5904 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Hej CEO

Jeg har sendt spørgsmålet videre fra anden side, så jeg ved ikke om der en eller to motorer i loket :-)

Hvis man ser på tegningen, er der to kølere - så der er sikkert også to motorer. Placeret ved siden af hinanden.

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Morrgans bild på SJ Zss 106

av cfrost, Wednesday, February 20, 2008, 20:22 (5904 dagar sedan) @ cfrost

Jeg er også blevet bedt om at spørge om følgende :

I august 1935 havde Kockums bygd tre Frichs-dieselmotorer á 125 hk. 2 användas i växeltraktorer til Malmö-Ystad Järnväg. Nogon som har informationer om disse ?

Beträffande: Zss 106, 1942 litra Z6, 1956 Z69, slopad 1967. Havde loket den originale Frichs-motor til slutet?


Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Morrgans bild på SJ Zss 106

av Sid, Thursday, February 21, 2008, 07:27 (5903 dagar sedan) @ cfrost

Jeg er også blevet bedt om at spørge om følgende :

I august 1935 havde Kockums bygd tre Frichs-dieselmotorer á 125 hk. 2 användas i växeltraktorer til Malmö-Ystad Järnväg. Nogon som har informationer om disse ?

Har ingen information om att Malmö-Ystads Järnvägs har haft växeltraktorer med frichs-motorer!?, men 1935 levererade Kockum 2 stycken växeltraktorer till Varberg-Borås-Herrljunga järnväg, lokomotor nr 2 och 3, dessa hade båda frischs-motorer.
Dessa övertogs av SJ 1940 som Zsc 139 och 140, 1942 litra Z4, 1956 litra Z3, slopade 1957, nr 139 skrotad 1957 och nr 140 skrotad 1958, båda i Vislanda.
Dessa behöll frichs-motorerna hela tiden.


Beträffande: Zss 106, 1942 litra Z6, 1956 Z69, slopad 1967. Havde loket den originale Frichs-motor til slutet?

Ja, Zss-Z6-Z69 106 behöll frichs-motorn till slutet.

Mvh/Sid

Kockums leveranser till MYJ

av Olof W, Thursday, February 21, 2008, 09:26 (5903 dagar sedan) @ Sid

Kockums byggde två motorvagnar till MYJ enligt system Frisch. Kan det vara dessa som spökar?
/Olof

Kockums-Frichs-leveranser till Sverige

av Carl-Erik Olsson @, 08, Thursday, February 21, 2008, 13:21 (5903 dagar sedan) @ Olof W

I august 1935 havde Kockums bygd tre Frichs-dieselmotorer á 125 hk. 2 användas i växeltraktorer til Malmö-Ystad Järnväg. Nogon som har informationer om disse ?


Har ingen information om att Malmö-Ystads Järnvägs har haft växeltraktorer med frichs-motorer!?, men 1935 levererade Kockum 2 stycken växeltraktorer till Varberg-Borås-Herrljunga järnväg, lokomotor nr 2 och 3, dessa hade båda frischs-motorer.
Dessa övertogs av SJ 1940 som Zsc 139 och 140, 1942 litra Z4, 1956 litra Z3, slopade 1957, nr 139 skrotad 1957 och nr 140 skrotad 1958, båda i Vislanda.
Dessa behöll frichs-motorerna hela tiden.

Beträffande: Zss 106, 1942 litra Z6, 1956 Z69, slopad 1967. Havde loket den originale Frichs-motor til slutet?


Kockums byggde två motorvagnar till MYJ enligt system Frichs. Kan det vara dessa som spökar?

Kockums har alltså tillverkat en del dieselelektriska fordon med Frichs-dieselmotorer för svenska kunder:
- 1935 de båda 125hk (1934 resp 120hk enl SJ Str 77) småloken 2 och 3 till VBHJ (kallades dessa f ö för "lokomotorer" eller "traktorer" då?)
- 1936 Nynäsbanans 550hk ÄF nr 10 som finns kvar hos NJM
- Motorvagn(ar?) till MYJ kom sedan närdådå?
- 1939 SJ 290hk Zss 106 (1940 enl Str 77, 290hk ok)
- 1945 Kockums eget med nummer omärkta växellok ("lillasyster" till 106-an) som numera finns hos FVJ i Klippan och sägs ha varit igång tidigare där, även om det numera är vandaliserat, men ej utom räddning. Motoreffekt 115hk och tillv nr 148 enligt "Industrilok i Malmöhus län". Kan det då vara ungefär samma dieselmotor som i VBHJ-loken i detta lok, eller en ny motorserie från Frichs?

Vilka fler liknande fordon fanns det här?

/funderade CEO

Kockums-Frichs-leveranser till Sverige

av Sid, Thursday, February 21, 2008, 18:11 (5903 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

I august 1935 havde Kockums bygd tre Frichs-dieselmotorer á 125 hk. 2 användas i växeltraktorer til Malmö-Ystad Järnväg. Nogon som har informationer om disse ?


