Lossning av tankvagnar (Fordon: vagnar)

av Mats Dahlström, Tyresö, Thursday, February 28, 2008, 10:27 (5895 dagar sedan)

Jag undrar om någon vet hur tömmning av tankvagnar gjordes på 20-30 talet till en oljedepå. Hur såg anordningarna ut.

Mats Dahlström

Lossning av tankvagnar

av m.sundström, Friday, February 29, 2008, 21:01 (5894 dagar sedan) @ Mats Dahlström

Trevligt att någon tar upp denna fråga.
Tyvärr kan jag inte ge några konkreta svar på Dina frågor - jag letar själv efter information - men några allmänna tankar (fniss, fniss) vill jag förmedla.

Den första är: Hur många oljedepåer av den typ Du efterfrågar fanns det så tidigt som på 20-30-talet? Efter åratal av snokande har jag bara kommit på en som skulle kunna motsvara det Du söker och det är den anläggning som fanns i Uppsala efter Fyrisån strax nedströms Hallsjö brädgård och som enligt min minnesbild var spåransluten. Tidigt sjuttiotal var jag ofta i Uppsala (huvudsakligen av helt andra skäl än tankvagnar...) och såg då och då "i ögonvrån" den aktuella anläggningen men undersökte den inte närmare - och nu är det försent. Kan någon av Forumets Uppsalaboende läsare bidra med information om denna depå? Den kan ju f ö ha fått sina leveranser per båt, med tanke på läget vid ån.

En annan anläggning som var garanterat båtbetjänad var den som låg vid Svartåns utflöde i Hemfjärden i Örebro. Dit kom oljeprodukterna per båt (tänka sig, tankbåtar uppför Hjälmare Kanal...) och distribuerades delvis på järnväg. Jag vill dock minnas att den byggdes efter kriget. -På Örebro Stadsmuseum ska enligt uppgift finnas en hel del foton från anläggningen. I min projektkatalog ingår att på medellång sikt hemsöka arkivet för att se vad som finns om depån.

När det gäller "normala" oljedepåer - inleverans på järnväg, utleverans per bil - känner jag inte till någon tillkommen före kriget. Anläggningar byggda efter 1945 finns det gott om, de flesta - som här i Falun - dock ombyggda för andra ändamål.

Ett av skälen till att depåer från mellankrigstiden av typ tankvagn in - bil ut är så sällsynta är sannolikt att bensin och fotogen tidigare huvudsakligen distribuerades i fat.

Avslutningsvis kan i detta sammanhang nämnas lossning ur tankvagn direkt till intilliggande mack, ett förfarande som tillämpades bl a i Rättvik (från vagn uppställd utanför yttersta växeln; Shell) och Lindesberg (från vagn uppställd på stickspår på bangården; Esso).
Olle Sundström

Lossning av tankvagnar

av Per Ljungberg, Monday, March 03, 2008, 11:22 (5891 dagar sedan) @ m.sundström

Jag har tyvärr inte heller några uppgifter från 20-30-talet. Men från min hemstad Alingsås kommer jag ihåg att man lossade från tankvagn till tankbil på 50-talet. Koppartrans hade dessutom en mindre tank uppställd vid ett spår. Jag kommer inte ihåg om man hade en elpump för lossning till den stationära tanken eller om man använde tankbilens pump. Tanken tjänade nog som buffertlager. Jag antar att det rörde sig om eldningsolja. Jag kommer också ihåg att men lossade asfalt från tankvagn. Då var det vagnar som hade uppvärmningsanordning. Det var gasolbrännare som stacks in i rör och så satt det "skorstenar" på dessa vagnar. Jag minns bara 2-axliga tankvagnar som lossades i Alingsås.
I Jönköping lossade OK från tankvagn till tankbil på lastspåren vid hamnstationen på 60-talet.
PLj