Första tåget på Ohsabanan för säsongen. (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Torbjörn G, Sunday, May 10, 2009, 14:14 (5463 dagar sedan)

Säsongens första beställningståg för säsongen avgick från Ohs Bruk kl 08.00 på lördagens morgon. Tåget gick visserligen tomt ner till Bor Norra. Men där hämtade vi upp en busslast passagerare för en enkel resa till Ohs Bruk. Följande helger samt några vardagar under Maj kommer beställda tåg att framföras på OBJ. Något för er som har vägarna förbi....

MVH

Torbjörn G
Eldare på tåget

[image]

Redo för avg kl 08.00 från Ohs Bruk.

[image]

Vattentagning med ejektor vid bäcken i Bor.

Första tåget på Ohsabanan för säsongen.

av Mats J, Sunday, May 10, 2009, 14:25 (5463 dagar sedan) @ Torbjörn G


[image]

Vattentagning med ejektor vid bäcken i Bor.


Kul att se detta i drift.Är väl inte helt vanligt att sådan här utrustning används/är i drift.

Första tåget på Ohsabanan för säsongen.

av Torbjörn G, Sunday, May 10, 2009, 16:38 (5463 dagar sedan) @ Mats J

Hos oss på Ohsabanan är detta nu standard sedan möjligheten till att ta vatten via torn i Bor Norra försvann då banverket byggde om den "stora stationen" i Bor. Lok 2 Emsfors är just nu driftlok för beställningstågen. Lok 4 Polska Loket förväntas vara klar för drift innan den ordinarie trafiken drar igång vid midsommar.

MVH

Torbjörn G

Första tåget på Ohsabanan för säsongen.

av Kurt G. Möller, Sthlm, Sunday, May 10, 2009, 18:35 (5463 dagar sedan) @ Torbjörn G

Vattning m sughävert tar rätt lång tid, eller hur? Lyfthöjden är ju stor, 4-5 meter...

Första tåget på Ohsabanan för säsongen.

av Torbjörn G, Sunday, May 10, 2009, 18:47 (5463 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Nej, Bara någon minut längre än med vanlig vattenhäst.

TG

Första tåget på Ohsabanan för säsongen.

av Urban Åkesson, Sunday, May 10, 2009, 20:23 (5463 dagar sedan) @ Torbjörn G

Nackdelarna med denna vattentagningsmetod är att man kan dra med sand och annan skit ifrån botten vilket sedan får NAF-injektorerna att småstrula och att man har satt ejektorn över den mindre vattentanken vilket gör att man får "sakta ner" på slutet för att inte bli blöt om fötterna och för att få fulla tankar.

Första tåget på Ohsabanan för säsongen. Ut ur dimman!

av Urban Åkesson, Sunday, May 10, 2009, 17:47 (5463 dagar sedan) @ Torbjörn G

En annan bild från dagen.
[image]

Första tåget på Ohsabanan för säsongen.

av Sven-Olov Wikblom, Sunday, May 10, 2009, 19:20 (5463 dagar sedan) @ Torbjörn G

Historisk plats! Vattentagning i Bor. PÅ 5 minuter är tankarna fyllda. Här tog man vatten redan 1909. Som Jonas står på tanken skedde det en olycka på 1940 talet. Eldar ramlade ner. Lokförarn Gunnar Andersson la in eldarn i en finka. Först i Ohs blev det transport till lassaretet. Han bryt inget men blev sjukskiven 1 månad. Det blev en enmanstur då det var vedeldat. Inte illa! Eldarn är idag i fin form och berättar gärna om denna händelse.
MVH
Sven

Historiskt korrekt?

av Olle, Sunday, May 10, 2009, 22:32 (5462 dagar sedan) @ Torbjörn G

Hur historiskt korrekt är klädseln?
Har en känsla av att man "ute i skogen" körde i gamla luggslitna kavajer/storväst/vad man nu hade till hands och keps. Typ.

[image]

Historiskt korrekt?

av Urban Åkesson, Sunday, May 10, 2009, 22:49 (5462 dagar sedan) @ Olle

Vilken klädsel man ska ha beror ju lite på vilken bana man vill avspegla, tyvärr så kan vi aldrig återge Ohsabanan som den en gång var d.v.s en ren bruksbana. Om man ser till klädseln vid de personförande järnvägar(vilket OBJ kunde ha blivit) som ligger nära OBJ, t.ex. Munkedals Järnväg och Anneberg Ormaryds Järnväg så är nog klädseln i det närmaste korrekt.
Uniformsmössan har ju också som funktion att upplysa allmänheten om att detta är en utav personalen som får vistas i spårområdet o.s.v. Därför är uniformsmössan en viktig detalj vid våra museibanor så att folk kan urskilja oss från vanliga besökare.

Historiskt korrekt?

av Torbjörn G, Sunday, May 10, 2009, 23:21 (5462 dagar sedan) @ Urban Åkesson

Bra skrivit Urban!

När jag läste inlägget av signaturen "Olle" så kände jag att vi återigen skulle få en av dessa nördiga diskussioner om vad som är korrekt och inte! Om vi ska köra tåg helt utan pass-vagnar för att vi är en gammal bruksbana eller om vi ska spegla något genomsnitt.

Mitt svar till alla er som klankar ner på dessa pettitesser är....kom hit och delta i trafiken och påverka detta innifrån i sann demokratisk anda. Men jag tror nog att ni kommer att vara ganska ensamma om att vilja klä er i säckiga gamla avlagda byxor från Myrorna m m. Visserligen finns det några som använder ärvda plagg, men de mesta som har någon typ av uniform på museibanan använder nytillverkade och köpta plagg.

Urban tog upp en detalj som är av yttersta vikt för varje museibana. Våra besökare måste kunna se vem som tillhör personalen och som då har rätt att vistas på spårområdet samt har auktoritet att påkalla uppmärksamhet för allas säkerhet.

