"Inget ånglok till Ånge" (Fordon: lok)

av Granis, Wednesday, February 20, 2008, 09:26 (5908 dagar sedan)

Se notis i "Sundsvalls Tidning". Men kommunen ger sig inte utan tänker börja "diskussioner med ägaren till en ångklok som redan finns i Ånge" (!) Vilken ägare och vilket ånglok är det som tydligen ska stå i lokstallet där? Självklart är det bättre om ett lok står ute än inne i ett stall... (obs, ironi) :-|

/ L G

Fler artiklar i ämnet

av Granis, Wednesday, February 20, 2008, 09:28 (5908 dagar sedan) @ Granis

Om SvJvms avyttring av fordon. Denna gång från "Ljusnan": Ångloken tog snabbt slut. Notera att Robert Sjöö i artikeln (bokstavligen!) lämnar dörren öppen för bildandet av "Järnvägsmusei Vänner Bollnäs" :-) ! Vi ser fram mot listan när besluten är fattade!

/ L G

Vad hände med "Ånge-loket"?

av Carl-Erik Olsson @, 08, Wednesday, February 20, 2008, 09:59 (5908 dagar sedan) @ Granis

Se notis i "Sundsvalls Tidning". Men kommunen ger sig inte utan tänker börja "diskussioner med ägaren till en ångklok som redan finns i Ånge" (!) Vilken ägare och vilket ånglok är det som tydligen ska stå i lokstallet där? Självklart är det bättre om ett lok står ute än inne i ett stall... (obs, ironi) :-|

/ L G

Före ett antal år sedan fanns det en förening som kallades Ånge-loket och som tydligen hade ett B-lok i lokstallet där. Vilken individ var det och vad hände sedan med detta och föreningen som det har varit tyst om länge nu?
/undrar CEO

Vad hände med "Ånge-loket"?

av Anders Ö/NJM, Wednesday, February 20, 2008, 13:31 (5908 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Som Håkan skriver nedan så är det antagligen B 1429....det berömda ATC-loket ;o))
Skicket lär vara gott förutom tuberna, ryktet säger tubläcka.
Men intressantast vore att få reda på hur långt ombyggnadsplanerna har kommit.

Vad hände med "Ånge-loket"? ATC ånglok nyfiken

av Mats J, Wednesday, February 20, 2008, 14:00 (5908 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Som Håkan skriver nedan så är det antagligen B 1429....det berömda ATC-loket ;o))
Skicket lär vara gott förutom tuberna, ryktet säger tubläcka.
Men intressantast vore att få reda på hur långt ombyggnadsplanerna har kommit.


Detta lät intresseant aldrig hört talas om innan.
Så de hade alltså konkreta planer på att impletera ATC i ett ånglok?
Häftigt.
Vet du något mera om de har börjat ? och hur de tänker lösa saker som nödbromsning och elmatning till atc enheten och hastighetsregleringen.

Ett B lok med ATC skulle kunna få sth 90?


/Mats J

Vad hände med "Ånge-loket"? ATC ånglok nyfiken

av Anders Ö/NJM, Wednesday, February 20, 2008, 14:11 (5908 dagar sedan) @ Mats J

Tyvärr vet jag inte mer än att man tydligen fått tag i en ATC-utrustning och påbörjat installationen. Sen är det stopp.
Men ryktet säger att loket inte är kvar i Ånge utan står någonannanstans, rätt?

Vad hände med "Ånge-loket"? ATC ånglok nyfiken

av Håkan Zaar @, Sundsvall, Wednesday, February 20, 2008, 14:17 (5908 dagar sedan) @ Mats J

Nej inte planer, de HAR implementerat ATC i loket sedan ca 12 år tillbaka i tiden. Qvicken patenterade (Patentsökte) iden i vart fall.

Om det sitter bara i en tubsats så kan väl Ånge pröjsa tubsatsen så att de kan köra med loket.

Att "stoppa upp loket" kostar säkert 150 000 innan maskinen är på plats och stadsarkitekten valt ut blommorna till blomsterrabatten runt om.

Satsa istället dessa 150000 på att få ett "levande" monument av Ånge som järnvägsknut.
Sedan kunde man kanske tänka sig att metropolen skapade någon form av återkommande arrangemang för att kunna köra loket på någon årsdag eller då komunen får statsbesök.

Man önskar att de hade lite mera fantasi för det behövs om man skall vara något annat än en fjärrstyrd järnvägsknut i framtiden.

/Håkan

Vad hände med "Ånge-loket"? ATC ånglok nyfiken

av Anders Ö/NJM, Wednesday, February 20, 2008, 19:59 (5907 dagar sedan) @ Håkan Zaar

Nej inte planer, de HAR implementerat ATC i loket sedan ca 12 år tillbaka i tiden. Qvicken patenterade (Patentsökte) iden i vart fall.

Jag tvivlar starkt på att det är en komplettinstallation, min numera avlidne källa, hävdade att de inte kom så långt, och han brukade vara välunderrättad.

Kan man patentsöka en installationside?

