Skånska vägskydd: Mer från Börringe - Östratorp (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Thursday, May 14, 2009, 20:53 (5432 dagar sedan)

Som jag nämnde i annat inlägg, fick tre vägkorsningar på f d Börringe - Östratorp år 1955 en "budget-automatisering". Utöver Äspö var det tydligen Havgård och Hönsinge som 1955 fick sina bommar elektrifierade och automatiserade med hjälp av korta spårledningar. Några bilder från Sveriges Järnvägsmusem:

[image]

[image]
Ovan två bilder från Havgård. Liksom i Äspö fanns elektriska ljussignaler mot vägen, medan signaleringen mot banan skedde med vridlykta och vridbar vägsignalskärm på ena bomstativet. Ljudsignalen var som vanligt en mekanisk klocka på det bomstativ som inte uppbar vridlykta och vägsignalskärm.

[image]
Ovan en bild från Hönsinge. Ena bommen är placerad väldigt långt från spåret, och vridlykta och vägsignalskärm sitter på en separat stolpe alldeles intill F5-drivanordningen. Båda bomstativen har ringverk, antagligen för att ljudet skall höras åt båda håll trots det relativt stora avståndet mellan bommarna. Troligen beror den egendomliga bomplaceringen på att det tidigare funnits sidospår på platsen. Till vänster om spåret syns en skylt med texten "gräns för spårledning". Tågen måste alltså krypa fram mot övergången om de ville undvika att passera innan bommarna var helt nere. Min egen erfarenhet av liknande anläggningar är dock att vissa tåg körde förbi med oförminskad hastighet, så att tågets främre del var ute på övergången ungefär samtidigt som första plinget tonade ut från det mekaniska ringverket.
[image]
Ytterligare en bild från Hönsinge. Det tycks stå 80 på hastighetstavlan till höger, vilket är ett högt värde för en nedläggningshotad sidolinje. Bortanför övergången syns baksidan på de tre avståndsmärkena vid vägkanten.

Slutligen en interiörbild från skåpet vid någon av de tre övergångarna. Ganska mycket utrustning krävdes även för en enkel lågprisautomatisering
[image]

Skånska vägskydd: Mer från Börringe - Östratorp

av Anders Johansson, Thursday, May 14, 2009, 22:51 (5432 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Slutligen en interiörbild från skåpet vid någon av de tre övergångarna. Ganska mycket utrustning krävdes även för en enkel lågprisautomatisering
[image]

Notera reläet längst upp till vänster. Det är ett sk interlocking-relä, av AGA-typ. Motsvarande fanns även från LME och fanns bl a i Norrgårda på fd VÅHJ.
Relätypen är elektromekansik och funktionen klarar med två spolar i princip samma saker som dagens anläggningar behöver ett tiotal reläer.
Den mekaniska delen med mekaniska förreglingar är lika komplicerad som ett schweiziskt urverk, och det finns nog inte många idag som kan underhålla, än mindre tillverka motsvarande reläer...

Interlockingreläer

av Gunnar Ekeving, Saturday, May 16, 2009, 00:12 (5431 dagar sedan) @ Anders Johansson

Notera reläet längst upp till vänster. Det är ett sk interlocking-relä, av AGA-typ. Motsvarande fanns även från LME och fanns bl a i Norrgårda på fd VÅHJ.
Relätypen är elektromekansik och funktionen klarar med två spolar i princip samma saker som dagens anläggningar behöver ett tiotal reläer.
Den mekaniska delen med mekaniska förreglingar är lika komplicerad som ett schweiziskt urverk, och det finns nog inte många idag som kan underhålla, än mindre tillverka motsvarande reläer...

[image]

Skånska vägskydd: Mer från Börringe - Östratorp

av Mattias Jansson @, Friday, May 15, 2009, 17:01 (5431 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Som jag nämnde i annat inlägg, fick tre vägkorsningar på f d Börringe - Östratorp år 1955 en "budget-automatisering". Utöver Äspö var det tydligen Havgård och Hönsinge som 1955 fick sina bommar elektrifierade och automatiserade med hjälp av korta spårledningar. Några bilder från Sveriges Järnvägsmusem:

Varför i all världen investerade man i sådana saker på fd BÖJ 1955? Persontrafiken lades ju ned två år senare och det måste man väl rimligtvis ha haft på känn redan -55 att det skulle kunna bli aktuellt? Hade man verkligtn så rutten framförhållning? Godstågen lär ju inte ha kört i några 80 km/h, och hursomhelst inte i Äspö, för söder om Klagstorp försvann ju banan helt 1957. Det måste ha varit en enastående kapitalförstöring...

