Sydsvenska vägskydd - Trästen (?) (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Monday, May 11, 2009, 22:55 (5463 dagar sedan)

Nyligen gick jag igenom en del av AVOS arkiv hos Sveriges Järnvägsmuseum, Ängelholm. Av en händelse råkade jag hitta några pärmar med bilder, som dock inte hörde ihop med AVOS-samlingen. Istället tycks det vara SJ:s tredje signalsektion som under 1950-talet dokumenterat främst vägskyddsanläggningar. Det finns en del roliga bilder av typ före - efter installation av nya anordningar. Även några bilder på signaler och ställverk.
[image]

Bilden ovan kommer antagligen från Trästen på södra stambanan mellan Alvesta och Eneryda. Denna sträcka fick dubbelspår på hösten 1955, och på en annan bild från samma plats, också tagen i april 1955, syns att det pågår dubbelspårsarbeten. Gasljussignalen på bortre sidan av banan har en mycket lång skuggskärm

Sydsvenska vägskydd - Trästen (?)

av Bosse, Monday, May 11, 2009, 23:09 (5463 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Var det så att varningsskylten stod på högra sidan om vägen även före högertrafiken? Kanske det varierade från plats till plats!
BJ

Kryssmärken på höger sida

av Gunnar Ekeving, Monday, May 11, 2009, 23:42 (5463 dagar sedan) @ Bosse

Var det så att varningsskylten stod på högra sidan om vägen även före högertrafiken? Kanske det varierade från plats till plats!
BJ

det var nog väldigt ovanligt att båda kryssmärkesstolparna (med tillhörande signaler) stod på "fel" sida av vägen. I detta fall är det uppenbart att vägen på andra sidan korsningen svänger kraftigt åt höger (syns på ljussignalens "strut") vilket antagligen medförde att signalen placerades till höger för att synas bättre. Antagligen var det hänsyn till sikten som avgjorde placeringen även av signalen i förgrunden

Kryssmärken på höger sida

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Tuesday, May 12, 2009, 14:13 (5462 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Intressant. Hade förvarningsmärkena med tre-två-en snedrand kommit då? Tror inte det - eller var dom just då under uppsättning?

Avståndsmärken

av Gunnar Ekeving, Wednesday, May 13, 2009, 20:57 (5461 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Intressant. Hade förvarningsmärkena med tre-två-en snedrand kommit då? Tror inte det - eller var dom just då under uppsättning?

De började nog komma omkring 1953. 1948 års utredning angående järnvägskorsningar föreslog sådana märken i sitt betänkande (fanns då sedan länge i t ex Tyskland)