Waste water gear (Fordon: lok)

av Ulf Diehl, Tuesday, February 26, 2008, 19:08 (5875 dagar sedan)

I beskrivningen över de äldsta loken på KHJ omtalas att lok 54 var försett med waste water gear. Vad är det ? En engelsk auktoritet funderar om det kan ha något att göra med kondensapparatur - men det låter otroligt tidigt att ett lok byggt cirka 1850 skulle vara utrustat med något sådant. Enligt Ahrons infördes detta tidigast cirka 1863 på lok på Metropolitan Railway dvs ursprunget till tunnelbanan i London.

Waste water gear

av RaA, Tuesday, February 26, 2008, 21:43 (5875 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Hva slags styring hadde de loktypen? Walschaert-styring? Kan det tenkes at den som har skrevet det opprinnelige ikke helt var klar over hva han eentlig skrev om?


Waste water skulle kanskje bety overskuddsvann men eksosdampinjektoren var vel heller ikke oppfunnet. Det eneste som kan passe er returrøret fra matevannpumpe drevet av loket bevegelse? Hadde lokene/loket matevannpumpe?


Vel - en drøss med spekulasjoner - ble du klokere? ;-)


mvh Ragnar Andenæs

Waste water gear

av Anders Ö/NJM, Tuesday, February 26, 2008, 22:23 (5875 dagar sedan) @ RaA

Kan man tänka sig en översättning motsvarande "spillvatten/överskottsvatten attrialj/don"?
Waste betyder ju även avloppsrör, det har ju en koppling till ovanstående.

spåneri spånera :-)

Waste water gear

av RaA, Oslo, Tuesday, February 26, 2008, 23:52 (5875 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Ja - kan det være avblåsningskranen på kjelen - bottenkran kaller dere det muligens? Hvis denne har en lignende konstruksjon som Gestraventilen på stortyskeren vår så gikk det gjerne en snor opp i førerhuset som gjorde det mulig å slamme litt med ujevne mellomrom.


Mer spekulasjon - Ragnar

Waste water gear

av Kurt Möller, Wednesday, February 27, 2008, 01:07 (5875 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Jag tror nästan att Ragnar o Anders har rätt... "Wastewater" = avloppsvatten, ja...

Waste water gear

av Ulf Diehl, Wednesday, February 27, 2008, 10:01 (5874 dagar sedan) @ Kurt Möller

Jag tror nästan att Ragnar o Anders har rätt... "Wastewater" = avloppsvatten, ja...

Läst med stort intresse. Tack. Ulf

Waste water gear Reglering av pannans vattenstånd?

av BD, Wednesday, February 27, 2008, 16:01 (5874 dagar sedan) @ Ulf Diehl

En grov gissning.
En kolvmatarpump driven från lokets maskineri brukar vara dimensionerad så att dess kapacitet överstiger pannans ångbildningsförmåga d v s det matarvatten pannan behöver.
Det är av olika skäl olämpligt att reglera kolvpumpens flöde genom strypning på sugsidan. Enär flödet genom kolvpumpen överstiger pannans behov måste vatten avledas från matarvattenledningens trycksida (efter pumpen).
Det sker genom att genom en ventil avleda vatten till pumpens sugsida eller tillbaks till tendern. Den ventilen, som genom att allt efter behovet mer eller mindre öppna (= minskat vattenstånd) eller minska (= ökat vattenstånd)återflödet, reglerar vattenståndet i pannan.
Tänkbart är att ventilen med kringutrustning som förlängd ventilspindel, handtag etc kallas "Waste water gear".
Förresten, på den tiden var det nog kikkranar och inte ventiler som användes.

Waste water gear Reglering av pannans vattenstånd?

av RaA, Oslo, Wednesday, February 27, 2008, 21:32 (5874 dagar sedan) @ BD

Kikkraner? Tror nok at det gikk bra med ventiler også. Nr 11 type 7, bygget i 1892 men tegnet av Manning Wardle som class F minst 20 år før har en lignende inrettning. Loket er også kjent som "Ulka" hos oss, har matevannspumpe med slik ventil til avlasting av pumpa, men vannet renner nok på bakken via den ventilen. Men den kranen/ventilen skal altid stilles åpen ved bortsett av loket slik at en skiftebevegelse med annen trekkraft ikke bøyer drivstanga til pumpa. Den er rettet noen ganger den stanga.

Men da ledet våre spekulasjoner og din kunnskap oss til hva Waste water gear sannsynligvis er? ;-)


Mvh Ragnar

Waste water gear - blow-offs!

av Kurt Möller, Thursday, February 28, 2008, 11:45 (5873 dagar sedan) @ RaA

Bottenblåsningskranar har ofta ansetts vara en problemkälla - dom manövreras ibland inte tillräckligt ofta för att bergsäkert fungera ordentligt = svårstängda m m... Den amerikanska Loco Cyclopedia 1927 tar upp ett otal konstruktioner, alla med lite speciella ’finess-detaljer’ inkorporerade, t ex smörjkanal ner till tätningsytan (att droppa i samtidigt som ventilen står öppen), och alla med mer el mindre tjusiga specialnamn, t ex ’the Everlasting Blow-off valve’. (Det amerikanska namnet kröp visst så småningom in även i brittisk lokengelska, eller hur, RL?)

Både kikkranar, säteskranar, plunge-ventiler (med såväl kula som 45-graders ventilkropp) , och Ohioventiler (m snabb sidoförflyttning av ventilkroppen) förekommer här i LC -27.

Däremot inte slussventiler m spindellyft - det är just DOM man ska akta sej för. Lite hård gegga som sitter fast nedanför tallrikarna är tillräckligt för att du ALDRIG ska få en sådan tät!

Och alla givetvis patenterade...!! Jfr Am. Ordlistan:

http://hem.passagen.se/tornq/moller.htm

PS - På ÖSLJ har vi sen många år övergått till vanliga enkla kulkikar med teflontätning!! Dessa fungerar utmärkt (vi blåser ett par ggr / dag för fosfatets skull) och behöver bytas ut sådär vart femte år - till måttlig kostnad.