WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån" (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Friday, February 22, 2008, 09:10 (5901 dagar sedan)

http://www.motalatidning.se/nyheter/artikel.asp?id=61989

Dyster artikel i Motala tidning idag, har tyvärr inte läst pappers-corren än, men ska göra det senare idag.

I den första artikeln om WFJ i pressen sen en dryg månad tillbaka berättar WFJs kassör Christer Brimalm följande:

Järnvägsföreningens kassör Christer Brimalm bedömer läget som krisartat och berättar att det inte pågår några som helst förhandlingar mellan föreningen och Vadstena kommun, som äger museijärnvägen.

Det pågår inga förhandlingar, finns det överhuvudtaget någon regelbunden kommunikation med kommunen. När bedöms det vara läge för att börja förhandlingarna? efter sommaren? Läget är låst skrivs det, hur ska man tolka det? Borde man inte kunna ta reda på vad kommunen förväntar sig av WFJ för att rubba detta låsta läge? Är det bara frågan om städning på stationsområdet och röjningen längs linjen där bönderna klagat? Finns det några precisa krav kring röjning och städning eller är det bara fråga om subjektiva bedömningar i stil med "det ska se snyggt ut"? Blir ju svårt att veta vad som WFJ ska göra för att vinna i den här situationen.

- Det är väl ett trovärdighetsproblem. Vi kämpar på med våra ideella krafter, men det har inte gått tillräckligt fort.

När jag läser artikeln får jag känslan av att man inte riktigt kunnat precisera hur problemet och situationen ska lösas. Det finns inga konkreta handlingsplaner, inga offentliga iaf.

Men föreningen i Vadstena är också ovanligt missgynnad av sin kommun, menar han, och berättar att de flesta and-ra järnvägsföreningarna får någon form av ekonomiskt bidrag från sina kommuner.

Har det förekommit ekonomiska bidrag från kommunen tidigare, om så varför har de upphört?

- Det här handlar framför allt om att bevara den kulturhistoriska miljön. Järnvägen är ett kulturarv precis som de medeltida miljöerna.

Återigen har WFJ fixerat sig vid bevarandet, det är inte det som är det viktiga för framtiden utan utvecklingen, här skulle kassören kunnat prata lite mer om hur järnvägen skulle kunna användas både som turistmagnet och intresseföermål för kommmunen, dvs. nyskapande idéer om hur järnvägen skulle kunna användas. Ladugård 206 och Motala Express är exempel på det, men några närmare detaljer förtäljer inte artikeln.

WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån"

av Erik Samuelsson, Friday, February 22, 2008, 09:23 (5901 dagar sedan) @ Christer Andersson

Läser följande text i tidningstexten:
"Christer Brimalm bedömer att det inte är någon mening att försöka få kommunledningen att komma till förhandlingsbordet förrän järnvägsföreningen kan visa upp konkreta framsteg. Man tänker försöka satsa sig ur den svåra situationen."
Det spelar ingen roll vad som nu görs. Utgångspunkten i diskussionen kommer att utgå från den situation som råder just nu. Kontakt ska tas omgånde - annars riskerar det att vara för sent.

Detta "vapen" kan även användas mot kommunen, "Vi har bjudit in till en diskussion men de kommer inte". Ett förslag är att försöka vända opinionen till att det handlar om den lilla föreningen (god) mot den stora (stygga) kommunen. Kommer de inte på möten eller svara på inbjudningar kan man gott antyda att det finns dolda agendor.

Fråga kommunen vad de har för visioner och idéer om området. Vad är alternativet till järnvägen - vill man ha bort den? Vet man det? Ett uppsagt kontrakt behöver inte innebära det.

Erik S

WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån"

av Östlund Anders, Friday, February 22, 2008, 10:04 (5901 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Intressant hur olika man kan läsa... ;-)

Jag tyckte detta var en försiktigt positiv vändning (Nåja...) i debatten. Denna artikel var skriven ur WFJs synvinkel, deras åsikter fick komma fram och påvisar utåt sett ett ointresse från kommunen och dessutom att kommunen inte har en enad åsikt i frågan och att uppsägningen kanske är en "skrivbordsprodukt" utan stöd?

Opinionsbildning sker inte över en natt, som ett försiktigt steg i ett försvar av WFJ så ser jag detta ha rätt riktning. Om man ska dra på och få ut "hela" visionen som WFJ har så tror jag att man måste öka intresset hos invånarna i Vadstena, innan intresset finns så är detta "knappt nyheter".

Men nu vet alla att "något" är på gång vid påsktider, en nästan religiös koppling om uppståndelse från de döda (är den avsiktlig? ;-) och kanske även vissa Vadstena bor kikar lite extra i påsk...

Det är väl inte svårt att ana en uppföljande artikel och då kanske man kan lägga fram mer info. Även om det brådksar så får man nog ha lite is i magen, det finns inga marginaler och man kan bara göra allt en gång, utrymme för omtag finns inte, måste bli rätt första gången...

Funderar,
Anders Ö

WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån" - lite klargöranden...

av Östlund Anders, Friday, February 22, 2008, 10:09 (5901 dagar sedan) @ Östlund Anders

När jag skriver "skrivbordsprodukt utan stöd" så är den med ironi, men visst får man en viss känsla av osäkerhet när man läser att politikerna är oeniga. Att det ligger 10 års (eller mer) enträgen kamp från visst håll bakom "skrivelsen" är inte uppenbart. Kanske man kan väcka en fundering hos folk, "men detta måste vara ett misstag"...

Och angående "knappt nyheter", om man försöker få in för mycket info till en reporter som har "1/4 spalt" till förfogande så är risken att man framstår som näst intill skogstokig om man snackar om stora visioner när en nerläggning uppenbart står för dörren.

Jag tycker nog Christer tog väl hand om denna möjlighet till uttalanden. Jag hoppas att det finns en strategi bakom... ;-)

Hälsar,
Anders Ö igen...

WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån" - lite klargöranden...

av Micke Carlsson, Friday, February 22, 2008, 10:43 (5901 dagar sedan) @ Östlund Anders

Jadå, och ska man någon gång i livet bli felciterad så är det i en tidningsartikel, så vad som står i blaskor ska man sällan lägga vikt vid.

Ett livsfarligt självmål framskymtar dock: Det om ekonomiskt stöd. Att offentligt framhålla att verksamhetsbidrag önskas, liksom att i förhandling äska dylikt är en solklar rälsspik i kistan. Endast självbärande karosser kommer ifråga, kommunala ramverk tillhandahålles ej utan är tecken på en icke önskvärd verksamhet. Gubbdagisbidragen är borta sedan 20 år tillbaka och det är meningen att man ska vara utdöd nu om dylikt vore en förutsättning.

Antar att man givetvis skrivit bort alla anspråk på att värden ska underhålla anläggningen i hyreskontraktet, så hyresgästen äga icke rätt att fordra något eller ens antyda att värden är snål (även om det är sant).

Om föreningen framställs som att den är beroende av kommunalt stöd så är det bara ytterligare ett motiv till nedläggning. Ity budgeten tillåter inga snedsteg och politiken säger att verksamhet av denna art ej stöds med kommunala medel. Varje ansvarskännande medborgare respekterar givetvis demokratiskt fattade beslut och packar sin kappsäck därefter.

WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån" - lite klargöranden...

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Friday, February 22, 2008, 12:04 (5901 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Gubbdagisbidragen är borta sedan 20 år tillbaka och det är meningen att man ska vara utdöd nu om dylikt vore en förutsättning.


Så här står det i artikeln:

Men föreningen i Vadstena är också ovanligt missgynnad av sin kommun, menar han, och berättar att de flesta andra järnvägsföreningarna får någon form av ekonomiskt bidrag från sina kommuner.

