WFJ-Pressmeddelandet !!! (Anslagstavla, resor mm)

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Wednesday, February 20, 2008, 20:42 (5907 dagar sedan)

Nu har WFJ släppt ett pressmeddelande efter styrelsemötet igår. Tycker mig se en klar förändring i föreningens ideologi, kanske har man t.o.m. sneglat på inläggen här, vem vet? Iaf låter det väldigt lovande med fraser som "museijärnvägen ska bli en del av ett större koncept, ett attraktivt upplevelsepaket tillsammans med flera starka samarbetspartners i regionen. Samtidigt kommer vi att söka professionalisera vår styrelse genom att knyta till oss några högt kompetenta nya personer från näringsliv och kultursektor"

Nu tar WFJ situationen på allvar, även om det är i elfte timmen, så handlar slagropen snarare om proffesionalitet än hjälp med mer händer till banarbetet. Det här börjar bli lika spännande som VM-finalen i fotboll :-) Hoppas WFJ tar hem matchen.

http://www.wfj.se/nyheter/2008/02/20/Pressmeddelande_080220[2].doc

WFJ-Pressmeddelandet !!! Ja, men...

av Richard Loe, Wednesday, February 20, 2008, 21:31 (5907 dagar sedan) @ Christer Andersson

Nu vill man ju inte vara en glädjedödare men - är detta realistiskt på sikt?

WFJ har hamnat i denna situationen delvis för att man inte har mäktat med banunderhåll, städning mm. Visst kan man engagera sakkunniga utifrån för förbättra saker, visst kan man ordna internationella arbetsläger, och visst kan vi alla rusa dit för att hjälpa och stödja föreningen nu. Men på sikt? Finns där det medlemsunderlaget som krävs för att underhålla bana, fordon och byggnader de kommande åren? Dessa medlemmar finns uppenbarligen inte med i föreningen nu, så var ska dom komma ifrån?

Vi kan inte bara argumentera för WFJ utifrån att banan är den enda kvaravarande delen av ett större nät, ej heller att banan är den äldsta smalspåriga banan i landet. Visst är den unik på sitt sätt, men det var också NKlJ, Lelångebanan och det som blev BKB - och vad finns kvar av dom?

Om föreningen inte mäktar med underhållet på sikt så kanske man ska fatta det mycket svåra beslutet att lägga av nu, och i stället satsa på ett statiskt museum samt fordon på andra banor. Jag vet från personlig erfarenhet att sådana beslut är mycket svåra kännslomässigt, men i bland måsta man vara en realist och ta en mycket kallsinnig blick på verksamheten och dess framtida utveckling.

Jag hoppas att WFJ lyckas - men jag undrar om vi alla inte är något för optimistiska?

WFJ-Pressmeddelandet !!! Ja, men...

av Ante Svensson, Wednesday, February 20, 2008, 21:39 (5907 dagar sedan) @ Richard Loe

Vänta och se vad som kommer ur detta innan du fäller domen...:-)

WFJ-Pressmeddelandet !!! Ja, men...

av Richard Loe, Wednesday, February 20, 2008, 21:52 (5907 dagar sedan) @ Ante Svensson

Vänta och se vad som kommer ur detta innan du fäller domen...:-)

Jag har inte fält någon dom - det jag hoppas är att föreningen tar ett realistiskt beslut. Det räcker inte med att (i princip) säga "det ordnar sig, vi kör", för det har det inte gjort så långt - tyvärr. Visst, röj banan osv - men glöm inte underhållet. Föreningens framtidsplan måste ta höjd för underhållet och visa hur detta ska hanteras, för det är just det som kommunen och andra har grundat sina åsikter på.

WFJ-Pressmeddelandet !!! Ja, men...

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Wednesday, February 20, 2008, 23:04 (5907 dagar sedan) @ Richard Loe

Nu vill man ju inte vara en glädjedödare men - är detta realistiskt på sikt?

