Om man ser till klädseln vid de personförande järnvägar(vilket OBJ kunde ha blivit) som ligger nära OBJ, t.ex. Munkedals Järnväg och Anneberg Ormaryds Järnväg så är nog klädseln i det närmaste korrekt.
Visst hade OBJ kunnat bli en personförande järnväg, men då hade inte charmen med fältbanestandarden på materielen, de skarpa kurvorna och de branta backarna funnits, och det hade väl varit väldigt tråkigt?
Klädseln är nog tämligen representativ även för en industribana, lite beroende på vilken tidsepok man vill återskapa. Är det början av Ohsabanans levnad så fanns inte arbetskläder i samma utsträckning som idag så en blekt och lite tilltuffsad långrock och ett par vanliga svarta byxor och kanske en randig skjorta utan krage (syns inte på bilden, så vi antar att det var en sådan) känns som en bra nutida estimering som ligger nära vad man kan tänka sig att ha hittat på en lite mer avancerad industriarbetare.
Vegamössa av den typ som vi idag förknippar främst med uniformer eller sprättiga båtägare var också betydligt vanligare och passar även den in i sammanhanget, så länge inget överdåd av guld eller glitter syns.
Det enda i klädseln som ser fel ut är handskarna, på den tiden det begav sig hade eldaren istället haft en trasa i näven (ja, jag syndar också med detta ibland, till exempel vid tjänstgöring på Brigadlok!)
När det gäller klädseln var det inte mycket som skiljde en industriarbetare från en lägre järnvägstjänsteman vid den tiden, så precis som du skriver så kunde utstyrseln på lokeldaren vid Ohs Bruk säkert ha varit snarlik vad man hittade på exempelvis eldaren eller bromsaren på järnvägen till Anneberg!
De som klagar rekomederas studier av gamla bilder, något mindre uniformt än uniformerna vid de mindre järnvägarna får man nästan leta efter samtidigt som industri- och industribanearbetare ofta var väldigt prydligt klädda!
Skall man komma med förslag på något som skulle tillföra betydligt mer till autenticiteten än detaljer i eldarens klädsel så är det skicket på materielen. Kanske borde vi som sysslar med museitåg göra som modellbyggarna och "vädra" våra nyrenoverade ögonstenar så att dom ser representativt skitiga ut? Loken hade man visserligen puts på en bra bit in på nittonhundratalet, men knappast vagnarna!
Vad som inte syns på bilder i det här forumet är vad andra sinnen än synen uppfattar när man besöker en museijärnväg. För att ta några exempel från ÖSlJ istället, och därmed förhoppningsvis undvika nojjor, så uppskattar eller förfäras besökarna visserligen av dofterna och ljuden från ångloket, men de går miste om doften av nysågat trä från de ved- eller virkeslastade vagnarna som stått med samma last i flera veckor, råmandet och dunsterna av koskit från finkan, dammet från grus- och träkolsvagnarna eller skvalpet av tjockolja med tillhörande arom från tankvagnen. Sådant bidrar mer än man tror till känslan av "liv" runt järnvägen.
;-)