Industrispåret Motala C-Electrolux rivs? (Bana)

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Thursday, February 21, 2008, 19:36 (5902 dagar sedan)

Nån som vet något om vad som kommer ske med industrispåret Motala-Electrolux. Denna järnväg var en gång en del av den smalspåriga järnvägen Motala-Fornåsa, som sedermera breddades. Tror mig inte sett några Z65or dra godsvagnar här sen 80-talet. Järnvägen har förfallit alltmer de senaste åren, på några ställen är den överasfalterad. Jag har följt järnvägen och de sista resterna syns längs Vedemövägen. Om man gillar gamla smalspårsbanvallar finns också mer att beskåda längre bort längs grusvägen från Vedemö mot Ask och Österstad.

Enligt Motala kommun ska man:

Planera för att industrispåret till Electrolux, som inte längre är aktullt att trafikera, omvandlas tillgång- och cykelstråk

cykelstråk :-(

Industrispåret Motala C-Electrolux rivs?

av nicke, Thursday, February 21, 2008, 20:12 (5902 dagar sedan) @ Christer Andersson

Vad är det för kilovikt på rälsen?

Industrispåret Motala C-Electrolux rivs?

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Thursday, February 21, 2008, 21:12 (5902 dagar sedan) @ nicke

Vad är det för kilovikt på rälsen?

Tja, bra fråga, jag har inte vägt den :-) men jag antar att det blir några kronor i skrotvärde. Skulle tippa på att banan är ca 2-3km lång, tyvärr finns det väldigt lite info om den på nätet.

Längs industrispåret finns också en fallfärdig svängbro, så det är inte rekommenderat att köra på den.

Så här skriver järnväg.net

Undansvängt
Bron i Motala är en svängbro, årsmodell 1974. Bortom denna syns ytterligare en svängbro - denna står dock i permanent öppet läge. Den är idag känd som "Electroluxbron" men tillhörde ursprungligen ännu en av de smalspåriga järnvägarna i Östergötland. Linjen mellan Fornåsa och Motala lades ned 1962 men sträckan mellan Electroluxfabriken och Motala C breddades till normalspår och användes ända fram till 1997.

Var gick egentligen industrispåret Motala C-Electrolux?

av Carl-Erik Olsson @, 08, Monday, February 25, 2008, 12:45 (5898 dagar sedan) @ Christer Andersson

Så här skriver järnväg.net

Undansvängt
Bron i Motala är en svängbro, årsmodell 1974. Bortom denna syns ytterligare en svängbro - denna står dock i permanent öppet läge. Den är idag känd som "Electroluxbron" men tillhörde ursprungligen ännu en av de smalspåriga järnvägarna i Östergötland. Linjen mellan Fornåsa och Motala lades ned 1962 men sträckan mellan Electroluxfabriken och Motala C breddades till normalspår och användes ända fram till 1997.

Undertecknad hade först ingen aning om detta spår förrän vi efter besök i den vid det här laget säkert kända metropolen Jakobshyttan förra våren på väg söderut befann oss vid en snabbmatsinrättning med samma begynnelsebokstav som staden Motala på Södra Allén 3, och då strax intill såg en misstänkt järnvägsbank med tillhörande lång bro med plåtbalkar över Strandvägen och intilliggande vattendrag.

En sådan måste naturligtvis utforskas, varvid det befanns att bron var avspärrad av ett byggstaket och att det växte rikligt med buskar i spåret åt andra hållet. Där låg då spåret kvar kanske någon kilometer, men så långt som den länkade kartan visar om man zoomar in i den fick vi inte intryck av att det fanns kvar. Hur mycket finns i verkligheten kvar av spåret idag? Något synligt på industriområdet?

http://www.hitta.se/SearchCombi.aspx?vad=&var=motala

/undrar CEO

PS: Det sägs att den av dåvarande HVJ omhändertagna och renoverade vagnen SJ C3c 1578, numera av FVJ utlånad till SvJvm i Gävle, hittades som något slags personalvagn vid Electroluxfabriken i mitten av 1970-talet. Vet någon om det fanns några andra intressanta fordon där på den tiden?

Var gick egentligen industrispåret Motala C-Electrolux?

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Monday, February 25, 2008, 23:53 (5898 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Undertecknad hade först ingen aning om detta spår förrän vi efter besök i den vid det här laget säkert kända metropolen Jakobshyttan förra våren på väg söderut befann oss vid en snabbmatsinrättning med samma begynnelsebokstav som staden Motala på Södra Allén 3, och då strax intill såg en misstänkt järnvägsbank med tillhörande lång bro med plåtbalkar över Strandvägen och intilliggande vattendrag.

