Apropå Rydbergarna... (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Kurt Möller, Friday, February 29, 2008, 12:06 (5894 dagar sedan)

...och diskussionerna kring dom, så sitter jag o bläddrar i boken "Lännabanorna" och minns ett o annat. Obs. två ovanliga foton i boken, som kanske hade förtjänat ett bättre/"större" öde:

- sid 175 - Den sista "Godstågstysken", strax innan skrotning /1946?/. Loket stod upptaget som driftlok ännu då 1946 års tryckta lok- o vagnförteckning kom ut men lär inte ha gått ngt efter sista arbetsuppgiften, som man tror var vedtåg på Lövsta-banan fram till -44!

- sid 188 - Pytte-lokomotorn nummer 4 med smeknamnet "Grodan Boll", faktiskt ett riktigt skarpt o bra foto av denna rätt okända pjäs. Foto av Lars Magnusson, som gick bort i förtid för en del år sen men som hann ta en mängd trevliga foton från bl a SRJ. (Flera LM-foton förgyller både Lännaboken och RB 100 År...) "Grodan" var en liten Västervikare för lätt tjänst, som man på försök satte in i den då alldeles nya rampningen av överföringsvagnar i Uppsala 1956. Ingen succé - Grodan var väl lite för lätt...

Grodan boll.

av Sid, Friday, February 29, 2008, 13:17 (5894 dagar sedan) @ Kurt Möller

- sid 188 - Pytte-lokomotorn nummer 4 med smeknamnet "Grodan Boll", faktiskt ett riktigt skarpt o bra foto av denna rätt okända pjäs. Foto av Lars Magnusson, som gick bort i förtid för en del år sen men som hann ta en mängd trevliga foton från bl a SRJ. (Flera LM-foton förgyller både Lännaboken och RB 100 År...) "Grodan" var en liten Västervikare för lätt tjänst, som man på försök satte in i den då alldeles nya rampningen av överföringsvagnar i Uppsala 1956. Ingen succé - Grodan var väl lite för lätt...

Hej!
Jag har en uppgift om att SRJ lokomotor 4 var tillverkad av Sala med tillverknings nummer 110 år 1935 för Skånska Cement i Hällekis. Såld 1955 till SRJ som (Z7)? nr 4. Övertagen av SJ 1959, men ej inreggad, skrotad 1973 i ??.

Komplittera/rätta gärna.

Mvh/Sid

Grodan boll.

av Granis, Friday, February 29, 2008, 13:47 (5894 dagar sedan) @ Sid

Det är riktigt. Efter de nedslående försöken vid rampningen i Uppsala fick SRJ 4 en lämpligare uppgift som "verkstadsväxellok" i Mörby. Som sådan övertogs den först av SJ 1959 och sedan av SL/ "RB" 1972 utan att någon av dessa registrerade (om) den -eller använde den (i varje fall inte "RB" ). Har för mig att den skrotades i Mörby också, men mer står i boken om Sala Maskinfabrik och deras loktillverkning.

/ L G