Trapprost och asklåda för lokomotiv C, D. (m 2 B) (Fordon: lok)

av NOR, Friday, February 29, 2008, 09:32 (5894 dagar sedan)

Under avdelningen konstiga roster räknas kanske även trapprosten in. Konstruktionen verkar ha varit mindre lyckad. Under några få månader omkring 1881 - 1882 tillkommer ritningar över trapproster vid Statens Jernvägar för ett flertal loktyper. De loktyper som verkar ha fått just denna konstruktion var A, B, C, D, H och Pb.
I och med att ritning för trapprost å lokomotiv litt Cb ritas den 18 januari 1884 så tycks konstruktionen ha försvunnit från Statsbanan. Tre år senare, 30 april 1887, så ritas en mer konventionell rost för lokomotiv litt T, dock med en mycket stark lutning på rostytan.

I lokomotivläran från 1910 nämns även ’vattenrost’ för att förhindra att roststavarna bränns sönder. Har denna variant verkligen funnits på något lok i Sverige? Eller var det mer avsedd för stationära pannor?

Roster för lok litt C och D, 14 november 1882.
[image]

Roster för lok litt T, 30 april 1887.
[image]

Trapprost och asklåda för lokomotiv C, D. (m 2 B)

av BD, Saturday, March 01, 2008, 08:56 (5893 dagar sedan) @ NOR

Anordningen med trapproster tillkom för att elda skånska stenkol.
Anordningen levde antagligen inte upp till förväntningarna.
Det var enklare att blanda in de skånska kolen i importerat kol.
Åren innan hade olika anordningar av gnistsläckare provats och till en del föranleddes framtagningen av gnistsläckarna av önska att elda med skånska stenkol.
Har i Nydqvist & Holm efterlämnade papper hittat en mängd uppgifter om gnistsläckareutvecklingen och ändå är inte allt material genomgånget.