Skånska vägskydd: Äspö (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Tuesday, May 12, 2009, 22:40 (5434 dagar sedan)

[image]
Bilderna kommer antagligen från det Äspö som ligger vid den 1957 nedlagda sträckan Klagstorp - Smygehamn. Det tycks pågå arbeten i ett skåp framför bussen. Tre övergångar vid hållplatser på sträckan Börringe - Smygehamn automatiserades 1955, och eftersom bilderna är tagna samma år är det mycket troligt att fotograferingen skett för att dokumentera just automatiseringen (förutsatt att bilderna inte visar ett annat Äspö). Automatiseringen skedde med hjälp av korta spårledningar, så tågen måste sakta in kraftigt före övergången. Man var väl redan vid automatiseringen medveten om att banan kanske snart skulle läggas ner, men utrustningen kunde återanvändas på andra kvarvarande sträckor [3 signalsektionen, dnr 58/59]

[image]
Fällbommarna har elektrifierats med hjälp av en drivanordning AVOS F4. Denna drivanordning syns till höger om stoppbocken. Kanske har de röda lamporna på kryssmärkesstolparna kommit till i samband med automatiseringen? Vägsignalskärm och vridlykta finns i varje fall kvar på ena bomstativet, men det är nog mest för att signalera mot banan - V-signal saknades uppenbarligen

Skånska vägskydd: Äspö

av John Thoweman, Tuesday, May 12, 2009, 22:50 (5434 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Intressant, plankorsningar och vägskydd är en för många rätt alldaglig företeelse som sällan fångas på bild i samma utsträckning som andra järnvägsmiljöer.

Fällbommarna har elektrifierats med hjälp av en drivanordning AVOS F4. Denna drivanordning syns till höger om stoppbocken.

Är det verkligen fråga om F4? Jag har fått för mig att F4 var en drivvariant som satt direkt på bomstativet, och att linvarianten normalt var typ F5.

F5-driv!

av Gunnar Ekeving, Tuesday, May 12, 2009, 22:53 (5434 dagar sedan) @ John Thoweman

Är det verkligen fråga om F4? Jag har fått för mig att F4 var en drivvariant som satt direkt på bomstativet, och att linvarianten normalt var typ F5.

Helt korrekt, jag läste uppenbarligen inte texten tillräckligt noga innan jag skickade inlägget!