Tydligen får andra föreningar "gubbdagisbidrag" varför får inte WFJ det? Du skriver att de är borta sen 20 år.

WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån" - lite klargöranden...

av Micke Carlsson, Friday, February 22, 2008, 12:55 (5901 dagar sedan) @ Christer Andersson

Prova att söka pengar till ett gubbdagis så förstår du vad jag menar.

Jag tvivlar å det bestämdaste på att andra föreningar får verksamhetsbidrag.
Däremot kan jag tänka mig (= vet att det är så) att väletablerade föreningar med gott renommé i något sammanhang ekonomiskt gynnats av en kommun. T ex vid omläggning av vägövergångar eller liknande, eller vid försäljning av fastigheter och dylikt.

bidrag är ett BAD WORD i en tidningsartikel.

WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån" - lite klargöranden...

av Ante Svensson, Friday, February 22, 2008, 13:26 (5901 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Det finns föreningar som får verksamhetsbidrag och även sådana som får kommunala bidrag till nyinvesteringar. GHJ är en, AGJ en annan. Att föreningar får bidrag kan man väl tycka si och så om men tolkningen av artikeln behöver inte vara att WFJ står och skriker efter bidrag. Snarare är det väl ett sätt att tala om för dem som tror att anläggningen är en pengaslukare ur den kommunala kistan att den faktiskt inte är det. Men, som sagt, allt beror ju på hur man läser det hela...

WFJ-"Tågvänner... GHJ-frågestund

av Micke Carlsson, Friday, February 22, 2008, 13:35 (5901 dagar sedan) @ Ante Svensson

Får GHJ verksamhetsbidrag? Otroligt + Grattis! (tror jag)

Är ni beroende av era verksamhetsbidrag d v s kan ni gå runt och samtidigt ha aktiviteter utan dessa pengar?

Hur motiveras bidraget?

Även ULJ...

av Johan Vinberg, Friday, February 22, 2008, 14:16 (5901 dagar sedan) @ Micke Carlsson

...får årligt verksmhetsbidrag. Med motiveringen att vi har ett antal vägskyddsanläggningar och gångfållor som korsar kommunens bil- och gångvägar.
Eftersom spåranläggningen ägs av kommunen är de också med och står för en del av underhållskostnaden som korsar deras egen "infrastruktur". Bidraget ska i praktiken täcka elräkningar (för bl.a. bommanläggningarnas ständiga uppvärmning), asfalt, bomplank (som ruttnar), lampor, etc.

Hilsen
Johan

Även ULJ...

av Micke Carlsson, Friday, February 22, 2008, 14:33 (5901 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Häpnadsväckande fantastiskt & Grattis.

Jag har förmodligen knäck i både lurar och kolan, menar du att den över lag kommunala principen om att "vuxenklubbar" inte ska stödjas efter så lång tid ändrats? I många år, med start strax före -90 har det ju varit stört omöjligt att få reda pengar till sådant som inte inbegripit barn- och ungdomsaktiviteter?

Eller har betraktelsesättet ändrats genom åren, från föreningsverksamhet för vuxna över till någon slags institutions-status?

Utan detta bidrag, vad händer då med ULJ? Är det ett tjänstemanna- eller politikersätt att förtäckt dela ut ett "omöjligt" bidrag eller inryms det i någon gällande bidragsprincip?

Även ULJ...

av Ante Svensson, Friday, February 22, 2008, 14:54 (5901 dagar sedan) @ Micke Carlsson

När Skövde Modelljärnvägssällskap drabbades av en hyreshöjning som troligen skulle ha inneburit slutet var Skövde kommun mycket svårflörtad. At man dessutom hade en viss bild av att klubbar för män inte är politiskt korrekt i dessa tider gjorde nog sitt till. Att en av de ledande var kvinna rubbade inte den bilden. Inte förän en storm av mejl och andra reaktioner utifrån fick kommunen att inse att modelljärnvägsklubben inte bara var en samling Märklinister som satt och drack kaffe och diskuerade släpskor på kvällarna utan även hade gjort en stor kulturgärning genom att dokumentera ett stort antal byggnader i Skaraborg började bilden klarna för tjänstemännen. Det hela utmynnade till slut i att föreningen fick det lokala kulturpriset och fortsatt stöd.

Poängen är att många kommuner slutat se museibanorna som gubbdagis eller förening för meckande tågfantaster. Istället ser man en potential i möjligheterna att dra besökare och även skapa evenemang runt banorna. Ungefär som att man i en viss ort i Småland istället för att ge pengar till studiecirklar som handlar om att lyssna på skivor satsar på Hultsfredsfestivalen. Det är inte den inåtvända verksamheten som är av intresse utan den utåtriktade. Att folk träffas för att mecka lite bryr sig ingen om i maktens korridorer, men om det lockar hit ytterligare 2000 extra turister, ja då börjar man fundera. Och då är ju 100 000 eller vad det nu kan vara rätt små kostnader jämfört med vad de 2000 drar in till stan eller regionen.

Även ULJ...

av Micke Carlsson, Friday, February 22, 2008, 15:05 (5901 dagar sedan) @ Ante Svensson

Vad jag uppenbarligen missat är att maktens korridorer bytt fot och räknar museibanor, när vi kommer till att öppna lädret, som något annat än meckarklubbar. Snart säger ni väl att trafikföreningar också erhåller penningsummor från skattemedel också, så jag startar inte ens den diskussionen tror jag.

Nå, jag får väl lov att käka grus. Bra att jag har fel...:-P

Även ULJ...

av Anders Ö/NJM, Friday, February 22, 2008, 15:32 (5901 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Mja jag tror nog att du till del har rätt. Det gamla Aktivitetsstödet, fanns i Nynäshamns kommun som två delar, dels föreningsstöd, en administrativt peng beroende på antalet medlemmar (gav oss nån lusentapp), dels ett aktivitetsstöd som väl gav några tior/timma per grupp om minst 5st ungdomar, 12-21 år har jag för mig..det är helt borta.
Däremot fick vi i många år stöd från kommunen för anslutningsväxeln, något som vi i praktiken aldrig såg eftersom både vår å kommunens del i vxl skickades till kommunen.

ULJs bidrag är väl mer riktigt mot infrastrukturen som i sin tur har en stark turistkoppling, inte gubbdagis koppling.

Sen är det kul att höra att det finns kommuner som uppskattar idiellt arbete för invånarnas fromma, det gör inte alla kommuner ;o))

Även ULJ...

av nicke, Friday, February 22, 2008, 14:57 (5901 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Jag är lite imponerad över att du lyckats kasta din brandfackla så precist. GHJ och säkerligen flera JVM-föreningar har haft bidrag i årtionden. Vad är det som är nytt i detta!?

och VEM ÄR DU? Är du med i någon förening?

Även ULJ...

av Micke Carlsson, Friday, February 22, 2008, 18:01 (5901 dagar sedan) @ nicke

Jag började i en förening 1983 då jag ännu var bidragsberättigad...:-P
Jag har haft alla styrelseuppdrag på skalan under en 10-årsperiod och "ansvarig funktionärsroll" (maskinansv/trafiksäkansv.) under de efterföljande 10. Jag har aldrig på de åren sett ett bidrag i kronor och ören som varit avsett till att hålla lyset tänt och kaffet varmt. Men jag har förvisso sett komuner backa upp verksamheter de tror på.

Vem är du?

Även ULJ...

av nicke, Friday, February 22, 2008, 20:11 (5901 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Jag är med i GHJ sedan ett antal år och är "semiaktiv". Diskreptansen till aktiv handlar om att jag bor på fastlandet. I annat fall hade jag varit med i "järngänget". Min CV i detta sammanhang lämnar jag f ö därhän, men den är inte helt tom.