Så....skippa snacket om gammal skit och korrekthet och gå och köp ett vykort istället och dröm er bort....

Sen är det tråkigt med er som bara hackar ner på allt hela tiden. Är det egentligen någon mening att dela med sig alls på detta forum egentligen...:-( Jag kände en kille en bit ovanför Örebro som höll på så hela tiden. Jag valde att sluta umgås med honom.....

Torbjörn G
(rent privat)

Historiskt korrekt?

av Erik Samuelsson, Monday, May 11, 2009, 16:18 (5462 dagar sedan) @ Torbjörn G

Samtidigt behöver man inte gå i "svaromål" utan man kan läsa frågan precis som den är ställd. Onödigt att hetsa upp sig i onödan - speciellt om det inte var illa ment.

"Nä så här var troligen inte personalen klädd men vi gör så här eftersom...".

Att skriva på forum där inte nyanser i språket syns riskerar att saker förstoras upp helt i onödan.

Jag tycker iallafall att killen på bilden ser riktigt stilig och snygg ut! Och tåget ser väl alldeles underbart ut - jfr tankvagnen med den som BJs har - lite storleksskillnad helt klart!

Skoj att tågsäsongen är igång!

Museijärnvägsnojjor

av Olle, Monday, May 11, 2009, 20:27 (5462 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Eh? Det var en konkret fråga, inte ett nedsättande omdöme. Frågan gällde hur det var då, inte varför det inte är så nu!
Mannen på bilden ser förvisso snygg och prydlig ut, och jag personligen har inga som helst problem med avvikelser från den historiska korrektheten.
(OK då, jag skulle studsa för en Barcelona-dräkt, eller en hip-hopmundering i hytten)

Sluta nojja!

Museijärnvägsnojjor - nej

av Kurt G. Möller, Sthlm, Monday, May 11, 2009, 20:33 (5462 dagar sedan) @ Olle

Sluta nojja!

Inte nödvändigtvis. Detta är en viktig del av vår framtoning. På samma sätt som man aldrig ska låta folk i overall med modent reklamtryck på ryggen ha tågtjänst.

Museijärnvägsnojjor - nej

av Olle, Monday, May 11, 2009, 21:58 (5462 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Sluta nojja!


Inte nödvändigtvis. Detta är en viktig del av vår framtoning. På samma sätt som man aldrig ska låta folk i overall med modent reklamtryck på ryggen ha tågtjänst.

Nojjan består inte i att vara noggrann i detaljerna. Dom är viktiga för helheten, inte tu tal om det.
Nojjan består i att allt som möjligen skulle kunna tolkas som kritik (oavsett avsändarens uppsåt) ses som en dolkstöt och ett påhopp på hela verksamheten och samtliga inblandade. Dessutom vädras gamla surdegar offentligt i fora som dessa, och kombinationen av nojja och surdeg framstår nog som rätt oaptitlig för dem av oss som gillar tåg, men som av olika skäl inte har "kommit ut" som aktiva ännu...

Museijärnvägsnojjor - nej

av Erik Samuelsson, Tuesday, May 12, 2009, 14:47 (5461 dagar sedan) @ Olle

Det finns mycket spännande under ytan i museibanebranschen så det är vanligt att man skjuter först och frågar sen. Men det är inte så allvarligt i själva verket. :-)

Museijärnvägsnojjor - nej

av Baloo, Tuesday, May 12, 2009, 10:05 (5461 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Samtidigt så ser de flesta trafiktågen på våra museijärnvägar ut som amerikanska godståg, en salig blandning av diverse signaturer! Loken som drar är oftast rena i stil med leveransbilder vilket inte direkt var den puts som lokputsarna avkrävdes. Banorna är ofta ett kronologiskt virrvarr eftersom en hållplatsmiljö ser ut som 1950-talet och ett annat stationshus har renoverats till ett stiligt 1890-talsstuk etc. Var man drar gränsen för vad som är historiskt korrekt är inte alls speciellt glasklart så där får väl varje bana dra sin egen gränsdragning. I fallet OBJ återskapar man, som det redan har skrivits i denna tråd, något som egentligen inte var banans verksamhet då det begav sig, liksom ÖSlJ, RLJ, MUMA och fler banor i varierande omfattning. Är t ex ställverket i Marielund så historiskt korrekt jämfört med en station av den storleken på en 600-bana?

Det blir bara mer tilltrasslat av att försöka räta ut det och ändan kommer nog vara bak hur vi än vänder oss. Svensson vet ju ändå inte skillnaden mellan ett SJ- och ett EJ-vinghjul! :-)

Museijärnvägsnojjor - nej

av Granis, Tuesday, May 12, 2009, 10:28 (5461 dagar sedan) @ Baloo

En intressant fråga som nog tål att diskuteras. Och som också har gjorts det. Dock är vi väl alla medvetna om problematiken med Verklighet och med den tillhörade resursbrister etc, och personligen tycker jag väl inte att det är fel om en museibana kan visa upp trafikplatser av olika tidsepoker. Fast då helst utan att "blanda på samma". Typ en modernare ställverksapparat framför ett stationshus av (förra) sekelskiftessnitt med gamla reklamskyltar på fasaden o dyl (;-))

Och vad gäller tågsammansättningar undvika att ha välputsade tvåaxliga 1800-talsvagnar i originalmålning dragna av diesellokomotorer från 1950-talet. Men vad gör man inte när Verkligheten i form av brandfara och akut sjuk eldare gör sig påmind? Kanske löstagbar träpanel med "småsunkig boké" och SJ-märkning att i så fall m h a kardborrband el dyl snabbt kunna anbringa på dylika vagnar? ;-)

Men det där med olika märkning tycker jag är överdrivet (och nu ska vi väl undvika att peka ut vissa banor i väst och syd..), d v s påstå att det inte är korrekt el nåt dylikt. Vagnar med olika signaturer blandades om inte hej vilt så i varje fall ofta i tåg i t ex Småland och Östergötland. Såväl i person- som i godståg.

