Lite frågor kring Nuoljatunneln (Bana)

av Baloo, Monday, May 04, 2009, 15:15 (5443 dagar sedan)

Undrar två saker angående Nuoljatunneln.

Den äldre ersattes med en ny för inte överdrivet många år sedan (tidigt 1990-tal kanske stämmer?) och jag funderar närmast på anledningen till detta. Rasrisk kring mynningarna? Snöskred som ställde till det gång efter annan?

En annan sak som är under avdelningen skrönor är att den gamla tunneln drevs från två håll men inte riktigt hittade rätt när man väl möttes på mitten. Skrönan säger att det fanns en liten knix på mitten för att kompensera för detta. Någon som kan bekräfta eller dementera?

En sista undran. Är gamla tunneln igengjuten eller öppen?

Tacksam för svar och kommer nog inte fara illa av lite andra skrönor kring ämnet! :-P

Nuoljatunneln - Skrönor eller sant och andra morbida berättelser

av A.Svenson, Blg, Monday, May 04, 2009, 16:43 (5443 dagar sedan) @ Baloo

Hej!

Vid besök på Björkliden med föräldrarna som barn, "innan vägen kom", fick även jag historien berättad för mig. Missen uppgavs i den versionen ha varit 5 cm i sida och ansvarig ingengör hängde sig knästående i en fjällbjörk då träd av tillräcklig höjd saknades. Den hängda ingengören förekommer i andra berättelser om ingengörstekniska lapsusar, men även i samband med mer lyckade konstruktioner. Galenskap och självmord förekommer i skrönor runt såväl den mekanisk-hydraulisk-pneumatiska (?) varvtalsregleraren på GM´s dieselmotorer som den eliptiska kuggväxeln till lindningskoplaren på de uppsidesreglerade elektroloken (vinjetten till Tekniskt magasin på TV). Har dock svårt att tro att den yrkeskåren skulle vara mer självmordsbenägen än andra.

Statistiskt mer självmordsbenägna sägs bröderna i den östra rikshalvan vara. En sådan landsman hängde sig faktiskt just knästående i fundamentet till flaggstången på Sävenäs lokstation sommaren 1980. Enligt dåtida osäker uppgift en av kärlekssorg förvirrad kullagare från andra sidan gatan. Nattlaget skar ner honom så vi som gick på stallturerna klockan 0600 slapp eländet.

En annan berättelse från Nuoljatunnelns mörker är den om B-fordonsfärden som avslutas i fronten på ett malmtåg. Hela besättningen på dressinen överlevde genom att iskallt vänta med att hoppa till sista sekunden innan sammanstöt. På det viset slapp man att få vrakdelarna slungade mot sig och undkom incidenten med lite blåmärken och blotta förskräckelsen.

Morbida hälsningar!
Anders S

Nuoljatunneln - Skrönor eller sant och andra morbida berättelser

av Jan Långström, Boden, Tuesday, May 05, 2009, 09:30 (5442 dagar sedan) @ A.Svenson

Enligt en uppgift i Scientific American för ett antal år sedan skulle ingenjörer vara mindre självmordsbenägna än de flesta andra undersökta yrkesgrupper, medan tandläkare och advokater kom rätt högt på listan. (Tack du store skapare att jag fick bli ingenjör).

Lite frågor kring Nuoljatunneln

av Björn Santesson, Wednesday, June 17, 2009, 11:05 (5399 dagar sedan) @ Baloo

Undrar två saker angående Nuoljatunneln.

Den äldre ersattes med en ny för inte överdrivet många år sedan (tidigt 1990-tal kanske stämmer?) och jag funderar närmast på anledningen till detta. Rasrisk kring mynningarna? Snöskred som ställde till det gång efter annan?

En annan sak som är under avdelningen skrönor är att den gamla tunneln drevs från två håll men inte riktigt hittade rätt när man väl möttes på mitten. Skrönan säger att det fanns en liten knix på mitten för att kompensera för detta. Någon som kan bekräfta eller dementera?

En sista undran. Är gamla tunneln igengjuten eller öppen?

Tacksam för svar och kommer nog inte fara illa av lite andra skrönor kring ämnet! :-P

Det är 2 anledningar till att en ny tunnel byggdes,
Dåligt berg i stora delar av tunneln och mycket vatten som trängde in
det fria rummet var desutom minimalt.

Sedan lite info.
Gamla tunneln drevs från 3 påslag jämt fördelat på berg sidan, Från tunnelmynningarna givetvis också.
Det är en skröna oxo med en knix i tunneln, de gamla rallarna träffade rätt.
Inget snack om saken,sedan att en ung ingenjör började tvivla på beräkningarna får väl skrönan stå för.
en rolig sak är när nya tunneln borrades, så hamnade man på samma borrade meter/dag som de rallare hade som byggde den nu stängda tunneln.