Även ULJ...

av Johan Vinberg, Friday, February 22, 2008, 15:08 (5901 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Häpnadsväckande fantastiskt & Grattis.


Tack! Vi har haft denna lösning sedan 1987.

Jag har förmodligen knäck i både lurar och kolan, menar du att den över lag kommunala principen om att "vuxenklubbar" inte ska stödjas efter så lång tid ändrats? I många år, med start strax före -90 har det ju varit stört omöjligt att få reda pengar till sådant som inte inbegripit barn- och ungdomsaktiviteter?

Nja...vårt verksamhetsbidrag betalas ut via kulturnämnden och inte fritidsnämnden (som svarar för banr- och ungdom). Vi är ju trots allt ett museum....!
Kommunen menar att man betalar dessa pengar till "sig själv" (via vår verksmhet) eftersom de är ägare av bana och insfrastruktur (samt ett tiotal vägskydd).

Eller har betraktelsesättet ändrats genom åren, från föreningsverksamhet för vuxna över till någon slags institutions-status?

Som sagt vi får vårt bidrag från kulturnämnden. Tidigare var det från gatu-, park- och miljönämnden eftersom det handlade om kommunal infrastruktur. Men det är ändrat sedan 2005 då man anser att pengarna går till att hålla igång en kulturell verksamhet inom kommunen.

Utan detta bidrag, vad händer då med ULJ? Är det ett tjänstemanna- eller politikersätt att förtäckt dela ut ett "omöjligt" bidrag eller inryms det i någon gällande bidragsprincip?

Nej inte alls. Dras bidraget in får ULJ köpa sliers och makadam samt renovera fordon för sammanlagt ca 100.0000:- mindre per år.

Hilsen
Johan

Även ULJ...

av Lars-Henrik Eriksson, Friday, February 22, 2008, 20:51 (5901 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Nej inte alls. Dras bidraget in får ULJ köpa sliers och makadam samt renovera fordon för sammanlagt ca 100.0000:- mindre per år.

Du menar förstås 100.000:-!!

Det är på intet sätt något som ULJ står eller faller med.

WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån" - lite klargöranden...

av Erik Samuelsson, Friday, February 22, 2008, 14:04 (5901 dagar sedan) @ Ante Svensson

Det finns föreningar som får verksamhetsbidrag och även sådana som får kommunala bidrag till nyinvesteringar. GHJ är en, AGJ en annan. Att föreningar får bidrag kan man väl tycka si och så om men tolkningen av artikeln behöver inte vara att WFJ står och skriker efter bidrag.

Det är väl egentligen ett rimligt krav att föreningar som tillför något till kommunen ska få betalt för det?! Jfr AGJ som nu får 100.000 kr om året - vad tillför inte den anläggningen till kommunen egentligen av ökade turistintäkter och historiskt även sysselsättning till personer som har det svårt på vanliga arbetsmarknaden.

Bidrag är inte fult men samtidigt får det inte vara så att man puttar in pengar i ett stort svart hål. Offentliga pengar är allas medel och ska vara riktat så att de tydligt går att redovisa.

Vilken anläggning klarar att gå runt utan offentliga medel? Ingen skulle jag tro! High Chaparall på sin höjd.

Erik S

WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån" - lite klargöranden...

av Micke Carlsson, Friday, February 22, 2008, 14:26 (5901 dagar sedan) @ Erik Samuelsson


Det är väl egentligen ett rimligt krav att föreningar som tillför något till kommunen ska få betalt för det?!

Är det? :-P Brukar det inte vara tvärtom så att man betalar till sin kommun? (Skatt etc) Även en museijärnväg har någon form av belastning på samhället. "Starta en förening - få ett bidrag!" På 80-talet kanske.

Jfr AGJ som nu får 100.000 kr om året - vad tillför inte den anläggningen till kommunen egentligen av ökade turistintäkter och historiskt även sysselsättning till personer som har det svårt på vanliga arbetsmarknaden.

Ja kan du svara på det, vad AGJ tillför? Är det överhuvudtaget mätt, eller är det bara uppskattat? (=Jag tycker att resonemanget är svävande, även om jag personligen också tycker att verksamheten "borde anses vara nyttig" ) Arbetsmarknadsåtgärder är en win/win för förening och kommun, inget bistånd förutom till den "tillhandahållna arbetskraften". Kommunen bistår innevånarna, i samarbete med föreningen.


Bidrag är inte fult men samtidigt får det inte vara så att man puttar in pengar i ett stort svart hål. Offentliga pengar är allas medel och ska vara riktat så att de tydligt går att redovisa.


Bidrag är inte fult förrän någon vänder det emot dig att du inte klarar att stå på egna ben, och ifrågasätter om det är rätt att kommun/stat/mamma ska hålla en under sina vingar på det sättet. Är museijärnvägsdrift en kommunal angelägenhet? Är turistanläggningsdrift en kommunal angelägenhet? Ja, det förekommer men då i kommunal regi. Får killen som hyr ut strandparasoll svart några bidrag från kommunen så att han kan köpa parasoll och kanske rentav ett par solstolar också?


Vilken anläggning klarar att gå runt utan offentliga medel? Ingen skulle jag tro! High Chaparall på sin höjd.

Skojar du? Hur vanligt tror du egentligen det är med rena penningbidrag?

WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån" - lite svar.

av Ante Svensson, Friday, February 22, 2008, 14:44 (5901 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Jo, vissa kommuner ser positivt på museibanor. Andra inte. I fallet Gotland har man valt att satsa på vissa föreningar och besöksmål man anser har en väl fungerande aktivitet och en verksamhet som är öppen. I dessa tider av förvarsindragningar på ön liksom det faktum att jordbruken inte kommer att sysselsätta fler personer än vad som finns där idag, snarare färre, så måste något nytt till. Turismen och besöksnäringen är det som anses vara det lämpligaste att satsa på eftersom Gotland är ett stort besöksmål redan idag. Gotland har satt upp ett mål att kulturturismen ska utvecklas enligt exempel från andra håll i Europa. GHJ passar väl in i det tänkandet, därför är GHJ ett besöksmål man vill stödja. Om GHJ dessutom länkas ihop med fler besöksmål i närområdet ser man möjligheter att skapa en mer utvecklad kulturturism på centrala ön. Det motiverar verksamhetsbidrag och även satsningar på längre bana.

Det bidrag vi får är ett sätt för oss att kunna hålla en vettig nivå på verksamheten under våren fram till trafikstarten. I vår bransch är det ju ett ojämnt inflöde av intäkter så det är naturligtvis positivt för oss att verksamheten inte blir lika ojämn och att vi kan göra vissa satsningar även om det är ett par månader till trafiksäsong.

Är det då fult med bidrag? Om hela verksamheten hänger på om bidragsgivare A slänger in X kronor hela tiden så blir verksamheten det svarta hål du talar om. Finns det en fungerande grundverksamhet och bidraget kan vara det som ger det extra svängrummet så ser jag inget problem med det hela. Varför skulle det vara fult, om någon nu anser det vara så positivt att man vill stötta, var ligger felet? Det viktigaste är ju att bidrag kan försvinna och då får allt inte rasa ihop. Där ligger det viktiga, inte i huruvida bidrag är fult eller inte. Tycker jag. En sak till; du säger att EU-bidrag inte är fult. Men även EU-bidragen kräver en insats av det offentliga vilket brukar innebära att även kommunen får vara med. Så det är samma sak egentligen.

WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån" - lite svar.

av Micke Carlsson, Friday, February 22, 2008, 15:19 (5901 dagar sedan) @ Ante Svensson

Får väl tillägga att min argumentation som vanligt är retorisk. Jag anser inte nödvändigtvis själv att bidrag är fult. Behov av bidrag kan dock lyftas fram i argumentation som något fult, om man t ex vill "bekämpa" en viss verksamhet. "De där står inte på egna ben, varför ska vi bidra till något som ändå inte bär sig?"

