1956: Bommar byts vid Ålderdomshemmet (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Monday, May 25, 2009, 23:23 (5448 dagar sedan)

[img]http://www.ekeving.se/o/skane/vsmm/vs/Alderdomshemmet_bombyte_frb_5604.jpg[/img]
Vägkorsningen Ålderdomshemmet låg förmodligen någonstans i södra Sverige. Kyrktornet i bakgrunden kanske kan ge en ledtråd? I april 1956 bytte man från gamla mekaniska bommar till nya typen av bommar med individuell drivanordning (enhetsdriv) i varje bomstativ. De nya bommarna är uppsatta längre ut från spåret än de gamla. På bilden ovan skymtar vridlyktorna som satt på de gamla bomstativen. Vad som inte syns så bra är att det i bakgrunden finns en semafor, antagligen infartssignal till en station i bildens fond. Mellan semaforen och vägövergången ser vi baksidan på en tvåskens huvudsignal. Den kan möjligen vara en nyuppsatt utfartssignal till den förmodade stationen, och i så fall har man troligen just monterat en ny infartssignal bakom fotografens rygg, och alltså flyttat ut stationsgränsen. Semaforen är - om hypotesen håller - på väg att tas bort. En annan möjlighet är att huvudsignalen satts upp för att skydda vägövergången, något som förekom ännu i slutet av 1950-talet. En tredje möjlighet skulle kunna vara en lastplats bakom fotografens rygg.

[img]http://www.ekeving.se/o/skane/vsmm/vs/Alderdomshemmet_bombyte_frv_5604.jpg[/img]
Bilden ovan visar hur mycket bättre synbarhet de nya bommarna har med sina rödgula plankor. De gamla bommarna, som säkert inte målats på länge, ser däremot helt svarta ut. Kryssmärkesstolparna med sina ganska stora lyktor är säkert nyuppsatta.

Nedan en förstoring:
[img]http://www.ekeving.se/o/skane/vsmm/vs/Alderdomshemmet_detalj_5604.jpg[/img]

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

1956: Bommar byts vid Ålderdomshemmet

av Niklas Bygdestam, Monday, May 25, 2009, 23:36 (5448 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[img]http://www.ekeving.se/o/skane/vsmm/vs/Alderdomshemmet_bombyte_frb_5604.jpg[/img]
Vägkorsningen Ålderdomshemmet låg förmodligen någonstans i södra Sverige. Kyrktornet i bakgrunden kanske kan ge en ledtråd? I april 1956 bytte man från gamla mekaniska bommar till nya typen av bommar med individuell drivanordning (enhetsdriv) i varje bomstativ. De nya bommarna är uppsatta längre ut från spåret än de gamla. På bilden ovan skymtar vridlyktorna som satt på de gamla bomstativen. Vad som inte syns så bra är att det i bakgrunden finns en semafor, antagligen infartssignal till en station i bildens fond. Mellan semaforen och vägövergången ser vi baksidan på en tvåskens huvudsignal. Den kan möjligen vara en nyuppsatt utfartssignal till den förmodade stationen, och i så fall har man troligen just monterat en ny infartssignal bakom fotografens rygg, och alltså flyttat ut stationsgränsen. Semaforen är - om hypotesen håller - på väg att tas bort. En annan möjlighet är att huvudsignalen satts upp för att skydda vägövergången, något som förekom ännu i slutet av 1950-talet. En tredje möjlighet skulle kunna vara en lastplats bakom fotografens rygg.

[img]http://www.ekeving.se/o/skane/vsmm/vs/Alderdomshemmet_bombyte_frv_5604.jpg[/img]
Bilden ovan visar hur mycket bättre synbarhet de nya bommarna har med sina rödgula plankor. De gamla bommarna, som säkert inte målats på länge, ser däremot helt svarta ut. Kryssmärkesstolparna med sina ganska stora lyktor är säkert nyuppsatta.

