SNJ ÄF 10 (Fordon: lok)

av Per Ljungberg, Tuesday, February 26, 2008, 18:02 (5897 dagar sedan)

Nedan talas om DEVA-vagnar. Ingen DEVA, men ändå en representant för den äldre dieselelektriska driften är SNJ ÄF. I vilket skick är denna? Körbar? Möjlig att göra körbar med inte alltför stort arbete eller pengar?
PLj

SNJ ÄF 10

av Fredrik Lundström, Tuesday, February 26, 2008, 19:09 (5897 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Nedan talas om DEVA-vagnar. Ingen DEVA, men ändå en representant för den äldre dieselelektriska driften är SNJ ÄF. I vilket skick är denna? Körbar? Möjlig att göra körbar med inte alltför stort arbete eller pengar?
PLj

Motorn startades för första gången på över 30 år förra året (Anders Ö får rätta om jag har fel). Den startade på andra försöket men gick då inte på alla cylindrar. Efter justeringar startades motorn ytterliggare en gång några månader senare och gick då på alla cylindrar.

Inför en omväxling i höstas nere i Nynäsgård var det, om jag förstod saken rätt, tänkt att loket skulle rulla från vändskivan in i stall för egen maskin. Av någon anledning ville inte solenoiden till startmotorn vara med denna gången, så det blev lokomotorknuff istället.

ÄF 10 mår bättre än på mycket länge. I stort sett är det en mans verk (eller snarare livsgärning) som gjort att loket nu börjar närma sig körklart. Det återstår dock en hel del jobba med banmotorer och ett drev som måste nytillverkas. Men det finns definitivt hopp om att maskinen ska kunna rulla av egen kraft, men mer tveksamt om den kommer dra utfärdståg, maskinen ska ju inte slitas på.

Anders Öster, Jonas Sjöberg eller Micke Carlsson får gärna komplettera...! :-)

//Fredrik L

SNJ ÄF 10 [Bild]

av Fredrik Lundström, Tuesday, February 26, 2008, 19:41 (5897 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Nedan en bild på loket i samband med provstarten förra året!

//FL


[image]

SNJ ÄF 10 [Bild] Nya frågor

av Per Ljungberg, Tuesday, February 26, 2008, 20:19 (5897 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Hur startas motorn? Tryckluftstart eller elstart? Särskild startmotor eller används en lindning i generatorn som startmotor.
För övrigt trevligt att detta fordon finns bevarat. Det finns väl några Frichs-lok bevarade i Danmark. Är något/några driftdugliga?
PLj

SNJ ÄF 10 [Bild] Nya frågor

av Anders Ö/NJM, Tuesday, February 26, 2008, 22:15 (5897 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Hur startas motorn? Tryckluftstart eller elstart? Särskild startmotor eller används en lindning i generatorn som startmotor.
För övrigt trevligt att detta fordon finns bevarat. Det finns väl några Frichs-lok bevarade i Danmark. Är något/några driftdugliga?
PLj


Herrar Lundström å Carlsson har nog fått med allt vad jag vet å minns.

För att få den att rulla på en banmotor nystas just nu i elhärvan då det är "misskontakt" någonstans, den vill inte dra solenoiden/kontaktorn för drivmotorströmmen.

Den startas helt riktigt med hjälp av generatorn. På bilden är loket igång och man kan anna att kolvringar, spridare mm inte är speciellt slitna eftersom rökstrimman knappt kan anas.

Jo det finns "Frickar" bevarade i DK men vilka å skick är för mig okänt.

SNJ ÄF 10 [Bild] Nya frågor

av Micke Carlsson, Wednesday, February 27, 2008, 05:29 (5897 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Det finns väl en tekniskt snarlik eller identisk (axelavstånd och sth kan skilja) i Skagen, tror jag? Men den går visst inte längre?

SNJ ÄF 10 [Bild] Nya frågor

av Fredrik Lundström, Tuesday, February 26, 2008, 22:19 (5897 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Hur startas motorn? Tryckluftstart eller elstart? Särskild startmotor eller används en lindning i generatorn som startmotor.
För övrigt trevligt att detta fordon finns bevarat. Det finns väl några Frichs-lok bevarade i Danmark. Är något/några driftdugliga?
PLj

Loket startas med elstart, generatorn används för detta ändamål.

