Roslagsbanan: Ljusförsignal med avlång bakgrundsskärm (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Thursday, March 19, 2009, 22:44 (5510 dagar sedan)

[image] Försignal till mellanblocksignal vid Byle mellan Täby kyrkby och Vallentuna. Denna typ av bakgrundsskärm är numera ovanlig. Bild från 1980-talet

Ritning som visar signaler och linjeblockering på sträckan [Ebrsi arkiv, Sveriges Järnvägsmuseum]

Roslagsbanan: Ljusförsignal med avlång bakgrundsskärm

av Björn Rundqvist @, Vallentuna, Thursday, March 19, 2009, 23:21 (5510 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Intressant,

På ritningen ses också den treje skenan som har varit uppe till spekulationer tidigare. Syns här vid Täby, Byle, Bällsta och Vallentuna och tycks vara kopplade till mittpunkter på några drosslar. Fanns även vid Vallentunas norra utfart - om jag minns rätt.

Jag minns själv dessa skensnuttar som var 50-100 meter långa och som en lätt järnvägsintresserad yngling inte begrep funktionen av.

Men på detta eminenta forum kommer väl strax en sakkunnig utredning?

Tack också för bilden!

rnd

Roslagsbanan: Ljusförsignal med avlång bakgrundsskärm

av Daniel Engström, Thursday, March 19, 2009, 23:42 (5510 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Intressant,

På ritningen ses också den treje skenan som har varit uppe till spekulationer tidigare. Syns här vid Täby, Byle, Bällsta och Vallentuna och tycks vara kopplade till mittpunkter på några drosslar. Fanns även vid Vallentunas norra utfart - om jag minns rätt.

Jag minns själv dessa skensnuttar som var 50-100 meter långa och som en lätt järnvägsintresserad yngling inte begrep funktionen av.

Men på detta eminenta forum kommer väl strax en sakkunnig utredning?

Dom var väl till för att leda returströmen förbi korta, enkelisolerade spårledningar. Långa spårledningar var alltid dubbelisolerade och returnströmmen leddes i båda rälerna medhjälp av spårimpedanserna. Vid kortare spårledningar så kunde man slippa två (inte helt billiga) spårimpedanser genom att leda halva returströmmen genom en tredje räl.

/Daniel

Roslagsbanan: Ljusförsignal med avlång bakgrundsskärm

av Överkörmästaren @, Friday, March 20, 2009, 00:36 (5510 dagar sedan) @ Daniel Engström

Intressant,

På ritningen ses också den treje skenan som har varit uppe till spekulationer tidigare. Syns här vid Täby, Byle, Bällsta och Vallentuna och tycks vara kopplade till mittpunkter på några drosslar. Fanns även vid Vallentunas norra utfart - om jag minns rätt.

Jag minns själv dessa skensnuttar som var 50-100 meter långa och som en lätt järnvägsintresserad yngling inte begrep funktionen av.

Men på detta eminenta forum kommer väl strax en sakkunnig utredning?


Dom var väl till för att leda returströmen förbi korta, enkelisolerade spårledningar. Långa spårledningar var alltid dubbelisolerade och returnströmmen leddes i båda rälerna medhjälp av spårimpedanserna. Vid kortare spårledningar så kunde man slippa två (inte helt billiga) spårimpedanser genom att leda halva returströmmen genom en tredje räl.

/Daniel

Men vad fyller egentligen de 30 m långa spårledningarna för funktion? Har det något med korta tåg och långsamma reläer att göra?

Roslagsbanan: Ljusförsignal med avlång bakgrundsskärm

av Daniel Engström, Friday, March 20, 2009, 07:39 (5510 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Intressant,

På ritningen ses också den treje skenan som har varit uppe till spekulationer tidigare. Syns här vid Täby, Byle, Bällsta och Vallentuna och tycks vara kopplade till mittpunkter på några drosslar. Fanns även vid Vallentunas norra utfart - om jag minns rätt.

Jag minns själv dessa skensnuttar som var 50-100 meter långa och som en lätt järnvägsintresserad yngling inte begrep funktionen av.

Men på detta eminenta forum kommer väl strax en sakkunnig utredning?


Dom var väl till för att leda returströmen förbi korta, enkelisolerade spårledningar. Långa spårledningar var alltid dubbelisolerade och returnströmmen leddes i båda rälerna medhjälp av spårimpedanserna. Vid kortare spårledningar så kunde man slippa två (inte helt billiga) spårimpedanser genom att leda halva returströmmen genom en tredje räl.

/Daniel


Men vad fyller egentligen de 30 m långa spårledningarna för funktion?

