Skånska vägskydd: Kvarnhem (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Saturday, May 16, 2009, 10:53 (5456 dagar sedan)

[image]
Bilderna är tagna i december 1955 och troligen vid Kvarnhems banvaktsstuga på kontinentalbanan Malmö - Trellebeborg
[image]
Montering av ljussignaler tycks pågå i båda kryssmärkesstolparna. V-signalen är monterad assymetriskt på sin stolpe. Samma montering syns på flera av femtiotalsbilderna från tredje signalsektionen.
[image]
Det finns (ännu) inga bakgrundsskärmar för vägsignalerna, men troligen blev sådana uppsatta strax efter att bilderna tagits.

Samtliga bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Strömförsörjning

av Gunnar Ekeving, Saturday, May 16, 2009, 10:58 (5456 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

obs transformatorn i kontaktledningsstolpen, antagligen användes denna för att strömförsörja både banvaktsstugan och vägskyddsanläggningen från hjälpkraftledningen. De genom banelektrifieringen med sin hjälpkraft ökade möjligheterna till elmatning av vägskydd var en av orsakerna till att man under 1950- och 1960-talen bytte många gasljussignaler mot elektriska. Andra orsaker var den tunga och personalkrävande hanteringen av gastuberna, och att gassignalernas färgväxlare kunde kärva vid låg temperatur

Skånska vägskydd: Kvarnhem

av Bobo L, Saturday, May 16, 2009, 11:01 (5456 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Vad tusan, hade inte SJ:s ingenjörer lärt sig begreppet "ingenjörsväder"? :-P :-)

Tack för bildserierna också!