Nedan en förstoring:
[img]http://www.ekeving.se/o/skane/vsmm/vs/Alderdomshemmet_detalj_5604.jpg[/img]

Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum

Kryssmärkesstolparna tror jag [b]inte[/b] var nyuppsatta utan satt nog sedan förut. De ser så pass gammalmodiga ut och ringklockorna är av en äldre modell som jag tror är tidigare än 1956. De nya bommarna har trevliga ÅSSA-driv

Går det inte att räkna ut var det här kan vara? På översta bilden ser man en kyrka i något som ser ut att vara en stad eller i alla fall ett samhälle. Med största sannolikhet borde den här kyrkan finnas kvar. Jag tycker också miljön känns sydsvensk. Ser ut som en skånsk slätt

1956: Bommar byts vid Ålderdomshemmet

av Morshyttan, Tuesday, May 26, 2009, 00:55 (5448 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

[img]http://www.ekeving.se/o/skane/vsmm/vs/Alderdomshemmet_bombyte_frb_5604.jpg[/img]
Vägkorsningen Ålderdomshemmet låg förmodligen någonstans i södra Sverige. Kyrktornet i bakgrunden kanske kan ge en ledtråd?

Går det inte att räkna ut var det här kan vara? På översta bilden ser man en kyrka i något som ser ut att vara en stad eller i alla fall ett samhälle. Med största sannolikhet borde den här kyrkan finnas kvar. Jag tycker också miljön känns sydsvensk. Ser ut som en skånsk slätt

närmaste pretendenten skulle kunna vara Arlöv, den ligger åsså rätt i förhållande till banan.
det finns även ett industriområde till vänster och man kan möjligen tolka att det är en stor bock-kran !?

staffan g i horndal hoppas nu bara inte anses som lönn-religiös :-| :-) :-D

1956: Bommar byts vid Ålderdomshemmet

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Tuesday, May 26, 2009, 01:21 (5448 dagar sedan) @ Morshyttan

Hmm... Eldrift o god banstandard våren 1956. Ev. i Skåne?

Fanns det isåfall så mycket mer att välja på DÄR annat än SSB eller VKB? Över huvud taget...??

1956: Bommar byts vid Ålderdomshemmet

av Mattias Månsson utan lösenord, Arlöv, Tuesday, May 26, 2009, 09:03 (5448 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Hmm... Eldrift o god banstandard våren 1956. Ev. i Skåne?

Fanns det isåfall så mycket mer att välja på DÄR annat än SSB eller VKB? Över huvud taget...??

Plankorsningen Ålderdomshemmet fanns på sträckan Billeberga-Asmundtorp, km 2+112. Kring 1971 döptes korsningen om till Norrenäsvägen. Ålderdomshemmet hade då fått ändrad funktion och var ungdomsgård...

/Mattias

1956: Bommar byts vid Ålderdomshemmet

av Morshyttan, Tuesday, May 26, 2009, 10:21 (5448 dagar sedan) @ Mattias Månsson utan lösenord

Plankorsningen Ålderdomshemmet fanns på sträckan Billeberga-Asmundtorp, km 2+112. Kring 1971 döptes korsningen om till Norrenäsvägen. Ålderdomshemmet hade då fått ändrad funktion och var ungdomsgård...

/Mattias

då var det det andra förslaget http://www.mior.se/skane/kyrkor/?ch=a&ssid=5&lang=se jag hade, men bock-kranen tolkade jag som i malmö.

det känns alltid lika konstigt att man river en elektrifierad sträcka, när revs denna upp:-|

undrar staffan g från ett horndal som fortfarande har en stambana utanför :-| :-) :-D

1956: Bommar byts vid Ålderdomshemmet

av Tomas @, Tuesday, May 26, 2009, 12:15 (5448 dagar sedan) @ Morshyttan

Visst är det Asmundtorps kyrka som syns på originalbilden, allting stämmer om du kollar på Eniro-karta över området. Kurvan, övergången, kyrkan.
Vad som möjligen kan tolkas som en bock-kran är kanske något på Landskrona varvs område? Ca 7-8 km dit fågelvägen, inte omöjligt att det fanns så stora pjäser där så de syntes långt bort.

Ingen bockkran? Mekaniska ledningar

av Gunnar Ekeving, Tuesday, May 26, 2009, 18:47 (5447 dagar sedan) @ Tomas

Vad som möjligen kan tolkas som en bock-kran är kanske något på Landskrona varvs område? Ca 7-8 km dit fågelvägen, inte omöjligt att det fanns så stora pjäser där så de syntes långt bort.