Mittspårledning i vägskydd (det som idag kallas Sv-spårledning. I de gamla anläggningarna på RB kan den korta spårledningen nog ha hetat U)

Har det något med korta tåg och långsamma reläer att göra?

Nej. Växelströmsspårreläer (skivreläer) ansågs vara bra för att de faller snabbare än spårreläer för likström. I SJs gamla linjeblocksanläggningar med likströmsreläer så anordnade man (ibland?) korta snabbfallande spårledningar vid blockkiosker för att de långa likströmsspårledningarna föll för långsamt.

Men på RB är det som sagt växelströmsspårledningar.

/Daniel

Signalritningar

av John Thoweman, Saturday, March 21, 2009, 15:01 (5509 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Det finns fler liknande ritningar, kanske går det även där att hitta intressanta detaljer!

http://www.bahnhof.se/wb124555/Ebrsi/fort.html

Oj, vilken skatt att gräva ner sig i! Fantastiskt.

(Men något verkar ha hänt med de två Österbybruksbilderna, de går inte att ladda ned.)

Signalritningar

av Gunnar Ekeving, Saturday, March 21, 2009, 15:53 (5508 dagar sedan) @ John Thoweman

(Men något verkar ha hänt med de två Österbybruksbilderna, de går inte att ladda ned.)

nu skall det fungera, det hade blivit fel när jag genererade länksidan utifrån en excelfil där jag förtecknat ritningarna. Det kan nog finnas fler länkar som inte fungerar; påpeka gärna så rättar jag!

Signalritningar och avlång bakgrundsskärm här också

av John Thoweman, Saturday, March 21, 2009, 16:15 (5508 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

(Men något verkar ha hänt med de två Österbybruksbilderna, de går inte att ladda ned.)


nu skall det fungera, det hade blivit fel när jag genererade länksidan utifrån en excelfil där jag förtecknat ritningarna. Det kan nog finnas fler länkar som inte fungerar; påpeka gärna så rättar jag!

Tack, nu fungerade det fint här också.

Och Österbybruk visade sig f.ö. ha - i alla fall en symbol som antyder en - avlång bakgrundsskärm på fsi vid infarten från Dannemora. Lär väl ha styrts av vingkontakt på T-semaforen.

Signalritningar

av Jan Frelin, Saturday, March 21, 2009, 17:54 (5508 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

(Men något verkar ha hänt med de två Österbybruksbilderna, de går inte att ladda ned.)


nu skall det fungera, det hade blivit fel när jag genererade länksidan utifrån en excelfil där jag förtecknat ritningarna. Det kan nog finnas fler länkar som inte fungerar; påpeka gärna så rättar jag!

De två första länkarna till Sävsjöström verkar peka på samma dokument.

Den första Grillby-länken pekar på Krägga.

Fel rättade

av Gunnar Ekeving, Saturday, March 21, 2009, 21:13 (5508 dagar sedan) @ Jan Frelin

... men jag hittar inget fel på Grillby och Krägga?

Signalritningar

av John Thoweman, Saturday, March 21, 2009, 18:57 (5508 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

(Men något verkar ha hänt med de två Österbybruksbilderna, de går inte att ladda ned.)


nu skall det fungera, det hade blivit fel när jag genererade länksidan utifrån en excelfil där jag förtecknat ritningarna. Det kan nog finnas fler länkar som inte fungerar; påpeka gärna så rättar jag!

Det finns en del II av en Häverödalritning som inte har någon länk (jag hittade den genom att lägga en till en "I" sist filnamnet).

Signalritningar

av Johan Olsson, Saturday, March 21, 2009, 19:43 (5508 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Rönninge del I verkar ha fallit bort oxå...

/Johan

"SRJ" stlv 39/62F

av Anders Ljung, Sunday, March 22, 2009, 14:27 (5508 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Uj vilken intressant och rolig lista :-)

Eftersom jag har roslagsböjelser tittade jag på de flesta av dessa ritningar. Ett flertal av de södra stationerna verkar ha fått reläställverk modell 39/62.

Gissar jag rätt om jag säger att detta i princip är ett stlv 59 men som även vid lokalbevakning manövreras med ordernummer inslagna på de 2x8 tangenterna nere till vänster (och inte med vippor på spårplanen som en 59:a)?

En annan höjdare var Hargshamn. Där kan man tala om minimalism.

"SRJ" stlv 39/62F

av Gunnar Ekeving, Sunday, March 22, 2009, 15:42 (5507 dagar sedan) @ Anders Ljung

Eftersom jag har roslagsböjelser tittade jag på de flesta av dessa ritningar. Ett flertal av de södra stationerna verkar ha fått reläställverk modell 39/62.