En kommun som får bidrag tycker inte att det är fult. EU-bidrag kommer utifrån, från en plats bortom den horisont där de lokala och i frågan om t ex WFJ relevanta besluten fattas. Därför är EU-pengar bra, på den nivå vi nu rör oss. De utgör ett tillskott.

En kommun som inte får bidrag måste agera. De rättar mun efter matsäck, lägger ner en skola och låter ungar gå i F-9-klass med 50 elever per 0,7 lärare.

När en kommun inte vill ha kvar en verksamhet, så är det en ful sak om den verksamheten säger att den borde ha fått ett bidrag. De borde ha rättat sin mun efter sin matsäck, i det här fallet lagt ner sin verksamhet när den inte bar sig. (Kom ihåg, retorik retorik)

När man blir avhyst av en kommun för att man inte skött sina åtaganden (vare sig de är klarlagda eller ej) så är det snarast kontraproduktivt att motivera sina tillkortakommanden med att man inte fått några bidrag. Alltså är bidrag fult. Bara den som klarar sig utan bidrag kan komma ifråga för bidrag. Man satsar nämligen inte på en häst förrän man sett att den rör på sig.

WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån" - lite klargöranden...

av Erik Samuelsson, Friday, February 22, 2008, 14:52 (5901 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Skojar du? Hur vanligt tror du egentligen det är med rena penningbidrag?

Okej ge ett motexempel! Vilken förening/anläggning går runt utan att få/fått offentliga medel? Obeservera att jag inte skrev penningbidrag!

Ursäkta mig Micke men föreningsstöd hör inte bara 80-talet till utan är fortfarande en stor utgift i kommunerna. Säkert har den minskat avsevärt men det är många miljoner som rullar där. Sen ges nog säkerligen inga pengar för att driva gubbdagis men finns en vinkling av samhällsnytta; turistiskt, socialt eller arbetsmarknad så finns där pengar att hämta. Alternativet är att kommunen själv driver viss verksamhet - då blir det ofantligt dyrt!

Erik S

WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån" - lite klargöranden...

av Anders Ö/NJM, Friday, February 22, 2008, 15:39 (5901 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Skojar du? Hur vanligt tror du egentligen det är med rena penningbidrag?


Okej ge ett motexempel! Vilken förening/anläggning går runt utan att få/fått offentliga medel? Obeservera att jag inte skrev penningbidrag!

Ursäkta mig Micke men föreningsstöd hör inte bara 80-talet till utan är fortfarande en stor utgift i kommunerna. Säkert har den minskat avsevärt men det är många miljoner som rullar där. Sen ges nog säkerligen inga pengar för att driva gubbdagis men finns en vinkling av samhällsnytta; turistiskt, socialt eller arbetsmarknad så finns där pengar att hämta. Alternativet är att kommunen själv driver viss verksamhet - då blir det ofantligt dyrt!

Erik S

NJM får inga kommunala bidrag eller medel sen iaf början av 2000-talet.
Senaste fastighetsaffären skedde med marknadsanpassade priser men tack vare att kommunen tog mark från den befintliga fastigheten å anlade gång/cykelväg blev inte förvärvet så dyrt dvs det var lite markyta som behövde köpas, resten byttes.

Jag har aldrig hört att tex SÅS fått en krona av Stockholms kommun.

Men sen finns ju andra föreningar som fått åtskilligt i bidrag.
Skalan är nyanserad ;o)

WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån" - lite klargöranden...

av Micke Carlsson, Friday, February 22, 2008, 16:29 (5901 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Skojar du? Hur vanligt tror du egentligen det är med rena penningbidrag?


Okej ge ett motexempel! Vilken förening/anläggning går runt utan att få/fått offentliga medel? Obeservera att jag inte skrev penningbidrag!

Ursäkta mig Micke men föreningsstöd hör inte bara 80-talet till utan är fortfarande en stor utgift i kommunerna. Säkert har den minskat avsevärt men det är många miljoner som rullar där. Sen ges nog säkerligen inga pengar för att driva gubbdagis men finns en vinkling av samhällsnytta; turistiskt, socialt eller arbetsmarknad så finns där pengar att hämta. Alternativet är att kommunen själv driver viss verksamhet - då blir det ofantligt dyrt!

Erik S

Jag börjar ana att jag är stofil även om jag har väldigt svårt att ta till mig det du säger. Det är väl bara att fröjdas över ymnighetshornet... Jag pratar alltså om rena pengar till fortlöpande verksamhet insatta på konto, inte arbetsmarknadsåtgärder och annan inlindad och förtäckt backning som kan, om man vill, värderas i pengar.

NJM tar inte emot några kommunala bidrag. Andra sökta bidrag/spottstyvrar - ja, men vi pratar kommunpengar nu. Statliga pengar har jag inte pratat om, och inte uppfattat att vi pratat om, så då får vi rätta in oss om vi pratar förbi varann.

WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån" - lite klargöranden...

av Erik Samuelsson, Saturday, February 23, 2008, 13:12 (5900 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Vi har väl snackat förbi varandra och det var ett bra klargörande nedan om olika stödformer. Ovillkorade driftsstöd torde nog vara tämligen ovanliga men om man beräknar hur mycket offentliga medel som rullar i utbildningsinsatser, arbetsmarkndadspolitiska åtgärder, projektstöd odyl så är det mycket pengar. Utan detta hade nog ingen klarat sig.

Erik S

Om bidrag

av Daniel Niklasson, Friday, February 22, 2008, 17:16 (5901 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Eftersom jag själv är engagerad i en verksamhet (TJF/FAS) som i branschen tros "håva in stora mängder bidrag" får jag lov att skriva några reflekterande rader.

I diskussionen blandar debattörerna friskt mellan olika sorters stöd och bidrag. Det är väsentlig skillnad mellan dessa.

1 Driftsbidrag, dvs kommun/stat/landsting etc betalar ut en summa pengar till den löpande driften.

2 Projektbidrag, någon ger ett bidrag till ett avgränsat projekt exempelvis byggnadsvårdsmedel och RAÄ-bidrag för arbetslivsmuseer. Pengarna är avsedda för det utpekade projektet.

3 Medfinansiering i EU-projekt, någon offentlig instans går in och medfinansierar för att kunna "lösgöra" EU-medel genom en finansiering i kontanta medel, personal eller material. I vissa fall kan projektbidrag enligt ovan användas för detta.

4 Ersättning för arbete eller intrång, någon betalar ersättning för ett intrång eller ersättning för ett arbete som föreningen utför, t.ex. bygger ett vägskydd för en ny väg. Detta är ju inget bidrag utan en ersättning som givetvis kan vara mer eller mindre generös.

5 Stöd för anställning eller liknande arbetsmarknadspolitiska stöd.

TJF/FAS har aldrig erhållit bidrag enligt 1. Min personliga uppfattning är att det skulle vara omöjligt att få acceptans för sådana bidrag i de tre kommuner vår bana berör. Däremot är ju alla tre kommunerna välvilliga vad det gäller medverkan i turistsatsningar, använder oss som samrådspart vid förändringar och liknande men det är ju snarare ett tecken på att man är etablerad snarare än att man erhåller stöd. Bidrag enligt 2 har erhållits för avgränsade projekt med ofta en betydande del egenfinansiering. Bidrag enligt 3 har i de flesta fall varit offentliga medfinansiering genom offetlig finansiering av typ 5 eller åtgärder som kunnat förmera EU-pengar som exempelvis Banverkets arbeten för ställverk i Västervik eller kommunens avtalade återuppbyggnad av bangården i Västervik. I många fall har medfinansieringen även utgjorts av byggnadsvårdsmedel enligt kategori 2. Ersättning för intrång är ju exempelvis ersättning för korsningsavtal med kablar och ledningar vilket är att betrakta som bidrag utan snarare "driftintäkter". Stöd för anställning är inte något som enligt vår erfarenhet idag inte ges för att sjödja verksamheten utan bedöms strikt utifrån regelverk och där spelar det ingen roll om arbetsgivaren är en liten förening eller ett stort bolag.