Jag ser ingen bockkran på mitt reprofoto, men på den förminskade kopian ovan kan man kanske tolka semaforen och/eller några träd som en sådan kran

En sak jag slarvigt nog inte observerade var de hållare för mekaniska trådledningar som syns till vänster om spåret på första bilden. Kanske har de använts för en skivförsignal till den semafor som skymtar i bakgrunden på bilden, och som väl måste vara infartssignalen till Asmundtorp? Antagligen har denna försignal ersatts av en ljusförsignal. I den pärm där jag hittade bilderna finns för övrigt några bilder från Asmundtorp inklistrade omedelbart före Ålderdomsbilderna, och där ser man (måhända nyinstallerade) försignalkontrollampor för infarten från Billeberga. Jag hoppas kunna publicera dessa bilder snarast

Ingen bockkran? Mekaniska ledningar

av Morshyttan, Tuesday, May 26, 2009, 21:49 (5447 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Vad som möjligen kan tolkas som en bock-kran är kanske något på Landskrona varvs område? Ca 7-8 km dit fågelvägen, inte omöjligt att det fanns så stora pjäser där så de syntes långt bort.

[img]http://www.ekeving.se/o/skane/vsmm/vs/Alderdomshemmet_bombyte_frb_5604.jpg[/img]
Jag ser ingen bockkran på mitt reprofoto, men på den förminskade kopian ovan kan man kanske tolka semaforen och/eller några träd som en sådan kran

det jag tolkade som bockkran (?) ligger alldeles i horisonten mellan vänstra bommen och första fackverks-stolpen :-), men alldeles för grumlig för att kunna sägas bestämt ( föremålet alltså, inte jag så här dags :-D )

En sak jag slarvigt nog inte observerade var de hållare för mekaniska trådledningar som syns till vänster om spåret på första bilden. Kanske har de använts för en skivförsignal till den semafor som skymtar i bakgrunden på bilden, och som väl måste vara infartssignalen till Asmundtorp?

[img]http://www.ekeving.se/o/skane/vsmm/vs/Alderdomshemmet_bombyte_frv_5604.jpg[/img]

på bild 2 verkar dessa fortsätta på andra sidan !? (varför?, ja fråga inte mej jag håller på med el :-) )

låter staffan g förklara från horndal

Ingen bockkran? Mekaniska ledningar

av Gunnar Ekeving, Tuesday, May 26, 2009, 22:08 (5447 dagar sedan) @ Morshyttan

det jag tolkade som bockkran (?) ligger alldeles i horisonten mellan vänstra bommen och första fackverks-stolpen :-), men alldeles för grumlig för att kunna sägas bestämt ( föremålet alltså, inte jag så här dags :-D )

det kan vara några grumliga träd som syns där:-)

på bild 2 verkar dessa fortsätta på andra sidan !? (varför?, ja fråga inte mej jag håller på med el :-) )

ja, kanske, fast det syns inte lika tydligt. Men detta styrker i så fall att ledningarna gått mellan semaforen och en skivförsignal bortom vägövergången. De gamla bommarna manövrerades antagligen mekaniskt från ett fällbomsvindspel alldeles invid övergången. Men de kan förstås också ha manövrerats med en lång mekanisk ledning inne från stationen, eller elektriskt med F5-driv vid övergången. Alternativt på mekanisk väg av en vägvakt vid någon annan övergång i riktning mot Billeberga, och då skulle förstås den mekaniska ledningen i förgrunden på första bilden ha varit fällbomsledningen

Ingen bockkran? Mekaniska ledningar

av Mattias Månsson utan lösenord, Arlöv, Wednesday, May 27, 2009, 09:09 (5447 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

det jag tolkade som bockkran (?) ligger alldeles i horisonten mellan vänstra bommen och första fackverks-stolpen :-), men alldeles för grumlig för att kunna sägas bestämt ( föremålet alltså, inte jag så här dags :-D )


det kan vara några grumliga träd som syns där:-)

på bild 2 verkar dessa fortsätta på andra sidan !? (varför?, ja fråga inte mej jag håller på med el :-) )


ja, kanske, fast det syns inte lika tydligt. Men detta styrker i så fall att ledningarna gått mellan semaforen och en skivförsignal bortom vägövergången. De gamla bommarna manövrerades antagligen mekaniskt från ett fällbomsvindspel alldeles invid övergången. Men de kan förstås också ha manövrerats med en lång mekanisk ledning inne från stationen, eller elektriskt med F5-driv vid övergången. Alternativt på mekanisk väg av en vägvakt vid någon annan övergång i riktning mot Billeberga, och då skulle förstås den mekaniska ledningen i förgrunden på första bilden ha varit fällbomsledningen