Under en (kortare) period dessutom med såväl SJ som privatbanesignaturer beroende på att banorna förstatligades vid olika tidpunkter (t ex VÅHJ och NVHJ samt NVHJ och "TÖJ" ) och att all material inte märktes om över en natt. Förvisso gick väl det någorlunda fort med undantag av SRJ/ DHJ och KURJ där man aldrig märkte om ångloken ö h t trots att dessa var i trafik in på 60-talet och godsvagnarna "sådär". Typ aldrig i några fall där också -även om dessa "på papperet" erhållit SJ nummer och littera.

Att "lösa problemet" (som alltså enligt mig inte är nåt problem) genom att "museibanemärka" fordonen är därför att "göra det lätt för sig". Helt i onödan dessutom. Fast den frågan har vi ju liksom "kört xx antal gånger" på detta forum, så vi behöver väl inte köra den igen? Jag lovade ju dessutom det ;-)..

/ L G

Museijärnvägsnojjor - nej

av Anders Sandgren, Tuesday, May 12, 2009, 11:00 (5461 dagar sedan) @ Granis

Att ommärka märka materielen till museibanans signatur tar ju bort en del av just museikaraktären. Dessutom förekom nog en hel del materiel med annan banas signatur historiskt, dels genom att vagnar rullade även på andra banor (utom vagnar från isolerade banor såvida de inte 'åkte' överföringsvagn), dels genom att man inte alltid ommärkte materiel som man inköpte.
T.ex kom nog flera f.d feldbanelok att rulla på med sina feldbanenummer. Mest på industribanor, förvisso. Antagligen ännu mer för godsvagnar.
Att SJ inte heller ommärkte all materiel är förståeligt, materiel som knappast rullade iväg till andra banor kunde man hålla koll på ändå. KURJ är väl ett bra exempel. Äldre materiel som man såg som tämligen kortlivade fanns det ingen anledning att märka om heller.
Så mig stör det inte att se ett tåg bestående av lok och vagnar från en uppsjö av olika banor. Det hade stört mig mer om ÖSlJ hade märkt om alla lok & vagnar med ÖSlJ. Problemet kan uppstå i npgon form av inventarielista, men är lät löst om man låter signaturen ingå i numret. Officiellt har de andra registereringsnummer, men de behöver man inte måla på, i varje fall inte speciellt synligt. Gentemot transportstyrelsen hoppas jag att det räcker att resp bana har koll på vad som är vad. Kör man på banverkets spår är problemet ett annat, men det finns nog ändå en realistisk syn på vad som är rimligt för museifordon på allmänna spår och hur man hanterar det. Svensk byråkrati kan dock ställa till det, jmf med Blidösund som inte fick gå i ytterskärgården pga avsaknad av vattentäta skott. Svenska myndigheter beviljade av princip inga dispenser även om regelverket tillät det för museifartyg...

Då kanske det är mer störande att se tågpersonalen prata i mobiltelefon, om man ser det historiskt... Telegraf eller bantelefon skall det vara!

Museijärnvägsnojjor - nej

av Richard Loe, Tuesday, May 12, 2009, 12:57 (5461 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Här bör vi kanske skilja mellan vad som är musealiskt korrekt om man vill skapa en viss bild av en typisk bana vid en viss tidspunkt och vad som är historiskt korrekt.

Vill man ge en bild av hur bana XYZJ såg ut på 1930-talet så är det rätt är märka alla fordon med banans märke, då man skulle gjort så i verkligheten (även om då XYZJ är ett fingerat namn) för då skapar man den bild som är musealiskt riktig.

Det är också musealiskt riktigt att blanda fordon från olika banor i ett tåg, för även detta förekom i verkligheten.

MEN, för att bilden ska vara historiskt riktig så ska blandade tåg bestå av fordon som verkligen gick ihop i tåg vid den tiden, annars är det fel. Likaså så ska man inte ommärka fordon om dom inte verkligen gick på den banan, för då blir det också historiskt fel.

Valet vi gör i våra föreningar beror helt på vad vi vill visa, och inga av alternativen ovan är fel i sig. Men, dom innebär alltid kompromisser, och som förening så måste man välja vilken kompromiss man vill ha.

Museijärnvägsnojjor - nej

av Granis, Tuesday, May 12, 2009, 13:29 (5461 dagar sedan) @ Richard Loe

Det är också musealiskt riktigt att blanda fordon från olika banor i ett tåg, för även detta förekom i verkligheten. MEN, för att bilden ska vara historiskt riktig så ska blandade tåg bestå av fordon som verkligen gick ihop i tåg vid den tiden, annars är det fel. Likaså så ska man inte ommärka fordon om dom inte verkligen gick på den banan, för då blir det också historiskt fel.

Som jag skrev: Att blanda t ex "Z4p Sport" med tvåaxliga särkupévagnar från 1800-talet är alltid fel. Oavsett på vilken bana. Däremot kan man fundera över detta med "koppling till banan". "Inte ommärka fordon om dom inte verkligen gick på den banan" förstår jag inte riktigt (kanske nåt inte för mycket?), men att -om man nu skulle ta ULJ som exempel- låta SRJ/ DHJ fordon "originalmärkas" men låta fordon från andra banor, även om de är få, märkas "ULJ" eller "Lennakatten" med motiveringen att "de inte hör hemma här" tycker jag vore helt fel. Dels för att fordonen ju också har ett individellt musealt värde (som t ex att vara enda bevarade och renoverade personvagnen från MÅJ eller d:o resgodsvagnen med stålkorg byggd av SJ för 1067-banorna) och dels för att det helt enkelt är inkonsekvent.

Valet vi gör i våra föreningar beror helt på vad vi vill visa, och inga av alternativen ovan är fel i sig. Men, dom innebär alltid kompromisser, och som förening så måste man välja vilken kompromiss man vill ha.

