Manual för Lindells personvåg med viktbiljetter (Arkiv/forskning/litteratur)

av Emelie, Wednesday, January 12, 2022, 15:09 (836 dagar sedan)

Hej!

Är det någon av er där hemma eller i museiföreningarna som har en manual för Lindells personvåg med viktbiljetter?

Järnvägsmuseet har fått en förfrågan om ifall vi har en manual eller ritning för Lindells personvåg med viktbiljetter som brukade finnas på stationerna. Jag har hört mig för lite och tyvärr verkar det som att det inte finns någon i arkivet trots att Järnvägsmuseet äger mer än en våg av denna typ. Det hade varit behändigt att ha en manual eller ritning ifall det ska utföras service på någon våg.

Jag har hört mig för på Riksarkivet i Vadstena som bevarar arkivet efter Stathmos-Lindells vågfabrik AB, men där fanns tyvärr inte den typen av handling.

Hör gärna av er till mig i så fall!

Hälsningar

Manual för Lindells personvåg med viktbiljetter

av Harald, Wednesday, January 12, 2022, 15:46 (836 dagar sedan) @ Emelie

Det är kanske tveksamt om det är sådan skrift som omfattas av leveransplikt till KB, men det kan väl vara värt att fråga i alla fall.

Manual för Lindells personvåg med viktbiljetter

av Emelie, Wednesday, January 12, 2022, 16:19 (836 dagar sedan) @ Harald

Tack för tipset! Har skickat iväg en förfrågan nu.
/Emelie

Manual för Lindells personvåg med viktbiljetter

av Emelie, Thursday, January 13, 2022, 13:01 (835 dagar sedan) @ Harald

Tyvärr fanns inga manualer i KB:s vardagstryckssamling, däremot har de en massa broschyrer och liknande.

Manual för Lindells personvåg med viktbiljetter

av Stefan Skoglund, Thursday, January 13, 2022, 13:26 (835 dagar sedan) @ Emelie

Jag tittade i Gbg efter vad som fanns från Original-Odhner dvs vevräknarna, trots att fabriken fanns i Strömstad och i Göteborg.

Det skulle finnas en servicehandledning för någon serie, tyvärr är det en sak som är svår att få fatt i.

Manual för Lindells personvåg med viktbiljetter

av Hans W, Thursday, January 13, 2022, 14:40 (835 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

På ÖSlJ har vi två personvågar, en helmekanisk i väntsalen i Mareifred och en elmekanisk i Taxinge-Näsby. Jag vet inte här och nu om dessa är av Lindells fabrikat.
Båda har tidvis varit i drift men f.n. är ingen i funktion tyvärr.
Att hålla dem i drift var en grannlaga och frekvent uppgift som var självpåtagen av en medlem (Kurt M), sedan han dog har ingen tagit sig an detta. En manual skulle nog vara till stor hjälp.
I vart fall den mekaniska var mycket intrikat och känslig, ett vikt-/fjädersystem "drogs upp" av att en tillräckligt tung person ställde sig på plattan, sedan skulle man vänta tills "skivan stannat", när myntet stoppades i utlöstes mekanismen och en biljett trycktes.
Ett sidoproblem var att båda var för 25-öringar, vi har dock ett ansenligt förråd av 25-öringar så vi kunde "hyra ut" en för en krona;-) .

Manual för Lindells personvåg med viktbiljetter

av Stefan Skoglund, Thursday, January 13, 2022, 18:29 (835 dagar sedan) @ Hans W

och det står en i hallen i Anten - borde kanske följa efter på den missionen - skriva felsökningshandledning för de här maskinerna.

Manual för Lindells personvåg med viktbiljetter

av Anders Jansson, Thursday, January 13, 2022, 14:38 (835 dagar sedan) @ Emelie

Har du kollat med länsmuseet i Jönköping? Där skall finns ett arkiv från Lindells. Antalet volymer inger inget större hopp men det kan ändå vara värt en förfrågan.

Manual för Lindells personvåg med viktbiljetter

av Anders Jansson, Thursday, January 13, 2022, 14:49 (835 dagar sedan) @ Anders Jansson

Har du kollat med länsmuseet i Jönköping? Där skall finns ett arkiv från Lindells. Antalet volymer inger inget större hopp men det kan ändå vara värt en förfrågan.

Tillägg:
På Landsarkivet i Vadstena finns drygt 200 hyllmeter arkiv från Stathmos-Lindell. Arkivförteckning saknas dock i NAD.

Manual för Lindells personvåg med viktbiljetter

av Emelie, Thursday, January 13, 2022, 15:05 (835 dagar sedan) @ Anders Jansson

Jag skickar iväg ett mejl till Jönköpings läns museum direkt.

På Riksarkivet i Vadstena fick jag inget napp tyvärr, men jag har inte kollat där själv, bara mejlat med dem. Du kanske hade kunnat hitta något ;-)

Manual för Lindells personvåg med viktbiljetter

av z750asn, Thursday, January 13, 2022, 18:12 (835 dagar sedan) @ Emelie

Jag skickar iväg ett mejl till Jönköpings läns museum direkt.

På Riksarkivet i Vadstena fick jag inget napp tyvärr, men jag har inte kollat där själv, bara mejlat med dem. Du kanske hade kunnat hitta något ;-)

Här är en referenslänk till det som ska finnas i Vadstena.
https://sok.riksarkivet.se/arkiv/7fhvyavqQWZTuu1eMvyUeB

Hittade några hyllmeter i arkiv Sörmland också.
https://sok.riksarkivet.se/arkiv/9z5jOJjIVY19ChPQvi2hG6

Manual för Lindells personvåg med viktbiljetter

av Emelie, Friday, January 14, 2022, 16:42 (834 dagar sedan) @ Anders Jansson

Jag fick ett nytt svar från Riksarkivet i Vadstena. Handläggaren hade hört sig för lite grann och det visade sig finnas mängder av oförtecknade ritningar som tillhör arkivet. Det handlar om närmare 50 000 ritningar som förvaras där. De ligger i ritningsnummerordning och de har hittat kortregister (också i ritningsnummerordning) till delar av ritningssamlingen. Så där borde finnas detaljerade ritningar av vågen i alla fall!

/Emelie