Det är lätt att säga att någon "får bidrag". Vad lägger man in i innebörden av detta? Svaret är inte givet.

Om bidrag

av Micke Carlsson, Friday, February 22, 2008, 17:46 (5901 dagar sedan) @ Daniel Niklasson

Tack.

För att förtydliga mig själv så säger jag att jag hela tiden talat om kommunala bidrag typ 1 eligt ovan, och kanske lite med kommunala typ 2 i bakhuvudet.


Jag föreställer mig att de flesta som läser i tidningen att en verksamhet får "bidrag" från en kommun tänker sig något av alternativen 1 eller 2, om det inte närmare specificeras. Eller är det bara min gamla mormor och jag?

WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån" - lite klargöranden...

av nicke, Friday, February 22, 2008, 14:43 (5901 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Bidrag är inte fult men samtidigt får det inte vara så att man puttar in pengar i ett stort svart hål. Offentliga pengar är allas medel och ska vara riktat så att de tydligt går att redovisa.
Vilken anläggning klarar att gå runt utan offentliga medel? Ingen skulle jag tro! High Chaparall på sin höjd.
Erik S"

Man ska inte stirra sig blind på enbart (kommunala) bidrag i reda kronor, En kommun är som en dörrvakt på krogen: Antingen kan han öppna dörren för dig och freda dig mot otrevligheter, eller så är han ditt största problem. En kommun kan man inte ignorera och vara oberoende ifrån oavsett hur mycket flis man har på banken eller hur väl än föreningen sköts.

En museijärnväg är definitionsmässigt till viss del en skyddad verkstad. Detta beroende på att man fysiskt inte kan effektivisera sin verksamhet som privata sektorn. Vi kör med uråldriga grejor, det är själva affärside´n.

På grund av dessa premisser så anser jag det inte är et dugg fult att äska bidrag. Precis på samma sätt som statliga museer. Sven Hedins ÄNNU ouppackade lådor i medelhavsmuseets källare kan annars säljas för riktigt goda pengar på kvalitetsauktion, men det ligger inte i statens intresse.

WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån" - lite klargöranden...

av Bert Jakobsson ⌂ @, Vadstena, Friday, February 22, 2008, 12:08 (5901 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Det är ingen som bett (eller tänkt be) om några bidrag. Vad som framhålls är att vi faktiskt inte fått några. Det har framskymtat att det finns både politiker, tjänstemän i kommunen och säkert också en del vadstenabor som tror så och agerar utifrån detta.

/Bert J

WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån" - lite klargöranden...

av Micke Carlsson, Friday, February 22, 2008, 13:02 (5901 dagar sedan) @ Bert Jakobsson

Det framstår som att ni tycker ni borde ha fått något bidrag vid det här laget.

Tidningscitat i all ära. Jag kommenterar det budskap som förmedlas och filtreras genom tidningsartikeln.

Att ni tar upp saken eller finner ett informationsvärde i att ni inte fått när andra fått pekar mot att ni verkar anse att ni är bidragsberättigade. Och slutsatsen att det uteblivna bidraget har del i den nuvarande situationen är inte långt borta.

Då är det lätt för er motståndare att berätta att de inte har några medel avsatta till verksamhetsbidrag annat än möjligen för aktiviteter riktade till barn och ungdomar, så är ekonomibiten avklarad. Och eftersom ni tydligen inte själva klarar er ekonomi, ni behöver ju bidrag, så är det lätt sagt att ni inte klarar er verksamhet och bör avveckla den.

Är du med i mitt resonemang och varför frågan om bidrag är så giftig?

WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån" - lite klargöranden...

av Bert Jakobsson ⌂ @, Vadstena, Friday, February 22, 2008, 13:18 (5901 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Det framstår som att ni tycker ni borde ha fått något bidrag vid det här laget.

Tidningscitat i all ära. Jag kommenterar det budskap som förmedlas och filtreras genom tidningsartikeln.

Att ni tar upp saken eller finner ett informationsvärde i att ni inte fått när andra fått pekar mot att ni verkar anse att ni är bidragsberättigade. Och slutsatsen att det uteblivna bidraget har del i den nuvarande situationen är inte långt borta.

Då är det lätt för er motståndare att berätta att de inte har några medel avsatta till verksamhetsbidrag annat än möjligen för aktiviteter riktade till barn och ungdomar, så är ekonomibiten avklarad. Och eftersom ni tydligen inte själva klarar er ekonomi, ni behöver ju bidrag, så är det lätt sagt att ni inte klarar er verksamhet och bör avveckla den.

Är du med i mitt resonemang och varför frågan om bidrag är så giftig?

Jag tror mig förstå vad du säger och det handlar om hur du tolkar det du läser och din uppfattning om hur bidrag tolkas.

Du har naturligtvis helt rätt så som du tolkar det, men jag vill inte ha synpunkter på hur andra tolkar samma sak.

Sedan finns ju bidrag i många former, inte bara kommunala. Idag söker ju nästan alla verksamheter, även kommunala sådana, EU-bidrag hej vilt och det betraktas snarast som en prestation eller välgärning om någon lyckas få ett sådant. Så "bidrag" är väl inte helt negativt och uteslutande farligt (giftigt), eller ...

Men artikeln är skriven och publicerad, så med fortsatt resonemang kommer vi kanppast längre.

/Bert J

WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån" - lite klargöranden...

av Micke Carlsson, Friday, February 22, 2008, 13:30 (5901 dagar sedan) @ Bert Jakobsson

EU-bidrag är positivt. Nej men jag menar att det finns ju en mottagare till den fällda kommentaren. Det ställer "motståndaren" som ni sedan ska förhandla med i dålig dager, samtidigt som att alla tänkbara argument är lätta att tillbakavisa och dessutom vända emot er.

Om det i tidningen står att "WFJ är bidragsberättigade enligt EU-mål 3½" så är det positivt. Om det står "vi har minsann aldrig fått någon hjälp av kommunen" så är svaret "nähä, skulle ni haft det då?"

Och kanske har ni faktiskt ändå fått ekonomiska bidrag men indirekt, precis som många andra tågföreningar i olika sammanhang. Eller betalar ni redan "fullt kommersiellt pris" för hyran av banan? Subvention, är det ett bidrag?

Bidragsargumentation slår alltid tillbaka, det är vad jag är ute efter.

WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån"

av Bert Jakobsson ⌂ @, Vadstena, Friday, February 22, 2008, 10:18 (5901 dagar sedan) @ Östlund Anders

Naturligtvis ligger det en klar symbolik bakom att välja först påsken och sedan Kristi himmelsfärdsdag som arbetshelger.

Det är en del av styrelsen noga uttänkta strategi ;-) och vi ser nog helst att denna inte avslöjas i förtid.

/Bert J

WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån"

av Östlund Anders, Friday, February 22, 2008, 10:42 (5901 dagar sedan) @ Bert Jakobsson

Har jag sagt för mycket så be gärna trafikchefen radera valfria delar i mina inlägg... ;-)

Hälsar,
Anders Ö

WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån"

av Bert Jakobsson ⌂ @, Vadstena, Friday, February 22, 2008, 12:02 (5901 dagar sedan) @ Östlund Anders

Det skulle vara det där med att vadstenaborna skulle vara speciellt heliga på något sätt. Som du märkt så finns det åtminstone bland de styrande :-( både sken- och oheliga vadstenabor också.