Batterisatsen i loket är ett kapitel för sig. Den har laddats synnerligen varsamt under flera månaders tid, det tog också en stund innan vi hittade en laddare som kunde leverera rätt spänning. Tror det ska vara nånstans kring 100 V nominellt i batterierna. Hurusom snurrade motorn på rätt bra vid starten.

Till hjälp för detta finns också dekompressionskranar på motorns cylindrar, som kan stängas och öppnas med ett enkelt handgrepp.

I Danmark finns väl åtminstone något Frich-lok driftsdugligt. Lokets välgörare i NJM har varit på ett flertal studiebesök nere i Danmark och när de fick höra talas om starten kom gratulationer nerifrån danskarna.

Motorns ljud är någonting alldeles speciellt, det låter lite burkigt och ettrigt.

Jag vågar inte tänka på hur många timmar Eje och andra lagt ner på loket. Tusentals känns i underkant...

//Fredrik L

SNJ ÄF 10 [Bild] Nya frågor

av Jørgen Schwartz, Århus, DK, Wednesday, February 27, 2008, 09:22 (5896 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Hur startas motorn? Tryckluftstart eller elstart? Särskild startmotor eller används en lindning i generatorn som startmotor.
För övrigt trevligt att detta fordon finns bevarat. Det finns väl några Frichs-lok bevarade i Danmark. Är något/några driftdugliga?
PLj

Hej!

To Frichs firkanter er køreklare i DK. LJ M 9 hos Museumsbanen Maribo-Bandholm og VNJ DL 12 hos Mariager-Handest Veteranjernbane.

Mvh Jørgen :-)

Vanligare Frichs-dieslar i Danmark

av Carl-Erik Olsson @, 08, Wednesday, February 27, 2008, 13:18 (5896 dagar sedan) @ Jørgen Schwartz

För övrigt trevligt att detta fordon finns bevarat. Det finns väl några Frichs-lok bevarade i Danmark. Är något/några driftdugliga?
PLj

Hej!
To Frichs firkanter er køreklare i DK. LJ M 9 hos Museumsbanen Maribo-Bandholm og VNJ DL 12 hos Mariager-Handest Veteranjernbane.
Mvh Jørgen :-)

MHVJ, Mariager-Handest Veteranjernbane på Jylland, har två Frichs-"Firkanter", VNL DL 12 (1932, 49ton, 375hk, 70km/h) och OHJ 40 (1936,48 ton, 410hk, 75km/h). Om det senare kan man på länken förutom lite nyttig språkövning få lite jämförande information från ett motsvarande danskt renoveringsprojekt.

http://www.jernbaner.dk/mhvj/materiel/OHJ%2040/Status%20motorrenovering.asp

Man kan också läsa "Begge diesellokomotiver er af samme type: Frichs' firkantede, der blev bygget i 23 styk til privatbanerne i 1932-38. Lokomotiverne er dieselelektriske: Motoren trækker en generator, der leverer strøm til elektromotorer, som trækker drivhjulene. Lokomotiverne blev leveret i flere størrelser, og Frichs forsøgte sig endog med en motorvogn efter samme størrelse (HHJ M 2 - se afsnittet om motorvogne). Solidt håndværk og langsomtgående motorer gjorde lokomotiverne næsten uopslidelige, og først i 1970'erne kørte de ét efter ét i remise. VNJ DL 12 blev som de sidste i 1989 taget ud af aktiv tjeneste og overgik til MHVJ."

I Maribo på Lolland har DJK från Lollandsbanen förutom alltså "verdens ældste diesellokomotiv" LJ M nr. 1 (DEVA 16/1921; 34 ton; l ö b 14,4m)

http://www.museumsbanen.dk/materiel/lj-m1.jpg

också det av Jørgen nämnda M 9 (Frichs 154/1934; 52ton; l ö b 9,93m, bara 3 cm längre än ett ånglok SJ litt N!)

http://www.museumsbanen.dk/materiel/lj-m-9-15-04-01-oah.jpg

Som renoveringsobjekt hos Djurslands Jernbanemuseum i Ryomgård finns dessutom Skagensbanens M 4, (Frichs 214/1935; sägs vara enda med 500hk (550?)/650rpm, 80km/h)

http://www.djbm.dk/Documents/Frichs%20SB%20M%204.htm

De mest typiska dieselelektriska loken på de danska privatbanorna var väl annars den senare typ från början av 50-talet som p g a sina avrundade former brukade kallas "Marcipanbrød" och som till skillnad från ramverksloken SNJ 10 och "Firkanterne" är boggilok. De ska tydligen i allmänhet ha haft två 375hk/1000rpm motorer av Frichs-standardtypen 6185CA.