En sådan måste naturligtvis utforskas, varvid det befanns att bron var avspärrad av ett byggstaket och att det växte rikligt med buskar i spåret åt andra hållet. Där låg då spåret kvar kanske någon kilometer, men så långt som den länkade kartan visar om man zoomar in i den fick vi inte intryck av att det fanns kvar. Hur mycket finns i verkligheten kvar av spåret idag? Något synligt på industriområdet?

Även om jag bara bor 18km från Motala vistas jag sällan där. Än mer sällan längs järnvägen Motala-Electrolux.

Ändå..För några år sen gick jag längs linjen. Banvallsprommenader är en trevlig hobby. Från Motala station gick jag mot Verkstadsön. Svängbron över Göta Kanal är i bedrövligt skick, det ser ut som den lutar och som den ska rasa när som helst, dess enda funktion är att fungera som hopptorn på somrarna då ungdomarna badar där. Sen kommer grinden du skriver om. Vidare leder järnvägen över Verkstadsön för att sen fortsätta på en numer rätt anskrämlig stålbro som låter järnvägen passera den andra sidan av kanalen mot Strandvägen. Stålbron går också över Strandvägen. Järnvägens enda signalanläggning finns på Långspångsgatan, färgen har flagnat och det är tveksamt om den ens är i funktion längre. Sen når järnvägen E-luxområdet. Här inne finns flera överasfalterade spår. Enligt eniro korsar järnvägen Charlottenborgsvägen, men jag har för mig att järnvägen slutar innan dess. Efter Gamla E-lux syns bara sporadiska järnvägsstumpar. Den sista stumpen ligger igenväxt och gömd bakom träden parallellt med Djurgårdsvägen/Vedemövägen. Ca 150m in på Vedemövägen slutar spåret helt. Jag har varit där och kollat :-) Om man fortsätter mot Ask så syns den gamla smalspårsbanvallen mycket tydligt på ett ställe, här gick en gång järnvägen mot Fornåsa. Kanske dags att bilda en förening för "Rädda industrispåret i Motala" ??

Industrispåret Motala C-Electrolux

av C. Andersson, Friday, January 23, 2009, 19:28 (5565 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Ny insändare i MT, en bitter järnvägsmotståndare (pensionerad fysiklärare) beklagar sig över spårets förfall och "potentiella fara", riv spåret skriver han.

http://www.motalatidning.se/sidor/insandare.asp?id=19848&arkiv=true

Visst är det lågkonjunktur och E-lux skär ner, men om spåret rivs upp kommer det aldrig någonsin bli tal om spårbunden trafik åt det hållet mer, låt spåret vara i fred inför ev framtida användning, även ur beredskapssynpunkt bör spåret ligga kvar.

Industrispåret Motala C-Electrolux rivs?

av Daniel Niklasson, Thursday, February 21, 2008, 21:28 (5902 dagar sedan) @ nicke

Vad är det för kilovikt på rälsen?

Sliten 41 alt 43 kg/m vad jag minns.

Daniel

Industrispåret Motala C-Electrolux, bild på bron.

av Hans O, Friday, January 23, 2009, 22:39 (5565 dagar sedan) @ Daniel Niklasson

Taget i maj någongång förra året.

[image]

Mvh Hans O

Industrispåret Motala C-Electrolux, bild på bron.

av Daniel Niklasson, Friday, January 23, 2009, 23:25 (5565 dagar sedan) @ Hans O


[image]

Manöverinstruktion:

1 Kontakta växlingen över radio/VHF eller mobiltelefon

2 Vrid om k-nyckel i brokuren

3 Lägg på spärr på strömsidan och lossa spårledningskontakt

4 Lägg på spårr på stationssidan och lossa spårledningskontakt

5 Lås upp föreglingen mitt på bron och manövrera densamma

6 Veva domkraften på stationssidan

7 Manövrera eländet mitt på svängpelaren (dvs spring X varv med handvev)

8 Släpp på båtarna

9 Gör allting baklänges igen...

Under lågsäsong hade brovakten Motala hand om bro och sluss vid hamnen samt "riks 50" och järnvägsbron som manövreras från brotornet vid "riks 50" där även Charlottenborgsbron fjärrstyrs ifrån. En lyckad dag så ösregnade det och så skulle växlingen upp två gånger, en på förmiddagen och en på eftermiddagen, varvid man ofta fick öppna en gång när de var uppe vid Elektrolux bara för att få göra det så många gånger som möjligt...

Under kanalsäsong var normalläget att bron var i "båtläge" och att växlingen hörde av sig när man ville passera...

Daniel (brovakt 1995-1997)