WFJ har hamnat i denna situationen delvis för att man inte har mäktat med banunderhåll, städning mm.

Jag tror mer det handlar om felprioriteringar, WFJ har ett gäng synnerligen kompetenta personer som med lätthet kunnat se till att olyckan 1998 kunnat undvikas. Det finns också folk som verkligen lagt ner hela sin själ i föreningen, offrat helg efter helg på banarbete.

Jag har läst att själva upprustningen av bangården varit krävande och tidsödande, men varför tog det 9 år? Kunde man inte strax efter olyckan koncentrerat alla resurser till 100% på just den uppgiften? Likt nu skrivit kallelser, ordnat extra arbetshelger och arbetsläger samt lagt ner allt annat arbete som lok och vagnsrenovering till förmån för banan. Om banan blivit körklar åtmindstone några år tidigare hade det nuvarande dilemmat kunnat undvikas.

Själva felet med WFJ har alltså inte varit bristande arbetsmoral eller fackkunskap utan snarare avsaknad av arbetsledning, en tankesmedja som tillfälligt kunnat delegera om arbetsuppgifterna, laborera med olika alternativ kring utvecklandet av järnvägstrafiken och kunnat se mer affärsmässigt på verksamheten.

Det hade behövts någon eller några som har talets gåva och vana av marknadsföring som sett till det funnits en brygga mellan WFJ och kommunen, samt att WFJ redan från början gjort klart för sig att föreningen främst är till för kommuninvånarna och turisterna istället för att vara en fristad för järnvägsentusiaster. Inte först förräns nu har det nya WFJs tankar presenterats. Hinner man bygga upp den nya organisationen i tid? Vi väntar med spänning på det.

Visst kan man engagera sakkunniga utifrån för förbättra saker, visst kan man ordna internationella arbetsläger, och visst kan vi alla rusa dit för att hjälpa och stödja föreningen nu. Men på sikt? Finns där det medlemsunderlaget som krävs för att underhålla bana, fordon och byggnader de kommande åren? Dessa medlemmar finns uppenbarligen inte med i föreningen nu, så var ska dom komma ifrån?

Alltså det föds bara ett visst antal potentiella järnvägs-eldsjälar per capita, vill jag mena. Som det ser ut nu så har WFJ en stabil inre kärna som hållt ihop i mer än 30år. Tillväxten är ganska liten, men kan WFJ återhämta sig efter det här, så kommer tillströmningen att öka, dels från de egna leden dvs. de passiva medlemmarna, men kanske också från andra delar av landet, det finns järnvägsentusiaster som t.o.m är villiga att flytta till Vadstena bara pga. järnvägen.

Vi kan inte bara argumentera för WFJ utifrån att banan är den enda kvaravarande delen av ett större nät, ej heller att banan är den äldsta smalspåriga banan i landet. Visst är den unik på sitt sätt, men det var också NKlJ, Lelångebanan och det som blev BKB - och vad finns kvar av dom?

Det som gör WFJ unikt är väl att banan finns kvar idag, under järnvägens guldår var det bara en liten bibana i mängden av alla andra.

Om föreningen inte mäktar med underhållet på sikt så kanske man ska fatta det mycket svåra beslutet att lägga av nu, och i stället satsa på ett statiskt museum samt fordon på andra banor. Jag vet från personlig erfarenhet att sådana beslut är mycket svåra kännslomässigt, men i bland måsta man vara en realist och ta en mycket kallsinnig blick på verksamheten och dess framtida utveckling.

Det är för tidigt att lägga av, hyresavtalet har inte gått ut ännu.

