för godstrafik upplåtet godsspår (Arkiv/forskning/litteratur)

av ballast, Monday, March 23, 2009, 17:39 (5512 dagar sedan)

På sajten fakta om Väderstad - Skänninge - Bränninge järnväg kan man läsa om
att riksgäldskontoret såsom fordringsägare ifrågasatte järnvägens fortsatta drift. Ett alternativ som fördes fram var att järnvägen från att ha varit en för allmän trafik upplåten järnväg skulle förändras till "för godstrafik upplå-tet godsspår". Vilka bestämmelser gällde för sådant spår? Har de tillämpats för
någon linje före 1939?

för godstrafik upplåtet godsspår

av Överkörmästaren @, Monday, March 23, 2009, 17:55 (5512 dagar sedan) @ ballast

På sajten fakta om Väderstad - Skänninge - Bränninge järnväg kan man läsa om
att riksgäldskontoret såsom fordringsägare ifrågasatte järnvägens fortsatta drift. Ett alternativ som fördes fram var att järnvägen från att ha varit en för allmän trafik upplåten järnväg skulle förändras till "för godstrafik upplå-tet godsspår". Vilka bestämmelser gällde för sådant spår? Har de tillämpats för
någon linje före 1939?

Undrar just vilka bestämmelser som gällde för godsspår som inte var upplåtna för godstrafik :-D

för godstrafik upplåtet godsspår

av Kurt G Möller, Sthlm, Monday, March 23, 2009, 18:00 (5512 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Låg Väderstad-Skänninge ö h t kvar då SJ tog över 1951?

Alla spår av smalspår var i v f borta i V-stad 1958.

för godstrafik upplåtet godsspår

av sääf, Monday, March 23, 2009, 18:59 (5512 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Hej. Bjälbo- Skänninge,8 km användes för Bettrafik fram till 1955. Persontrafiken försvann nog 1934 på hela sträckan.

för godstrafik upplåtet godsspår

av Christer Fredriksson @, Monday, March 23, 2009, 23:39 (5512 dagar sedan) @ sääf

1955 låg spåret kvar även på sträckan från Bjälbo fram till ett magasin i Väderstad,
som låg strax före korsningen med landsvägen Väderstad - Vadstena, från Bjälbo sett.
Från detta magasin och fram till Väderstad station var spåret upprivet.
Något rundspår fanns ej, utan betvagnarna sattes ut på linjen från Bjälbo
och hämtades sedan tillbaka till Bjälbo lastade.
Jag tillbringade mycket tid i Väderstad och Hästholmen under tiden 1940-1970,
med många ljuvliga resor hos rälsbussföraren på fd MHJ och även på hela
dåvarande fd MÖJ-nätet.
Under denna tid kunde man även se spåren efter VSBJ syllar på bangården och
infartskurvan samt vändskivekransen i Väderstad.

för godstrafik upplåtet godsspår

av ballast, Monday, March 23, 2009, 19:10 (5512 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Enligt "Från Wadstena till Vadstena" bibehölls spåret mellan Väderstad och Skänninge för bettransporter även sedan den ordinarie trafiken lagts ned, 1934?
Sockerbetsodlingen upphört några år före 1959 då trafiken upphörde mellan Skänninge och Bränninge är det sannolikt att spåret Väderstad - Skänninge fanns kvar 1951.

för godstrafik upplåtet godsspår

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Monday, March 23, 2009, 23:56 (5512 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Där gick det väl på God´s försyn:-D Sune

för godstrafik upplåtet godsspår- från ni vet vem

av Morshyttan, Monday, March 23, 2009, 19:37 (5512 dagar sedan) @ ballast

På sajten fakta om Väderstad - Skänninge - Bränninge järnväg kan man läsa om
att riksgäldskontoret såsom fordringsägare ifrågasatte järnvägens fortsatta drift. Ett alternativ som fördes fram var att järnvägen från att ha varit en för allmän trafik upplåten järnväg skulle förändras till "för godstrafik upplå-tet godsspår". Vilka bestämmelser gällde för sådant spår? Har de tillämpats för
någon linje före 1939?

mitt skötebarn NsHJ (rätt så!?) upphörde med allmän trafik 1933 men låg enligt "SJ 100 År" kvar tillsvidare. sista tåget rullade 1953 fast den tillhörde ju aldrig SJ(även om det finns en ny uppgift om att det kan ha rullat några enstaka tåg -54 med skrot:-|)

meddelandet får även förkunna mitt återuppstående efter namnkapningen även om inte allt är utrett än:-(

hälsas från det omtumlade morshyttan:-| :-) :-D

säger staffan g