Vad hände med "Ånge-loket"? ATC ånglok nyfiken

av Håkan Zaar @, Sundsvall, Wednesday, February 20, 2008, 20:02 (5907 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Patentsökningen skall ha avsett delar av systemet enligt vad Qvick brrättade för mig för en massa år sedan då jag var in och tittade på loket.

Patentansökan borde väl vara offentlig handling, eller?

/Håkan

Länk till patentansökan

av Anders Ö/NJM, Wednesday, February 20, 2008, 22:24 (5907 dagar sedan) @ Mats Holmgren, Suc

Tackar..intressant ide må jag säga.
Bidde det nått patent?

Länk till patentansökan

av morrgan, Wednesday, February 20, 2008, 22:35 (5907 dagar sedan) @ Mats Holmgren, Suc

Intressant men svårläst ansökan som verkar ha blivit beviljad. Patentet är snart 10 år, hur länge gäller det? Innebär patentet att ingen annan kan konstruera en anordning som stoppar ett ångmaskineri på ett lok vid ATC-bromsning ? Kan ingen annan göra en anordning som tvångstyr Flodinventiler, Garbekranar, luftinsläpsventiler eller Wintherthur ventiler på lok är min stilla fråga eller undran
morrgan

Länk till patentansökan

av Micke Carlsson, Thursday, February 21, 2008, 07:20 (5907 dagar sedan) @ morrgan

Om någon ersätter spaken till Garben med en luftkolv så kan det knappast påverkas av detta patent. Kolven kan vara "tvångsöppnad" och hopkopplad med HL. Varje gång HL trycksänks så drar alt trycker kolven i Garben t ex. Kan också "tvångsköras" manuellt av föraren (vid rullning), HL skiftas bort, c-tryck mot atmosfär. Lätta plättar! En lyftanordning för Flodiner kan också koncentreras på 1000 olika sätt utan att klampa in på något patent.

Endast ventilarrangemanget (=de nykonstruerade delarna) kan väl rimligen vara berörda? Att patentera en funktion eller effekt kan väl knappast vara möjligt. (=drivkraftens frånslag)

Eller är jag korkad?

Vad hände med "Ånge-loket"? ATC ånglok nyfiken

av Granis, Wednesday, February 20, 2008, 14:36 (5908 dagar sedan) @ Mats J

Detta lät intresseant aldrig hört talas om innan.
Så de hade alltså konkreta planer på att impletera ATC i ett ånglok?

??? Vilka är de i sammanhanget? "Ångtåg i Västerbotten" eller? Men de har väl (slutgiltigt?) gått upp i MBv? Hur länge sedan var det de hade nån verksamhet ö h t? La dom ner resurser på detta jobb som ju -åtminstone teoretiskt- var rätt mycket "på tapeten" för några år sedan när utfärdsföreningarna trodde/ fruktade att det skulle bli ATC-krav för att få köra på BV-spår ö h t? Så "FÅVb" hann alltså längst med detta, som jag föreställer mig, inte helt lätta arbete? Och nu måhända i onödan med tanke på ERMTS och möjligheten att trots allt köra vidare (i sth 80). Att det inte blev nåt av med ombyggnaden visar väl kanske att det inte var värt besväret för att få öka "sth" med tio km/ h!?

/ L G

Vad hände med "Ånge-loket"? ATC ånglok nyfiken

av morrgan, Wednesday, February 20, 2008, 15:39 (5908 dagar sedan) @ Granis

Det var inte Ångtåg i Västerbotten som drev detta projekt med ATC montage, utan det var SJ Stab Kvalite på sin tid med "stor och lill Q" tillsammans med personer i Ånge som kallade sig för Ångloket.
Det var på den tiden vissa trodde att man skulle "reglera" veterantågen, SJ skulle satsa på 3-4 föreningar i landet dock inte BJs och andra som inte blivit utvalda de skulle ut på "ökenvandring" och dö. Efter en stor dragning av projektet för Stig Larsson lades det bara ned och loket ställdes av. Det hade inte inneburit någon framgång för SJ profilera sig i dessa sammanhang att satsa på ånglok och dessutom sätta in en dolkstöt i ryggen på många av normalspårsföreningarna.
morrgan

Vad hände med "Ånge-loket"? ATC ånglok nyfiken

av Anders Svensson @, Wednesday, February 20, 2008, 16:27 (5908 dagar sedan) @ morrgan

Det var inte Ångtåg i Västerbotten som drev detta projekt med ATC montage, utan det var SJ Stab Kvalite på sin tid med "stor och lill Q" tillsammans med personer i Ånge som kallade sig för Ångloket.
...
morrgan

Föreningen kallade sig Ångeloket. Enligt muntliga uppgifter jag hört så övergick projektet från föreningsregi till enskild regi (bl a) med målsättning att kunna tjäna pengar på det... //Anders

Vad hände med "Ånge-loket"? ATC ånglok nyfiken

av Håkan Zaar @, Sundsvall, Wednesday, February 20, 2008, 19:15 (5908 dagar sedan) @ Anders Svensson

Iden var att med patentet som grund kunna "sälja" kunnandet till intresserade föreningar, något som man inom museibranchen inte såg så possitivt på.
Jag vet inte vad en sådan lösning skulle kostat, men det var säkert inte gratis jag vet inte heller hur man löste det med avstängning av ånga till cylindrarna.