Finns det nån närmare beskrivning nånstans där man kan jämföra dessa Frichs-dieslar med dem från 30-talet?

/hilsen fra CEO

Vanligare Frichs-dieslar i Danmark

av Fredrik Lundström, Thursday, February 28, 2008, 02:39 (5896 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson


Som renoveringsobjekt hos Djurslands Jernbanemuseum i Ryomgård finns dessutom Skagensbanens M 4, (Frichs 214/1935; sägs vara enda med 500hk (550?)/650rpm, 80km/h)

http://www.djbm.dk/Documents/Frichs%20SB%20M%204.htm

Motorn i SNJ ÄF 10 utvecklar 550 hk och har två varvtalsområden, dels ett "växlingsläge" med 400 rpm och ett "linjeläge" med 650 rpm. Torde vara en liknande maskin i ÄF 10 och Skagenbanens M4? STH för ÄF 10 är 100 km/h.

//Fredrik Lundström

Vanligare Frichs-dieslar i Danmark

av Jørgen Schwartz, Thursday, February 28, 2008, 08:41 (5895 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Motorn i SNJ ÄF 10 utvecklar 550 hk och har två varvtalsområden, dels ett "växlingsläge" med 400 rpm och ett "linjeläge" med 650 rpm. Torde vara en liknande maskin i ÄF 10 och Skagenbanens M4? STH för ÄF 10 är 100 km/h.

//Fredrik Lundström

Hej!

Motoren i SNJ ÄF 10 og SB M 4 er af samme type (6258 CL). Motorerne i de danske Frichs firkanter kører med 3 faste omdrejningstal. Motoren i SB M 4 kører 350 rpm på trin 1, 580 rpm på trin 2 og 650 rpm på trin 3. STH for SB M 4 er 80 km/t.

Mvh Jørgen

SNJ ÄF 10

av Micke Carlsson, Tuesday, February 26, 2008, 20:46 (5897 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Tidsfaktorn stämmer, det måste varit vintern 76/77 som motorn frös sönder och den har stått sedan dess fram till provet i Ngd.

I princip "allt" är/var sönder på ett eller annat sätt så det är en hel del gjort, men en hel del kvar. Värst och störst är som sagt ett skadat drev till mittre drivaxeln efter en tugga makadam på Saltis. Indikation 100 lax för ett nytt drev på axeln, åsså lite jobbkostnader på det. Hugaligen dyrt men ändå möjligt att få ihop. Banmotorerna är liksom all annan el rätt så skunkiga. Generatorn är inte som ny, men ömt ompysslad och brinner den inte upp direkt så kanske den är med i matchen. Den har torkats med hårtork i över ett års tid och rengjorts med tandborste, nu är isolationsvärdena åtminstone åt rätt håll...

Naturligtvis är det en långsiktig förhoppning att kunna dra något tåg på Nynäsbanan igen någon gång, men det är långt kvar och det blir knappast en slitvarg i NJM tåg av den. Ett 100-tonståg Nyh-Cst-Nyh är det ultimata drömmålet men det är omöjligt att säga när, förutom att det förmodligen ligger på andra sidan om en sådär ytterligare 3-400.000 kr. Hittills har det gått åt mer tid än pengar, någonstans finns det en brytpunkt när man törs tro att det skulle ge något tillbaka att kosta på de stora sakerna som ny kabel, banmotorrevision, nytt drev axel III osv. Skulle tro att vi står på den toppen och vippar just nu... fast vart det än väger över så betyder ju inte det att pengarna finns där med en gång! Betänk också prioriteringen, detta lok kommer aldrig att bli "lönsamt" och kunna köra in ens bråkdelen av sin upprustningskostnad, vi bränner ändå gärna våra kronor på detta lok men det måste ske med eftertanke så att vi fortfarande har inkomsterna tryggade. Därför har vi också en särskild fond för detta lok (och SNJ-landsvägsbussen) där särskilt intresserade kan lämna ekonomiskt bidrag till SNJ 10!

Vi är också öppna för sponsringsförslag, en idé vore t ex en plakett i maskin- eller resgodsutrymme där välgörare kan "dokumenteras för evigt" förutom också fortlöpande i våra trycksaker, resandevagnar och reseannonsering. Alla förslag i den vägen kan diskuteras, om någon är intresserad.