70-tal i färg: Törnfors. (Bana)

av JöL, Thursday, February 28, 2008, 21:56 (5894 dagar sedan)

[image]
19-20 april 1975 cyklade jag och en namne banan Finspång-Hjortkvarn och åter.
Tillstånd hade vi fått från SJ i Norrköping.
Här har vi växlat in oss på sidospåret, för att cykla på bibanan till Björnhammar.

Foto i Törnfors den 19 april 1975.

Snyggt!

av Rasmus Axelsson, Thursday, February 28, 2008, 22:06 (5894 dagar sedan) @ JöL

Tillstånd hade vi fått från SJ i Norrköping.

Häftigt, hur formulerades tillståndet?

Snyggt!

av Daniel Niklasson, Thursday, February 28, 2008, 22:17 (5894 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

I bokhyllan står km-tavla 38 och tronar, även den hämtad med SJ:s goda minne efter ett telefonsamtal till dåvarande marknadsregionen (tror jag det var...) i Norrköping.

dressinuthyrning

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Thursday, February 28, 2008, 22:23 (5894 dagar sedan) @ JöL

Har också cyklat dressin när man hyrde ut sådana i Vadstena. Väldigt spännande och annorlunda. Var kan man hyra dressiner nuförtiden?

dressinuthyrning

av Granis, Friday, February 29, 2008, 09:08 (5894 dagar sedan) @ Christer Andersson

På normalspår är det väl på ett antal (3?) bansträckor i Skåne, breddade VGJ-sträckan Torved- Gullspång i Västergötland, DVVJ i Dalsland och Jörn- Arvidsjaur i Norrland. Plus säkert fler. På 891 Hultsfred- Målilla Sanatorium + kring Virserum i Småland samt på Gotland (GHJ under ej trafikdagar). På 1067 dessvärre ingenstans (även om en cykeldressin märkt "stm Khn" (har jag för mig) -Stationsmästaren Karlshamn- finns till beskådande på "Johannamuseet" i Skåne), och på 1093 emellanåt hos KUJmf i Köping. Ordentlig förteckning finns i Tågsommar 2008.

/ L G

dressinuthyrning

av Micke Carlsson, Friday, February 29, 2008, 09:20 (5894 dagar sedan) @ Granis

NJM:s besökare på "museiöppetdagar" kan -utan extra avgift- få åka dressin från stallport 3 till vändskivekanten. Medtag egna plåster. ;-)

dressinuthyrning

av Borhell, Saturday, April 03, 2010, 15:40 (5130 dagar sedan) @ Christer Andersson

Har också cyklat dressin när man hyrde ut sådana i Vadstena. Väldigt spännande och annorlunda. Var kan man hyra dressiner nuförtiden?

Du kan hyra dressin i Vadstena även kommande sommar.
hälsar Bosse.

70-tal i färg: Törnfors.

av Jerry Kålbäck, Thursday, February 28, 2008, 22:32 (5894 dagar sedan) @ JöL

Några månader senare samma sommar stod jag vid ett inhyrt riktverk i spikfabriken några veckor och riktade ett större parti rostfri tråd på rulle, till stänger.

Så fort det var dags för tåget, så tog jag extra lång lunch. En dag fick jag chansen att åka med från växeln in till Björnhammaren med ett tåg överföringsvagnar.

70-tal i färg: Spikfabriken.

av JöL, Thursday, February 28, 2008, 22:52 (5894 dagar sedan) @ Jerry Kålbäck

[image]
Här har vår cykelfärd kommit fram till spikfabriken.

Foto i Björnhammaren den 19 april 1975.

70-tal i färg: Törnfors.

av Mattias Jansson @, Friday, February 29, 2008, 11:01 (5894 dagar sedan) @ JöL

Fin bild, men en liten korrigering; jag vill minnas att stället heter Tornfors, inte Törnfors. Försåvitt att jag inte själv minns fel såhär tidigt ;-)

70-tal i färg: Törnfors.

av Herbert Paalberg @, Västervik, Friday, February 29, 2008, 11:01 (5894 dagar sedan) @ JöL

Stationen hette Tornfors och låg vid km 54 räknat från Örebro södra. Snygg bild Jöl och fortsätt i samma anda.
Tack från Palle i Vika.

11 dagar senare....

av Johan Vinberg, Friday, February 29, 2008, 19:29 (5894 dagar sedan) @ JöL

11 dagar (1 maj) senare var jag på samma plats med brodern Olle och kompisarna Björn och Lennart. Vi kom också på dressin - från Hjortkvarnhållet. Fast vi var fyra personer på en enda cykeldressin (fast tre av oss var bara mellan 13-16 år). Dressinen ifråga kunde ställas om mellan spårvidderna 891, 1067 och 1435
Vi hade inga tillstånd från SJ i Norrköping utan endast ett muntligt OK från en anställd i Finspång, KG Kindgren tror jag.
Färden över den höga träbron i Hjortkvarn (som inte hade räcken) - i svag nedförsbacke gav kittlingar i magen.
På bilden ses spåret mot Björnhammar vika av mot höger. Precis till höger om denna förgrening (utanför bilden) låg en något ombyggd banvaktstuga med stort perspektivfönster mot huvudlinjen.
När vi passerade huset såg vi ett stort sällskap på minst 10 personer sitta till bords bakom fönstret. 10 ansikten med förvånade ögon och öppna munnar följde oss fyra på dressinen tills vi var utom synhåll.
Vi valde att cykla ner till Björnhammar. Väl där hade vi efter 30 sekunder eller möjligen 1 minut byns alla ungar springande efter oss (det var ju helgdag). De sa inte ett ord utan såg på hur vi lyfte av dressinen vände den och cyklade tillbaka.
I Tornfors stannade vi före linjeväxeln och kikade på det röda skjulet, studerade K-lås och lite annat. Upp på dressinen igen och ut på linjen samtidigt som vi på nytt kom i siktfältet för middagsgästerna inne i banvaktstugan. På nytt följde deras ansikten oss med öppna munnar.
Jag var bara 13 år och trodde nu att någon myndig person skulle komma utspringande från huset och rya på oss... men inte alls!
Färden tillbaka till Hjortkvarn gick lätt - vi turades om att cykla - och det kändes inte lika pirrigt att cykla på träbron i svagt motlut.
Väl framme monterade vi i sär dressinen, lastade den på Lennarts tackräcke (som satt på en Mercedes från 1950-talet) och for till Linköping som var vår operativa bas denna långhelg.

Johan