Problemet, tycker jag, är om man kompromissar genom att göra skillnad på fordon och fordon, eller fordonstyp och fordonstyp. Då blir tolkningen att t ex ånglok är viktigare än vagnar, f f a godsvagnar, då "ingen bryr sig om dom" varför man lika gärna kan slänga på en museibanesignatur och få lite reklam på godsvagnarna, typ. Eftersom jag brukar vilja använda positiva exempel kan jag nämna SkJ som ju på sin tid i varje fall "museibanemärkte" alla sin fordon. Men nu håller man på att överge denna policy till förmån för (någon av) orginalmärkningar. Och inte mig emot! :-)

/ L G

Museijärnvägsnojjor - nej

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Tuesday, May 12, 2009, 22:53 (5460 dagar sedan) @ Granis

Som jag skrev: Att blanda t ex "Z4p Sport" med tvåaxliga särkupévagnar från 1800-talet är alltid fel.

Tyvärr, Lasse - "problemet" är att nästan allt H A R funnits. T ex halvgamla lokomotorer plus 1880-talsvagnar. I reguljär trafik.

V A ??? V A R ???

På NBJ, naturligtvis.

Museijärnvägsnojjor - nej

av John Thoweman, Tuesday, May 12, 2009, 23:20 (5460 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Som jag skrev: Att blanda t ex "Z4p Sport" med tvåaxliga särkupévagnar från 1800-talet är alltid fel.


Tyvärr, Lasse - "problemet" är att nästan allt H A R funnits. T ex halvgamla lokomotorer plus 1880-talsvagnar. I reguljär trafik.

V A ??? V A R ???

På NBJ, naturligtvis.

Såja, nåja - nu skrev ju faktiskt Granis Z4p, samt "Sport".

NBJ såsom enskilt järnvägsföretag ägde ju inga lokomotorer av den typen eller generationen. Däremot släpade "stutarna" runt på en del förvånansvärt gammal vagnmateriel i persontrafik relativt sent, jo...
Du skriver "halvgamla lokomotorer och 1880-talsvagnar".
Visst - men exemplet gäller ju i så fall just NBJ och är i så fall en NBVJ-angelägenhet. Bara för det tycker jag inte att t.ex. en hypotetisk 891-museibana med ambitioner att visa hur typisk trafik från just deras historiska sammanhang såg ut, bör komma undan med en hänvisning till t.ex. NBJ-trafik...

Men som vanligt är allt kompromisser mellan praktisk verklighet och historiska förebilder - men det är väl just en av de trevliga utmaningarna. Är man bara medveten om vad man gör och har den pedagogiska förmågan att förklara varför man gör som man gör så...

Museijärnvägsnojjor - nej

av Ante Svensson, Tuesday, May 12, 2009, 23:33 (5460 dagar sedan) @ John Thoweman

Jag skulle vilja säga så här: Det allra viktigaste är att man i alla fall har en ambition att göra något postivt av sina kompromisser. Motsatsen är de resonemang som bygger på att "Svensson ser inget och fattar inget så vi kan lika gärna skippa alla museala ambitioner". Då går det hela lätt över i ett förakt för besökarens IQ och den egna verksamheten blir därefter.

Museijärnvägsnojjor - nej

av Micke Carlsson., Tuesday, May 12, 2009, 23:19 (5460 dagar sedan) @ Richard Loe

En kompromiss är att samla på sig en massa fordon utan koppling till banan och/eller det man vill representera, men den förutsätter inte att man gör andra kompromisser för att kompensera eller ursäkta den första kompromissen. Det är fortfarande "en typisk bana" och kanske än mer relevant som en sådan om den p g a första kompromissen består av identifierbara komponenter från "alla" banor. Att märka fordon med Folkabo-Velinga järnväg är en "självpåtagen" kompromiss, "det är kul med modelljärnväg i skala 1:1 helt enkelt, därför uppfann vi en ursäkt". Det behöver inte vara något ont i det, men visst är det respektlöst ur en intresserad historikers vy. Raggarbil. Vallåkra-Volvo. Läsaren avgör laddningen i de båda sistnämnda begreppen, skyll inte på mig som skrev dem.

Museijärnvägsnojjor

av Torbjörn G, Tuesday, May 12, 2009, 13:34 (5461 dagar sedan) @ Olle

Hej Olle!

Jo jag nojjade till det sent om kvällen! Ber dig om ursäkt för detta! Var bara vis av erfarenhet från tidigare debatter på detta forum som milt sagt spårat ut.

No hard feelings, eh?

MVH

Torbjörn G

Museijärnvägsnojjor

av Olle E, Wednesday, May 13, 2009, 22:04 (5460 dagar sedan) @ Torbjörn G

Hej Olle!

Jo jag nojjade till det sent om kvällen! Ber dig om ursäkt för detta! Var bara vis av erfarenhet från tidigare debatter på detta forum som milt sagt spårat ut.

No hard feelings, eh?

MVH

Torbjörn G

Helt OK. Jag kunde ha uttryckt mig tydligare.

Jag upphör inte att förbluffas över den otroligt stingsliga stämning som ofta råder här. Turerna kring AGJ är ju rena såpan, och många i gammeltågsbranschen verkar lida brist på självförtroende (eller kanske bara förtroende).
Jag har länge gått och varit sugen på att aktivera mig men det bitvis hätska tonläget gör att det tar emot. Lågt i tak är ingen selling point...