Som jag har förstått det manövrerades Ålderdomshemmet och näst plankorsning i riktning mot Billberga (Norra Möinge eller möjligen bara Möinge av gemensam vägvakt. Vägarna i området har ju genomgått vissa justeringar sen tiden då det begav sig. Hoppar man in på hitta.se och tar upp en karta över området ser man ett fyrvägskors mellan en rondell på väg 17 i östra delen av Asmundtorp och fd järnvägen. Vägen som idag går ut som en återvändsgränd åt öster torde ha varit gamla vägen till Svalöv. Denna väg som idag är utplånad korsade Tågarp-Billebergabanan i en plankorsning strax norr om dagens bro där väg 17 korsar samma bana. Det går att ana rester av en plankorsning som hette Heden här. Öster om banan finns vägen kvar.

Gamla kryssmärkesstolpar och ringklockor?

av Gunnar Ekeving, Tuesday, May 26, 2009, 18:33 (5447 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

[img]> Kryssmärkesstolparna tror jag [b]inte[/b] var nyuppsatta utan satt nog sedan förut. De ser så pass gammalmodiga ut och ringklockorna är av en äldre modell som jag tror är tidigare än 1956. De nya bommarna har trevliga ÅSSA-driv

Ja, klockorna är av något äldre typ, men man kan mycket väl ha haft sådana klockor i förråd eller återvunnit dem från någon stängd övergång. På de gamla bomstativen syns mekaniska ringklockor, så jag tror inte klockorna på kryssmärkesstolparna fanns vid Ålderdomshemmet innan de nya bommarna installerades. Däremot kanske själva stolparna fanns på platsen redan tidigare, dock i så fall antagligen utflyttade i riktning från spåren, eftersom de gamla bommarna sitter mycket närmre banan än de nya

Gamla kryssmärkesstolpar och ringklockor?

av Niklas Bygdestam, Tuesday, May 26, 2009, 22:10 (5447 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[img]> Kryssmärkesstolparna tror jag [b]inte[/b] var nyuppsatta utan satt nog sedan förut. De ser så pass gammalmodiga ut och ringklockorna är av en äldre modell som jag tror är tidigare än 1956. De nya bommarna har trevliga ÅSSA-driv

Ja, klockorna är av något äldre typ, men man kan mycket väl ha haft sådana klockor i förråd eller återvunnit dem från någon stängd övergång. På de gamla bomstativen syns mekaniska ringklockor, så jag tror inte klockorna på kryssmärkesstolparna fanns vid Ålderdomshemmet innan de nya bommarna installerades. Däremot kanske själva stolparna fanns på platsen redan tidigare, dock i så fall antagligen utflyttade i riktning från spåren, eftersom de gamla bommarna sitter mycket närmre banan än de nya

Funderar på det här med stolparna och klockorna. Både stolpar och klockor är äldre än från 1956, den saken kan vi vara överens om märker jag och kan nog med säkerhet fastställa. Hade det varit nya klockor som monterats upp 1956 hade det varit de klockor vi är vana vid. Själva stolparna ser också äldre ut. Stolparna verkar vara den äldsta typen bestående av räler. Undrar om man inte 1956 hade gått ifrån den lösningen och övergått till modernare lösning istället. Men man kan mycket väl ha behållit de gamla stolparna och flyttat lite på dessa. Det låter väldigt troligt tycker jag

Kan det ha funnits klockor både på bomstativ och stolpar under en tid? Jag har tidigare sett bilder på övergångar med gamla bommar som har bomdriv av typen AVOS F5 men stolpar som har klockor. Om det satt klockor på bomstativen med vågar jag inte säga. Kan det funnits både och samtidigt?