Loket har stått uppställt i stallet i Ånge i många år, men var på en liten tur till Ljungaverk för något år sedan. Jag tror att loket är tillbaka i Ånge idag, men jag är inte bombsäker. Qvick har idag skaffat på sig två T21:or, en blå samt den från Orsa.

Qvick Entrepenad huserar i JLJ gamla lokstall i Ljungaverk sedan ett antal år tillbaka.

Den som är intresserad bör väl kunna vända sig dit med sina funderingar.

/Håkan

Vad hände med "Ånge-loket"? ATC ånglok nyfiken

av Anders Ö/NJM, Wednesday, February 20, 2008, 20:08 (5907 dagar sedan) @ Håkan Zaar

Vem äger då loket egentligen?

Först SJ som då lånar ut det till För. Ångeloket som senare upphört men vad hände med äganderätten till loket?

Kommentar till Ms historik, loket kom väl till Ånge först runt -94/95.
Då var det vad jag minns i stort sett redan klart att SJF 690 skulle upphöra å föreningarna skulle söka tillstånd själva. -92 ansökte vi iaf om tillstånd för jvg-anläggningen Ngd och -95 var väl första ansökan för eget tillstånd.

Kring uppställda ånglok

av Granis, Wednesday, February 20, 2008, 10:01 (5908 dagar sedan) @ Granis

En liten funderÕng med anknytning till detta är ju hur historia såväl skapas som går igen: På 1960 och 70-talen var det ju poppis bland kommuner att ställa upp ånglok kring stationer och så som "denkmal" (som tyskarna säger). Men med åren -med eller utan påtryckningar från SvJvm- kom de allra flesta av dem på att väder och vind förvandlade x antal ton ånglok till x antal ton skrot. Och vilken politiker med självaktning kunde motivera att x antal tusen kronor skulle gå till att rusta upp ett uppställt gammalt lok i stället för till vård, skola och omsorg? Men nu verkar man ha glömt detta, alternativt tro att den globala uppvärmningen gör att förfallet blir mindre och därmed underhållskostnaderna lägre (eller nåt sånt). Så då vill man testa igen, liksom.. Som tur är verkar SvJvm veta bättre :-)

/ L G

Kring uppställda ånglok

av Håkan Zaar @, Sundsvall, Wednesday, February 20, 2008, 12:57 (5908 dagar sedan) @ Granis

B 1429 är i mycket fint skick men har tyvärr inte rullat på många år.

Jag tycker personligen att det vore FÖRDJÄVLIGT om loket blev uppställt som statiskt museiföremål. Det har funnits alldeles för mycket "uppstoppade" ånglok runt om i Sverige och som genom utomhusförvaring aldrig mer kommer att rulla. Man satsar en massa pengar på att ställa upp ett fordon statiskt. Satsa samma pengar på att få grejorna att rulla istället, det vore mycket bättre. Det är just rulla ett ånglok skall göra.

Hoppas innerligt att det inte blir något av med de planerna, den maskinen , ja alla ånglok, förtjänar ett bättre öde än att bli "uppstoppade".

/Håkan

Kring uppställda ånglok

av Anders Sandgren, Wednesday, February 20, 2008, 16:36 (5908 dagar sedan) @ Håkan Zaar

Om man absolut måste ställa upp lok på detta sätt så borde de uppfylla kriterierna:
- lok i så dåligt skick att en renovering till körbart skick är orealistisk
- lok av typ som redan finns bevarad och som inte innebär någon förlust
M.a.o. dussinvara på rymmen från skroten. Penselrenoverade för saken skull.
När det gäller JVM's utförsäljning så var det ju så att JVM kan köpa tillbaka dem för samma pengar om de inte sköts. Transport tillkommer.

PÅ 60-talet ställdes många lok och vagnar upp på detta sätt, man kan diskutera om det var rätt eller fel, men i de flesta fall blev de trots allt räddade från skrotdöden. Bl.a de lok och vagnar som i många år stod i Nässjö hembygdspark finns ju de flesta kvar (alla?) genom att de gick vidare till olika museiföreningar. Några renoverade, andra numera inomhusuppställda. Men på de tiden låg fanns ju inte riktigt de resurserna, men dagens många föreningar borde mer kunna räddas på bättre sätt.
Samtidigt är det ju alltmer som blir musealt. Varför måste det prompt vara ånglok som ställs upp?

Kring uppställda ånglok

av Roger, Thursday, February 21, 2008, 09:14 (5907 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Appropå "uppstoppade" ånglok, är det någon som vet vart E2 loket som stod uppställt vid Gävle bro tog vägen?

Mvh Roger

Kring uppställda ånglok

av Anders Ö/NJM, Thursday, February 21, 2008, 09:38 (5907 dagar sedan) @ Roger

De ela skrotat... cylinderpack mm ligger väl på museet nu?