Ett välformulerat brev (Fordon: vagnar)

av BD, Wednesday, February 27, 2008, 16:04 (5901 dagar sedan)

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Nohab/Atlas.jpg[/IMG]

Ett välformulerat brev

av nicke, Wednesday, February 27, 2008, 17:43 (5901 dagar sedan) @ BD

Det var den snyggaste och exaktaste handstil jag sett! Kalligrafi; blaha!

Ett välformulerat brev

av RaA, Oslo, Wednesday, February 27, 2008, 21:39 (5900 dagar sedan) @ nicke

Og det hele formulert i bare en setning?

Utrolig lekkert.

Mvh Ragnar

Ett välformulerat brev

av Dag Bonnedal @, Wednesday, February 27, 2008, 22:15 (5900 dagar sedan) @ RaA

Jo, det gick att skriva vackra brev. Hur många kan göra om det idag?

Alltså Höör Hörby ångvagn nr 1. Såld till Växjö Alvesta och överlevde till 1939!?
Systrarna till Simrishamn Tomelilla skrotades efter drygt 10 år.

Med maskin från Nohab och korgar från Södertälje verkstäder(eller VABIS?) så måste väl Atlas egen insats i bygget ha varit rätt begränsad?

Dag B

Ett välformulerat brev

av Dag Bonnedal @, Wednesday, February 27, 2008, 22:21 (5900 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Nu hade jag lite bråttom, ingen av dessa vagnverkstäder fanns ju 1882.
Vilken "filial" hade Atlas i Södertälje?

Dag B

Ett välformulerat brev

av Roland Hansson @, Uppsala, Thursday, February 28, 2008, 06:47 (5900 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Långt innan Vabis och Södertelje Verkstäder fanns i Södertelje existerade ett annat företag för tillverkning av järnvägsvagnar. D.J.Ekenbergs Söner hette firman. Omkring 1873-1874 ser det ut som att Atlas övertog firman och blev sedan Atlas filial i Södertelje.

Roland Hansson

Ett välformulerat brev

av Kurt Möller, Wednesday, February 27, 2008, 22:33 (5900 dagar sedan) @ RaA

Ytterst stiligt, ja. Gällde väl 1882 års leverans av ångvagnsmaskineri till skånebanan! Lustigt att dom (Atlas) inte började med tillverkningsnummer förrän nio-tio år senare...

I boken SJK 2 "Ånglok tillv. i Sv.’ (har du denna, Ragnar?) så finns ett antal tillverkarskyltar avbildade, tyvärr inte med tryck av bästa kvalitet. Allra längst upp t v på sid. 40 finns en bild av en av Atlas originella tillv.skyltar från ’the pre-numbering period’. Denna har suttit på lok DONJ 5 från 1888. Typsnittets speciella utformning anammades av Atlas ca 1880 och gick igen i div. alster i ganska många år... En bättre bild av DONJ-skylten finns i min skyltartikel i TÅG 6-98.