Gissar jag rätt om jag säger att detta i princip är ett stlv 59 men som även vid lokalbevakning manövreras med ordernummer inslagna på de 2x8 tangenterna nere till vänster (och inte med vippor på spårplanen som en 59:a)?

Manövreringen är nog den stora skillnaden mot Skruv, 59 och liknande, men det skall även ha funnits andra avvikelser. Ett liknande ställverk som SRJ:s fanns tidigare i Algutsgården mellan Alingsås och Herrljunga. På den sträckan höll SJ under andra halvan av 1950-talet på att införa fjärrstyrning från Alingsås (aldrig driftsatt), och vid samma tid pågick förberedelserna för SRJ:s CTC, som var tänkt att omfatta Roslags Näsby - Norrtälje. Sedan ändrades planerna, så att Österskärslinjen fick CTC (eller fjb som det kallades efter att SRJ helt inlemmats i SJ) istället för den väl redan då lite trafiksvaga Lindholmen - Norrtälje. Denna omplanering gjorde antagligen att Roslagsbanans fjärrstyrning blev några år försenad. Kårsta fick en manöverapparat typ 39/62, men ritningen visar att stationen inte längre var avsedd att fjärrmanövreras. Manöverapparaten lär ha tillverkats men inte blivit installerad, eftersom man nöjde sig med ett enklare ställverk.

Till Gunnar Ekeving: Signalritningar - Felanmälan

av Bobo Lönnemyr, Saturday, April 18, 2009, 17:23 (5480 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Fk! Den första (?) av signalritningrna avseende Täby verkar vara en trasig länk.

/Bobo L, som just skummat igenom ett litet axplock av ritningrna. Tack för att du gör dem tillgängliga!

Till Gunnar Ekeving: Signalritningar - Felanmälan

av Gunnar Ekeving, Saturday, April 18, 2009, 22:46 (5480 dagar sedan) @ Bobo Lönnemyr

Fk! Den första (?) av signalritningrna avseende Täby verkar vara en trasig länk.

/Bobo L, som just skummat igenom ett litet axplock av ritningrna. Tack för att du gör dem tillgängliga!

Tack för felanmälan, nu åtgärdat

Och den som verkligen bör tackas är Jonny Hallgren, som skannat in bl a dessa ritningar åt Sveriges Järnvägsmuseum, och haft vänligheten att lämna en kopia till mig.

Till Gunnar Ekeving: Signalritningar - Felanmälan

av Bobo Lönnemyr, Saturday, April 18, 2009, 23:12 (5480 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Fk! Den första (?) av signalritningrna avseende Täby verkar vara en trasig länk.

/Bobo L, som just skummat igenom ett litet axplock av ritningrna. Tack för att du gör dem tillgängliga!


Tack för felanmälan, nu åtgärdat

Och den som verkligen bör tackas är Jonny Hallgren, som skannat in bl a dessa ritningar åt Sveriges Järnvägsmuseum, och haft vänligheten att lämna en kopia till mig.

Då vidarebefordrar vi tacket till honom, och lägger på lite moms också! :-)

Till Gunnar Ekeving: Signalritningar - Felanmälan

av John Thoweman, Saturday, April 18, 2009, 23:36 (5480 dagar sedan) @ Bobo Lönnemyr

Fk! Den första (?) av signalritningrna avseende Täby verkar vara en trasig länk.

/Bobo L, som just skummat igenom ett litet axplock av ritningrna. Tack för att du gör dem tillgängliga!


Tack för felanmälan, nu åtgärdat

Och den som verkligen bör tackas är Jonny Hallgren, som skannat in bl a dessa ritningar åt Sveriges Järnvägsmuseum, och haft vänligheten att lämna en kopia till mig.


Då vidarebefordrar vi tacket till honom, och lägger på lite moms också! :-)

Instämmer med tack och bock för bedriften!

När jag ändå är "på tråden", kan jag passa på att hjälpa med till med några ytterligare 404-länkar:

Dj. Ekeby (1474-994)
Rydbo-Österskär (1444-008I)
För Täby borde även följande ritning kunna finnas: 2506-001II
Kimstad (1385-005II)

Ovanliga?

av Rasmus Axelsson, Friday, March 20, 2009, 00:29 (5510 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[image]

Försignal till mellanblocksignal vid Byle mellan Täby kyrkby och Vallentuna. Denna typ av bakgrundsskärm är numera ovanlig. Bild från 1980-talet

Intressant bild! Hur pass ovanliga är de? Förekommer de vid banor med reguljät trafik?

