L12p 3028. Mer info. (Fordon: lok)

av Krister Persson ⌂, Thursday, February 21, 2008, 11:27 (5908 dagar sedan)

Anders Östlund frågade om bilder på L12p 3028 och P.E levererade en sådan med lite mer uppgifter om 3028:s tjänstgöring.
Se länk: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=2413

Jag har km-uppgifter för Växjö lokstation 1943-56 och kan där se att 3028 kom till 27ms (Växjö) i januari 1949. Där står också en notering om att loket fick revision klass IIIAa den 19/3 1947 i Åhaga.
Placeringsort inom 27ms angavs inte men en sökning i SJK:s fotoerbjudande hittar loket enligt: FOTO SJ-41 ÅNGLOK 891 SJ 3028 L12p NoH 828 1907 1C-2 fd KBJ 6 Braås -53 T3/70 vilket tyder att loket då var placerat i Växjö?
Efter mars 1955 användes loket bara en gång i dec. 1955.
Vad som hände efter 1956 då mina uppgifter tar slut vet jag inte men loket skrotades 1958 så det var kanske sista gången det användes.

L12p 3028. Mer info. Fler frågeställningar.

av Krister Persson ⌂, Thursday, February 21, 2008, 13:39 (5908 dagar sedan) @ Krister Persson

Efter att ha studerat mina journaler lite mer så ser jag att dom är märkta "journal för lok vid lokstationen i Växjö" vilket jag tolkar som att det gäller loken som är placerade i Växjö och inte inom hela 27:ms.
Detta motsäger då uppgifterna från P.E. där han säger att: "L12 3028 gick i slutet av 40-talet och början av femtiotalet i godstågen 9831/9832 Mss-Fgt."
Men enligt mina journaler fanns ju då loket i Växjö (jan. 1949 - 1956).
Vilket också skulle bevisas av att det finns en bild i SJK:s fotoerbjudande "SJ-41" på loket i Braås 1953.
P.E. säger vidare: "Loket var våren -51 på KVAB för revision och fick bl.a sluten hytt. Efter revisionen användes 3028 mycket begränsat på MÅJ. Det var placerat i Mönsterås i reserv för Z4p 261 och YG1p 432 till hösten -57."

Revisionen stämmer då det står noterat i journalen : IIAa 30/4 1951 Kalmar Vst.
Men som sagt, enligt journalerna så var loket i Växjö fram till åtminstone 1956 där min journal slutar.
Eller är det så enkelt att loket tillhörde lokstationen i Växjö men var fysiskt placerat i Mönsterås under delar av tidsperioden 1949-56 och då gick på banan där?
Någon som kan bringa klarhet i ämnet?

L12p 3028. Mer info. Bilder?

av Östlund Anders, Thursday, February 21, 2008, 13:55 (5908 dagar sedan) @ Krister Persson

Och eftersom föregående tråd "kapades" lite och spårade iväg åt annat håll så vill jag passa på att dels TACKA för de bilder som dök upp men också förnya önskemålet om att återge fler bilder på loket om det finns... ;-)

Hälsar,
Anders Ö

L12p 3028. Mer info. Fler frågeställningar.

av Patrik E, Thursday, February 21, 2008, 16:56 (5908 dagar sedan) @ Krister Persson

Var det inte så att Mönsterås lokstation löd under Växjös och de rullande materiel som fanns i Mönsterås hörde till Växjö men var placerade i Mönsterås. Jag hade en fråga för ett tag sedan om vilka rälsbussar/släp som gick på Mönsteråsbanan och fick till svar att de som fannns i Växjö (trähildingar) kunde placeras i Mönsterås "efter behag". Z4p 261 var tänkt för växling i Växjö men hamnade i Mönsterås. Likaså Yp 360/361. hur som helst så fanns det ånglok kvar i stallet i Mönsterås t.o.m -57 i reserv och var det inte 3028 så var det ett annat.

L12p 3028. Mer info. Fler frågeställningar.

av Anders Jansson, Thursday, February 21, 2008, 18:50 (5908 dagar sedan) @ Patrik E

Det stämmer att Mönsterås (liksom Oskarshamn) tillhörde Växjö lokstation.

Några noteringar avseende L12p 3028:
1950-12-28: Skrivelse från Miö 27 till Dc VI. Loket används i lokalgodståg Mönsterås-Fagerhult.
1956-04-03: Skrivelse från Lokstf Vö till Miö 27. L12p 3028 står som reserv i Mönsterås. Bör ersättas med lokomotor.

L12p 3028. Mer info. Fler frågeställningar.

av Krister Persson, Thursday, February 21, 2008, 22:40 (5908 dagar sedan) @ Patrik E

Yp 360, 361, 462 och XG1p 432 finns med i mina journaler vilket då styrker att Mönsterås-fordonen tillhörde Växjö lokstation.

Angående 462 så står det noterat:
"Till skrotningsledaren Vislanda den 9-1-54 enl. Mbr skrivelse av den 13-3-50.
Dnr Mbc 38-2/50. Uppgift till Miö den 11/1 -54."