/Bert J

WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån"

av Ante Svensson, Friday, February 22, 2008, 12:44 (5901 dagar sedan) @ Christer Andersson

Jag tycker detta är en bra första artikel. Man pratar om att läget är tufft och att kommunen inte är någon välvillig hyresvärd som tröttnat efter år av misskötsel utan att det finns en hård attityd i grunden. Dessutom berättas om det stöd som föreningen har ute i landet och att folk kommer utifrån för att hjälpa till att rusta banan vilket visar att detta inte enbart kan ses som ett lokalt planproblem. Christer nämner de olika samarbeten med kända besöksmål i trakten som faktiskt diskuteras och slutligen nämner han att andra museibanor faktiskt får stöd på olika sätt av sina kommuner. Det behöver inte handla om pengar, stöd finns också på andra sätt. Dessutom pratar han om värdet av kulturmiljön och dess plats bredvid slott och kloster och det måste man göra för att påvisa att även den aspekten har ett värde. Jag ger artikeln klart godkänt med tanke på att den lär komma att följas av fler. Betänk att detta är den första artikeln på ett bra tag som inte handlar om hur banan missköts av WFJ, att kommunen tröttnat efter att ha gett föreningen en chans etc. Tendensen är helt annorlunda här, WFJ får komma till tals och bilden nyanseras.

Kom ihåg att detta handlar om opinionsbildning, inte om att visa upp sin strategi.

Bra, WFJ!

WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån"

av Olle Vinberg, Friday, February 22, 2008, 14:56 (5901 dagar sedan) @ Christer Andersson

Gång på gång får msn enligt min mening bekräftat hur svårt det är att få till en järnvägsmuseal verksamhet i det Östgötska länet.

I Linköping kämpar Järnvägarnas Museiförening med att försvara sin existens!

I Lakvik efter 40 år, pågår visserligen numera något som liknar en traditionell järnvägsklubb!

I Vadstena har man kämpat utan resultat i snart 30 år!

Vad är det som gör det så svårt att få det att lyfta? Har man allmänt svårare att se det fina med att ha en "egen" Museijärnväg"! Är intresset för lågt bland Östgötar i allmänhet eller är det någon annan orsak till svårigheterna.
Har det varit för många/få idealister som dikterat villkoren för verksamheten?
Har man i denna landsända lättare att luta sig tillbaka och hoppas att någon annan gör jobbet när väl en "ny" klubb är startad?

Har man för stor tilltro till att politiker och andra ska "ordna" saker och ting?

Är det svårare att i Östergötland locka företag och företagsledare att delta med sponsorpengar eller bara med sitt goda namn. Har det någosin prövats att värva en driven företagsledare/makthavare att åtminstone i ett inledningsskede driva verksamheten framåt?

Är man rädd för att en sådan person skulle få för mycket att säga till om utan att ha de rätta för klubben "ideoligiska" utgångspunkterna!?

I gammeltågbranchen vill jag påstå måste man pröva allt och framförallt vara väldigt pragmatisk. Annars når man inte längre än vad Vadstenagänget och Linköpingsfolket har gjort!

WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån"

av Christer Brimalm @, Vadstena, Friday, February 22, 2008, 15:30 (5901 dagar sedan) @ Olle Vinberg

Jag kan kanske tycka att det är något överdrivet att säga att vi kämpat i 30 år "utan resultat" i Vadstena.
Vi körde trafik för allmänheten 1984-1998. Vi har reviderat två ånglok i vår egen verkstad. Från en hotande konkurssituation 2001 har vi kämpat oss upp på fötter igen i stort sett helt av egen kraft och erhållit nytt trafiktillstånd.
Och banan är kvar, vilket den inte hade varit utan vår förening.
Så nog har vi väl åstadkommit någonting, även om vi också önskar att det varit mer...
Föreningen i Linköping har ju åstadkommit ett trevligt museum över det östgötska smalspåret.Hur mycket hade funnits kvar utan deras insatser?
Men visst kan man fundera över varför det inte är större aktivitet i ett län där både Linköping och Norrköping finns som underlag.

WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån"

av Olle Vinberg, Friday, February 22, 2008, 22:01 (5901 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Jag kan kanske tycka att det är något överdrivet att säga att vi kämpat i 30 år "utan resultat" i Vadstena.

Det är väl inte att överdriva att påstå att det kämpats, men resultatet är klent>

Vi körde trafik för allmänheten 1984-1998.
Ja visst men ingen minns det längre och uppenbart gjorde den insatsen inga intryck på de styrande i Vadstena

Vi har reviderat två ånglok i vår egen verkstad.
Jaha, det var väl fint, är de klara att användas i trafik i sommar?

Från en hotande konkurssituation 2001 har vi kämpat oss upp på fötter igen i stort sett helt av egen kraft och erhållit nytt trafiktillstånd.

Det kämpas och kämpas men ändå inget av substans, 30 år har gått 10 år sedan det var trafikliknande verksamhet på banan!

Och banan är kvar, vilket den inte hade varit utan vår förening.

Idag så spelar det i stort sett ingen roll om banan ligger där eller inte den är ändå ofarbar.

Så nog har vi väl åstadkommit någonting, även om vi också önskar att det varit mer...

Vad man åstadkommer är bara det som betraktaren ser, önskningar får man ha men ibland kan det vara bra att förverkliga sina önskningar. Kanske rent av berätta vad man önskar sig det lönar sig......

Föreningen i Linköping har ju åstadkommit ett trevligt museum över det öst götska smalspåret.Hur mycket hade funnits kvar utan deras insatser?

Ja visst ett jättestort hembygdsmuseum över de lokala förhållandena på diverse anhalter i den Östgötska myllan. Hembygdsmuseum med hybris finns det redan många av och Järnvägarnas Museiförening är en av de mest osannolika

Men visst kan man fundera över varför det inte är större aktivitet i ett län där både Linköping och Norrköping finns som underlag.

Fundera!Har man inte gjort det i Östergötland de senaste 50 åren? I någon
gisten kupé har det bälgats litervis med kaffe samtidigt som man tryckt i sig tonvis med vetebröd. Men kaffet är slut och brödfatet tomt... det är dags att ta sig samman och inse nederlaget. Det går inte att bedriva järnvägsmuseal verksamhet på Östgötaslätten
!

WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån"

av Christer Brimalm @, Vadstena, Saturday, February 23, 2008, 16:50 (5900 dagar sedan) @ Olle Vinberg

Våra två ånglok är klara och godkända och kommer att gå i trafik i sommar, ett i Vadstena och ett i Västervik.

Du har uppenbarligen en totalt negativ syn på de östgötska insatserna på det järnvägsmuseala området så i övrigt tror jag inte det tjänar så mycket till att fortsätta den här diskussionen.

WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån"

av Olle Vinberg, Sunday, February 24, 2008, 18:14 (5899 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Våra två ånglok är klara och godkända och kommer att gå i trafik i sommar, ett i Vadstena och ett i Västervik.

Vad menar du med trafik? Kommer man att köra tåg till Fågelsta med ångloksdragna tåg redan i sommar? Eller blir det påeldat ånglok i och i närheten av stationshuset i Vadstena?>

Du har uppenbarligen en totalt negativ syn på de östgötska insatserna på det järnvägsmuseala området så i övrigt tror jag inte det tjänar så mycket till att fortsätta den här diskussionen.

