Småländska vägskydd - Hunseberg (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Thursday, May 21, 2009, 09:55 (5453 dagar sedan)

[image]
Några bilder från Sveriges Järnvägsmuseum, antagligen tagna vid samma tillfälle som Blankefalls-bilderna i tidigare inlägg. Båda platserna finns på sträckan Nässjö - Eksjö

[image]
Gasljussignaler av samma typ som vid Blankefall. Ena signalen står till höger om vägen.

[image]
En person står vid det öppna skåpet till vänster om spåret. Man skymtar också på stolpar uppsatta granruskor som markerar för snöplogsskötare att plogen skall höjas för att inte slå sönder plankorna vid vägkorsningen

Småländska vägskydd - Hunseberg

av Björn Rundqvist @, Vallentuna, Sunday, May 24, 2009, 13:53 (5450 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Från SRJ minns jag i barndomen (40-tal) att det var kasserade loktuber som kunde tjäna som hållare för dessa granruskor. Eftersom dom ofta var korroderade vid invalsningsstället så fanns det en lagom oskadad längd för stolpar.

Minns också att det kunde vara tuber med spiraler vilket gjorde en liten tekniskt intresserad gosse fundersam över funktionen. Sedan lärde jag mig på ÖSlJ på 60-talet av K-E Åkerblom och Kurt Möller t.ex. att de kunde kallas Ess-tuber och var ett patenterat försök att öka värmeöverföringen i loktuber.

Fast min minnesbild är att det lika gärna kunde vara vara enruskor?

rnd