WFJ-Pressmeddelandet !!! Ja, men...

av Granis, Thursday, February 21, 2008, 09:00 (5907 dagar sedan) @ Christer Andersson

Jag håller med Christer A här. WFJ´s stora problem genom åren har inte varit att de är dåliga på att renovera fordon, byta slipers (om än saktfärdiga) eller köra trafik. Utan omvärldshanteringen. Även om man "spottat upp sig" på det området under de senaste åren är risken att det är för sent. Att minuspoängen staplats allt för många på varandra för att pluspoängen ska kunna överväga. I varje fall hos kommunpolitikerna. Och dom har ju trots allt mycket att säga till om..

Ty det är ju så rent generellt f f a nuförtiden att det inte räcker med att "kunna köra fina tåg bra" för att driva en museibana. Det är oerhört mycket omvärldshantering som man måste såväl klara av (för att finnas kvar och kunna "gneta vidare" på samma nivå) som göra bra (för att kunna utvecklas och åstadkomma mer). Icke minst då gentemot kommun och Järnvägsstyrelse. Därför behövs det duktiga byråkrater inom föreningarna också. Om jag är en duktig sådan vet jag inte, men byråkrat är jag i varje fall i mitt vanliga, "civila", arbete. Att dessutom vara det i min hobbyutövning känns lite trist emellanåt. Det är nog därför som jag de senaste åren mest gjort "bokstavligt praktiska" arbetsinsatser på och för museibanor och inte haft några förtroendeuppdrag. Men som tur är finns det ju andra, och måhända har man åstadkommit nåt positivt även om man "bara" klippt biljetter på ULJ och målat bomdriv på GHJ t ex? :-)

/ L G

WFJ-Pressmeddelandet !!! Ja, men...

av nicke, Thursday, February 21, 2008, 12:11 (5907 dagar sedan) @ Granis

"...WFJ´s stora problem genom åren har inte varit att de är dåliga på att renovera fordon, byta slipers (om än saktfärdiga) eller köra trafik. Utan omvärldshanteringen..."

Ja, det ligger nog mycket i vad du säger generellt Granis, även om jag inte kan uttala mig om just WFJ. En förening måste agera affärsmässigt i sin relation med omgivningen (makthavare och allmänhet). Tidigare har det varit fult att vara "professionell", utan idealiteten skulle gälla. Jag har aldrig förstått hur de två synsätten skulle helt utesluta varandra. Det har nog varit ett flummigt 70-talstänkande som hängt kvar alldeles för länge.

WFJ-Pressmeddelandet !!! Ja, men...

av Johan S, Thursday, February 21, 2008, 12:40 (5907 dagar sedan) @ nicke

Eller också är det så att man har sin hobby som en motpol till det dagliga livet och då kan det vara skönt att avskärma sig från omvärlden med allt vad det innebär. Tyvärr funkar det bättre i den egna källaren eller garaget än om hobbyn ska bedrivas mer eller mindre på allmän plats...

WFJ-Pressmeddelandet !!! Ja, men...

av nicke, Thursday, February 21, 2008, 12:49 (5907 dagar sedan) @ Johan S

"Eller också är det så att man har sin hobby som en motpol till det dagliga livet och då kan det vara skönt att avskärma sig från omvärlden med allt vad det innebär. Tyvärr funkar det bättre i den egna källaren eller garaget än om hobbyn ska bedrivas mer eller mindre på allmän plats..."

Självklart är det så. Det innebär ju inte heller att alla måste stå med megafon på torget och förkunna JVM-evangeliet. Men JVM-föreningen som helhet måste agera mer utåt. Även jag har JVM-intresset som avkoppling. JVM-föreningar är inte en frimärksklubb som träffas hemma hos en medlem. Vi har stora ekonomiska och fysiska åtaganden och då måste lite allvar in.