Ja, jag är mycket neggativ till den misslyckade verksamheten som hitills berdivits i Vadstena. Det man gjort, eller rättare sagt inte gjort skadar gammeltågsbranchen i hela landet. Kommunpolitiker umgås med varandra över kommungränser. De berättar för varan vad man lyckats med och misslyckats med och Vadstenas politiker har uppenbart lyckats med att sätta käppar i hjulet för en verksamhet de inte vill ha i sin kommun!
Det kommer att medföra att det som nu är gjort kan få ödesdigra konsekvensrr för andra museiföreningar i landet vare sig de kommit lika långt som WFJ eller rent av längre.
Sedan kan jag förundras över att det uppenbart är förbjudet att uttrycka negativaåsikter om verksamheten i Vadstena som jag faktiskt en gång i tiden deltog i. Oliktänkande ska tystas ned det är tydligen din åsikt.

WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån"

av Torbjörn Gustafsson, Sunday, February 24, 2008, 18:20 (5899 dagar sedan) @ Olle Vinberg

Jag förstår Christer som vill nu jobba framåt med en lösning istället för att grotta ner sig i negativismens mörka virvel. Men Olle - vi vill inte alls tysta ner dig utan ser med stor glädje fram emot de konstruktiva goda och bra förslag som nu ska kunna rädda WFJ och för evigt trygga dess framtid. Så vad är dina positiva konstruktiva förslag som lyfter WFJ vidare. Jag och läsekretsen av detta forum dör av nyfikenhet!

Torbjörn Gustafsson

WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån"

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Sunday, February 24, 2008, 18:34 (5899 dagar sedan) @ Torbjörn Gustafsson

. Så vad är dina positiva konstruktiva förslag som lyfter WFJ vidare. Jag och läsekretsen av detta forum dör av nyfikenhet!

Torbjörn Gustafsson

Om jag fick bestämma skulle WFJ börja avyttra den övertaliga vagnparken, behåll flaggskeppen dvs. MÖJ 1001, FWÖJ-vagnen och Amerikavagnen. Slopa SRJ och NKLJ-vagnarna, dessa kan överlåtas till andra föreningar eller med fördel användas som kaffeved, då de inte har något större musealt värde. Detta frigör mer utrymme på bangården, vilket kommer att glädja pensionärerna på G Wasas väg, gå samtidigt ut i pressen och berätta detta.

Fortsätt med banarbetena till pilgrimsvägen, röj bort slyj i Rävsjö och visa bönderna att ni lyssnar, sen när ni är redo för trafik i sommar, låt ångloken gå varma då, be sen en stilla bön och invänta höstens beslut.

WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån"

av Olle Vinberg, Sunday, February 24, 2008, 19:35 (5899 dagar sedan) @ Torbjörn Gustafsson

Jag förstår Christer som vill nu jobba framåt med en lösning istället för att grotta ner sig i negativismens mörka virvel. Men Olle - vi vill inte alls tysta ner dig utan ser med stor glädje fram emot de konstruktiva goda och bra förslag som nu ska kunna rädda WFJ och för evigt trygga dess framtid. Så vad är dina positiva konstruktiva förslag som lyfter WFJ vidare. Jag och läsekretsen av detta forum dör av nyfikenhet!

Torbjörn Gustafsson

Är "framåt" möjligen det arbetsläger man pratat om tidigare i detta forum?
Jag ser det bara som ytterligare konstgjord andning i ett f ö helt hopplöst projekt!
Mitt konstruktiva förslag är att avveckla hela verksamheten, det har man nu ca
10 månader på sig att sköta snyggt. Den rullande materielen kan antingen skrotas(bra pris på stålskrot just nu) eller kanske rent av överföras till andra museibanor med samma spårvidd. Eftersom man tydligen redan placerat ett av sina ånglok på annan ort kanske det går att "rädda" mera matrial dit.
WFJ är för evigt dömt och kommer aldrig att bli det museum det förtjänade att bli. Istället har det blivit, eller möjligen är ett bra exempel på, hur man inte ska berdiva museijärnvägsdrift!

Jag är inte ett dugg negativ, jag ser äntligen möjligheten att ett bra men dåligt försök i gameltågsbranchen kan avvecklas snyggt och prydligt utan att allt för många hänger med huvudet.
WFJ kommer aldrig att kunna räddas för evigt! Du Torbjörn- vilka är "vi" ? Talar du för flera som inte kan skriva i detta forum själv? Jag och den övriga läsekretsen formligen lever upp av liv för att få reda på det

WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån"

av Torbjörn Gustafsson, Sunday, February 24, 2008, 22:28 (5899 dagar sedan) @ Olle Vinberg

Mjaa....jag undrar hur du tolkar "positiv konstruktiv kritik"? Du skriver att du inte är negativ, men jag tycker nog att ditt senaste inlägg är överlag negativt och jag får känslan av att du brinner för att avveckla WFJ som "är för evigt dömt".

Men om du nu får ytterligare än chans att hjälpa WFJ genom ett positivt konstruktivt förslag för än framtid bland Sveriges museibanor där avveckling inte är ett alternativ - vad föreslår du då?

För att svara på din fråga vilka "vi" är och stilla din upphetsade nyfikenhet (jag tror nog att ingen annan bryr sig) så kan man i tidigare trådar om WFJ´s öden utläsa att jag är kompis med Anders Östlund som också försöker hitta konstruktiva positiva vägar att komma fram till en lösning för WFJ. Två = vi (pluralis). Men jag tror ändå att majoriteten som läser alla dessa inlägg vill väl med framtiden för WFJ - för ingen vill väl önska sotdöden ur våra svenska museibanor? Så kom igen nu Olle - presentera ett konstruktivt förslag som inte handlar om avveckling!

Vänligen,

Torbjörn Gustafsson

WFJ-"Tågvänner tar hjälp utifrån"

av Olle Vinberg, Monday, February 25, 2008, 08:29 (5898 dagar sedan) @ Torbjörn Gustafsson

Mjaa....jag undrar hur du tolkar "positiv konstruktiv kritik"? Du skriver att du inte är negativ, men jag tycker nog att ditt senaste inlägg är överlag negativt och jag får känslan av att du brinner för att avveckla WFJ som "är för evigt dömt".

Men om du nu får ytterligare än chans att hjälpa WFJ genom ett positivt konstruktivt förslag för än framtid bland Sveriges museibanor där avveckling inte är ett alternativ - vad föreslår du då?

Jag har faktiskt redan föreslagit (i tidigare inlägg) indirekt att det som saknas i WFJ är en pragmatisk ledning utan "ideologiska" aspekter på vad som ska bevaras och utvecklas. I ledningen för WFJ kan man fördel försöka värva representanter från det lokala näringslivet. Det imponerar alltid på politier, när den lokala näringen för en sådan här verksamhets talan, och för med sig att även politiker tycker det är bra att representera.
Men tyvärr ""fem i tolv" är klockan, och det som hitills tagit 30 år i Vadstena och 50 år i övriga Östergötland är för all framtid dömt att misslyckas!

Östergötland är ingen region för museijärnvägar det har gång på gång bevisats!


För att svara på din fråga vilka "vi" är och stilla din upphetsade nyfikenhet (jag tror nog att ingen annan bryr sig) så kan man i tidigare trådar om WFJ´s öden utläsa att jag är kompis med Anders Östlund som också försöker hitta konstruktiva positiva vägar att komma fram till en lösning för WFJ. Två = vi (pluralis). Men jag tror ändå att majoriteten som läser alla dessa inlägg vill väl med framtiden för WFJ - för ingen vill väl önska sotdöden ur våra svenska museibanor? Så kom igen nu Olle - presentera ett konstruktivt förslag som inte handlar om avveckling!

Vänligen,

Torbjörn Gustafsson

Jag har ingen aning av varken majoritet eller minoritet har för åsikter, jag kan bara konstatera att det blir debatt när WFJs verksamhet kommer upp på agendan. Jag kan bara uttrycka vad jag själv tycker!