Roslagsbanan: Ljusförsignal med avlång bakgrundsskärm

av Pär Engström @, Friday, March 20, 2009, 07:22 (5510 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Vad står Fsi för??

/P

Försignal och hundens kvällspromenad

av Mikael Hillbo, Friday, March 20, 2009, 08:15 (5510 dagar sedan) @ Pär Engström

Fsi förkortar ordet försignal.

Jag minns denna försignal väl, efter 1000-tals hundpromenader i just skogen mellan Bällsta och Byle. Blocksignalen och tillhörande försignal tändes bara när tåg skulle passera (i rätt riktning). Troligtvis något sätt att spara på lampor och ström?

En period bestod ett av kvällstågen mot stan (tror det var 21.24 från Vallentuna vilket sammanföll med hundens kvällspromenad) normalt av mv 36 ledande. Vägsignalen nere vid Bällsta hlp gick om till vitt, det dröjde lääänge innan tre strålkastare visade sig och ännu längre innan tåget med ett makligt "mjomm-mjomm-mjomm" segade sig upp för backen mot Byle. Vid något tillfälle hade tågsättets ersatts med Bup-tåg och mv 59 främst. "Vitt i V", strålkastare och ett "vroooom" passerade nu i minst dubbla tempot! 340 sega hästar hade ersatts av 900 pigga...

Just bakgrundstavlan till Fsi 213 tror jag var av "vi hade ingen annan i lagret just då"-typ. Jag vill minnas att det vita fältet var tydligt handmålat, därav den flagnade färgen. En till fanns på Stocksundsbron, norrut, men det kan ha varit av utrymmesskäl.

Försignal och tändning vid ankomst

av Gunnar Ekeving, Friday, March 20, 2009, 08:55 (5510 dagar sedan) @ Mikael Hillbo

... Blocksignalen och tillhörande försignal tändes bara när tåg skulle passera (i rätt riktning). Troligtvis något sätt att spara på lampor och ström?

ja, särskilt vid reservmatning från ackumulator. Jag tror de flesta mellanblocksignaler på enkelspår, även vid SJ normalspårnät, i varje fall tidigare tändes först när tåget närmade sig, och slocknade efter att under någon sekund ha visat "kör" resp "visa kör" när tåget lämnat blocksträckan. Vid dubbelspår är signalerna normalt tända; det anses annars vara risk att en lokförare föväxlar en tänd signal för intilliggande spår med en trasig signal vid det egna spåret. Vid matning från ackumulator hade man emellertid i varje fall tidigare signalerna släckta förutom när ett tåg närmade sig (på det spår signalen gällde) eller signalen visade "stopp".

... En till fanns på Stocksundsbron, norrut, men det kan ha varit av utrymmesskäl.

just dessa två försignaler är de enda med avlång skärm som jag direkt kommer ihåg, men jag har nog även sett några enstaka vid SJ-nätet. Och i säo fanns denna typ av bakgrundsskärm upptagen http://www.ekeving.se/t/sao41/sif.html

Försignal och tändning vid ankomst

av Per Wirback, Friday, March 20, 2009, 10:08 (5510 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

... En till fanns på Stocksundsbron, norrut, men det kan ha varit av utrymmesskäl.


just dessa två försignaler är de enda med avlång skärm som jag direkt kommer ihåg, men jag har nog även sett några enstaka vid SJ-nätet. Och i säo fanns denna typ av bakgrundsskärm upptagen http://www.ekeving.se/t/sao41/sif.html

Det verkar som om även Almunge på SRJ (numera ULJ) har haft Försignal med avlång skärm om man tittar på denna ritning:

http://www.bahnhof.se/wb124555/Ebrsi/Ebrsi1472-001.jpg

/Per

"Approach lighting"

av Gunnar Ekeving, Friday, March 20, 2009, 11:25 (5510 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

visat "kör" resp "vänta kör" skulle det förstås vara

"Approach lighting" - signalen tänds först när tåg närmar sig - har alltid varit vanligt vid automatiska linjeblockanläggningar i nordamerika, och det var säkert därifrån SJ fick idén, även om mellanblockposterna i Sverige normalt matas från hjälpkraftledningen. Många (ej elektrifierade) banor i USA och Canada byggde för övrigt en "hjälpkraftledning" i samband med införande av automatisk linjeblockering. Då kunde förstås blocksignalerna vara tända kontinuerligt, men "approach lighting" har fördelen att spara signallampor och ger personal som arbetar på linjen (och har en signal inom synhåll) en indikation på att tåg närmar sig.

