Skånska vägskydd: Råstorp (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Wednesday, May 13, 2009, 20:40 (5454 dagar sedan)

Ytterligare några bilder från Sveriges Järnvägsmuseum:

[image]

Bilderna är troligen tagna i november 1955

[image]
Råstorp ligger nära Markaryd, vid sträckan Markaryd - Veinge. Antagligen var Råstorp lastplats, därav de två spåren. Ena bilden tycks inrikta sig på att visa staket och häck, antagligen togs bilden för att dokumentera att sikten på platsen var dålig. Att ena kryssmärket med tillhörande signal står till höger beror säkert på vägens krökning samt det skymmande staketet

Småländskt vägskydd: Råstorp

av Jöran Johansson, Wednesday, May 13, 2009, 21:51 (5454 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Det är snarare så att att bilderna kommer från Östra stambanan, sträckan Flisby - Solberga. Vid km 334,8 fanns en vägövergång som till varje detalj överensstämmer med bilderna här och som jag minns den från 80-90-talen. Då var vägen lite breddad och korsningen aningen mindre tvär, men annars stämmer det exakt.

Den översta bilden är tagen norrut, den nedre västerut. Innanför staketet till vänster låg banvaktsstugan 153 Råstorp. Numera är vägövergången borttagen, sedan mitten av 90-talet ungefär, och banvaktstugan sedan länge (omkring 1963) riven. Dess källare ligger kvar på utsidan av vägen.

[image]

/Jöran

Småländskt vägskydd: Råstorp

av Gunnar Ekeving, Wednesday, May 13, 2009, 22:06 (5454 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Det är snarare så att att bilderna kommer från Östra stambanan, sträckan Flisby - Solberga. Vid km 334,8 fanns en vägövergång som till varje detalj överensstämmer med bilderna här och som jag minns den från 80-90-talen. Då var vägen lite breddad och korsningen aningen mindre tvär, men annars stämmer det exakt.

Detta förklarar den höga standarden på båda spåren, det var alltså dubbelspår och ingen lastplats som jag först trodde!

Småländskt vägskydd: Råstorp

av Niklas Bygdestam, Wednesday, May 13, 2009, 23:12 (5454 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving


[image]

Det är snarare så att att bilderna kommer från Östra stambanan, sträckan Flisby - Solberga. Vid km 334,8 fanns en vägövergång som till varje detalj överensstämmer med bilderna här och som jag minns den från 80-90-talen. Då var vägen lite breddad och korsningen aningen mindre tvär, men annars stämmer det exakt.

Detta förklarar den höga standarden på båda spåren, det var alltså dubbelspår och ingen lastplats som jag först trodde!

Jag tror också att det är dubbelspår och ingen lastplats. Det ser mer ut som det. Men en intressant sak är att utliggarna på kontaktledningen inte är riktigt lika. På det vänstra spåret sitter kontaktledningen direkt på hårda upphängningspunkter direkt på utliggarna. Till höger sitter de däremot på fjädrande som alltså är lämpligare för lite högre farter. Nu tror jag i sig inte att detta innebär att det ena då är ett sidospår. Men det är en liten intressant detalj i sammanhanget