Har ingen information om att Malmö-Ystads Järnvägs har haft växeltraktorer med frichs-motorer!?, men 1935 levererade Kockum 2 stycken växeltraktorer till Varberg-Borås-Herrljunga järnväg, lokomotor nr 2 och 3, dessa hade båda frischs-motorer.
Dessa övertogs av SJ 1940 som Zsc 139 och 140, 1942 litra Z4, 1956 litra Z3, slopade 1957, nr 139 skrotad 1957 och nr 140 skrotad 1958, båda i Vislanda.
Dessa behöll frichs-motorerna hela tiden.

Beträffande: Zss 106, 1942 litra Z6, 1956 Z69, slopad 1967. Havde loket den originale Frichs-motor til slutet?


Kockums byggde två motorvagnar till MYJ enligt system Frichs. Kan det vara dessa som spökar?


Kockums har alltså tillverkat en del dieselelektriska fordon med Frichs-dieselmotorer för svenska kunder:
- 1935 de båda 125hk (1934 resp 120hk enl SJ Str 77) småloken 2 och 3 till VBHJ (kallades dessa f ö för "lokomotorer" eller "traktorer" då?)
- 1936 Nynäsbanans 550hk ÄF nr 10 som finns kvar hos NJM
- Motorvagn(ar?) till MYJ kom sedan närdådå?
- 1939 SJ 290hk Zss 106 (1940 enl Str 77, 290hk ok)
- 1945 Kockums eget med nummer omärkta växellok ("lillasyster" till 106-an) som numera finns hos FVJ i Klippan och sägs ha varit igång tidigare där, även om det numera är vandaliserat, men ej utom räddning. Motoreffekt 115hk och tillv nr 148 enligt "Industrilok i Malmöhus län". Kan det då vara ungefär samma dieselmotor som i VBHJ-loken i detta lok, eller en ny motorserie från Frichs?

Vilka fler liknande fordon fanns det här?

/funderade CEO

Motorvagnen tillverkades 1935 och levererad 350809 som MYJ XCo nr 250, senare (när)? ommärkt till XCo nr 300, övertagen av SJ 1941 som Xod6 nr 20, ommärkt 1945 till Xo5, slopad 1955, och såld samma år till SNJ som XBo5 nr 30, övertagen av SJ igen 1957, men ej återinreggad, ombyggd 1963 till Tjänstevagn 626289 (plogrälsbuss), skrotad 1969 i Vislanda.
Str77 har rätt, lokomotorerna till VBHJ tillverkades 1934, fel av mig i tidigare inlägg...
Mvh/Sid

Motorinstallationen i SJ Zss 106

av Carl-Erik Olsson @, 08, Thursday, February 21, 2008, 12:43 (5903 dagar sedan) @ cfrost

Hej CEO
Jeg har sendt spørgsmålet videre fra anden side, så jeg ved ikke om der en eller to motorer i loket :-)

Hvis man ser på tegningen, er der to kølere - så der er sikkert også to motorer. Placeret ved siden af hinanden.

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

[image]

Hej Claus, jag har också sänt frågan vidare till Lasse Johansson som har ett par (tyvärr ej elektroniska) pappersbilder på motorinstallationen. De visar att der kun er EN motor med 8 cylindrar med separata cylindertoppar. Som ritningen (tegningen) visar finns det 2 kylfläktar till den store køleren. Förstorar man ritningen så kan man se att det nog står motoreffekt 290hk, men motortypen kan jag inte tyda (någon annan?). Motorn är alltså installerad i lokets mittlinje med generatorn direktkopplad, placerad inne i förarhytten.
Jag det fanns ju en tidigare "tråd" i vårt gamla forum som också handlade om Zss 106, ev med text inskannad av BD från samtida facktidskrifter, där bl a Unos och morrgans bilder också visades.

Kockums-Frichs-fordon med två motorer har åtminstone varit den stora motorvagnen MYJ 300, som hade ett par dieslar placeret ved siden af hinanden i ena änden och boggi med banmotorer i den andra. Den hamnade ju sedan på Nynäsbanan innan den slutade sina dagar som tjänstefordon nånstans.

/CEO

Bild på MYJ 300 som SNJ 30

av Anders Ö/NJM, Friday, February 22, 2008, 15:47 (5902 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Skåne är väl ditt gebit, inte vårt liasom :-D

Nä jag har inte sett nån här..men kanske det finns en i Nynäsboken, jag har iaf sett nån bild på den i skåne.

Bild på MYJ 300

av Jonny Saljefeldt, Friday, February 22, 2008, 18:23 (5902 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Det finns en bild på motorvagnen på Malmö V i den lilla minnesskrift som Frank Stenvall gav ut till MYJ:s 100-årsjubileum 1974.

Mig veterligt var det bara fråga om en st motorvagn, och inte två, som levererades till MYJ.