TGOJ Q13 färgsättning (Elektrifiering/elektrisk drift)

av M Mårtensson, Thursday, April 09, 2009, 11:18 (5490 dagar sedan)

Har sett bilder på Q13 i TGOJ-röd färgsättning med gul rand i midjehöjd samt med gula bokstäver (TGOJ) på sidan. Under vilken period användes denna färgsättning?

TGOJ Q13 färgsättning

av Christer Fredriksson @, Thursday, April 09, 2009, 12:14 (5490 dagar sedan) @ M Mårtensson

Jag är inte riktigt säker och revisionshandlingana jag har sett angar bara
nymålad eller ommålad, dvs inte till vilken färg. Troligtvis vae det under
samma period som övriga TGOJ dragfordon ommålades från den gamla TGOJ-
målningen och det var ju under en längre period, flera år, detta arbete
utfördes på Et Vst.
Kanske någon på forumet har foton som kan dokumentera detta, dvs att genom
ett flertal foton kunna ringa in årtalet för resp. fordon.

TGOJ Q13 färgsättning

av M Mårtensson, Thursday, April 09, 2009, 21:03 (5490 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Tack för ditt svar, men var det så att de målades i TGOJ-röd med gul linje och text efter leverensutförandet i den mer mörkröda färgen?

TGOJ Q13 färgsättning

av Jerry Kålbäck, Friday, April 10, 2009, 17:12 (5489 dagar sedan) @ M Mårtensson

Kanske hade de den tyska originalfärgen, den röda vid leverans, men nog minns jag att de hade TGOJs gröna färg med gul rand som Ma och de andra på 50-talet. Eller spelar mitt minne ett spratt med mig?

Jerry

TGOJ Q13 färgsättning

av BJ, Friday, April 10, 2009, 20:30 (5489 dagar sedan) @ Jerry Kålbäck

Kanske hade de den tyska originalfärgen, den röda vid leverans, men nog minns jag att de hade TGOJs gröna färg med gul rand som Ma och de andra på 50-talet. Eller spelar mitt minne ett spratt med mig?

Jerry

Absolut. Grön har den aldrig varit!!???
Senarare blev revisionsvagnen, TGOJ orange med vit märkning och linje. Hadde då också Gränges loggan på en tid.
Tror att den första röda färgen var orginalfärg från Tyskland och då med vit linje (inte gul)??
BJ

TGOJ Q13 färgsättning

av M Mårtensson, Friday, April 10, 2009, 20:48 (5489 dagar sedan) @ BJ

http://www.pervald.se/Q13%20pervald.pdf

Här finns en bild på den färgsättning jag menar. Frågan är när den hade denna färgsättning. Jag har själv fotat Q13 i den färg som du beskriver BJ. Det var i Eskilstuna 1985 och fordonet som stod där såg, i mitt tycke, avställt ut. Jag tror med andra ord att den färgsättning som jag frågar efter var före den som BJ beskriver dvs den med vit märkning.