Museijärnvägsnojjor

av Torbjörn G, Wednesday, May 13, 2009, 22:21 (5459 dagar sedan) @ Olle E

Förstår att du tvekar när man får sådant här rakt upp i ansiktet. Men varför jag reagerade som jag gjorde var att det var en liknande grej för ett tag sedan där en motagitant körde en grej rakt in i absurdum just för att jävlas....därför reagerar jag numera med ryggraden när jag eller "min" järnväg blir påhoppad varför vi inte exakt agerar efter hur det var den 5:e juni 1952 kl 13.26 på eftermiddagen när det regnade...
De som inte redan är involverade i att driva en museijärnväg tror oftast att fokus ligger på att skapa något vykortsliknande över hela järnvägen för att visa EXAKT hur det såg ut förr. Helt omöjligt! Men man kan på ett uns efterlikna delar eller en mix av hur det en gång begav sig så att andra får en liten insyn i det hela. Fokus i driften på en museijärnväg ligger i grunden på ett få allt att fungera så att vi kan upprätthålla den säkerhet och standard som krävs av oss. Inte helt olikt de stora bolagen på det stora spåret. Men vi gör det med grejpr som det inte går att ringa tillverkaren och beställa nya reservdelar ur en katalog eller via nätet. Det är mycket trollande och trixande samt att vi gör detta på vår fritid!!!
Om alla andra fullt ut kunde respektera detta slit och gärna själva komma och lägga en del av sin fritid på att hålla våra museijärnvägar igång, ja då skulle förståelsen bland er som inte idag är engagerade öka och nojjor och ryggradsreaktioner skulle vara ett minne blott....

Hjälp oss istället för att hacka på oss varför vi bär en nästan korrekt klädsel eller liknande!

Olle, vilken banan du än väljer att komma till så är du välkommen! Jag lovar att du snart förstår hur mycket arbete det idag krävs av oss med alla regler och förordningar....

MVH

Torbjörn G
(rent privat)

Museijärnvägsnojjor

av Bobo L, Wednesday, May 13, 2009, 23:01 (5459 dagar sedan) @ Torbjörn G

Tack Torbjörn! Ett bra svar, som i korthet beskriver villkoren och verkligheten att driva en museijärnväg. Jag känner absolut igen din beskrivning även i den museijärnvägsverksamhet jag är delaktig i på olika sätt (ULJ).

Men jag vill säga tack till Olle också, på sitt sätt. Vi som är aktiva medlemmar i olika museijärnvägar måste inse att omvärlden betraktar oss, och funderar och tänker. På olika sätt naturligtvis, allt efter egen kunskap om järnvägar nu och förr. Vi kommer inte ifrån det, det måste vi alltid vara beredda på, och gärna ha bra och trovärdiga svar på frågor eller synpunkter som kommer til oss på olika sätt. Det är inte av ondo, jag tror att det alltid är bra att leva under ett litet mått av kritisk granskning, det tvingar oss att alltid (eller åtminstone emellanåt) stanna upp och begrunda det vi håller på med.

Torbjörn, du vet säkert också att vi som syns i teaterpjäsen har olika talang eller skådespelarförmåga, inte minst i det som i teaterns värld kallas "kostym"! :-) Att driva en museijärnväg är att ständigt kompromissa, och ibland kan man råka ha valt en allt för lätt väg. Då är det bra att ibland få en fråga, som gör att man rannsakar sig och kollar om det blev tillräckligt bra utifrån möjligheterna i just det sammanhanget.

Jag tyckte inte Olle var ofin eller näsvis i sina funderingar, det finns värre exempel (om än kanske inte på något nätforum). Ändå reagerade Torbjörn lite starkt, precis som kanske jag själv eller någon annan också skulle gjort. Vi får nog bli lite bättre allihop på att ta till oss frågor och synpunkter, och istället förklara. Ofta är vi ju själva medvetna om just den efterfrågade aspekten och har redan vägt den mot olika praktikaliteter, och sedan valt en viss väg i frågan. Inget konstigt, men vi kanske ska försöka bli bättre på att få fram just det?

Klockan är elva om aftonen, och det är sängdags! Skaka tass nu och bjud varann på en kopp kaffe när ni ses! Sov gott! :-)

Museijärnvägsnojjor

av Anders Ö ..../NJM, Thursday, May 14, 2009, 17:53 (5459 dagar sedan) @ Olle E

Visst kan tonen bli hård här i bland, till viss del säkert beroende på att man inte ser eller hör varandra i konversationen och alla små små signaler som vi använder att tolka budskapet med går förlorade...och leder till ytterlighetstolkningar.

Men väl på plats i overallen brukar inte tonen vara så ;o))
Visserligen kan det ju hända att det hettar till nån gång men inte mer här än i andra sammanhang där människor möts och delar en uppgift.

Historiskt korrekt?

av J. O. Andersson, Tuesday, May 12, 2009, 10:34 (5461 dagar sedan) @ Urban Åkesson

Om man ser till klädseln vid de personförande järnvägar(vilket OBJ kunde ha blivit) som ligger nära OBJ, t.ex. Munkedals Järnväg och Anneberg Ormaryds Järnväg så är nog klädseln i det närmaste korrekt.


Visst hade OBJ kunnat bli en personförande järnväg, men då hade inte charmen med fältbanestandarden på materielen, de skarpa kurvorna och de branta backarna funnits, och det hade väl varit väldigt tråkigt?


Klädseln är nog tämligen representativ även för en industribana, lite beroende på vilken tidsepok man vill återskapa. Är det början av Ohsabanans levnad så fanns inte arbetskläder i samma utsträckning som idag så en blekt och lite tilltuffsad långrock och ett par vanliga svarta byxor och kanske en randig skjorta utan krage (syns inte på bilden, så vi antar att det var en sådan) känns som en bra nutida estimering som ligger nära vad man kan tänka sig att ha hittat på en lite mer avancerad industriarbetare.

Vegamössa av den typ som vi idag förknippar främst med uniformer eller sprättiga båtägare var också betydligt vanligare och passar även den in i sammanhanget, så länge inget överdåd av guld eller glitter syns.

Det enda i klädseln som ser fel ut är handskarna, på den tiden det begav sig hade eldaren istället haft en trasa i näven (ja, jag syndar också med detta ibland, till exempel vid tjänstgöring på Brigadlok!)