WFJ-Pressmeddelandet !!! Kommentar från igår...

av Johan Vinberg, Thursday, February 21, 2008, 13:18 (5907 dagar sedan) @ nicke

Trots att jag aldrig varit medlem har jag följt föreningens mödor sedan starten 1975. Jag t. o.m. minns ett telefonsamtal hem till mig och brorsan Olle i Hässelby Villastad med en färsk rapport från det konsituerande mötet.
Eftersom jag var aktiv ULJ:are redan då fick jag en del gliringar av WFJ-kompisarna när jag kom med påpekanden och synpunkter.
"Det är lätt för dig att säga som tillhör ULJ och är 08:a". sa man till mig.
Efter att ha läst flera inlägg vill jag ställa följande frågor:
1) Finns det någon ordentlig och nära kontakt med de politiska partierna i Vadstena. Vad tycker de?
Jag tror WFJ gör ett stort misstag i att endast fokusera på en av KS-ledamöterna och dennes illivilja. Istället ska man fokusera på de andra ledamöternas välvilja-om den nu finns.
Om jag ska vara lite kritisk så har jag vid mina WFJ-kontakter genom åren just funnit att man gärna kartlägger och analyserar sina finder, iställer för att skaffa sig vänner där de finns inom politiken.

Exempel 1: Långt in på 1980-talet var en argsint SJ-tjänsteman i Norrköpngen WFJs "kartlagde" fiende som la in sitt veto i frågor kring bangården i Fågelsta.
Jag sa "vänd er till Norrköping-gubbens chefer i Stockholm och by-passa "riffkabylen" ifråga".
Svaret blev: "kan du säga som är 08:a".
Tänk om cheferna i Stockholm var tågentusiaster och gillade WFJ...men inte ens det tog man reda på vid denna tid.
Exempel 2: Utan någon form av avtal, uppgörelse eller föranmälan lät en tekniska förvaltning bygga två gångvägar över Vadstena-bangården under 1980- eller 90-talet. Från WFJs sida infann sig samma undfallande attityd - inte bråka med kommunen, de kanske blir arga.
Gångållorna var (och är) lagvidriga, vilken tjänsteman som helst hade kapitulerat inför hinten att Motala Tidning skulle få reda på det lagbrott som begåtts. WFJ (som trafikutövare och förvaltare) missade helt att de enligt järnvägslagstiftningen inte bara hade skyldigheter utan också rättigheter -vilket hade kunnat anvämndas mot kommunen om man bara velat.......
Samma undfallenhet, ja näst intill självutplånande sådan, tycker jag mig nu se mot Vadstena Kommun och dess politiker och tjänstemän. Man skäller på en sosse, men tar ine reda på vad alliansen och mp tycker!?!? (Eller har jag fel). De kanske all ärt positiva till att ha WFJ kvar?
Det räcker inte med att hoppas och tro att politiker i allmänhet tycker om WFJ.
Ta reda på vad de anser - finns det en positiv majoritet då finns verkligen alla chanser att WFJ kan fortsätta. Låt dock inte politikerna smita undan med att hänvisa till de olika nämnderna och förvaltningarna.
Det är i KS som den politiksa dagordningen sätts, det är denna som tjänesmän och handläggare sedan ska följa (oavsett vad de tycker som privatpersoner eller ej).

3) Är uppsägningen gjord med politisk accept från ledamöterna i
Om inte - har tjänstemnåännen som gjort detta någon form av tyst "OK" från ledamöter i nämnder eller KS/KF?
Om inte - gå genast till KS och begär audiens hos dess presidium och informera om läget. Strunta i att den utpekade sossen är med i detta presidium - han bestämmer ju inte ensam, tvärtom är han ju just nu i opposition.
3) Vad tycker egentligen de olika kommunförvaltningarna om WFJ? Har man övcerhuvudtaget kartlagt vad dess olika cheferna där tycker?
Om inte - gör det omedelbart. Kanske en majoritet av förvaltninsgcheferna - må vara att de svarar för skola, avlopp och älderomsorg - är positiva och ser WFJ som en möjlighet för just deras förvaltning. Kanske skol- och äldereomsorgen ser WFJ som en poteniatl vad gäller utbildniong och sysselsättning för resp sektor??

