Växling med visselpipa (Signaler/säkerhet)

av Johan Vinberg, Bromsten, Wednesday, March 18, 2009, 09:03 (5512 dagar sedan)

Helsingborg F hade - tills Knutpunkten invigdes - växling till och från Helsingörsfärjan, med handsignaler (handlykta i mörker) kompletterat med visselpipssignaler.
Har det förekommit på fler färjestationer som i Malmö och Trelleborg?

Hilsen
JV

Växling med visselpipa

av Thomas Tell, Wednesday, March 18, 2009, 20:15 (5512 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Min morbror minns växlingen i Malmö på 1920-talet där buspojkar visslade "bättre back" och man backade så vagnsättet höll på att rulla rakt igenom färjan. Det tjongade på rätt bra när det tog i stoppbommarna i andra änden.
/tell

Danska och svenska visselsignaler, vid Hälsingborg F och annorstädes

av Ulf Pålsson, Friday, March 20, 2009, 11:13 (5510 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Helsingborg F hade - tills Knutpunkten invigdes - växling till och från Helsingörsfärjan, med handsignaler (handlykta i mörker) kompletterat med visselpipssignaler.
- - -
Hilsen
JV

Nja, det var så att när växlingssättet vid Hälsingborg F sköts ombord på den danska färjan, övertogs signalgivningen av färjans personal som använde sig av [b]danska[/b] [i]fløjtesignaler[/i]:

[i]"frem"[/i]: [i]een kort tone[/i] (pip)
[i]"tilbage"[/i]: [i]to korte toner[/i] (pip pip)
[i]"langsam"[/i]: [i]en lang tone[/i] (piiiiip)
[i]"stop"[/i]: [i]tre korte toner[/i] (pip pip pip

Vid färjeväxling innebar [i]"tilbage"[/i] alltid rörelse i riktning mot färjan och [i]"frem"[/i] riktning från färjan. [i]"Frem"[/i] visslade man alltså när det var frånkopplat och Z43:an (för det var oftast en sådan) skorrande kunde dra sig tillbaka från färjan. Den danska färjepersonalen gav inga handsignaler till lokomotorföraren utan nöjde sig med [i]fløjtesignaler[/i].

Jag vet inte om och i så fall hur detta formellt var reglerat, men det var i alla fall så det fungerade.

I Sverige har det tidigare funnits visselsignaler för växling, i säo fram till 1959. De kallades signaler med [b]signalpipa[/b]:

"framåt": ett långt ljud (piiiiip)
"back": två långa ljud (piiiiip piiiiip)
"sakta": ett kort ljud (pip)
"stopp": ett lång, ett kort och ett långt ljud (piiiiip pip piiiiip)

De slopades som sagt redan 1959, och förmodligen hade de då redan i praktigien varit ur bruk en längre tid. Hur som helst användes de inte vid färjeväxling vid Hälsingborg F under 1960-talet eller senare, och tur var väl det eftersom de skilde sig från de danska signalerna.

Signalerna med signalpipa kunde enligt 1947 års och äldre säo:ar också ges med [b]signalhorn[/b], vad det nu var för något. Posttrumpet?
/up

Signalhorn

av Gunnar Ekeving, Sunday, March 22, 2009, 22:50 (5508 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Signalerna med signalpipa kunde enligt 1947 års och äldre säo:ar också ges med [b]signalhorn[/b], vad det nu var för något. Posttrumpet?
/up

[img]http://www.ekeving.se/p/m/kstlv/int-1963_GLA.jpg[/img]
Det var nog ett horn av den typ som kan ses på gamla interiörbilder från ställverkshus, t ex hänger det väl ett horn till höger om almanackan på denna bild från Malmö C? Bilden kommer från Göteborgs Landsarkiv och skall vara tagen 1963, så hornet kanske inte längre användes aktivt

Signalhorn

av Ola Almquist, Sunday, March 22, 2009, 22:56 (5508 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

TJF har en sorts lur av mässing, ca 30 cm lång. Kan detta ha varit ett signalhorn? Jag ska försöka ordna en bild av föremålet, men det kan ta tid.

M.v.h.
Ola

Signalhorn, ja!

av Kurt G Möller, Sthlm, Sunday, March 22, 2009, 23:52 (5507 dagar sedan) @ Ola Almquist

O ja - visst är "signalhorn" = den avbildade lilla tutluren fr Malmö. Dessa varken var eller är spec. ovanliga, man ser dom ganska ofta på loppisar och i div. antikaffärer.

Om dom sen var speciellt vanliga I BRUK in i modern tid - säj, efter 1950 eller så - kan jag inte svara på.