När det gäller klädseln var det inte mycket som skiljde en industriarbetare från en lägre järnvägstjänsteman vid den tiden, så precis som du skriver så kunde utstyrseln på lokeldaren vid Ohs Bruk säkert ha varit snarlik vad man hittade på exempelvis eldaren eller bromsaren på järnvägen till Anneberg!

De som klagar rekomederas studier av gamla bilder, något mindre uniformt än uniformerna vid de mindre järnvägarna får man nästan leta efter samtidigt som industri- och industribanearbetare ofta var väldigt prydligt klädda!


Skall man komma med förslag på något som skulle tillföra betydligt mer till autenticiteten än detaljer i eldarens klädsel så är det skicket på materielen. Kanske borde vi som sysslar med museitåg göra som modellbyggarna och "vädra" våra nyrenoverade ögonstenar så att dom ser representativt skitiga ut? Loken hade man visserligen puts på en bra bit in på nittonhundratalet, men knappast vagnarna!

Vad som inte syns på bilder i det här forumet är vad andra sinnen än synen uppfattar när man besöker en museijärnväg. För att ta några exempel från ÖSlJ istället, och därmed förhoppningsvis undvika nojjor, så uppskattar eller förfäras besökarna visserligen av dofterna och ljuden från ångloket, men de går miste om doften av nysågat trä från de ved- eller virkeslastade vagnarna som stått med samma last i flera veckor, råmandet och dunsterna av koskit från finkan, dammet från grus- och träkolsvagnarna eller skvalpet av tjockolja med tillhörande arom från tankvagnen. Sådant bidrar mer än man tror till känslan av "liv" runt järnvägen.

;-)

Första tåget -förslag

av Granis, Monday, May 11, 2009, 08:20 (5462 dagar sedan) @ Torbjörn G

Enligt vad som framgått här och på "PV" gick tydligen de första resandetågen för säsongen dragna av ånglok på OBJ, SkJ och ULJ just i lördags. I samtliga fall då chartertåg som allmänheten inte kunde åka med.

Dock verkar en grej slagit igenom åtminstone här i Uppland i år; ett vårtecken som dragit barnfamiljer i tusental ut på landsbygden, som kanske skulle kunna genomföras (med viss självklar modifikation) också på våra museibanor: Nämligen"kosläpp" som lätt skulle kunna bli blir ångloksläpp!!

Låt folk vallfärda till Ohs Bruk, Faringe och Brösarp m fl där JHRF/ MRO bjuder på korv så får dom njuta av frustande ånglok som fått stå tysta i stallen under hela vintern, se ystra lokeldare studsa omkring och svinga skyffeln samt vårstinna Tbfh jonglera med K16 i glädje över att sommaren och Säsongen är här!!!!

/ L G :-) :-) :-P

Första tåget -förslag

av Torbjörn G, Monday, May 11, 2009, 09:45 (5462 dagar sedan) @ Granis

Varför inte samordna detta "ånglokssläpp" med 1:a Maj så kan vi samtidigt köra "Demonstrationståg"...:-D :-D :-D

Torbjörn G

Första tåget -förslag

av Stefan Skoglund, Monday, May 11, 2009, 15:32 (5462 dagar sedan) @ Torbjörn G

En slags 1:a Maj ångloksgala ?
Ett flertal maskiner som har tryck och ryker ?
Falsk växling av något godståg ?
Skall man köra passagerartåg också ?

Första tåget -förslag

av Erik Samuelsson, Monday, May 11, 2009, 16:19 (5462 dagar sedan) @ Torbjörn G

Och man kan demonstrera tåg också! ;-)

Första tåget -förslag

av Torbjörn G, Monday, May 11, 2009, 16:27 (5462 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

....vilket var tanken bakom mitt förslag! Tänk att ha en "Demo-dag" där alla kan få ha en hands-on-upplevelse! Kanske för att värva nytt eller bara att marknadsföra järnvägen.

TG

Första tåget -förslag

av morrgan, Monday, May 11, 2009, 17:55 (5462 dagar sedan) @ Torbjörn G

....vilket var tanken bakom mitt förslag! Tänk att ha en "Demo-dag" där alla kan få ha en hands-on-upplevelse! Kanske för att värva nytt eller bara att marknadsföra järnvägen.

TG

Det finns ett projekt mellan JHRF - MRO och SJVM om en gemensam aktivitet samtidigt på alla järnvägsanläggningar nästa år. Det finns till och med en arbetsgrupp som skall driva frågan, den har sitt första möte efter sommaren i Ängelholm.
Undertecknad har stuckit ut hakan och hamnat i denna grupp för JHRFs räkning.
Detta är inte skrivit för att man inte skall kasta ut olika förslag om aktiviteter, aktiviterna går inte ut på att göra resor utan man skall bjuda in intresserde att komma och titta på den "dagliga" verksamheten på den egna anläggningen, ett loksläpp över Sverige är kanske en jättebra ide.

morrgan

Första tåget -förslag

av Granis, Monday, May 11, 2009, 20:00 (5462 dagar sedan) @ morrgan

...Tänk att ha en "Demo-dag"...

Se där, Morrgan hann före mig. F ö kul att få seriösa kommentarer på ett oseriöst förslag ;-) (vanligtvis brukar det väl vara tvärtom i dylika forum?). MRO och JHRF funderar alltså i denna riktning, att anordna en gemensam (nu är ju i o f s "kosläppsdagarna" spridda över land och datum) jippodag på våra museibanor och hos våra järnvägsmuseiföreningar där man i första hand inte ska anordna x antal tåg med superspeciell dragkraft eller så, utan att koncentrera sig på den verksamhet som den genomsnittlige besökaren/ resenären vanligtvis inte ser, d v s den som sker i verkstäder, lokstall och när tågen helt enkelt "klargörs". De två förstnämnda dessutom inte bara på sommaren (= under trafiksäsongen) utan året runt. Ett sorts "bakom kulisserna"-arrangemang alltså. Som förhoppningsvis kan resultera i några fler aktiva till banorna/ föreningarna. Morrgan och någon från MRO (Johan V? Thomas L?) är utsedda att hålla i det hela. Dom lär återkomma med datum och närmare besked.