- - -
Att skylla på att Vadstena är en liten kommun håller inte. Se på Skara och Munkedal som haft sina fajter med resp hemkommun och överlevt, utan att det skett "hämdaktioner" från poltiker och tjänstemän i resp kommun.
- - - -
Ska WFJ-projektet bli kvar måste alla politikers åsikter upp i dagen så ni vet var ni har dem. De är dessa personer som fattar beslutet om WFJs öde - inte någon obetydlig handläggare på något kommunkontor.
En sådan kartläggning ska inte vänta till november i år. Den måste ske nu så att bearbetningen av de tveksamma (de positiva behöver ju inte övertalas) kan börja. ....och strunta i de negativa...de kommer ni ändå aldrig att överytga. Låt dem vara och låt dem koka i sitt eget ensamhetsspad....
Fokusera på era hittills okända vänner och låt spårrenoveringen vara tills detta kartläggningsarbete är gjort!
Ty om ni byter - med en massa extra hjälpande supporters bistånd - en massa slipers i vår och sommar, städar upp på bangården, etc så är det ändå betydelselöst så länge ni egentligen inte vet vad de riktiga maktahavrna i Vadstena tycker...
Hilsen
Johan

WFJ - en problemanalys med förslag...

av Richard Loe, Thursday, February 21, 2008, 19:50 (5907 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Nej, det går inte. Låt oss nu tänka igenom problemet lite...

WFJ är uppsagda för att dom inte anses kunna ta hand om banan och miljön omkring den på ett bra sätt - och tyvärr så finns det en hel del sanning i detta.

För att vara kvar så måste WFJ skapa och/eller utveckla en opinion i staden och omgivningen som stödjer föreningen och dess framtid.

Detta kräver flera saker. Först en realistisk handlingsplan som beskriver både den långsiktiga strategin för föreningen och hur denna passar in med kommunens strategier och planer. Planen måste också beskriva åtgärder på kort sikt för att rusta upp bana och kringliggande miljö - och helst så ska dessa påbörjas omgående så att man bevisar att föreningen är seriös. Planen måste också beskriva hur man tänker underhålla bana och fordon på medel och lång sikt, både med nuvarande antal aktiva medelmmar samt ett ökat antal medlemmar. Detta är kanske den viktigaste delen av allt, för det är detta som kommer att skapa trovärdigheten i föreningens förmåga att förvalta banan.

Vid sidan av detta så måste man agera gentemot politker, media och andra som kan tänkas påverka besluten angående föreningens framtid i Vadstena. Detta kräver stöd från en proffs, och det måste ordnas snabbt.

Man måste få inaktiva medlemmar att engagera sig i banan, samtidigt som man måste värva nya aktiva medlemmar för att stödja föreningen. Detta är en del av PR arbetet också, och dessa saker måste hänga ihop.

Slutligen (och detta vill nog ingen göra) så måste det till en omfallsplan. Vad gör man med fordon, bana osv om uppsägningen står sig? Viktigast av allt, när är sista datumet då man måste fatta beslut om att antingen fortsätta verksamheten eller lägga ner föreningen och överföra fordon mm till andra föreningar och museer? Överföringar av denna typ måste göras på ett ordnat sätt, och det tar tid.

Detta sista beslutsdatumet är det som driver alla andra delar av WFJ räddningsprojektet. Man måste ha regelbundan möten och mätpunkter för att se hur det går i de olika leden, för dessa kommer alla att informera beslutet. Och man måste också vara beredd på att fatta ett mycket svårt och otrevligt beslut och MAN MÅSTE TA ETT GO/NO-GO BESLUT VID DENNA TIDSPUNKT.

WFJ - en problemanalys med förslag...

