S/S Belgravia igen (Järnväg allmänt)

av Ola Almquist, Thursday, January 03, 2008, 22:01 (5929 dagar sedan)

Det tyska fartyget Belgravias stenkolslast togs upp på det gamla forumet. Jag har fortfarande inte fått fram några fler uppgifter men hittade av en slump en intressant mening på sidan 37 i boken Industrilok i Södermanland, objekt Oxelösund 9H10, Oxelösunds hamn (TGO), ang. 600 mm-lok. "År 1918 beställdes från Cöln-Deutz två stycken bensinlok om 25 hkr, men dessa levererades aldrig eftersom de 'gick förlorade under transporten' med S/S BELGRAVIA från Tyskland."

M.v.h.
Ola

S/S Belgravia igen

av Ola Almquist, Thursday, January 10, 2008, 18:08 (5922 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det tyska fartyget Belgravias stenkolslast togs upp på det gamla forumet. Jag har fortfarande inte fått fram några fler uppgifter men hittade av en slump en intressant mening på sidan 37 i boken Industrilok i Södermanland, objekt Oxelösund 9H10, Oxelösunds hamn (TGO), ang. 600 mm-lok. "År 1918 beställdes från Cöln-Deutz två stycken bensinlok om 25 hkr, men dessa levererades aldrig eftersom de 'gick förlorade under transporten' med S/S BELGRAVIA från Tyskland."

M.v.h.
Ola

Torsten Hagnéus i Klubb Maritim Göteborg har varit vänlig nog att plocka fram dessa uppgifter:

BELGRAVIA
1959 brt 1217 nrt 3500 tdw 82.47 - 11.82 - 5.71 m 1890 av Ropner & Son, Stockton, nb 253. Triplemaskin 860 ihk.
1890: Hardy, Wilson & Co, West Hartlepool. UPLANDS.
1894: R Hardy & Co, West Hartlepool. UPLANDS.
1912, okt 5: W Kunstmann, Stettin. BELGRAVIA.
1914, aug 1: liggande i tysk hamn; insatt i malmfarten på Sverige.
1918, maj 11: sjunkit vid Öland efter minsprängning.

M.v.h.
Ola