Kul karta (Järnväg allmänt)

av Stefan Nilsson, Saturday, February 23, 2008, 14:25 (5899 dagar sedan)

En kompis till mig vet att jag är kartfetischist, så han köpte en gammal skolkarta över Värmland åt mig på loppis. Den saknar teckenförklaring, förlag och årtal. Men den går nog att relativdatera ändå - tack vare järnvägarna!

Den sträcker sig från Fetsund i väster till Örebro i öster, Säffle i söder till Mora i norr. Den är mycket kul på det sättet att de flesta järnvägar som funnits i området finns med på den: Bosjöbanan, Brattforsbanan, Glavabanan, DVVJ, ÅmÅJ, Svartåbanan, NKlJ med sidolinjer till Ullen, Gustafsfors och Edebäck, både HFJ och SVJ och många fler banor.

Så till dateringen. Jag tror den är från 1932 eller 1933. Jo, för att statsbanan Vansbro-Malung är streckad till Ö Utsjö (öppnad 1934) och Bosjöbanan är riven ner till Bosjöhammaren (skedde 1931).

Dessutom sitter på baksidan Generalstabskartan över Karlstad med omnejd från 1936, som en extra liten bonus. Tyvärr är skolkartan rätt veckad och har varit rullad, men ändå mkt trevlig att kolla järnvägar på :-)

Kul karta

av Jim Hansson @, Saturday, February 23, 2008, 17:24 (5899 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Om man gjorde kartor då som man gör nu kan man nog inte datera den som du gör.
Nu för tiden kan man i a f hitta kartor som har järnvägar inritade som inte finns så väl som existerande järnvägar som inte är intritade.
Jim

Kul karta

av Bertil Bengtsson, Saturday, February 23, 2008, 18:33 (5899 dagar sedan) @ Jim Hansson

Håller med. Det handlar visserligen om "flyg" men ändå: jag informerade i mitten på 90-talet Luftfartsverkets huvudkontor att LFV:s karta över Luleås omgivningar (IAL, inflygningskarta ESPA F21) visade E4:an vid Luleå så som den såg ut 30 år tidigare! Men litet järnvägsanknytning finns det - järnvägen till Malmbanans vänner, Karlsvik, var ju också "30 år gammal".
Berra

Kul karta

av Anders Eriksson, Monday, February 25, 2008, 09:12 (5898 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Någon möjlighet att få se den?
Är också mycket intresserad av de Värmländska järnvägarna och NKlJs bibanor i synnerhet.
Förstår att den antagligen är rätt stor och svår att skanna men kanske fotografera?

Mvh Anders

Kul karta

av Stefan Nilsson, Monday, February 25, 2008, 09:24 (5898 dagar sedan) @ Anders Eriksson

Jo, det hade varit en pedagogisk finess att visa en bild av den... men som du säger är den lite otymplig. Ska göra några försök med foto under dagen, solen lyser ju fläckvis med sin närvaro. ;-)