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Thursday, February 21, 2008, 21:05 (5906 dagar sedan) @ Richard Loe


Man måste få inaktiva medlemmar att engagera sig i banan, >

Detta görs kontinuerligt, alla medlemmar får medlemstidningen gurklisten där det alltid uppmanas till engagemang, dessutom skickas extra bulletiner ut med jämna mellanrum. Tänk också på att många av WFJs inaktiva medlemmar bor på andra håll i landet, de är inte sällan också med i andra museiföreningar.

Frågan är om de inaktiva medlemmarna är den grupp som har lättast att bli aktiva medlemmar. Järnvägsintresset börjar hos de flesta i tidig ålder, kanske är istället skolungdomar en bra grupp att leta i. Föreningen WFJ har nu ca 300 medlemmar varav ca 30st aktiva, av dem finns det ungefär 10st eldsjälar som lägger ner i stort sett hela sin fritid i WFJ och tom. ägnar sin semester åt banarbetet. Medlemsantalet har så vitt jag vet varit ganska konstant genom åren.

samtidigt som man måste värva nya aktiva medlemmar för att stödja föreningen. Detta är en del av PR arbetet också, och dessa saker måste hänga ihop.>


För PR och medlemsvärvning har WFJ upprättat stödföreningen WFJs vänner, det är en förening med "mjukare" framtoning, man har föreläsningar och filmförevisningar. Detta blir en bra inkörsport för dem som inte vill kastas direkt in i tungt kroppsarbete.

Slutligen (och detta vill nog ingen göra) så måste det till en omfallsplan. Vad gör man med fordon, bana osv om uppsägningen står sig? Viktigast av allt, när är sista datumet då man måste fatta beslut om att antingen fortsätta verksamheten eller lägga ner föreningen och överföra fordon mm till andra föreningar och museer? Överföringar av denna typ måste göras på ett ordnat sätt, och det tar tid.

Detta sista beslutsdatumet är det som driver alla andra delar av WFJ räddningsprojektet. Man måste ha regelbundan möten och mätpunkter för att se hur det går i de olika leden, för dessa kommer alla att informera beslutet. Och man måste också vara beredd på att fatta ett mycket svårt och otrevligt beslut och MAN MÅSTE TA ETT GO/NO-GO BESLUT VID DENNA TIDSPUNKT.

Ja, fast denna plan behöver inte bli offentlig ännu, det skulle skapa onödig oro i föreningen, låt istället hålla ett slutet och hemligt styrelsemöte där denna fråga kan dryftas.

WFJ - en problemanalys med förslag...

av Jonas Sjöberg ⌂, Friday, February 22, 2008, 00:45 (5906 dagar sedan) @ Christer Andersson

"WFJ har hamnat i denna situationen delvis för att man inte har mäktat med banunderhåll, städning mm. Visst kan man engagera sakkunniga utifrån för förbättra saker, visst kan man ordna internationella arbetsläger, och visst kan vi alla rusa dit för att hjälpa och stödja föreningen nu. Men på sikt? Finns där det medlemsunderlaget som krävs för att underhålla bana, fordon och byggnader de kommande åren? Dessa medlemmar finns uppenbarligen inte med i föreningen nu, så var ska dom komma ifrån?"

Får WFJ hjälp utifrån att kommer igång med trafik och få en uppstädad miljö, så kan man dels kunna få in trafikintäkter som kan användas till att leja extern hjälp till svåra jobb och hyra in maskiner m.m till banunderhåll. Dels är det nog betydlit lättare att värva medlemar när det finns möjlighet att få delta i trafikarbete. Brukar vara det som lockar flest att engagera sig i jvm-föreningar, sen brukar det inte var så svårt att få de nya medlemmarna att även delta i andra delar av verksamheten.

Sen tror jag nog att många i den gamla skara i WFJ nog hunnit tänka om en del om hur verksamheten bör drivas under de svåra år de haft sen olyckan. T.ex har säkert vikten av att synas utåt blivit mer uppenbar.....

WFJ-Pressmeddelandet !!! Ja, men...

