Vad ser man på denna gamla bild från Skåre? (Fotografier/bildfrågor)

av Jöran Johanson ⌂ @, Tuesday, February 26, 2008, 19:35 (5875 dagar sedan)

Vad är detta för stor anordning, liknande något slags lastfickor för, ja vad då?
Den som förmedlade bilden trodde det var för vatten, men det verkar inte särskilt sannolikt. Kan det vara för flis eller sågspån? Storleken känns ju rätt men man ser ju inga "fylltrattar". Någon Skårekännare som vet?

[IMG]http://i33.photobucket.com/albums/d90/krabat/Skrestnmvadd.jpg[/IMG]

/Jöran

Vad ser man på denna gamla bild från Skåre?

av Kjell Friberg, Wednesday, February 27, 2008, 08:07 (5874 dagar sedan) @ Jöran Johanson

Det första som slog mig när jag såg bilden var torvpulverutlastning. Anordningen liknar lastfickan för torvpulverlastning i Q15-vagnar som finns i Vislanda men jag är osäker på om detta förekom på fler håll, Q15-vagnarna liksom SJ:s torvpulvereldade lok verkar ha varit en småländsk angelägenhet. Fylltrattarna sitter, om det gäller Q15 och torvpulver, inne i valvet.

Vad ser man på denna gamla bild från Skåre?

av Stefan Nilsson, Wednesday, February 27, 2008, 09:18 (5874 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Jag har också det där kortet och har grunnat som 17 på vad det är, och exakt var. Nu när jag tittar närmare ser jag att det ju är Klarälven i bakgrunden... har jag totalt missat förut.

Kollar man på Hembygdskartan bladet Grava ser man att det ligger en ångsåg där dagens träindustri ligger, samt en till på en udde i älven norr om järnvägen. Denna sistnämnda stämmer mkt bra med läget för lastfickan på kortet.

[img]http://arstuga.se/jvg/bilder/skare.jpg[/img]

Så jag tror det är en lastficka för spån och eller flis, där man lastade vagnarna rakt uppifrån, nån typ av kolvagnsliknande vagnar. De små flakvagnarna antyder väl också en såg, liksom skorstenen. Jag hade iaf missat att där fanns två ångsågar förr. :-D

Vad ser man på denna gamla bild från Skåre?

av Lennart Wik @, Karlstad, Wednesday, April 16, 2008, 14:06 (5825 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Hej Stefan! Läste artikeln om sågarna mm. Jag är 59 år och född mitt emot Skåre Station och är alltså på "hemmaplan". Sågen fanns ej när jag föddes (-49) men där låg då ett upplag av telefonstolpar mm som Televerket ägde.Nedanför, vid älven, är det ett grund "Björna" där vi brukade fiska. Skåre Ångsåg fanns ju liksom "Lössen" vid Skåre Station. Dit kom timmer med järnvägsvagnar som man via räls förde ner i älven och via Lustenbåtarna fraktade till Skoghall. Vad det kan vara på bilden har jag ingen aning om men de inlägg som skrivits verkar ju trovärda.

MVH

Lennart Wik (f.d. Skårepöjk)

Vad ser man på denna gamla bild från Skåre?

av Lasse Fredriksson @, KIL, Thursday, February 05, 2009, 07:18 (5530 dagar sedan) @ Lennart Wik

Hej Lennart, jag är också Skårepôjk. vet inte vad du menar med "Sågen fanns ej när jag föddes (-49)". Detta finns att läsa: I början av 1870-talet byggdes Skåre ångsåg vid Klarälven, strax norr om Karlstad vid den just invigda järnvägen Laxå- Kristiania. Vid sågverket byggdes också en bostad för disponenten och hans familj - Det gröna huset. Lôssen fanns vid skåre station, men inte skåre ångsåg, den låg ju längre upp... mitt emot "bynningarna" mot granliden.
Lasse F

Vad ser man på denna gamla bild från Skåre?

av Stefan Nilsson, Thursday, February 05, 2009, 08:41 (5530 dagar sedan) @ Lasse Fredriksson

Hej Lennart, jag är också Skårepôjk. vet inte vad du menar med "Sågen fanns ej när jag föddes (-49)". Detta finns att läsa: I början av 1870-talet byggdes Skåre ångsåg vid Klarälven, strax norr om Karlstad vid den just invigda järnvägen Laxå- Kristiania. Vid sågverket byggdes också en bostad för disponenten och hans familj - Det gröna huset. Lôssen fanns vid skåre station, men inte skåre ångsåg, den låg ju längre upp... mitt emot "bynningarna" mot granliden.
Lasse F

Det fanns två ångsågar i Skåre, enligt kartbilden i mitt förra inlägg. Jag har tydilgen missat Lennarts svarsinlägg (beklagar - och tack!) men han syftar väl på den nedre sågen, på den lilla udden mellan järnvägen och älven i kartbildens allra nedersta kant, att det var den som inte fanns 1949.