Mössmärke (Järnvägspersonal)

av sääf, Tuesday, February 26, 2008, 12:50 (5875 dagar sedan)

I boken av Lennart Nilsson med text av LOK som gavs ut till 150 år jub. finns på sidan 81 en bild där föraren sticker ut huvudet genom sidorutan med texten"En lokförare med tre vinklar i mössmärket kör rälsbuss. Kanske en provtur.Normalt körs rälsbussarna av motorvagnsförare med betydligt lägre status" För det första hade väl motvf 3 vinklar i mössan liksom lokförare fast de hade ej utbildning på allt. Sedan är inte detta en rälsbuss utan en motorvagn. 1 vinkel maskinbiträde, 2 vinklar rälsbussförare. 3 vinklar motorvagnsförare. Så minns jag det hela .Rätta mej om jag har fel.

Mössmärke...

av Kurt Möller, Tuesday, February 26, 2008, 13:42 (5875 dagar sedan) @ sääf

Tjaaa... Höll man inte på och ändrade sej o trasslade o bråkade med både mtv-förare, rbs-förare och lmot-förare...? I flera omgångar? Graderade om dom hit o dit, lönemässigt m m, m m?

Fick ex.vis en mtv-förare nånsin köra "Göteborgaren"...?

Mössmärke = lönegrad

av Johan Vinberg, Wednesday, February 27, 2008, 13:03 (5874 dagar sedan) @ sääf

Var inte vinklarna (och ränderna i mössan före denna epok) främst en lönegradsmarkering - inte en status- resp arbetsplatsnivå? Dvs en med tre vinklar kunde mycket väl köra rbs/motrovagn - ty hans löenivå sa inget om på vilka fordon han skulle tjänstgöra.

Det var ju vanligt att "lokeldare" med endast två rädner i mössan körde ånglok mer än den eldade. Erik Wik på Roslagbanan t.ex. Han fick aldrig någon befordran efter att ha kört ut för en slänt med DHJ6 i Norrälje. Ändå fortsatte man att tursätta honom som förare på både ånga och el - men höjd lön (och därmed tre streck) fick han aldrig. Han sa upp sig efter ett par år och startade Rånäs bilfjädrar med sina bröder istället.

Hilsen
Johan

Mössmärke = lönegrad

av Kurt Möller, Wednesday, February 27, 2008, 13:27 (5874 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Nja, i o f s sant ang lönegr. - men detta var nog beydligt mer komplicerat än så! Det hängde ihop med att bestämmelserna för uttagning till utbildning och behörighet för olika saker ändrades en massa ggr under 1940-50-talet. Här var det facket som puffade på åt ENA hållet = färre indragningar och bättre turer på listorna - och befälet, som (efter order uppifrån) puffade på åt ANDRA hållet, i takt med att trafikvolm/tågkm minskade o hela bandelar lades ner...

Om t ex JV har en minnesbild av att det rätt ofta var förare m två streck/vinklar i mössan på utfärder o d, så beror nog detta delvis på att det först o främst var eldare/biträden som tog såna turer på gnet, alltså extrajobb!!

Mössmärke = lönegrad

av Olle Vinberg, Wednesday, February 27, 2008, 20:03 (5874 dagar sedan) @ Kurt Möller

Nja, i o f s sant ang lönegr. - men detta var nog beydligt mer komplicerat än så! Det hängde ihop med att bestämmelserna för uttagning till utbildning och behörighet för olika saker ändrades en massa ggr under 1940-50-talet. Här var det facket som puffade på åt ENA hållet = färre indragningar och bättre turer på listorna - och befälet, som (efter order uppifrån) puffade på åt ANDRA hållet, i takt med att trafikvolm/tågkm minskade o hela bandelar lades ner...

Om t ex JV har en minnesbild av att det rätt ofta var förare m två streck/vinklar i mössan på utfärder o d, så beror nog detta delvis på att det först o främst var eldare/biträden som tog såna turer på gnet, alltså extrajobb!!

Det var åtmistånne så att på Statens Järnvägars loksstationer fanns ett antal lokförartjänster som i princip var statiska och sällan eller aldrig ändrades.
Om det någonsin ändrades, var det som Kurt påpekar, när bandelar lads ned.
Det hade till följd att maskinbiträden/eldare som kanske varit i loktjänst i 20-30 år först när det återstod 5-10 år innan pension fick befordran till lokförare.
Då hade man i troligen ändå kört "lokförarturer" i 10 år innan man fick befordran. Lokföraryrket var mer likt hantverksyrkena förr, typ gesäll-mästare.
Så värst mycket mer utbildning gavs aldrig ett maskinbiträde/eldare utan det var bara förändringen i lönekuvertet som märktes och att man fick sy på en träns i mössan.
Det här med att utbilda lokförare till yrket blev åtminstone på SJ ett trängande behov i mitten på sjuttiotalet. Då anordandes ett antal maskinbiträdesutbildningar för blivande lokförare som i princip var de första riktade utbildningar man haft i yrket någonsin. I slutet på sjuttiotalet avskaffades maskinbitädena och alla "befordrades över en natt till lokförare.

Det gällde även de oftast från Trafikavdelningen rekryterade motorvagns/rälsbussförarna som tidigare arbetat som konduktörer och tågmästare.
Det fanns även en grupp "förare" av lokomotorer som varit verksamma på linjer med ringa trafik eller på ren bangårdstjänst som fick denna befordran.

Det fanns de maskinbiträden som konsekvent vägrade ta "egna" turer och dessa fick åka "biträde" till sin pension,dock med lokförarlön.
I detta skede startade också SJ för först gången rena lokförarutbildningar med personal rekryterad både internt och externt.

Det är nu över 30 år sedan denna senast typ av utbildningsverksamhet påbörjades av dåvarannde Statens Järnvägar. Idag pågår utbildningverksamheten alltjämt enligt samma mönster. Dock är det idag flera utbildningsinstitut inblandade och de olika opperatörena skräddarsyr allt mer sin utbildnig för just deras verksamhet.

Mössmärke = lönegrad

av Kurt Möller, Wednesday, February 27, 2008, 22:44 (5874 dagar sedan) @ Olle Vinberg

Bra översikt, Olle - tack!!