WFJ var från början ett bra projekt och en mycket god idé!

Men har aldrig någonsin lyft från idéstadiet!

Hur kommer det sig att man 10 år efter trafikens inställande inte lyckats få igång den igen. Hur kommer det sig att man för ännu längre sedan kunnat köra på hela banan förbi Aska till Fågelsta? Beror det på kompetent taktiskt arbete av ledningen för WFJ eller beror det på ren inkompetens?
Har man tagit hänsyn till att dubbelspår kommer att byggas på järnvgen mellan Mjölby och Motala och att troligen ryker smalspårbangården i Fågelsta då?
Ett framtida vägbygge förbi Vadstena på Östra sidan är också planerat, vad har WFJ för beredskap för detta?
När kommunennästa gång vill ha lite av bangården i Vadstena för sina ändamål hur agerar man då?
Varför har man inte flyttat in i motorvagnstallet?
Varför låter man vagnar övertagna från RB på 80-talet förfalla?
Varför är det enda riktiga ånglok föreningen har utlånat, när det egentligen borde dragit tåg på hela banan för redan 10 år sedan!?

Hilsen
Olle

WFJ-Teori och praktik

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Monday, February 25, 2008, 11:22 (5898 dagar sedan) @ Olle Vinberg


Jag har faktiskt redan föreslagit (i tidigare inlägg) indirekt att det som saknas i WFJ är en pragmatisk ledning utan "ideologiska" aspekter på vad som ska bevaras och utvecklas. > Men tyvärr ""fem i tolv" är klockan, och det som hitills tagit 30 år i Vadstena och 50 år i övriga Östergötland är för all framtid dömt att misslyckas!

Pragmatisk: en idé, metod, teori eller hypotes verifieras enligt pragmatismen i dess konkreta konsekvenser, dess tillämpbarhet, funktion och användbarhet

Här håller jag med, det har varit alldelse för mycket visioner och föga verklighetsförankrade idéer som färgat WFJs verksamhet. Överambitiösa renoveringsprojekt har dränerat den föreningskassa som skulle täcka upprustningen av banan. Visst är det hedervärt att rädda gamla vagnar och lok från skrot, men man måste ha täckning för det. Man ska visst ge WFJ en eloge för att de renoverat MÖJ 1000 och 1001 och amerikavagnen. Dessa vagnar samt Sp3037 var tidsödande dyra projekt. Dessutom hann MÖJ 1000 knappast att användas på WFJ innan JMF krävde tillbaka den. I begynnelsen när vagnsinköpen tog fart blev man helt enkelt fartblind, NKlJ-finkor med spårvidd 1067mm Vad hade de på WFJ att göra? När även en 3-axlig ljusgråfärgad (mät/vågvagn?)massiv pjäs helt i järn från smalspåret i Växjö samt DEVAN kom till Vadstena kändes det som VÖJF (WFJ) tog ut svängarna lite för mycket. Dessutom.. de ålderdomliga halvmurkna grusvagnarna från NKLJ borde väl skickats tillbaka dit de kom från? Har de någonsin använts? Borde väl ha räckt en Op-vagn för att grusa banvallen. Används finkorna som förråd förresten? Nej, en museijärnväg ska inte vara något skrotupplag, tyvärr måste man inse att det inte går att rädda allt.

Här skulle man varit aktsam med att plocka på sig för många objekt, som man dessutom inte haft plats för. Rälsbussgaraget hade varit en bra lösning, det var ett kärt samtalsämne och önsketänkande att få ta över det och dra spår dit, MEN återigen visioner måste hanteras med en smula förnuft.

WFJ var från början ett bra projekt och en mycket god idé!

Men har aldrig någonsin lyft från idéstadiet!

Nja, visst har man lyft från idéstadiet, då det bedrevs persontrafik i 14 år, MEN det har varit alldeles för många idéer. När det gäller vagnhall i Fågelsta, lastplats i Huvudsta, överta rälsbussgaraget m.m så har detta definitivt inte lyft från idéstadiet.

Har man tagit hänsyn till att dubbelspår kommer att byggas på järnvgen mellan Mjölby och Motala och att troligen ryker smalspårbangården i Fågelsta då?

Ett framtida vägbygge förbi Vadstena på Östra sidan är också planerat, vad har WFJ för beredskap för detta?

Samhället Vadstena och dess omgivningar utvecklas hela tiden, man bygger nya bostäder, vägar och järnvägar, det blir väldigt svårt för en liten förening att hävda sig mot dessa stora krafter. Jag tycker ändå inte att WFJ stoppat huvudet i sanden inför framtiden. Man kör på så gott man kan och hoppas på det bästa, saker och ting kan ändras det vet vi sen tidigare. Det var väldigt nära att hela stationsområdet grävdes upp för att bli äldrebostäder 1986, men man fann en kompromiss och järnvägen blev kvar. WFJ naggas hela tiden i kanten, ett sidospår, travers och lastkaj försvann dessutom revs den sista biten av spåret söder om stationen mot Vasavägen för ett antal år sen. Hamnspåret har också legat i farozonen, detta naggande får ta slut snart annars är kan man lika gärna riva hela rasket.

WFJ-Teori och praktik

av Granis, Monday, February 25, 2008, 11:41 (5898 dagar sedan) @ Christer Andersson

(Dessvärre) ligger det en del i det Christer A skriver. Och -ännu mer dessvärre!- Olle V också. Men nu verkar ju dylik verksamhet fungera bäst ju desperatare läget blir. Är det på väg att hända när det gäller WFJ också? Ja, enligt artikeln Järnvägsföreningen ger inte upp hoppet i "Corren" verkar man ha kontaktat "utomstående" (utanför nåt "Gubbdagis" ) inom "upplevelsebranchen" som skulle vara såväl bra samarbetspartners som stöd. "Motala Express" har väl trafikerat Vättern i många år nu; varför har inte detta (embryo till) samarbete tagits för tio, ja rentav tjugo år sedan -eller ännu längre tillbaka i tiden? Och att just knyta till sig "kompetenta personer" från närings- och kulturliv borde man väl tänkt på förut än "bara" tågt*ntar som ändå inte räckt till? Ty det ena, d v s samverkan med arrangemang som här kan komma i fråga, behöver absolut inte utesluta det andra, d v s en "riktig" och -så långt det är möjligt- korrekt museibana!? Det har ju erfarenheter från andra håll och andra museibanor i landet visat. Då är frågan om det är för sent för WFJ´s del? Ja, man kan ju hoppas att så inte är fallet :-)

/ L G

WFJ-Teori och praktik

av Mats J, Monday, February 25, 2008, 17:57 (5898 dagar sedan) @ Granis

p hoppet[/link] i "Corren" verkar man ha kontaktat "utomstående" (utanför nåt "Gubbdagis" ) inom "upplevelsebranchen" som skulle vara såväl bra samarbetspartners som stöd. "Motala Express" har väl trafikerat Vättern i många år nu; varför har inte detta (embryo till) samarbete tagits för tio, ja rentav tjugo år sedan -eller ännu längre tillbaka i tiden? Och att just knyta till sig "kompetenta personer" från närings- och kulturliv borde man väl tänkt på förut än "bara" tågt*ntar som ändå inte räckt till? Ty det ena, d v s samverkan med arrangemang som här kan komma i fråga, behöver absolut inte utesluta det andra, d v s en "riktig" och -så långt det är möjligt- korrekt museibana!? Det har ju erfarenheter från andra håll och andra museibanor i landet visat. Då är frågan om det är för sent för WFJ´s del? Ja, man kan ju hoppas att så inte är fallet :-)

Sedan så finns ju ångaren S/S Trafik i Hjo med , kanske skulle kunna gå och få något ångsamarbete där.

/Mats J