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Thursday, February 21, 2008, 14:27 (5907 dagar sedan) @ Johan S

Eller också är det så att man har sin hobby som en motpol till det dagliga livet och då kan det vara skönt att avskärma sig från omvärlden med allt vad det innebär. Tyvärr funkar det bättre i den egna källaren eller garaget än om hobbyn ska bedrivas mer eller mindre på allmän plats...

Mycket bra formulerat, WFJ har varit en järnvägsförening för järnvägsfantaster. Precis som vissa bygger tågbanor i källaren, så har WFJ hållt på med sin tågbana i skala 1:1. Det sticker i ögonen på folk och WFJ framstår då för vissa som en lekstuga för fullvuxna karlar, med stans bästa läge dessutom. Visst, har det gått turisttåg på somrarna innan olyckan, det har lockat turister även måttligt järnvägsintresserade sådana. Men museijärnvägar handlar inte bara om turisttrafik på somrarna. Är det meningen att det bara ska förekomma trafik under 2 av årets 12 månader? Någon kanske svarar att: Men det finns ju inget kundunderlag resten av året Näha, men då får man skapa detta kundunderlag. Hur görs detta? Jo, man skulle kunna ta kontakt med andra icke-järnvägsmässiga föreningar och kommunala enheter t.e.x. hembygdsföreningar, pensionärsklubbar, skolor, dagis, vårdinrättningar m.m. Varför inte låta dagisbarnen eller skolungdomarna ta en tur med tåget under våren? samtidigt planera in detta med annan aktivitet som passar resenärerna, då får utflykten också en mening. Jag har t.om. för mig att detta förekommit tidigare, tror att ett dagis hade utflykt med Yp 808 i slutet av 80-talet. Ersättningen blir möjligen låg, men tänk vad "goodwill" WFJ får från daghemmet, som är en del av kommunen. Detta sprider sig snart ut i kommunstyrelsens korridorer och Tommy Palmqvist och Co får nåt att fundera på. Var det inte SKlJ som körde fågelskådare och drev liknande samarbeten med lokala föreningar? Om museijärnvägen är en kommunal angelägenhet, måste det också synas på aktiviteterna. Dessutom undrar jag vad som hände med uthyrningen av dressiner? Detta var ett mycket populärt inslag på WFJ för ett antal år sedan, det gör också banan mer levande och lockar folk året runt. Nuförtiden finns ju ingen snö heller så detta kanske passar ännu bättre nu för tiden.

En variant på "omvärldshantering"...?

av Östlund Anders, Thursday, February 21, 2008, 13:09 (5907 dagar sedan) @ Granis

Här i bygden så finns ett antal bilar med bakrutesdekalen "Bygg ut Rv40 till (motortrafikled) NU!". Tror den är effektiv för vägbyggena på Rv40 pågår ständigt känns det som.
Vad sägs om att spendera en del av "räddningsbudgeten" på bakrutesdekaler som till självkostnadspris eller helt gratis mot att de verkligen klistras upp på bakrutan på bilen vid överlämnandet? Ni har ju en förbifart precis vid stationen, ställ ut lite "fanor" och lampor och fånga intresse... Eller uppsök den närbelägna macken... ;-)

Dekaler i bakrutan på en växande skara(?) bilar som ständigt rör sig i stan kan väcka intresse, och förhoppningsvis lite "kämparanda" hos fler än de strikt järnvägsintresserade...

"Rädda Järnvägen i Vadstena NU!" eller så...

Bara något som dök upp i skallen, hoppas ni på WFJ inte känner att jag lägger mig i era angelägenheter för mycket! ;-)

Hälsar,
Anders Ö

WFJ-Pressmeddelandet !!! Ja, men...

av Micke Carlsson, Thursday, February 21, 2008, 06:48 (5907 dagar sedan) @ Richard Loe

Alla sådana problem har alltid en organisatorisk botten.