I Sverige släcker man ljussignalerna när en station är stängd under tid utan tågrörelse (numera ovanligt). Tidigare brukade SJ i sina instruktioner för elektriska signalsäkerhetsanläggningar också föreskriva, att signalerna skulle släckas och elmatning till spårledningar och ställverk brytas vid längre perioder utan tåg- eller växlingsrörelser. Främsta anledningen var strömbesparing, men man fick också en indikering på om t ex en växelkontrollmagnet hade fastnat (säkerhetskritiskt fel). Ställverksvakterna hade instruktioner att observera detta. Vid de större knutpunkterna var det knappast aktuellt att stänga av ställverket, men många platser hade vissa tider gles trafik

"Approach lighting"

av Thomas Tell, Friday, March 20, 2009, 11:49 (5510 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

I Sverige släcker man ljussignalerna när en station är stängd under tid utan tågrörelse (numera ovanligt). Vid de större knutpunkterna var det knappast aktuellt att stänga av ställverket, men många platser hade vissa tider gles trafik

Jag minns hur man vid trafikens slut, i Kristianstad kring 1970, dämpade belysningen i dvärgsignalerna. Hur det var med huvudsignalerna vet jag inte för det stod väl inga sådana på personbangården.
/tell

Försignal och tändning vid ankomst

av Lars Olof Lidmo, Friday, March 20, 2009, 17:24 (5509 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

KURJ, Guttsta norrifrån alltså från Kolsva.

Ljusförsignal KURJ

av Gunnar Ekeving, Friday, March 20, 2009, 17:47 (5509 dagar sedan) @ Lars Olof Lidmo

KURJ, Guttsta norrifrån alltså från Kolsva.

[image]
Bild i Ahlbergs KURJ-historik från 1941

Tavlan nedtill på signalmasten är väl till för att göra signalen mer synlig. BJ hade liknande tavlor på skivförsignaler.

Försignal och tändning vid ankomst

av John Thoweman, Saturday, March 21, 2009, 14:58 (5509 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

... Blocksignalen och tillhörande försignal tändes bara när tåg skulle passera (i rätt riktning). Troligtvis något sätt att spara på lampor och ström?

ja, särskilt vid reservmatning från ackumulator. Jag tror de flesta mellanblocksignaler på enkelspår, även vid SJ normalspårnät, i varje fall tidigare tändes först när tåget närmade sig, och slocknade efter att under någon sekund ha visat "kör" resp "visa kör" när tåget lämnat blocksträckan. Vid dubbelspår är signalerna normalt tända; det anses annars vara risk att en lokförare föväxlar en tänd signal för intilliggande spår med en trasig signal vid det egna spåret. Vid matning från ackumulator hade man emellertid i varje fall tidigare signalerna släckta förutom när ett tåg närmade sig (på det spår signalen gällde) eller signalen visade "stopp".

Såvitt jag förstått var alla blocksignaler på RB förut sådana som tändes "vid behov".
Jag minns t.ex. mången kvällslig väntan på Park-tåg stående på hpl Universitet för sådär 18 år sedan. Blocksignalen strax norr om bron över Roslagsvägen var ett lämpligt placerat studieobjekt. Här framgick tydligt att signalen tändes först när fordon befann sig på närmast framförvarande blocksträcka. Och här var det dubbelspår. Dock "enkelriktat dubbelspår", varför ovannämnda risk väl ej ansågs föreligga.

Linjeblock Roslagsbanan

av Gunnar Ekeving, Saturday, March 21, 2009, 16:07 (5508 dagar sedan) @ John Thoweman

Såvitt jag förstått var alla blocksignaler på RB förut sådana som tändes "vid behov".
Jag minns t.ex. mången kvällslig väntan på Park-tåg stående på hpl Universitet för sådär 18 år sedan. Blocksignalen strax norr om bron över Roslagsvägen var ett lämpligt placerat studieobjekt. Här framgick tydligt att signalen tändes först när fordon befann sig på närmast framförvarande blocksträcka. Och här var det dubbelspår. Dock "enkelriktat dubbelspår", varför ovannämnda risk väl ej ansågs föreligga.

[image]
ja, eftersom Roslagsbanans dubbelspår saknade blocksignaler för högerspår ansågs det väl acceptabelt att ha normalt släckta blocksignaler. Vid Djursholms Ekeby var blocksignalerna dock ständigt tända, antagligen pga beroende med bommarna, kanske också för att Ekeby tidigare varit station med vändspår för lokalmotorvagn. Ritningsutsnittet ovan är från 1943

Spårplan Dj Ekeby innan de sista växlarna togs bort