Motorvagnståg Xoa2 och Xoa4 kring Malmö, del 1 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Jan-Anders Wihrén, Sunday, December 19, 2021, 21:20 (862 dagar sedan)

I en annan tråd har efterfrågats på vilka sträckor Xoa4-tågsätten användes kring Malmö. Det har skiftat mellan åren men här kommer lite information från åren 1944/45 och 1949/50 eftersom jag råkar ha såväl tidtabellsböcker som normalplaner med omloppsplaner för dessa år. Efter lite kopiering, klippande, klistrande och skanning av några sidor ur omloppsplanerna kan de presenteras här nedan (ber om ursäkt om bildkvalitén inte är den bästa). Först från 1944/45 med kommentarer och sedan från 1949/50 med kommentarer. Vad färgbeteckningarna för de olika vagnsätten använts till har jag ingen aning om. Någon som vet?
Jag har också några normalplaner från 1960-talet och till dessa får jag återkomma i del 2 (men då fanns såklart inte Xoa2 kvar i Malmödistriktet).
[image]
Tidtabell nr 144 fr.o.m. 5/6 1944
Xoa4
Vagnsätt (vsä) 1016 a-c (3 st.) med sms Xoa4 + Co6b + Xoa4, dvs. 6 st. Xoa4 och 3 st. Co6b.
• Vsä 1016 a (Grönt) börjar dagen i Malmö C och slutar i Lund. Nästa dag till vsä 1016
b. Turer till Lund och Eslöv samt en tur till Lomma kyrka.
• Vsä 1016 b (Rött) börjar i Lund och slutar i Eslöv. Nästa dag till vsä 1016 c. Turer
till Malmö C och Eslöv samt en tur vissa dagar till Höör.
• Vsä 1016 c (Blått) börjar i Eslöv och slutar i Malmö C. Nästa dag till vsä 1016 a.
Turer till Lund och Eslöv.
Vagnsätt 1042 med sms Xoa4 + Co6b + Xoa4, dvs. 2 st. Xoa4 och 1 st. Co6b. Här anges specifikt att Co6b ska utgöras av nr 3431 – 3433 (vilka senare fick littera Cox4).
Börjar och slutar Malmö C. Turer till Lomma kyrka, Teckomatorp och Hälsingborg C.
Totalt behov 8 st. Xoa4 och 4 st. Co6b. 10 st. Xoa4 (nr 206 – 215) var stationerade vid III distriktet Malmö (nr 251 tillhörde VII distriktet). Således fanns 2 st. Xoa4 som reserv. 4 st. Co6b fanns enligt str. 77, varav nr 3319 inte hade körkontroller och förarhytter (vilket nr 3431 – 3433 hade).
Xoa2
Vagnsätt 1049 med sms 1 – 2 st. Xoa2, dvs. 2 st. Xoa2.
Börjar och slutar Malmö C. Turer till Lomma och Lomma kyrka.
Totalt behov 2 st. Xoa2, nr 203 – 204 vilka båda tillhörde III distriktet Malmö.
[image]
[image]
Tidtabell nr 149 fr.o.m. 1/6 1949
Xoa4
Vagnsätt (vsä) 1016 a-b (2 st.) med sms Xoa4 + Cox4 + Xoa4 + Cox4, dvs. 4 st. Xoa4 och 4 st. Cox4.
• Vsä 1016 a (Rött) börjar dagen i Malmö C och slutar i Eslöv. Nästa dag till vsä 1016
b. Turer till Lund, Eslöv, Höör och Hässleholm samt Lund – Kävlinge och Malmö C –
Lomma kyrka.
• Vsä 1016 b (Grönt) börjar i Eslöv och slutar i Malmö C. Nästa dag till vsä 1016 a.
Turer till Malmö C, Malmö C – Lomma/Lomma kyrka och Malmö C/Lund - Kävlinge.
Vagnsätt 1017 (Blått) med sms Xoa4 + Cox4 + Xoa4 + Cox4, dvs. 2 st. Xoa4 och 2 st. Cox4.
Börjar och slutar i Malmö C. Turer till Lund – Eslöv/Kävlinge.
Vagnsätt 1042 (Brunt) med sms Xoa4 + Co6b + Xoa4, dvs. 2 st. Xoa4 och 1 st. Cox4.
Börjar och slutar Malmö C. Turer till Lomma/Lomma kyrka, Teckomatorp och Hälsingborg C.
Totalt behov 8 st. Xoa4 och 7 st. Cox4. 10 st. Xoa4 (nr 206 – 215) var stationerade vid III distriktet Malmö (nr 251 tillhörde VII distriktet). Således fanns 2 st. Xoa4 som reserv. 9 st. Cox4 fanns enligt str. 77, varav troligen 8 st. tillhörde III distriktet vid denna tid och 1 st. tillhörde VII distriktet (tillsammans med Xoa4 251).
Xoa2
Vagnsätt 1049 (Svart) med sms 1 – 2 st. Xoa2, dvs. 2 st. Xoa2.
Börjar och slutar Malmö C. Turer till Lomma/Lomma kyrka samt Flädie.
Totalt behov 2 st. Xoa2, nr 203 – 204 vilka båda tillhörde III distriktet Malmö.

Motorvagnståg Xoa2 och Xoa4 kring Malmö, del 1

av Jan B-n, Monday, December 20, 2021, 00:25 (861 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Fantastiskt arbete.

Motorvagnståg Xoa2 och Xoa4 kring Malmö, del 1

av Legion44, Monday, December 20, 2021, 07:57 (861 dagar sedan) @ Jan B-n

Så blir det när man inte lämnar något åt slumpen:-) Verkligen intressant!

Motorvagnståg Xoa2 och Xoa4 kring Malmö, del 1

av Anders.k., Tuesday, December 21, 2021, 12:01 (860 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Väldigt intressant, tack så mycket.

Turen till Hässleholm mitt i natten , jag tolkar det som avgången från Malmö på Lördagen och Söndagen, den är intressant i alla fall.
Jag har bara tidtabellen 150, och då vänder tåget i Höör på natten så avgången från Malmö fortsätter till Höör alla dagar, och avgår Höör på morgonen alla dagar mot Malmö igen.
Man har dragit ut några avgångar till Höör det året , och det bevisar väl bara att trafiken i Skåne ändrar sig hela tiden (mer än övriga Sverige ???).

Turerna till Lomma Kyrka är också intressanta och även expresserna till Helsingborg.
Omlopp 1042 blir då:
1800 Malmö C 05:33- Lomma Kyrka 05:52
1801 Lomma Kyrka 05:53- Malmö C 06:09
1804 Malmö C 06:23- Lomma Kyrka 06:41
1805 Lomma Kyrka 06:42- Malmö C 07:00
1880 Malmö C 09:00- Teckomatorp 09:32 , endast uppehåll för Påstigande i Lund, och alla i Kävlinge
1915 Teckomatorp 09:32- Helsingborg C 10:00 inget uppehåll på mellanstationer.

M.V.H Anders.k.