/ L G

Första tåget -förslag

av Erik Samuelsson, Tuesday, May 12, 2009, 15:48 (5461 dagar sedan) @ morrgan

Skulle nog vilja påstå att den bästa draghjälpen är att hitta på gemensamma "jippon" lokalt dvs att hembygsföreningar, gårdsbutiker, caféer mfl håller öppet samtidigt.

Men det skulle ju kunna bli stort på nationell basis jfr exempelvis kulturhusens dag - även om jag inte tror att det nått ut till alla.

Det ena utesluter inte det andra.

Första tåget -förslag

av J. O. Andersson, Tuesday, May 12, 2009, 13:04 (5461 dagar sedan) @ Torbjörn G

Årets första allmänna trafikdag på ÖSlJ brukar infalla just den 1:a maj, och gjorde så även i år (kommande lördag blir alltså den sjätte ordinarie trafikdagen.)

Även om passagerartillströmningen inte är enorm såhär precis i början på säsongen så brukar såväl den 1:a som kristi himmelfärdsdagen ge ett gott resandeunderlag.

Dessa vårhelger kan alltså varmt rekomenderas för publika aktiviteter!

Även på Gotland

av Ante Svensson, Tuesday, May 12, 2009, 19:45 (5461 dagar sedan) @ J. O. Andersson

Idag begicks trafikpremiär på GHJ. Ett abonnerat tåg draget av Z4p gick Hesselby - Munkebos t o r fyllt till bredden av mellanstadieelever från Visby. En premiär av ett annats slag begicks också; Z4p 320 debuterade i tidtabellslagd trafik på GHJ. Den är därmed formellt trafiklok.

Årets ånglokspremiär äger rum på lördag då ett abonnerat ångtåg ska gå. Samma dag ska en stor banarbetsdag äga rum med ett flertal banarbeten längs spåret och på bangården i Hesselby.

Tyvärr dog batteriet i kameran utan att det blev några bilder. Vi hoppas det blir bättre på lördag.

Ante

Även på Gotland - OJ!!!

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Tuesday, May 12, 2009, 22:59 (5460 dagar sedan) @ Ante Svensson

Extra skoltåg. Otroligt!

Berätta, Ante: Hur fadringen grejade ni det?

Skolorna har ju inte en spänn att resa för, säjer dom...

Även på Gotland - OJ!!!

av Ante Svensson, Tuesday, May 12, 2009, 23:29 (5460 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Vet inte om det stämmer, vi har ytterligare fyra - fem skolkörningar före juni, nästa redan på torsdag. Men vi ger just skolor och dagis individuella biljetter vilket är billigare än gruppris p g a antalet halva biljetter dominerar. Det ger dem väl en känsla av att det kan funka ekonomiskt.

Ante

Även på Gotland - OJ!!!

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Thursday, May 14, 2009, 13:44 (5459 dagar sedan) @ Ante Svensson

...Men vi ger just skolor och dagis individuella biljetter vilket är billigare än gruppris p g a att antalet halva biljetter dominerar. Det ger dem väl en känsla av att det kan funka ekonomiskt.

Hm. Förstår inte riktigt. Skulle alla deltagare ha varit med o betalat för sin resa var för sej, menar du? Det var ju det man skolpolitiskt inte skulle tolerera - trodde jag. Av "idiot-demokratiska jämlikhetsskäl"...?!

Även på Gotland - OJ!!!

av Ante Svensson, Saturday, May 16, 2009, 00:13 (5457 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

...Men vi ger just skolor och dagis individuella biljetter vilket är billigare än gruppris p g a att antalet halva biljetter dominerar. Det ger dem väl en känsla av att det kan funka ekonomiskt.


Hm. Förstår inte riktigt. Skulle alla deltagare ha varit med o betalat för sin resa var för sej, menar du? Det var ju det man skolpolitiskt inte skulle tolerera - trodde jag. Av "idiot-demokratiska jämlikhetsskäl"...?!

Nix, skolan betalar alla biljetter men vi fakturerar individuella biljetter istället för vårt fasta gruppris. Eftersom nästan alla resande är barn och därmed betalar halva biljetter så blir det billigare för skolorna och de känner att de har råd. Vår intäkt blir mindre rent ekonomiskt men detta är något som vi tror vi vinner på i slutändan ändå.

Ante

Även på Gotland - OJ!!!

av Anders Ö..., Saturday, May 16, 2009, 00:44 (5457 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

...Men vi ger just skolor och dagis individuella biljetter vilket är billigare än gruppris p g a att antalet halva biljetter dominerar. Det ger dem väl en känsla av att det kan funka ekonomiskt.


Hm. Förstår inte riktigt. Skulle alla deltagare ha varit med o betalat för sin resa var för sej, menar du? Det var ju det man skolpolitiskt inte skulle tolerera - trodde jag. Av "idiot-demokratiska jämlikhetsskäl"...?!

Nja nu har du nog missförstått....
Skolan gör inga utflykter som medfinansieras av föräldrarna utan föräldrarna kan ordna en resa under skoltid med ett mål som rimmar med utbildningen, det är OK.
Skillnaden? Mig icke förstå...
Efterlevnaden - inte länge i vår skola iaf ;o)))

Även på Gotland - OJ!!!

av Lars-Henrik Eriksson, Saturday, May 16, 2009, 18:45 (5457 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

...Skulle alla deltagare ha varit med o betalat för sin resa var för sej, menar du? Det var ju det man skolpolitiskt inte skulle tolerera - trodde jag. Av "idiot-demokratiska jämlikhetsskäl"...?!

Kan du utveckla vad du menar med det? Helst utan klyschor.