Skånska vägskydd: Mer från Börringe - Östratorp

av Anders Johansson, Friday, May 15, 2009, 17:39 (5431 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Ett inte ovanligt förfarande var att bygga bort platsvakter när de jobbat 9 år och 11 månader. Då slapp man betala frikort, och tjänstepension till dessa, samt även i vissa fall lön fram till pension.
Man var ju säker i statens tjänst...

Automatisering slöseri enligt Ny Dag. Sista nya semaforen 1951

av Gunnar Ekeving, Friday, May 15, 2009, 22:15 (5431 dagar sedan) @ Anders Johansson

Ett inte ovanligt förfarande var att bygga bort platsvakter när de jobbat 9 år och 11 månader. Då slapp man betala frikort, och tjänstepension till dessa, samt även i vissa fall lön fram till pension.
Man var ju säker i statens tjänst...

Det här behandlas i tredje signalsektionens handlingar, dnr 58/59,som i och för sig mest handlar om Vellinge, där man automatiserat ett vägskydd samt infört ljussignaler istället för semforer och skivförsignal. Tidningen Ny Dag hade protesterat mot att detta genomförts trots att sträckan Vellinge - Trelleborg var på väg att läggas ned. Slöseri tyckte Ny Dag. Samma tidning hade också nämnt automatisering av vägskydd vid Västra Klagstorp. Det sistnämnda var dock enligt SJ inte korrekt, däremot hade man alltså automatiserat tre fällbomsanläggningar på Börringe - Smygehamn, dock endast med korta spårledningar, och anläggningarna hade sedan återanvänts på annat håll. Ny Dag hade för övrigt även påstått att nya semaforer satts upp, men detta var enligt SJ fel - sista nya semaforerna på tredje distriktet hade installerats 1951.

Skånska vägskydd: Mer från Börringe - Östratorp

av Lennart Carlsson, Saturday, May 16, 2009, 09:14 (5431 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[image]
Ytterligare en bild från Hönsinge. Det tycks stå 80 på hastighetstavlan till höger, vilket är ett högt värde för en nedläggningshotad sidolinje. Bortanför övergången syns baksidan på de tre avståndsmärkena vid vägkanten.

Står det verkligen 80? För länge sedan fanns vid SJ i Ystad ett klippalbum från 1950-talet. Härifrån minns jag några tidningsartiklar angående tidig Y6-körning i Skåne, som skedde just på bland annat Börringe - Östratorp. Tidningen uppgav banans sth till 40 km/h, men eventuellt skulle hastigheten senare ökas för rälsbussar.

80 km/h???

av Gunnar Ekeving, Saturday, May 16, 2009, 10:20 (5431 dagar sedan) @ Lennart Carlsson

Står det verkligen 80? För länge sedan fanns vid SJ i Ystad ett klippalbum från 1950-talet. Härifrån minns jag några tidningsartiklar angående tidig Y6-körning i Skåne, som skedde just på bland annat Börringe - Östratorp. Tidningen uppgav banans sth till 40 km/h, men eventuellt skulle hastigheten senare ökas för rälsbussar.

Ja, 80 km/h låter mycket, 30 skulle kanske vara rimligare. Men jag tycker fortfarande det ser ut som 80, se utsnittet nedan där man också ser F5-drivet och signalreparatören i aktion vid skåpet
[image]

80 km/h???

av Mattias Jansson @, Saturday, May 16, 2009, 11:46 (5431 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Står det verkligen 80? För länge sedan fanns vid SJ i Ystad ett klippalbum från 1950-talet. Härifrån minns jag några tidningsartiklar angående tidig Y6-körning i Skåne, som skedde just på bland annat Börringe - Östratorp. Tidningen uppgav banans sth till 40 km/h, men eventuellt skulle hastigheten senare ökas för rälsbussar.


Ja, 80 km/h låter mycket, 30 skulle kanske vara rimligare. Men jag tycker fortfarande det ser ut som 80, se utsnittet nedan där man också ser F5-drivet och signalreparatören i aktion vid skåpet
[image]

Det ser ju onekligen så ut, annars var gångtiden i 1955 års tdt mellan Jordberga och Anderslöv 11 minuter för 6 km, dvs inte mer än 32,5 km/h (behovsstopp i Hönsinge).