X0a5/X5-bild från Svartåbanan (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Rasmus Axelsson, Tuesday, February 26, 2008, 21:00 (5875 dagar sedan)

Helt nyligen har mfÖrSJ fått in denna bild som gör mig tårögd av skönhet.
Expresståg 82 i Värmlänningen

X0a5/X5-bild från Svartåbanan

av Baloo, Wednesday, February 27, 2008, 00:08 (5875 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Sannerligen en härlig bild med höbärgning och allt! Hade velat åka den där banan men det bidde aldrig av. :-(

Vad var förresten skälet till att man ledde detta tåg via Svartåbanan?

X0a5/X5-bild från Svartåbanan

av Kjell Friberg, Wednesday, February 27, 2008, 08:11 (5875 dagar sedan) @ Baloo

Gångtiden kunde förkortas betydligt genom att leda tåget över svartåbanan. Dels var sträckan Stockholm - Karlstad via Västerås - Örebro kortare om man slapp gå över Hallsberg och Laxå, dels slapp man riktningsändringen i Laxå eftersom triangelspåret inte fanns då.

X0a5/X5-bild från Svartåbanan

av Baloo, Wednesday, February 27, 2008, 10:08 (5875 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Tackar för svaret!

Triangelspåret tillkom väl -62 eller nåt sånt men då kommer följdfrågan om "Värmlänningen" fortsatte att använda Svartåbanan även senare? Kan tänka mig att det fortfarande var en mycket snabbare väg och på den tiden skiljde väl inte banstandarden överdrivet mycket mellan Svartåbanan och vägen via Hallsberg? Vad hade förresten Svartåbanan för sth och var det långa sträckor den förekom?

Det blev en del frågor men det beror på att denna bana lades ner precis då mitt järnvägsintresse vaknat och samtidigt hade vi sommarställe i Kilsbergen. :-)

X0a5/X5-bild från Svartåbanan

av Fredde, Wednesday, February 27, 2008, 10:18 (5875 dagar sedan) @ Baloo

Härlig bild på Värmlänningen! Första gången jag ser den på bild. Hoppas på fler bilder! :) Om jag uppfattar bildbeskrivningen rätt så är bilden tagen mot Holmstorp?

Var det inte Värmlänningen som ständigt överskrev STH för Svartåbanan? Jag läste om det någonstans men minns tyvärr inte var. Om jag minns rätt så var STH ute på linjen 80 och 40 inne på bangårdarna.

Riktning Hsp

av Rasmus Axelsson, Wednesday, February 27, 2008, 12:09 (5874 dagar sedan) @ Fredde

Härlig bild på Värmlänningen! Första gången jag ser den på bild. Hoppas på fler bilder! :)

Det finns en bild till i samlingen när Värmlänningen passerar Latorpsbruk för sista gången, men den är inte på långa vägar så fin som denna tyvärr!

Om jag uppfattar bildbeskrivningen rätt så är bilden tagen mot Holmstorp?

Helt rätt, fotografen stod förmodligen på kilsbergssidan av spåret och tittar snett ned mot Holmstorp. Någon gång ska jag försöka fixa en kartfunktion för sidan så att man kan förstå var bilderna är tagna...

Var det inte Värmlänningen som ständigt överskrev STH för Svartåbanan? Jag läste om det någonstans men minns tyvärr inte var. Om jag minns rätt så var STH ute på linjen 80 och 40 inne på bangårdarna.

Ingen aning om den överskridanden sth:n men på den tiden måste sth för motorvagnar varit 80. Återkom gärna om detta!

-1962

av Rasmus Axelsson, Wednesday, February 27, 2008, 12:02 (5874 dagar sedan) @ Baloo

Triangelspåret tillkom väl -62 eller nåt sånt men då kommer följdfrågan om "Värmlänningen" fortsatte att använda Svartåbanan även senare? Kan tänka mig att det fortfarande var en mycket snabbare väg och på den tiden skiljde väl inte banstandarden överdrivet mycket mellan Svartåbanan och vägen via Hallsberg?

Värmlänningen gick på Svartåbanan mellan 1949 och 1962 men senare kom Mälardalen att fortsätta gå på banan fram till 1968.

Vad hade förresten Svartåbanan för sth och var det långa sträckor den förekom?

I slutet av 1940-talet blev sth 70 för loktåg och 80 för motorvagnståg varav den senare höjdes till 90.

Det blev en del frågor men det beror på att denna bana lades ner precis då mitt järnvägsintresse vaknat och samtidigt hade vi sommarställe i Kilsbergen. :-)

Har ni kvar anknytningen till bergen?

-1962

av Baloo, Thursday, February 28, 2008, 02:34 (5874 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Tackar för svaren!

Som svar på din fråga om kopplingen med bergen finns kvar tvingas jag svara nej. P g a borgångna släktingar och ändrade ägarförhållanden är läget ett annat idag. Kommer däremot länge till att minnas Brånsta med dess plattform, vägskydd och plåtstins, överfarten över järnvägen vid Vintrosa, Fjugestas bangård och utfartskurva mot söder, Mullhyttans (Mullhyttemo?) igenvuxna stationsmiljö anno 1987...

X0a5/X5-bild från Svartåbanan

av Hans Broman @, Wednesday, February 27, 2008, 22:50 (5874 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Gångtiden kunde förkortas betydligt genom att leda tåget över svartåbanan. Dels var sträckan Stockholm - Karlstad via Västerås - Örebro kortare om man slapp gå över Hallsberg och Laxå, dels slapp man riktningsändringen i Laxå eftersom triangelspåret inte fanns då.

Men så länge Värmlänningen utgjordes av Xoa5 (som på fotot) gick den Karlstad - Svartå - Örebro - Hallsberg - Stockholm. Du tänker nog på "Mälardalen", som från 1962 gick Stockholm - Västerås - Örebro - Karlstad och åter, men på den tid tåget utgjordes av Xoa5 gick det inte väster om Örebro. I stället fanns det ett persontågspar Karlstad - Svartå - Örebro som anslöt till Mälardalen och även till det klassiska snälltågsparet 77/78 Krylbo - Mjölby med vagnar Östersund - Malmö.

Jag tror att poängen med att köra Värmlänningen via Örebro var att fånga upp resandeunderlag från både Värmland och Örebro i ett enda expresståg. Dåtidens underlag för affärsresor över dagen till Stockholm var oerhört mycket svagare än dagens.