Även i sverige

av Morshyttan, Saturday, May 16, 2009, 19:24 (5457 dagar sedan) @ Lars-Henrik Eriksson

...Skulle alla deltagare ha varit med o betalat för sin resa var för sej, menar du? Det var ju det man skolpolitiskt inte skulle tolerera - trodde jag. Av "idiot-demokratiska jämlikhetsskäl"...?!


Kan du utveckla vad du menar med det? Helst utan klyschor.

nu är ju jag inte Kurt men som förälder förstår jag helt meningen.
vid gemensamma resor,utflykter etc i skolor så finns det två kategorier barn, de som har råd :-) och de som inte har råd :-P .
om det då görs ett sådant evenemang där var och en skall betala så blir det ett ytterligare val för den sista kategorin och det är att deltaga utan att ha råd eller stanna hemma:-(
nåon hundralapp eller så kanske inte är så mycket tänker vi men det kan vara hela överskottet för en ensamstående mamma/pappa med halvtidsarbete.
med den ledstjärnan beslöts därför för ett antal år sedan att skolan skulle stå för dessa utgifter liksom man en gång införde skolmåltider så att fattiga barn skulle få åtminstånde ett bra mål om dagen.
tyvärr förekommer det i sverige idag, det är inte politiskt tänkande utan realitet.
jag tycker att det var ett klokt beslut speciellt i områden med stora klyftor, men naturligtvis blir det mindre utflykter för en blygsam men avgörande kostnad
men vad jag förstår är det inget hinder att sponsra en skola om det kommer alla till del, så det kan vi kanske förespråka på ett sätt som även gynnar vårt intresse, samhällsengagemang pockar alltid på intresse:-)

så nog har våra vänner på gotland visat vägen på ett bra sätt :-)

anser staffan g i horndal med fyra ungar :-| :-) :-D

Även på Gotland - OJ!!!

av Erik Samuelsson, Wednesday, May 13, 2009, 09:51 (5460 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Här hemma är dagis så fräcka så man arrangerar en familjedag. Alla teckningar och alster ungarna gjort under året ställs då ut och man får köpa loss sakerna för 20 kr styck! Man får inte samla in pengar - utan detta är helt frivilligt att köpa ens barns saker. Stackars den förälder som inte köper allt - tycker man inte det som barnet gjort är tillräckligt fint!?

Barnen åkte med hyrd buss till Universeum i Göteborg - inte helt billigt.

Ett alternativ är väl gungorna och karusellerna - hur mycket krimskrams och glass skulle man kunna sälja och på så sätt dramatiskt kunna sänka priset? Transporten till och från är väl kanske den dyrast posten och kan man hitta bra lösningar där så är nog mycket vunnet.

JTJ bjuder...

av Rikard Johanson @, Wednesday, May 13, 2009, 21:15 (5460 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Ett alternativ är väl gungorna och karusellerna - hur mycket krimskrams och glass skulle man kunna sälja och på så sätt dramatiskt kunna sänka priset? Transporten till och från är väl kanske den dyrast posten och kan man hitta bra lösningar där så är nog mycket vunnet.

JTJ testar i år att bjuda Ockelbo kommuns skol- och dagisbarn på gratis resa under gruppreseveckan i slutet av maj. I dagsläget är 230 barn med lärare/vuxna inbokade. Detta ger oss inga direkta biljettintäkter och är i så motto "Ebberöds bank", däremot hamnar vi på plus på "good will-kontot". Barnen kommer att få en kupong med sig hem som bjuder in hela familjen till resa senare i sommar, dock inte gratis. Avsikten med upplägget är att vägen till föräldrarnas plånböcker går via barnen - vi får se om det lyckas.

JTJ bjuder...

av Torbjörn G, Wednesday, May 13, 2009, 22:26 (5459 dagar sedan) @ Rikard Johanson

En bra idé!!!
Kostar bara några kronor mer än att dela ut informationsblad och det mesta får man tillbaka då en del av barnen återvänder med sina familjer senare under sommaren.

Dessutom så stärks relationen med det kommunala och det blir lättare att få stöd den dag det behövs om man tidigare varit generös....

BRA! Kör hårt!

MVH

Torbjörn G

ejektorinstallation

av Morshyttan, Saturday, May 16, 2009, 19:52 (5457 dagar sedan) @ Torbjörn G

Säsongens första beställningståg för säsongen avgick från Ohs Bruk kl 08.00 på lördagens morgon. Tåget gick visserligen tomt ner till Bor Norra. Men där hämtade vi upp en busslast passagerare för en enkel resa till Ohs Bruk. Följande helger samt några vardagar under Maj kommer beställda tåg att framföras på OBJ. Något för er som har vägarna förbi....

MVH

Torbjörn G
Eldare på tåget

[image]

Vattentagning med ejektor vid bäcken i Bor.

modellen med att ta vatten är intressant speciellt på ett bevarat lok och i bruk :-) .
det jag undrar över är om man helt enkelt slänger ner en slang i bäcken och slurpar upp eller om det förekom/er fasta anordningar vid broarna att lägga intaget i:-| .
precis den delen är ju inte synlig på kortet ;-)
här på det pompösa fordomdags varande N.M.J finns på en bro en märklig fyrkantigt stensättning vid ett brofäste, och man tog vatten från den mäktiga floden innan vattentornen var klara.

undrar sig staffang som ev. kommer att störa ordningen på er bana med ett besök under säsongen (2vuxna+ 4 barn) :-| :-) :-D :-P allt i övrigt gratulerande starten

ejektorinstallation

av Torbjörn G, Sunday, May 17, 2009, 00:00 (5456 dagar sedan) @ Morshyttan

Från den Norra Hammaren kan jag rapportera till Morshyttan att på Ohsabanan slurpas det rejält och helvilt utan fasta installationer. Det är bara att häva ut slangen och.....:-D

Torbjörn G