Kryssmärkena är av den gamla sorten med texten
VARNING
FÖR TÅG
Här är det enkelspår men var det dubbelspår eller mer fanns den extra vinkeln under med texten
FLERA SPÅR
Hur länge hade man kvar de här gamla kryssmärkena? För det här byttes till nuvarande röd-gula variant utan text ett antal år före högertrafiksomläggningen 1967. Frågan är bara när det var. Jag hade för mig att man redan 1956 hade gått över till nuvarande typ i rött och gult utan text

Gamla kryssmärkesstolpar och ringklockor?

av Ola Almquist, Tuesday, May 26, 2009, 23:27 (5447 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Hur länge hade man kvar de här gamla kryssmärkena? För det här byttes till nuvarande röd-gula variant utan text ett antal år före högertrafiksomläggningen 1967. Frågan är bara när det var. Jag hade för mig att man redan 1956 hade gått över till nuvarande typ i rött och gult utan text

[link=http://web.telia.com/~u14306714/vagskydd/vagskydd/historia5.htm]Svenska vägskydd[/link]

M.v.h.
Ola

Nya kryssmärken och bommar

av Thomas Tell, Wednesday, May 27, 2009, 12:00 (5447 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Kryssmärkena är av den gamla sorten med texten
VARNING
FÖR TÅG
Här är det enkelspår men var det dubbelspår eller mer fanns den extra vinkeln under med texten
FLERA SPÅR
Hur länge hade man kvar de här gamla kryssmärkena? För det här byttes till nuvarande röd-gula variant utan text ett antal år före högertrafiksomläggningen 1967. Frågan är bara när det var. Jag hade för mig att man redan 1956 hade gått över till nuvarande typ i rött och gult utan text

I tidningen Signalen nr 11 1950 visas förslag om hur bommarna skall göras av "fackverkskonstruktion" och ha röda reflekterande fält. Det visas även bild på prov med röd/gula reflekterande kryssmärken utan text.
Se här.
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/5011kastljus.jpg[/img]
/tell

Nya kryssmärken och bommar

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Wednesday, May 27, 2009, 14:33 (5446 dagar sedan) @ Thomas Tell

Men "gamla stuket" fanns kvar längelängelänge...! Åtm. in på 70-talet, på bortglömda byvägar/älgstigar...

Nya kryssmärken och bommar

av Erik Samuelsson, Wednesday, May 27, 2009, 14:47 (5446 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Gjorde ett containerfynd där det gamla "Varning för tåg" fanns kvar under fastnitade gul-röda plåtar. Så det var nog inte så att man alltid behövde byta utan man kompletterade.

"Rostiga plåtkryss vars färg stöter i brunt"

av Gunnar Ekeving, Wednesday, May 27, 2009, 20:03 (5446 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

... ondgjorde sig ingeniör C. Plass över i en artikel om "Optisk signalverkan från vägövergångarnas signalmärken och lyktor" i meddelande nr 129 från Sveriges Enskilda Järnvägars Ingeniörsförbund 1932. Plass hade också invändningar mot den starkt orangegula färgen på kryssmärkena. Istället borde kryssmärkena (och förvarningsmärkena med texten "JÄRN VÄG" ) ha samma gula bakgrundsfärg som triangelmärkena. Så blev det också.
[image]
Bilden ovan är från Betänkande... avgivet av 1948 års utredning angående järnvägskorsningar, del 1: Förslag, 1949, och visar den äldre typ av kryssmärken som utredningen föreslog skulle ersättas av nuvarande textlösa kryssmärkestyp. Sedan dröjde det alltså till 1959 innan detta utförande blev föreskrivet http://web.telia.com/~u14306714/vagskydd/vagskydd/historia5.htm
och helt slog det inte igenom förrän vid högertrafikomläggningen 1967. I många fall fanns under en övergångstid den gamla typen av kryssmärken med text på vänster sida av vägen och nya typen på höger sida

Gjorde ett containerfynd där det gamla "Varning för tåg" fanns kvar under fastnitade gul-röda plåtar. Så det var nog inte så att man alltid behövde byta utan man kompletterade.

..och vid Långedragslinjen i Göteborg målade man tydligen över den gamla texten med röd och gul färg enligt nya utförandet. Efter några år hade färgen på vissa kryssmärken flagnat bort så att varningstexten åter framträdde.

Norra Lidingöbanan hade dispens att behålla de gamla textförsedda kryssmärkena de få åren banan var kvar efter högertrafikomläggningen. Och som Kurt nämnde har den gamla typen av kryssmärken funnits kvar längre på undanskymda platser