Flyg till tåget (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Tuesday, February 26, 2008, 22:36 (5902 dagar sedan)

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Tell/miljo/Porjus40t.jpg[/img]

Här ett foto från Porjus på 40-talet. Är det inte någon gengasdel som sitter på rälsbusstaket.
Mötande godståget försvinner bakom flygplanet.
/tell

Flyg till tåget - flygplanstypen?

av Fredrik Lundström, Tuesday, February 26, 2008, 22:49 (5902 dagar sedan) @ Thomas Tell

[img]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Tell/miljo/Porjus40t.jpg[/img]

Här ett foto från Porjus på 40-talet. Är det inte någon gengasdel som sitter på rälsbusstaket.
Mötande godståget försvinner bakom flygplanet.
/tell

Lite off-topic!

Är det någon som kan se vad det är för typ av flygplan?


//Fredrik L

Noorduyn Norseman

av A.Svenson @, Doboj, Bosnien, Wednesday, February 27, 2008, 07:11 (5902 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Flp fanns bl a i FV som transport- och ambulansflygplanet Tp78 och innan dess vid AB Norrlandsflyg. Planen kom som surplus från USA till Sverige och fotot torde därför vara taget efter krigsslutet. Planen övergick till staten 1948/1949 och baserades vid F2 Hägersten resp F4 Östersund.

A.Svenson

Noorduyn Norseman

av Jöran Johanson ⌂ @, Wednesday, February 27, 2008, 08:08 (5902 dagar sedan) @ A.Svenson

En liten korrigering: F 2 låg vid Hägernäs i Täby.

OT: Jag var där 1955-56 och under den tiden försvann en Norseman då den brann upp ute på vattnet.

/Jöran

Noorduyn Norseman

av Per olof Helgesson @, Sollebrunn, Wednesday, February 27, 2008, 16:14 (5901 dagar sedan) @ Jöran Johanson

Kallades inte planet ibland Noiseman, efter(o-)ljudet?

...sten eller ..näs vem f-n br.... jodå du har rätt! (OOT)

av A.Svenson, Doboj, Bosnien, Wednesday, February 27, 2008, 21:26 (5901 dagar sedan) @ Jöran Johanson

Tack Jöran!

Du har självfallet helt rätt, det gick lite fort där. Snart är vi inte många kvar som kommer ihåg var varesig flottiljer, lokstationer, regementen, postkontor, huvudverkstäder eller vad Svensk Industri var för något.

Var för en tid sedan inne i en Phonehouse butik (Telefonhus?) hemma i Sverige för att titta på en mobiltelefon åt min hustru (en röd!). Jag bad att få se på en LM Eriksson. Det hippa affärsbiträdet, förlåt; säljaren heter det, tittade väldigt konstigt på mig.

Man har det inte så lätt alla gånger!
SVE

Noorduyn Norseman

av Fredrik Lundström, Thursday, February 28, 2008, 00:05 (5901 dagar sedan) @ A.Svenson

Flp fanns bl a i FV som transport- och ambulansflygplanet Tp78 och innan dess vid AB Norrlandsflyg. Planen kom som surplus från USA till Sverige och fotot torde därför vara taget efter krigsslutet. Planen övergick till staten 1948/1949 och baserades vid F2 Hägersten resp F4 Östersund.

A.Svenson

Tackar för detta svar. Anledningen till min fråga är att min farfar var stationerad som ambulansflygare i FV 1940-1944 med stationering på F4 i Östersund. I hans memoarer nämns att han flugit Tp78 redan under dessa år och att det var, citat: "En helvetes ljudvolym från maskinen, men den fungerade alltid". Min tanke blev att det möjligen är farfar stom står på planets pontoner, men det är måhända önsketanke, även om längden stämmer. F4 hade ansvaret för ambulansflygningarna i hela Övre och Nedre Norrlad vid tidpunkten, men fick senare hjälp av F21. Tp78:ans räckvidd medgav dock inte direkt flygning Östersund-Porjus, varvid jag antar att bilden är tagen senare än 1944(?)

Ber om ursäkt för detta OT-inlägg, men trevligt att få svar på det.

//Fredrik L